شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۵
کد خبر: ۳۳۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
علي محمد مودب تأثيرگذاري جشنواره شعر فجر در سطح كشورهاي حوزه زبان فارسي را كمرنگ دانست و بر ضرورت تقويت بخش بين‌المللي اين جشنواره تأكيد كرد.

به گزارش شهر، وي به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌الملل شعر فجر گفت: اصل پديد آمدن اين جشنواره پاسخ به يكي از نيازهاي اساسي فرهنگي در كشور بود و خوشبختانه تاكنون منشاء اثرات مثبتي هم بوده است.


اين شاعر با بيان اينكه جشنواره شعر فجر تا رسيدن به وضعيتي كه متناسب با ادبيات با باشد هنوز فاصله دارد، عنوان كرد: اگرچه تاكنون روندرو به رشدي در اين جشنواره سپري شده است اما بايد به سطحي ارتقاء پيدا كند كه متناسب با پيشرفت‌هاي حوزه شعر كشور باشد.

وي با اشاره به برخي تفاوت‌هاي ذاتي ميان اين جشنواره فيلم فجر، يادآور شد به طور كلي شعر فارسي با حوزه‌هايي چون عرفان، انديشه، مذهب و... گره خورده است و برگزاري جشنواره‌اي آن هم به صورت رقابتي در اين حوزه نيازمند كاركارشناسي دقيق است.

وي با بيان اينكه اساسا شاعران به سختي تن به رقابت مي‌دهند، تصريح كرد: همين تفاوت‌ها ميان شعر و صنعت ـ هنري چون سينما كه نقش تكنيك در آن برجسته است، نشان دهنده اين است كه مسئولان جشنواره شع رفجر بايد به فكر تدوين آيين‌نامه‌اي مشخص و مستقل براي اين رويداد باشند.


وي با تأكيد بر ضرورت توجه جشنواره شعر فجر به كشورهاي حوزه زبان فارسي اظهار كرد: تحقق بخشيدن به اين اهداف و اميال نيازمند تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي و جلسات مختلف نقد وبررسي است تا بتوان از دل آنها به يك سياست‌گذاري مدوّن و راهبردي رسيد.



پروانه نجاتي:

جشنواره شعر فجر طيفي از شاعران را به عنوان برگزيده معرفي كند

يك شاعر به مسئولام جشنواره شعر فجر توصيه كرد كه به جاي معرفي يك فرد، طيفي از شاعرات را به عنوان برگزيدگان معرفي كنند.


وي گفت: برگزاري فستيوال‌هاي ادبي مي‌تواند يك جريان روشن در عرصه ادبيات ايجاد كند و طيف گسترده‌اي از شاعران را به سمت اهدافي مشخص سوق دهد.


وي اضافه كرد: وادي ادبيات يك جريان سيال و پوياست كه هر روز موج‌هاي جديدي به آن افزوده مي‌شود و در چنين شرايطي برگزاري جشنواره‌اي چون شعر فجر مي‌تواند تبعات مثبت و منفي گوناگون در پي داشته باشد.


وي استمرار در فعاليت و بركنار بودن از سياست‌هاي دوره‌اي را دو ويژگي مثبت جشنواره شعر فجر دانست و تأكيد كرد: به سختي مي‌توان از ميان طيف‌هاي گسترده‌اي كه در عرصه ادببات فعاليت مي‌كنند يك يا چند نفر را به عنوان شاعران برگزيده معرفي كرد. وي پيشنهاد كرد كه به جاي انتخاب تعداد محدودي از شاعران به عنوان چهره‌هاي برگزيده يك طيف از شاعران برگزيده و معرفي شوند.


نجاتي در اين رابطه توضيح داد: گاهي داوران مجبور به انتخاب ميان كساني مي‌شوند كه اختالافات دركار آنها بسيار جزئي است و چون داوري شهر خواه ناخواه متكي بر سليقه شخصي داوران است، بهتر است كه به جاي يك فرد، گروهي از شاعران هم سطح برگزيده شودند.



وي در پايان خاطر نشان كرد: جشنواره شعر فجر هنوز در ابتداي راه است و نمي‌توان انتظار داشت كه در همين گام‌هاي نخست تمامي ضعف‌هاي برطرف شوند بنابراين بهتر است كه به اين جشنواره فرصت بدهيم كه طي سال‌هاي آتي خودش را به اثبات برساند.



عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي:

جشنواره شعر فجر ارزش‌هاي انقلاب را زنده نگه مي‌دارد

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، برگذاري جشنواره شعر فجر را موجب زنده نگه داشته شدن ارزش‌هاي انقلاب دانست.


سيد رمضان شجاعي كياسري گفت: به طور كلي شعر در ذات خودش همزمان و همراه با مصائب و شادي‌هاي اجتمعي شكل مي‌گيرد و شاعران در طول تاريخ نمايندگان وجدان بيدار مردم بوده‌اند.


وي ادامه داد: با مرور شعرهاي مختلف از شاعران گوناگون در مي‌پاييم كه سرايندگان آنها يا در حال وجد وسرور بوده‌اند و يا در حزن و اندوه ناشي از وضعيت حاكميت و مردم روزگار خودشان زبان به شعر گشوده‌اند.


اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر معنا و مفهوم زماني شعر، يادآور شد: شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس و شعر دوران صلح به لحاظ زباني و ويژگي‌هاي محتوايي از يكديگر قابل بازشناسي هستند و كارشناسان به راحتي آنها را از هم تميز مي‌دهند.

 

وي برگزاري جشنواره شعر فجر را اقدامي در جهت پاسداشت شعر انقلاب دانست و متذكر شد: زنده نگه داشتن آرمان‌هاي انقلاب و ارزش‌هايي كه مردم با كوشش و زحمت فراوان خلق كرده‌اند، كار ارزنده‌اي است كه خوشبختانه مورد اقبال جامعه فرهنگي كشور هم قرار گرفته است.


نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطر نشان كرد: اميدوارم طي سال‌هاي آتي با ارزيابي فعاليت‌هاي دوره‌هاي گذشته و تكميل نواقص موجود با ظرفيت‌هاي بالاتري در زمينه شعر كشور مواجه باشيم و بالندگي ادبيات انقلاب را نظاره كنيم.






مديركل اداره ارشاد استان كرمانشاه:

جشنواره شعر فجر منجر به خلق آثار جديدي شده است

مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه عنوان كرد: جشنواره بين‌المللي شعر فجر به خلق آثار ارزشمند جديدي در سطح كشور شده است.


احمد رجبي گفت: به طور قطع هر جشنواره‌اي اثرات مثبتي در حيطه فرهنگي دارد كه شايد مهم‌ترين آن تشويق و ترغيب شاعران جوان باشد. وي ايجاد انگيزه و حس رقابت در شاعران را زمينه‌ساز توليد آثاري با كيفيت بالاتر دانست و تصريح كرد: جشنواره شعر فجر از اين حيث كارنامه روشني دارد.


وي با تأكيد بر ضرورت تقويت جنبه‌هاي اجرايي جشنواره متذكر شد: چنانچه زمانبندي‌ها متناسب با امكانات كشور باشد، شاهد ايجاد تحولاتي مطلوب در عرصه فرهنگي خواهيم بود. وي اضافه كرد: مديريت فرهنگي يكي از مؤثرترين ابزارهاي بالابردن بهره‌وري است و جشنواره شعر فجر هم مي‌تواند با زمانبندي و مديريت مؤثرتري به ارزيابي وضعيت شعر در كشور بپردازد.



مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمانشاه در پايان با اشاره به اثرات مطلوب جشنواره شعر فجر بر شعر اين استان، خاطر نشان كرد: هدف ما استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي ادبي اين استان است و مسلما هنوز تا رسيدن به چشم‌انداز مطلوب راه‌اندازي در پيش داريم.




مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم:

فعاليت‌هاي جشنواره شعر فجر منحصر به يك ماه نباشد

مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم معتقد است كه فعاليت‌هاي بخش استاني جشنواره شعر فجر بايد در طول سال پراكنده شود.محمد حسين استاد آقا به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين بين‌المللي جشنواره شعر فجر گفت: در نظر آوردن مجموعه فعاليت‌هاي شعري كشور در دو سطح استاني و ملي كار بزرگي است كه خوشبختانه جشنواره شعر فجر عهده ‌دار آن شده است.


وي تشويق و قدرداني از پديدآورندگان آثار فاخر در عرصه شعر را موجب تقويت بنيان‌هاي ادبي در كشور دانست و تصيرح كرد: نفس اطلاع‌ اهالي فرهنگ از نحوه فعاليت‌هاي حوزه شعر به رشد خلاقيت در كشور دامن مي‌زند و به شاعران جوان كمك مي‌كند كه گام‌هاي مؤثرتري بردارند.


وي موكول نشدن فعاليت‌هاي جشنواره شعر فجر به يك ماهه پاياني سال را موجب بسط و گشترش جريان‌هاي ادبي در سطح ملي دانست. وي اضافه كرد: با توسعه زماني فعاليت جشنواره در طول سال فرآينده استعداديابي و كشف نيروهاي جوان قوت بيشتري پيدا مي‌كند و موجب درگير شدن قشر وسيع‌تري از شاعران با اين جشنواره مي‌شود.


استاد آقا در پايان به بخش بين‌المللي جشنواره اشاره كرد و ياد‌آور شد: افزايش تعداد شركت‌كنندگان جشنواره چه در سطح ملي و چه در عرصه فراملي زمينه‌ساز بروز اتفاقات خوشايندي مي‌شود كه معرفي گسترده‌تر ادبيات معاصر فارسي به دنيا را در پي دارد.



محمد علي مجاهدي:

دبيرخانه استاني جشنواره شعر فجر فعال‌تر شود

محمد علي مجاهدي گفت: تشكيل هيأتي متشكل از افراد سخن‌شناس و منتقد در دبيرخانه استاني جشنواره شعر فجر و فعاليت دائمي اين نهاد موجب تقويت شعر كشور مي‌شود.


محمد علي مجاهدي به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين بين‌المللي جشنواره شعر فجر گفت: برگزاري اين جشنواره ميدان را براي شاعران و به خصوص شاعران جوان باز مي‌كند و شرايط جديدي پيش‌روي آنها مي‌گذارد تا به آفرينش آثاري بهتر و با كيفيتي بالاتر بپردازند.


وي روند كلي جشنواره را روبه رشد دانست وتصريح كرد: در طي سالهاي گذشته كه شاهد فعاليت اين رويداد بزرگ ملي بوده‌ايم، تحولات تازه‌اي در عرصه شعر رخ داده است كه اميدوارم روز به روز بر دامنه اين اثرگذاري افزوده شود.


وي در ادامه خواستار توجه بيشتر به بخش استاني اين جشنواره شد و تأكيد كرد: پرورش استعدادهاي شاعران ساكن در نقاط دور افتاده كشور به آنها اين مجال را مي‌دهد كه خودشان را تا سطح ملي بالا بكشند و اين موجب غناي ادبيات كشور مي‌شود.


وي اضافه كرد: چنانچه به فعاليت‌هاي ادبي شهرستان‌ها توجه نشود و كساني كه به رسالت تاريخي خودشان در اين مقطع حساس آشنايي دارند را وارد جرگه نكنيم در آينده دچار زيان خواهيم شد. مجاهدي در پايان ابراز اميداواري كرد كه جشنواره شعر فجر بتواند در مسير خلق آثار ارزشمند در كشور پيشگام تمامي نهادهاي فرهنگي باشد.




مجيد نظافت:

بخش ترانه جشنواره شعر فجر به طور مستقل برگزار شود

يك شاعر با اشاره به تعداد اندك ترانه سرايان در كشور پيشنهاد كرد كه بخش سرود و ترانه جشنواره شعر فجر به طور مستقل برگزار شود.مجيد نظافت به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين بين‌المللي جشنواره شعر فجر گفت: برگزاري اين جشنواره به گرم نگه داشتن بازار ادبيات و ايجاد شور و حال در عرصه فرهنگي منجر مي‌شود.

 

وي با اشاره به تغييراتي كه در روند اجرايي و نحوه سياست‌گذاري‌هاي اين جشنواره به وجود آمده است، تصريح كرد: اين امر بيانگر تلاش مسئولان براي نزديكتر شدن به اهداف والاي ادبي است و نشان مي‌دهد كه جشنواره روند رو به رشدي را سپري مي‌كند.


وي با بيان اينكه افزودن بخش‌هاي جديد كمكي به ارتقاء جشنواره نمي‌كند، يادآور شد: اين همان اتفاقي است كه طي سال‌هاي گذشته در جشنواره فيلم فجر رخ داد اما به مرور زمان ديديم كه مسئولان به اين نتيجه رسيدند كه افزودن بخش‌هايي چون سينماي ديني، سينماي دفاع مقدس و... كمكي به رشد جشنواره نمي‌كند و آنها را حذف كردند.

وي اضافه كرد: به اعتقاد من جشنواره شعر فجر هم ناگزير از اتخاذ همين‌ رويه است چون به طور مثال شاعران فعال در عرصه كودك و نوجوان يا ترانه و سرود به يك سوم شاعران حاضر در بخش كلاسيك و نو هم نمي‌رسند و عادلانه نيست كه اينها را در ذيل يك جشنواره واحد بررسي كنيم.

وي با بيان اينكه مسئولان به دليل پرهيز از مخالف سازي با اين جشنواره، اقدام به چنين فعاليت‌هايي مي‌كنند، اظهار كرد: نمي‌شود دريك رويداد گسترده تمام علايق و سلايق ادبي را راضي نگه داشت و بهتر است روند طبيعي جشنواره در فضايي منطقي پيش برود.

نظافت در پايان خاطر نشان كرد: من به عنوان كسي كه در جشنواره‌هاي گوناگون امر داوري را بر عهده داشته‌ام از سر اشراف مي‌گويم كه اين قبيل در ذات كارهاي بزرگي چون جشنواره شعر فجر وجود دارد و اين ربطي به مسئولان جشنواره كه همگي در حرفه خودشان حرف اول را مي‌زنند ندارد.

 




علي اسماعيل‌پور:

جشنواره شعر فجر از نهادهاي خصوصي بخش فرهنگي استفاده كند

مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان، استفاده از ظرفيت‌ نهادهاي بخش خصوصي در عرصه فرهنگي را موجب اعتلاي جشنواره شعر فجر دانست.

علي اسماعيل‌پور به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين بين‌المللي جشنواره شعر فجر گفت: اين جشنواره به شناسايي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي كشور كمك بزرگي مي‌كند و فرصت مناسبي در اختيار نيروهاي خلاق و مبتكر قرار مي‌دهد كه آثار خودشان را در معرض قضاوت صاحب‌نظران قرار دهند.

وي شناسايي نقاط قوت و توسعه شعر در كشور را بسيار راهگشا دانست و متذكر شد: شعر زبان گوياي وضعيت موجود و آينده مطلوب است و مي‌تواند به عنوان ابزاري كارآمد در جهت تعالي مباني اخلاقي در كشور مورد استفاده قرار بگيرد.

وي با بيان ايمكه شعر در ايران از نفوذ اجتماعي بالايي برخوردار است، تصريح كرد: بسياري از بزرگان ما همچون حضرت امام (ره) و آيت‌اله حسن‌زاده آملي در كنار شخصيت اجتماعي و بعد علمي و فقهي خودشان شاعران توانمندي هم هستند و اين بيانگر اقبال گسترده ايرانيان به شعر است.

اسماعيل‌پور در پايان بزرگترين جشنواره شعر فجر را تميز دادن شاعران متعهد وانقلابي از ديگران دانست و متذكر شد: به طور قطع چهره‌هاي درخشان شعر فرداي كشور از طريق اين جشنواره به جامعه معرفي مي‌شوند.



مديركل اداره ارشاد اسلامي استان خوزستان:

بخش ويژه مهدويت در جشنواره شعر فجر راه‌اندازي شود

مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان خواستار افزوده شدن بخش ويژه مهدويت به جشنواره شعر فجر شد.


حجت‌الااسلام لطف‌اله سپهر يه ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: خوشبختانه در كشور اسلامي ايران رشد و ارتقاء ادبيات فراسي با نگرش ديني و اسلامي از دغدغه‌هاي اساسي همه مسئولان فرهنگي است.


وي در نظر گرفتن پست سازماني قائم مقام وزير ارشاد در حوزه شعر ادب را نشانه تغيير نگرش مثبت در ميان مسئولان فرهنگي دانست و اظهار اميدواري كرد كه با حضور يحيي طالبيان در اين سمت شاهد تحولاتي جدي‌تر در حوزه ادبيات كشور باشيم.


وي با اشاره به تعدد كمي جشنواره‌ها در كشور، يادآورشد: اين‌ها همه بيانگر اهتمام مسئولان به بخش ادبيات است اما در اين ميان جشنواره شعر فجر از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.


وي گستردگي اين جشنواره را وجه تمايز آن با ساير رويدادهاي مشابه دانست و تأكيد كرد: اين همايش گسترده ملي در برگيرنده ويژگي‌ها و فضيلت‌هاي ملت انقلابي ايران و رهبري فرزانه آن است و به طور قطع به ارتقاء ادبيات منجر مي‌شود.

حجت‌الاسلام سپهر در پايان تصريح كرد: با توجه به اهميت پرداختن به آسيب‌هاي عرفان‌هاي نوظهور و وجود برخي عقايد خرافي در زمينه مهدويت، در نظر گرفتن بخش‌هاي ويژه‌اي با اين عناوين مي‌تواند سهم مؤثري در بهبود كيفي سطح فرهنگ در كشور داشته باشد.



مديركل اداره ارشاد استان كرمانشاه:

جشنواره شعر فجر منجر به خلق آثار جديدي شده است


مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه عنوان كرد: جشنواره بين‌المللي شعر فجر به خلق آثار ارزشمند جديدي در سطح كشور شده است. احمد رجبي به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: به طور قطع هر جشنواره‌اي اثرات مثبتي در حيطه فرهنگي دارد كه شايد مهم‌ترين آن تشويق و ترغيب شاعران جوان باشد.


وي ايجاد انگيزه و حس رقابت در شاعران را زمينه‌ساز توليد آثاري با كيفيت بالاتر دانست و تصريح كرد: جشنواره شعر فجر از اين حيث كارنامه روشني دارد. وي با تأكيد بر ضرورت تقويت جنبه‌هاي اجرايي جشنواره متذكر شد: چنانچه زمانبندي‌ها متناسب با امكانات كشور باشد، شاهد ايجاد تحولاتي مطلوب در عرصه فرهنگي خواهيم بود.


وي اضافه كرد: مديريت فرهنگي يكي از مؤثرترين ابزارهاي بالابردن بهره‌وري است و جشنواره شعر فجر هم مي‌تواند با زمانبندي و مديريت مؤثرتري به ارزيابي وضعيت شعر در كشور بپردازد.


مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمانشاه در پايان با اشاره به اثرات مطلوب جشنواره شعر فجر بر شعر اين استان، خاطر نشان كرد: هدف ما استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي ادبي اين استان است و مسلما هنوز تا رسيدن به چشم‌انداز مطلوب راه‌اندازي در پيش داريم.




مديركل اداره ارشاد استان كردستان:

جشنواره شعر فجر بسيج عمومي شاعران انقلاب است

مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان از جشنواره شعر فجر به عنوان بسيج عمومي شاعران انقلاب ياد كرد.


قباد ميمنت‌آبادي به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فحر گفت: خوشبختانه كشور ما به لحاظ موقعيت ادبي و هنري در جايگاه بسيار خوبي قراردارد و در اين ميان شعر جايگاه برجسته‌تري دارد.


وي با اشاره به نقش شعر در توسعه ظرفيت‌هاي فرهنگي كشور، عنوان كرد: از آنجا كه اين هنر با تمامي ذائقه‌ها همخواني دارد مي‌تواند به عنوان ابزاري كارآمد مورد استفاده مسئولان قرار بگيرد.


وي ترويج شعر را موجب تقويت بن مايه‌هاي اخلاقي و فكري در كشور دانست واظهار كرد: اهالي شعر و ادب، به دليل همجواري با مسائل ديني در برابر بسياري از آفت‌هاي فكري مصون مي‌مانند و اين نكته‌اي است كه خوشبختانه مسئولان فرهنگي كشور به آن توجه دارند. وي برگزاري جشنواره شعر فجر را زمينه‌ساز بسط ارزش‌هاي اسلامي عنوان كرد .


مدير كل اداره ارشاد كردستان گفت: شناسايي و شناساندن شاعران توانمند و انقلابي در جامعه نقش الگوساز مهمي دارد كه در درازمدت شاهد بركات آن خواهيم بود.

 

ميمنت‌آبادي در پايان با بيان اينكه چشم‌انداز روشني پيش‌روي جشنواره شعر فجر قراردارد، عنوان كرد: شايد خود مسئولان فرهنگي در ابتدا گمان نمي‌كردند كه اين جشنواره بتواند تا اين اندازه اثرگذار باشد اما خوشبختانه چنين شد و اميدوارم كه در‌آينده شاهد ثمرات بيشتر آن باشيم.

نظر شما