شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۲۳۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر شاهد رقابت گسترده شاعراني از گروه‌هاي مختلف سني و در قالب‌هاي گوناگون شعري است.

به گزارش شهر، دكتر محمودرضا اكرامي‌فر -دبير علمي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر- به ستاد اطلاع‌رساني اين جشنواره گفت: خوشبختانه ميزان استقبال از اين جشنواره فراتر از سطح انتظار ما بود و در مجموع يك هزار و 283 شاعر در بخش‌هاي چهارگانه رقابتي با بيش از40 هزار اثر با يكديگر به رقابت مي‌پردازند.

 

وي كوچك‌ترين فرد حاضر در اين جشنواره را شش و بزرگ‌ترين آنها را 90 ساله معرفي كرد.

 

اكرامي‌فر همچنين يادآور شد: پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر شاهد رقابت گسترده طيف‌هاي گوناگوني از شاعران سراسر كشور خواهد بود.

 

 

با حضور مصطفي محدثي خراساني و محمدرضا عبدالملكيان

جشنواره استاني شعر فجر در قزوين آغاز به كار مي‌كند

بخش استاني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر در قزوين روز دوشنبه 18 بهمن ماه به طور رسمي آغاز به كار مي‌كند.

 

محمدحسين شفيعي‌ها -مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين- گفت: اين جشنواره كه با حضور مصطفي محدثي خراساني و محمدرضا عبدالملكيان در روز هجدهم بهمن كار خود را آغاز مي‌كند، از بزرگ‌ترين رويدادهاي ادبي در سطح استان به شمار مي‌آيد.

وي اضافه كرد: در اين مراسم علاوه بر شعرخواني 20 شاعر استاني، از 25 شاعر پيشكسوت فعال در سطح استان نيز تقدير خواهد شد.

 

عضو شوراي سياست گذاري جشنواره بين المللي شعر فجر:

جشنواره شعر فجر سايت‌ها و وبلاگ‌هاي برتر شعر را معرفي كند

جواد محقق گفت: در شرايط فعلي سايت‌ها و وبلاگ‌هاي ادبي فعالي وجود دارند كه به طور جدي در زمينه شعر فعاليت مي‌كنند و خوب است كه جشنواره شعر فجر نمونه‌هاي برتر آنها را هم معرفي كند.

 

عضو شوراي سياست‌گذاري جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: طبيعي است كه هر جرياني به مرور زمان تكميل مي‌شود و جشنواره شعر فجر هم از اين قاعده كلي مستثني نيست و با توجه به تغيير مديريت‌ها و دبيران جشنواره، نوع نگاه، سليقه و شناخت آنها هم در ايجاد اين فضا بي‌تاثير نبوده است.

 

وي با اشاره به روند تغييراتي كه اين جشنواره طي چهار دوره گذشته تاكنون طي كرده است، يادآور شد: به اعتقاد من با افزوده شدن بخش ترانه و سرود به بخش‌هاي سه گانه پيشين اين جشنواره، در حال حاضر تمامي قالب‌هاي شعري پوشش مي‌يابد.

 

وي با اشاره به تعدد قالب‌ها در دو حوزه شعر كلاسيك و نو تصريح كرد: درست است كه مثلا بخش شعر كلاسيك قالب‌هاي متنوعي از دوبيتي و رباعي گرفته تا غزل، قصيده، مثنوي و... را در بر مي‌گيرد؛ اما چنانچه قرار باشد اين قالب‌ها از يكديگر تفكيك شده و به طور جداگانه بررسي شوند، مشكلات ديگري ايجاد مي‌شود.

 

وي با بيان اينكه بسامد آثار سروده شده در قالب‌هاي مختلف يكسان نيست، عنوان كرد: به طور مثال قالب غزل از جمله قوالبي است كه بسيار مورد توجه است، اما از سوي ديگر تعداد آثار سروده شده در قالب‌هايي نظير مسمط و قصيده و ملمّع شايد به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد و بنابراين نمي‌شود اين دو را با يكديگر سنجيد.

 

محقق در پايان خاطر نشان كرد: اصل اساسي در اين جشنواره يا هر جشنواره ديگري اين است كه شيوه برگزاري و تقسيم‌بندي بخش‌هاي گوناگون آن به گونه‌اي بنا شود كه راه براي روز آمد كردن آنها و بالا بردن وجه كيفي كار همچنان باز باشد.

 

 

دكتر منصوره نيكوگفتار:

جشنواره شعر فجر نيازمند رويكرد جدي‌تر به نقد شعر است

عضو شوراي سياست گذاري جشنواره شعر فجر با اشاره به ضرورت تقويت نقد ادبي در ايران عنوان كرد: جشنواره بين‌المللي شعر فجر نيازمند اتخاذ رويكردهايي جدي‌تر به اين حوزه و نيز ساير حوزه‌هاي تئوريك شعر است.

 

دكتر منصوره نيكوگفتار به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: راه‌اندازي اين جشنواره در مجموع يك اتفاق مثبت بود و اميدوارم كه بتواند منشاء آثار مطلوبي در جامعه فرهنگي و شعري كشور باشد.

 

وي در ادامه يادآور شد: اين جشنواره به دلايل مختلف از جمله پيشينه كوتاهي كه دارد تاكنون نتوانسته ملاك‌ها و تعاريف خود را نزد شاعران كه در حقيقت مخاطبان حقيقي آن هستند، شفاف كند و شايد در بعضي بخش‌ها كماكان با ديده ترديد نگريسته مي‌شود.

 

وي با بيان اينكه شعر في‌نفسه يك مقوله فردي است و به لحاظ ماهيت و كاركرد با صنعت-هنري نظير سينما تفاوت دارد، عنوان كرد: در حقيقت پا گرفتن نهادهايي مثل جشنواره شعر فجر كه نيازمند كار گروهي شاعران است در ذات خود يك امر متناقص است و بنابراين موفقيت در چنين جشنواره‌اي دشوارتر از ساير جشنواره‌هاست.

 

عضو شوراي سياست‌گذاري جشنواره شعر فجر با اشاره به افزوده شدن بخش ترانه و سرود به اين جشنواره تاكيد كرد: اين بخش يكي از حوزه‌هاي مورد توجه طيف گسترده‌اي از شاعران و به خصوص جوانان است و توجه به آن از ضروريات بود كه خوشبختانه محقق شد.

 

وي همچنين تاكيد كرد: توجه جدي‌تر به حوزه‌هايي چون نقد و ترجمه شعر و ايجاد كارگاه‌هاي تخصصي در جشنواره شعر فجر از جمله اقداماتي است كه مي‌تواند وجه علمي آن را وسعت ببخشد.

 

نيكوگفتار در پايان خاطرنشان كرد: دعوت از استادان صاحب كرسي ادبيات فارسي در سراسر دانشگاه‌هاي جهان كه تاكنون صورت گرفته، بايد به صورت جدي‌تري دنبال شود تا بتواند به جريان‌سازي در زمينه شعر و نقد ادبي منجر شود.

 

 

غلامرضا بكتاش:

شاعران برگزيده جشنواره شعر فجر فرصت‌ حضور را به ديگران ببخشد

يك شاعر كودك و نوجوان گفت: جشنواره شعر فجر يك رقابت ملي است و بهتر است كساني كه در يك دوره برگزيده مي‌شوند؛ فرصت حضور در اين جشنواره را به ديگران ببخشند.

 

غلامرضا بكتاش گفت: به اعتقاد من تقويت جنبه رقابتي اين جشنواره امر مطلوبي بوده و به كشف استعدادهاي جوان منجر شده است.

وي از شاعران پيشكسوت و نامداران عرصه ادبيات درخواست كرد كه فرصت حضور در اين رويداد گسترده ادبي را به شاعران كمتر شناخته شده و جوان ببخشند.

 

اين شاعر كودك و نوجوان همچنين پيشنهاد كرد كه شاعران جوان حاضر در اين همايش طي جلسات و كارگاه‌هاي منظمي كه در حاشيه مراسم اصلي برگزار مي‌شود؛ از حضور شاعران شناخته شده و توانمند بهره ببرند.

 

وي اضافه كرد: سنجش شاعران غير همسنگ در كنار يكديگر از عدالت به دور است و بهتر است پيشكسوتان به كارهاي بزرگ‌تري بپردازند و از آنها براي حضور در جلسات آموزشي و نقد و بررسي شعر استفاده شود.

 

بكتاش در پايان خاطرنشان كرد: خوشبختانه عرصه شعر كودك و نوجوان كه در سال‌هاي پس از انقلاب به طور جدي‌تري پي‌گيري شده است طي اين سال‌ها روند رو به رشدي داشته و جا دارد كه جشنواره شعر فجر نسبت به تعيين دستاوردها و خلاءهاي آن اهتمام بورزد.

 

 

كبري بابايي:

انجمن شاعران برگزيده جشنواره شعر فجر تشكيل شود

كبري بابايي با اشاره به اينكه ايجاد تشكّل‌ها و واحدهاي صنفي مي‌تواند در ارتقاء كيفي شعر موثر باشد، خواستار تشكيل انجمن شاعران برگزيده شعر فجر شد.

 

بابايي گفت: نفس برگزاري هر جشنواره‌اي موجب بروز اتفاقات مطلوبي مي‌شود كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ايجاد فضاي رقابتي سالم ميان شاعران اشاره كرد.

 

وي افزود: اهدا جوايز و معرفي گسترده‌تر شاعران به عموم مخاطبان از جمله پيامدهاي مطلوب ديگري است كه جشنواره‌ها به دنبال دارند و جشنواره شعر فجر هم از اين منظر عملكرد قابل ستايشي داشته است.

 

وي با بيان اينكه جشنواره شعر فجر قابليت دارد كه طيف‌هاي متنوع‌تري از شاعران را در بر گيرد، يادآور شد: چنانچه شرايطي ايجاد شود كه شاعران حاضر در جشنواره شعر فجر در ارتباطي مستمر با پيشكسوتان باشند، به طور قطع مي‌توانند آثار خود را بهبود بخشند.

 

شاعر برگزيده بخش كودك و نوجوان چهارمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر همچنين تاكيد كرد: هميشه پيگيري‌هاي پس از جشنواره ما ضعيف بوده است و با برگزار شدن مراسم اختتاميه همه چيز تا سال آينده مسكوت مي‌ماند و اين وضعيت، خوشايند نيست.

 

وي ضمن تاكيد بر تقويت وجه علمي و آموزشي جشنواره خاطرنشان كرد: ارائه مسائل تئوريك و نظري شعر به شاعران جوان مي‌تواند در فرآيند توليد اثر به آنها ياري برساند و اميدوارم كه مسئولان اين نكته را مدّ نظر قرار دهند.

نظر شما