محمدرضا براري در گفت و گو با خبرنگار «شهر» گفت: توسعه شرقي خط 2 به طول 8 كيلومتر از ايستگاه علم و صنعت شروع ميشود و به پايانه جديد ترمينال شرق در نزديكي بيمارستان سرخه حصار ميرسد.
وي افزود:اين پروژه كه از سال 86 شروع شده است در ابتدا در 3 فاز تعريف شده بود كه به دليل برخي مشكلات فاز سوم به 2 قسمت تقسيم شد.
مجري خط 2 و 5 متروي تهران ادامه داد: فاز يك اين پروژه در بهمن 87 با افتتاح 2 ايستگاه شهيد باقري و تهرانپارس به پايان رسيد،كه باعث خلوت شدن ايستگاه علم و صنعت و اتوبوس هاي تندرو شد.
براري خاطرنشان كرد: براي ايستگاه شهيد باقري 18 پله برقي و در ايستگاه تهرانپارس 6 پله برقي طراحي شده است كه تا 4 ماه آينده نصب مي شوند.
وي درباره روند احداث فاز 2 تصريح كرد: ايستگاه فرهنگسراي اشراق نيز به عنوان سومين ايستگاه از توسعه شرقي خط 2 مترو تا اواخر پاييز يا اوايل زمستان افتتاح ميشود. ورودي اين ايستگاه در داخل فرهنگسراي اشراق قرار گرفته است. با پايان يافتن اين فاز توسعه خط در فازهاي 3 و 4 به سمت سرخه حصار ادامه پيدا مي كند.
براري با اشاره به اين كه ايستگاههاي مترو پيش از گرفتن نامهاي اجتماعي، عنوانهاي فني دارند، گفت: بعد از ايستگاه فرهنگسراي اشراق، ايستگاه 2-2- Z بين خيابان دماوند و بزرگراه ياسيني 300متر بعد از تقاطع جشنواره قرار ميگيرد كه هم اكنون طراحي آن شروع شده و قرار است تا يك ماه ديگر زمين مورد نياز به طور كامل توسط شهرداري تملك و به ما تحويل داده شود.
وي ادامه داد: در صورتي كه زمين را در اين مدت تحويل بگيريم، اين ايستگاه تا 2 سال ديگر در دهه فجر سال 1390 آماده ميشود.
براري اظهاركرد: در فاز 4 توسعه شرقي خط 2 مترو نيز ايستگاهي با نام فني2-3- Z در پايانه جديد شرق 200متر قبل از سرخه حصار احداث ميشود، كه عملياتي شدن اين فاز بر عهده سازمان پايانهها و پارك سوار شهرداري است.
وي با ارائه اين توضيح كه پايانه شرق جديد در 3 طبقه طراحي شده است و ايستگاه مترو درطبقههاي منفي 2 و 3 ، قرار دارد،گفت: اگر مشكلات "غير فني" اين فاز حل شود تونل در مدت 2 سال ساخته ميشود و تسهيلات خوبي براي جابهجايي مسافران پايانه ايجاد مي كند.
براري با اشاره به اين كه در محدوده فرهنگسراي اشراق 24 متر زيرزمين رفتهايم، افزود: ايستگاه مترو اين فرهنگسرا هماكنون 85 درصد پيشرفت فيزيكي و ايستگاه z-2-2 نيز كه كارهاي مقدماتي آن انجام شده ، 10 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و در حال حاضر يك كارگاه براي رساندن خط 2 مترو به اين محل فعاليت مي كند و تاكنون دراين پروژه مشكل قنات نداشتهايم.
وي همچنين درباره ركوردهاي به ثبت رسيده در توسعه خطوط مترو 2 و 5 گفت: ايستگاه تهرانپارس در مدت يك سال و نيم و ايستگاه شهيد باقري در مدت 2 سال به بهرهبرداري رسيد كه با توجه به اينكه ميانگين در ايران بين 2 تا 3 سال است اين عمليات به نوعي ركورد محسوب ميشود.
براري ادامه داد: اگر امكانات و ماشينآلات بهتر و بيشتري دراختيارمان بود، ميتوانستيم ساخت ايستگاهها را در مدت زمان كمتري به پايان برسانيم. البته اين ركورد نيز كمتر از ركوردهاي جهاني نيست.
براري از جمله دلايل سرعت در ساخت وساز اين ايستگاه ها را نبود معارض دانست و گفت: از جمله مسايلي كه باعث طولاني شدن تونل سازي در مترو ميشود، هماهنگي با شركتهاي آب و گاز براي جابهجايي تاسيسات شهري است كه زمان ساخت را بسيار زياد مي كند.
وي افزود: بسياري از اين فعاليتها را به صورت غيرعادي انجام داديم و در تهرانپارس تملكي انجام نداديم كه باعث تسهيل كارشد.
مجري خط 2و 5 مترو تصريح كرد: در زمينه تونل سازي نيز از نظر اجرايي مشكلي نداريم و ميتوانيم هر كيلومتر تونل را همزمان با ساخت ايستگاه ظرف 2 سال حفاري كنيم.
براري همچنين درباره روش كار خود در احداث توسعه 8 كيلومتري خط 2 به سمت شرق گفت: اين پروژه عمدتا به روش اتريشي زيرزميني انجام مي شود و فقط يكونيم كيلومتر به روش تراشهباز در ضلع شمالي شهيد ياسيني در حال انجام است.
وي درباره ي برنامه آتي توسعه شرقي خط 2 اظهار كرد: مسير اين خط متروي تهران طبق برنامهريزيها در قالب طرح توسعه مترو در شهرك هاي اقماري تا شهرك پرديس ادامه پيدا ميكنند كه متولي اين توسعه ، وزارت مسكن و شهرسازي است.
براري گفت: در ادامه نيز بحثهايي براي توسعه خط به شهرك بومهن نيز هست كه منوط به تامين بودجه از سوي وزارت مسكن است.
وي خاطر نشان كرد: در داخل شهر بودجهها را شهرداري تهران تامين ميكند و بيرون شهر متولي ارگانهاي ديگرند.
براري با اشاره به اين كه سختترين كارها در تونل سازي بر عهده ايرانيان است، افزود: تجهيزات ايستگاه ها را مثل سيستم برق و مخابرات و كنترل علائم دهي از 3 پيمانكار ايراني گرفته شده است و پيمانكاران چيني دراين پروژه دخالتي نداشته اند.
وي تصريح كرد:در زمينه قطار نيز شركت چيني فقط هماهنگ كننده است و ديگر تجهيزات قطارها از بهترين جنسهاي اروپايي با برند هاي معتبر تهيه شده اند.
براري با اشاره به اين كه فقط بدنه قطارها چيني است،ادامه داد: سيستمهاي برقي قطار اكثرا از آلمان، فرانسه و سوييس ، سيستم ترمز ايتاليايي، درها اتريشي، مخابرات ژاپني و سيستم كنترل قطار سوئدي است.
وي خاطرنشان كرد: هر ايستگاه به طور متوسط 10 ميليارد تومان هزينه دارد و هر كيلومتر تونل 9 ميليارد تومان و در مجموع ساخت تونل و ايستگاه با قطار و ديگر تجهيزات 40 ميليارد تومان است.
براري همچنين درباره روند تكميل خط 5 ،از افتتاح ايستگاه محمد شهر در 2 ماه آينده خبرداد وافزود: اين ايستگاه درابتدا در برنامه هاي ما نبود ، به همين دليل براي احداث زير گذر و راه ارتباطي آن به سكوها با مشكل مواجه شديم.
وي ادامه داد: در حال حاضر نيمي از كار زيرگذر ايستگاه محمد شهر آن انجام شد و روي سازه كار ميكنيم و اگر ميتوانستيم قطارهاي در حال تردد خط 5 را به خطوط كناري منحرف كنيم كار سريع تر انجام شد اما با شروع مهرماه حركت قطار به لاين اصلي برگشت كه زماني كار زياد كرد به همين دليل كار با تاخير اما با ايمني بيشتر انجام ميشود.
وي گفت: در ايستگاه پايانه مهرشهر نيز مقداري خردهكاري مثل تعمير دستگاهها داريم كه درطول 6ماه آينده انجام مي شود.
مجري خط 2 و5 مترو ي تهران خاطر نشان كرد: ايستگاه گرم دره كه جنب اتوبان كرج قرار دارد از بهمن سال 87 آماده بهره برداري است، اما وزارت راه اجازه احداث مسير دسترسي به ايستگاه گرم دره را نميدهد و مسوولان گرم دره به دنبال حل اين موضوع هستند.
وي افزود:ايستگاه مترو استاديوم آزادي نيز از اسفند 86 آماده مسافرگيري است و به صورت ويژه و بدون استفاده كردن از رنگ هاي آبي وقرمز ساخته شده است،به درخواست مسولان استاديوم آزادي نيز راه دست رسي به ايستگاه را نيز نرده كشي كرديم، اما همچنان اين مسولان آمادگي خود را براي راه اندازي ايستگاه اعلام نكرده اند.
محمد رضا براري كه به تازگي مجري توسعه جنوبي خط 3 نيز شده است در رابطه با اين پروژه گفت: اين بخش از خط از بزرگراه آزادگان شروع مي شود و به شهرك اسلامشهر مي رسد كه درحال حاضر هماهنگي هاي اوليه براي احداث مترو دراين محدوده انجام شد ودرحال تعيين مسير و مشخص كردن موقعيت ايستگاه ها هستيم كه نتايج اين موضوع ها تا 6 ماه آينده مشخص مي شود.
وي ادامه داد: در صورت تحقق اين مساله توسعه جنوبي خط 3 درمدت 2سال ونيم الي 3سال يعني تا سال 91 تكميل مي شود.