پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۲۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۵
بازار فيلم ايران 14 سال است که در کنار جشنواره بين‌المللي فيلم فجر فعاليت خود را آغاز کرده و پس از 5 سال که به معرفي سينماي ايران اختصاص يافته بود، فعاليت 9 سال اخير خود را در عرصه بين‌المللي دنبال کرده است.

به گزارش شهر به نقل از  ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلمفجر، «بازار بين‌المللي فيلم ايران» امسال هم در کنار جشنواره فيلم فجر و در طبقه Mمرکز همايش‌هاي برج ميلاد و با غرفه‌هاي مختلفي از موسسات و شبکه‌هاي ايراني وخارجي برپا شده است.

 حضور جمعيت و حال‌وهواي حاکم بر فضا،از گرمي اين بازار و رونق آن خبر مي‌دهد. در بازار فيلم امسال برخي غرفه‌ها به طورمشترک به دو کشور اختصاص يافته است که خود دليل ديگري براي استقبال است.

در حالي که حضور کشور پاکستان براينخستين بار، با آثار تلويزيوني و سينمايي در ميان غرفه‌هايي از کشورهاي آلمان،فرانسه، انگلستان و کشورهاي مسلماني چون لبنان و سوريه خودنمايي مي‌کند.

 مسئولان و کارشناسان در حال گفت‌وگوو مباحثه هستند و هر غرفه، تصاوير و کليپ‌هاي خاص خودش را به نمايش گذاشته است. ازميان آن‌ها «مجتبي جريده» يکي از مديران موسسه رسانه‌هاي تصويري درباره حضور اينموسسه در بازار بين‌المللي فيلم ايران و ويژگي‌هاي آن مي‌گويد: امسال براي اولينبار است که به طور مستقل در اين بازار شرکت مي‌کنيم. سال‌هاي قبل در قالب CMIکه بخشي  از سيما فيلم بود حضور داشتيم امااولين حضور مستقل ما امسال است.

 وي درباره چند و چون فعاليت اينموسسه و ارتباطش در اين چند روزه با موسسات ديگر توضيح مي‌دهد: فروش امسال ما خوببوده اما انتظار ما آن‌طور که مي‌خواستيم برآورده نشده؛ علت آن هم به نظرم جاي خاليبرخي کشورهاي مهم در بازار امسال است. مثلا از کشورهاي جنوب شرق آسيا، کشورهاي عربيو آمريکاي لاتين که ارتباط سياسي و فرهنگي خوبي هم با آن‌ها داريم، خبري نيست. فکرمي‌کنم در زمينه دعوت از آن‌ها برنامه‌ريزي دقيقي انجام نگرفته که اگر اين اتفاقروي مي‌داد، اتفاقات بهتري براي بازار فيلم ايران رقم مي‌خورد.

 «وحيد اسفندياري» مدير برنامه‌ريزيبازار فيلم ايران در پاسخ به نظرات جريده مي‌گويد، ما ساليانه به حدود 3 هزار کشورفراخوان بازار را ارسال مي‌کنيم که ممکن است اين کشورها پاسخي به آن ندهند اما اگرکوتاهي‌اي در زمينه دعوت کشورهاي عربي يا آسيايي صورت گرفته، بايد به مسئولان وبانيان اصلي بازار و جشنواره انتقال داده شود. تمرکز اصلي در حال حاضر بر روي خودجشنواره است که ممکن است برخي مسائل را تحت‌الشعاع قرار دهد. در ضمن درباره کشورهايآمريکاي لاتين بايد بگويم نوع پوشش اين کشورها با موازين اسلامي هم‌خواني نداردبنابراين از دعوت و تبادلات فرهنگي با اين کشورها کمي معذوريم.

 جريده درباره محل برگزاري بازار و چينشغرفه‌ها مي‌گويد: بهتر بود غرفه‌ها دورتادور محيطي مربع يا مستطيل شکل قرار مي‌گرفتتا بازديدکنندگان ديد بهتر و جامع‌تري نسبت به فضا داشتند. استاندارد ديگر کشورهاهم همين‌گونه است. چينش کنوني ديد بيننده را محدود مي‌کند و به اصطلاح نقطه کوردارد و مسئولان غرفه‌هايي که در اين نقاط هستند نسبت به وضعيت خود اعتراض دارند. بهتراست براي سال‌هاي آينده فکري براي اين مکان شود.

وي درباره روند فعاليت موسسه رسانه‌هايتصويري و حضورش در جريان بازار فيلم ايران، توضيح مي‌دهد: 20 عنوان فيلم در غرفهموسسه براي فروش گذاشته‌ايم که بخشي از آن در بازار امسال فروش رفته و تعدادي هممرحله مذاکرات اوليه را طي مي‌کنند. اين فيلم‌ها از توليدات قديم موسسه و توليداتجديد شاخه‌هاي مستقل موسسه رسانه‌هاي تصويري است و مدت زمان حضور آن‌ها در بازار،تا دو سال پس از تاريخ توليد فيلم است. اين قانوني است که در همه کشورهاي دنيا رعايتمي‌شود.

اسفندياري در پايان سخنان خود خوستار دعوتاز کشورهاي مسلمان مانند اندونزي، مالزي و کشورهاي عربي است و معتقد است بازارتبادل فيلم با اين کشورها پر رونق‌تر خواهد شد. چراکه به اعتقاد وي در حال حاضربازار تبادل فيلم بسيار رقابتي شده و کشورهاي عربي در اين زمينه از ما پيشي گرفته‌اند.آن‌ها فيلم‌ها را به قيمتي مناسب از کشورهاي غربي مي‌خرند و با قيمتي بالاتر به ديگرکشورهاي آسيايي مي‌فروشند. اين روند بايد با حضور اين کشورها و ايجاد رقابت سالم،اصلاح شود.

 وي پس از سخنان جريده در ادامهبه شرح اهداف بازار بين‌المللي فيلم ايران مي‌پردازد و مي‌گويد: در پنج سال اول، اينبازار فقط به معرفي سينماي ايران در منطقه و جهان پرداخت و درصدد معرفي و گسترش اينسينما بود که عنوان بين‌المللي هم نداشت اما از 9 سال پيش عنوان بين‌المللي گرفت وبا دعوت از کشورهاي مختلف سعي بر اين داشت تا نام ايران را به بهترين و مهمتريننام در زمينه تبادلات فيلم و فروش آثار ايراني تبديل کند که اين مهم با وجودکشورهاي قدرتمندي چون ژاپن و هند در منطقه و با توجه به سرمايه بيشتري که آن‌هادارند، خوشبختانه اتفاق افتاده است.

اسفندياري درباره علل موفقيت ايران در اينشرايط توضيح مي‌دهد: به هر حال نگاه فيلم‌سازان ما نگاه متفاوتي است که مخاطب خارجيدر مقايسه با آثار کشورهاي ديگر آن را بيشتر پسنديده‌اند. علت ديگر برگزاري اينبازار در کنار جشنواره فيلم فجر است که مخاطبان بيشتري را به خود جذب مي‌کند. تجربهثابت کرده بازارهاي مستقل فيلم، موفقيت کمتري نسبت به بازارهايي که در کنارجشنواره‌ها برگزار شده‌اند، کسب کرده‌اند. همچنين انتخاب‌هاي درست براي اين بازارتأثير گذار بوده است. به زعم يکي از منتقدان، ديگر کشورها انتخاب‌هاي درستي از سينمايخود را در بازارهاي فيلم‌شان قرار نمي‌دهند اما يکي از دلايل موفقيت سينماي ايرانانتخاب‌هاي آگاهانه و به جا بوده است.

 

وي در ادامه با تأکيد برمهمترين جنبه موفقيت سينماي ايران مي‌گويد: سياست بنياد سينمايي فارابي از ابتدايبين‌المللي شدن بازار فيلم ايران، بر حضور معنوي سينماي ايران بود که طي دوره‌هايگذشته اهميت اين نکته به اثبات رسيده و تأکيد هم شده است. رقابت تجاري جايي در سياستخارجي سينماي ايران ندارد و اساسا لزومي هم بر ايجاد آن نيست چراکه تا زماني کهمعنويت در سينماي ايران جاري است، جايي براي سرمايه و تجارت باقي نمي‌ماند. اينراهي است که در آينده موفق‌تر پيموده خواهد شد.

اين مقام مسئول در پايان دربارهعملکرد بازار بين‌المللي فيلم ايران و آمار حضور کشورهاي خارجي، اين بازار را موفقيت‌آميزتوصيف مي‌کند و از حضور 100 کمپاني ايراني و خارجي براي ارزيابي سينماي ايران وجهان خبر مي‌دهد.

وي در ادامه مي‌گويد: 60 کمپاني خارجيو 40 کمپاني ايراني امسال در اين بازارهستند و اين هم نشانه خوبي است و هم نه. خوباست چون نشان مي‌دهد اعتماد کشورهاي ديگر را جلب کرده‌ايم و به اندازه کافي شهرتداريم و بد است چون از حضور کمتر کمپاني‌هاي ايراني خبر مي‌دهد. شايد دليلش ايناست که ما در زمينه مسائل حقوقي و قضايي تجارت فيلم در دنيا کم‌اطلاع هستيم و کمتروکيلي در ايران يافت مي‌شود که در زمينه قوانين بين‌المللي فيلم اطلاع داشته باشد.

چهاردهمين بازار بين‌المللي فيلم وبرنامه‌هاي تلويزيوني ايران که از آغاز جشنواره بيست و نهم کليد خورده است، هم‌زمانبا پايان بخش بين‌الملل به کار خود پايان داده است.

نظر شما