جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۲۴۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
در افتتاح سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر
سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر توسط مرکز هنرهاي تجسمي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عصر ديروز يکشنبه 17 بهمن‌ماه با حضور حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزير ارشاد و محمود شالويي مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي افتتاح شد. شاه‌آبادي در اين مراسم جشنواره هنرهاي تجسمي فجر را نماد هنري کشور و شايسته جهاني شدن دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين مراسم پس از پخش يک نماهنگ و همچنين نوازندگي دهل و قره‌ني توسط دو نوازنده فولکلور، پيام سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، توسط مشاور ارشد وي محمد اميراحمدي قرائت شد.

در بخشي از اين پيام آمده بود: هنرمند تجسمي مسيح خصلت است؛ زيرا به ماده بي‌جان جان مي‌دهد. هنرهاي سنتي و تجسمي، هنرهايي کم‌هزينه و تاثيرگذار هستند و به دليل قدرت و اصالتشان گويي بي‌نياز از حمايتند. اما معاونت امور هنري اهتمام بيشتري به اين بخش بورزد. تجسميان ذات هنرشان بيشتر از جنس تفکر است که در اين وادي به کسي نياز ندارند. اگر هنر جايگاه خود را در جامعه بيابد، حضور 6 هزار هنرمند با 22 هزار اثر، خبر از بزرگي اين هنر مي‌دهد؛ گرچه کثرت نشانه‌ قوت نيست.



در ادامه شالويي، رييس مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد و رييس موزه هنرهاي معاصر تهران اظهار داشت: سومين جشنواره تجسمي فجر را با استمداد از عنايات الهي آغاز مي‌کنيم. از حضور ارزشمند پيش‌کسوتان، استادان، هنرمندان، هنرجويان و آحاد شرکت‌کنندگان در اين حماسه عظيم هنري و همچنين از مسئولان ارجمند وزارت ارشاد و سفرا و رايزنان فرهنگي ديگر کشورها سپاسگزاري مي‌کنم.

وي در ادامه گفت: همان‌طور که انتظار مي‌رفت در روز افتتاحيه باشکوه جمعيت مشتاق مواجه شديم. اين دوره از جشنواره با دوره‌هاي قبل تفاوت‌هاي اساسي دارد. اين جشنواره در سومين دوره خود تنها به تهران و پنج مرکز استان، همچون دو دوره قبل، محدود نشد؛ بلکه امرو بيش از 20 مرکز استان ميزبان اين جشنواره هستند.


شالويي افزود: هم‌اکنون همزمان با اين مراسم و شايد حتي در همين لحظات، ايتاليا، هلند، اتريش، سوريه، غنا و فرانسه ميزبان سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در چند رشته هستند. همچنين در جشنواره امسال علاوه بر رشته‌هاي متداولي که هر سال بخشي از جشنواره هستند، دو رشته نقاشي قهوه‌خانه‌اي يا خيالي‌نگاري و هنر مدرن نيز به جشنواره امسال اضافه شده است.


وي همچنين گفت: در اين جشنواره مهم، 22 هزار اثر مربوط به 6 هزار هنرمند ارائه شده است. براي نخستين بار کتاب اين آثار نيز همزمان با افتتاح اين جشنواره آماده بوده و از همين امروز آمادگي عرضه و ارائه را دارد.



وي سپس به عکس‌هايي اشاره کرد که در سالن ورودي موزه هنرهاي معاصر نصب شده است و اظهار داشت: اميدوارم حاضران با آثاري از انقلاب که در بيش از 30 سال توسط هنرمندان اين مرز و بوم خلق شده‌اند، لحظات خوبي را پيش رو داشته باشند. در گالري‌هاي موزه هنرهاي معاصر آثاري از دوران انقلاب ارائه شده و در مجموعه‌هاي ديگر نياوران، صبا، آزادي و خانه هنرمندان نيز شاهد بخش‌هاي ديگري از جشنواره خواهيد بود.


پس از سخنان شالويي،‌ فيلم کوتاهي از روند فعاليت ستاد جشنواره و عوامل آن پخش شد. سپس سيدعباس ميرهاشمي، دبير کل جشنواره پس ار سپاسگزاري از چند تن از عوامل پيشبرد جشنواره از جمله سياهکارزاده دبير اجرايي جشنواره، امير عبدالحسيني دبير هنري جشنواره و آقاي زنده‌روح مسئول بانک اطلاعات جشنواره، به ارائه گزارشي از عملکرد جشنواره پرداخت.



وي اظهار داشت: ما در اين دوره فضاي بسيار خوبي را ايجاد کرديم و اميدوارم اين باعث شود در دوره‌هاي بعد شاهد فعاليت پرثمرتر هنرمندان باشيم. در همين دوره، برنامه‌‌هاي دوره بعد برنامه‌ريزي شده و اميدواريم بتوانيم در سنوات آينده بخش بين‌المللي اين جشنواره را گسترده‌تر کنيم.



ميرهاشمي سپس گفت: در اين دوره در كل 5 هزار و 88 نفر با 21 هزار و 796 اثر در جشنواره شركت كردند كه در نهايت يك‌هزار و 176 اثر از 87 هنرمند به نمايشگاه راه يافت. در بخش نقاشي 108 اثر از 83 هنرمند، در خوشنويسي 160 اثر از 115 هنرمند، در بخش نگارگري 222 اثر از 159 اثر، ‌در بخش سفال و سراميك 89 اثر از 62 هنرمند، در بخش گرافيك 92 اثر از 70 هنرمند،‌ در بخش عكاسي 210 اثر از 157 هنرمند و در بخش كاريكاتور 295 اثر از 243 هنرمند به نمايشگاه سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر راه يافت.

در ادامه مراسم سجاد رضايي به نوازندگي تار پرداخت و پس از آن معاون هنري وزير ارشاد، حميد شاه‌آبادي با حضور 6 هزار هنرمند و 22 هزار اثر، جشنواره قدر و قدرتي جهاني يافت. اين سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر است اما در قامت سوم ظاهر نشده است. اگر به حوزه‌هاي ديگر نگاهي افکنيم؛ متوجه مي‌شويم با اين‌که اين جشنواره سومين تجربه خود را سپري مي‌کند، اما در قامت يک جشنواره ويژه ظاهر شده است؛ به گونه‌اي که از ديگر جشنواره‌ها هيچ کم ندارد.



معاون هنري وزير ارشاد ادامه داد: اين فرصتي براي هنرمندان تجسمي است که بايد از اين فرصت به‌عنوان يک منبع و جايگاه تخصصي و ويژه نهايت استفاده را بکنند. جايگاهي که هنرمندان مي‌توانند در آن نسبت هنري خود را با جامعه بسنجند. اين جشنواره نماد هنر کشور است و هنرمنداني که از اين جشنواره غافل بمانند، از يک آزمون و مسابقه بزرگ که نماد هنر ايران است؛ غافل مي‌مانند.



شاه‌آبادي سپس گفت: بايد به جشنواره تجسمي فجر توجه ويژه کنيم تا معياري در حوزه‌ هنرهاي تسجمي در جهان باشد. بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم که در سال‌هاي آينده در سراسر جهان؛ هنر ما مشتاقان ويژه‌اي داشته باشد که زمان حضورشان در ايران را با اين جشنواره هماهنگ کنند. اگر معيار ما در جشنواره ايفاي چنين نقشي باشد؛ به برنامه‌ريزي بيشتري نياز داريم به‌صورتي که داوري جشنواره به‌صورت منطقه‌اي توسعه يابد و به نقش قطب‌هاي هنري کشور توجه شود.



وي ادامه داد: هنرهاي تجسمي آيينه تمام‌نماي زيبايي‌ها هستند؛ به همين دليل متوليان امور بايد بيشتر به آن توجه کنند و هنرمندان آن هم با نگاهي برگرفته از هويت ايراني و اسلامي آثارشان را بيافرينند. چراکه تمدن و ماندگاري هويت ايراني و اسلامي ما مرهون اقدامات هنرمندان حوزه هنرهاي تجسمي است.



شاه‌آبادي در پايان گفت: سعي ما بر اين است که بسترها و زيرساخت‌هايي را براي حوزه‌ هنرهاي تجسمي فراهم کنيم تا اين‌که بتوانيم کاري کنيم كه آثار هنرمندان تجسمي وارد سبد خريد خانواده شوند.



در انتهاي مراسم کتاب سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر توسط شاه‌آبادي، شالويي، اميراحمدي و ميرهاشمي رونمايي شد و پس از آن گالري‌هاي موزه هنرهاي معاصر براي بازديد مخاطبان از آثار جشنواره توسط اين افراد افتتاح شدند.



سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر عصر ديروز يکشنبه 17 بهمن‌ماه با حضور حميد شاه‌آبادي، محمود شالويي، محمد اميراحمدي، سفرا و رايزنان فرهنگي چند کشور، احمد اسفندياري و بسياري از هنرمندان برجسته کشور افتتاح شد.



نظر شما