پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۱
کد خبر: ۳۳۸۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
اولين فرش قرآني دو رويه حاصل شاهكار هنري بافندگان تبريزي توسط آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي رونمايي شد.

به گزارش شهر از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه هنر اسلامي تبريز به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز به همراه جمعي از معاونان، اعضاي هيأت علمي،‌ رؤساي دانشكده‌ها و هنرمندان اين دانشگاه، پيش از ظهر امروز دوشنبه با رهبر فرزانه انقلاب اسلامي‌ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ديدار كردند كه در اين ديدار از قرآن نفيسي كه بر روي فرش بافته شده بود، رونمايي شد.

در اين اثر هنري بسيار ارزنده، براي اولين بار در جهان تمامي 30 جزء قرآن در 76 ورق به صورت دو رو با 62 ميليون گره، بافته شده است. هنرمندان تبريزي 6 سال زير نظر دانشكده فرش دانشگاه هنر اسلامي تبريز وقت صرف كردند تا چنين اثر هنري ماندگاري را خلق كنند.

بنابراين گزارش، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي‌ اين فرش قرآني نفيس را افتخاري ماندگار و يادگاري بسيار عظيم براي نظام جمهوري اسلامي دانستند كه از عشق هنرمندان اين سرزمين برخاسته و تا قرن‌ها ياد و نام بافندگان آن و هنر فرش بافي را زنده نگه مي‌دارد.

ايشان ضمن تشكر از تمام هنرمنداني كه در اين كار هنري برجسته نقش داشتند، خاطرنشان كردند: اين قرآن، به موزه آستان قدس رضوي اهدا خواهد شد تا ماندگار و زوال‌ناپذير، براي استفاده همگان باقي بماند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي مساله هنر اسلامي را موضوعي بسيار مهم دانستند و با اشاره به تفاوت هنر اسلامي با هنر غيراسلامي خاطرنشان كردند: روح هنر اسلامي نقطه تفاوت آن با هنر غيراسلامي است چراكه هنر يك پديده انساني است و از الهام دروني و تراوش معنويت انسان خلق مي‌شود و هنگامي كه اين هنر از "دل و باور ايماني به معناي حقيقي آن " برخاسته باشد، هنر اسلامي ايجاد خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي‌ در همين زمينه افزودند: با دستور نمي‌توان، هنر اسلامي خلق كرد بلكه هنگامي كه "روح، دل و نگاه هنرمند " تصحيح شد، نتيجه نگاه چنين هنرمندي، "اثر هنري اسلامي " خواهد بود.

ايشان توجه به هنرهاي دستي در مناطق مختلف ايران را ضروري برشمردند و توصيه كردند با تشويق اساتيد و پيشكسوتان، هنرهاي دستي را كه معمولا با رنج و زحمت همراه است، استمرار و تداوم بخشيد.

در ابتداي اين ديدار دكتر محمد علي كي‌نژاد رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز، با بيان گزارشي از فعاليت‌هاي اين دانشگاه گفت: دانشگاه هنر اسلامي در 22 رشته كارشناسي، 10 رشته كارشناسي ارشد و دو رشته دكتري دانشجو مي‌پذيرد و در مدت 11 سال فعاليت خود توانسته بسياري از اساتيد خبره را به كار گرفته و از توانايي‌هاي آنان در احياي هنرهاي سنتي استفاده كند

نظر شما