سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۰
کد خبر: ۳۳۸۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹
مراسم رونمايي از سه عنوان کتاب دفاع مقدس به همت فرهنگسراي رسانه و مشارکت انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، سرهنگ رسولي معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در سخناني گفت: بنياد حفظ آثار، به مثابه ماموريت اصلي خود که فعاليت فرهنگي، ايثار و شهادت طلبي است اقدامات بسياري انجام مي‌دهد که کار در ادبيات دفاع مقدس يکي از اين فعاليت‌هاست. براي نوشتن داستان و سرودن شعر به مباني و زير ساخت‌هايي نياز داريم که از آن جمله تدوين خاطرات است که به دليل موقعيت خاص خود خالص و بدون تخيل نوشته مي‌شوند.


وي افزود: مطالعه کتب خاطره را هميشه براي ارتقاي سطح نگارش نويسندگان جوان به آن‌ها پيشنهاد مي‌کنم و به دليل سهولت ورود به اين مبحث و آشنايي با مباني خاطره نويسي، نوشتن اين کتب نيز سختي زيادي ندارد و با اقبال بسياري نيز مواجه مي‌شود و ما به گمان اينکه کسي اين کتاب‌ها را نمي‌خواند دلتنگ نمي‌شويم.


در ادامه اين مراسم علي باقري نويسنده کتاب «چريک چمران» گفت: از لحظه تصميم به آغاز اين کتاب تا پايان نگارش در اين فکر بودم که نوشته‌هايم متناسب و در شأن مردان بزرگ جنگ باشد. در حين نوشتن اين کتاب جنگ را با پوست و گوشت و خون خود احساس کردم و پس از آشنايي با راوي خاطرات اين کتاب مقصود حيدري آنقدر مجذوب شخصيت وي شدم که در نزديکي منزلش خانه خريدم.


وي افزود: پس از اخذ نظرات دوستان صاحب نظر به جمع‌آوري خاطرات پرداخته و پس از آن با تکميل نوشته‌ها آن‌ها را براي تبرک به حرم امام رضا برده و تحويل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس دادم که وظيفه دارند با بازاريابي خوب اين کتاب را به داخل خانه‌هاي مردم هدايت کنند.


همچنين عليرضا پوربزرگ وافي نويسنده کتاب «باغ سوخته» در ادامه اين نشست با بيان اين مطلب که 15 سال است براي خرمشهر کار مي‌کند و بيش از 20 عنوان کتاب نوشته‌، گفت: خاطرات يکي از مرداني که تاريخ ما را رقم زدند در اين کتاب آورده شد و سرهنگ علي قمري که از نخستين روزهاي خرمشهر در آنجا حضور داشت راوي اين کتاب هستند. من در حين نگارش «باغ سوخته» دنيا را با چشم‌هاي او نگاه کردم، با خنده‌هاي او خنديدم و با گريه‌هايش اشک بر پهناي صورتم جاري شد.


وي افزود: «باغ سوخته» خاطرات سوخته‌اي است که به همت سرهنگ قمري احيا شده است و ابعادي از منطقه جنوب را داراست که قابل تحليل، بررسي و مانور است. آخرين مدافع خرمشهر آذري زباني اهل سراب با نام حاج يدالله صائمي است که سال گذشته به عنوان پيرترين بسيجي تقدير شد. فردي به نام صمد ترکه نيز به عنوان آخرين مدافع خرمشهر شناسايي شده است.


سرهنگ جانباز علي قمري نيز با بيان خاطره‌اي اظهار کرد: از 13 افسري که در خرمشهر بودند تنها من اکنون زنده‌ام. وي عنوان کرد هنوز پس از خاطرات آن زمان در ذهن او جا دارد و زنده بودنش را دليلي براي انتقال خاطرات آن دوران براي نسل هاي بعد دانست.


مهرداد طاهري نويسنده «دلتنگي‌هاي سربازان توپ» نيز با بيان اين مطلب که جنگ کردن آسان تر از حرف زدن است، اظهار کرد: هواپيماهاي مافوق صوت مجهز به تيربار، رگبار و بمب که از آن عراقي‌ها بود نبرد نابرابري رقم مي‌زد که تصور مي‌کنم کشته شدن در اين فضا افتخار بسياري است. آن هم در شرايطي که ما هيچ کدام بريده از زندگي نبوديم و با ترسي که هر لحظه حضور داشت اما غلبه نمي‌کرد حداقل‌هاي يک زندگي آرزوي ما بود.


وي درباره نحوه نگارش کتاب اظهار کرد: اين کتاب داستان رئالي از زبان راوي اول شخص است. من نيز که بيشتر يک خواننده حرفه‌اي هستم تا نويسنده حرفه‌اي در داستان صراحت را حذف کردم چرا که معتقدم کلام صريح را نمي‌توان ادبيات خواند.


در پايان اين مراسم پس از رونمايي اين سه جلد کتاب، لوح تقدير به نويسندگان اين آثار اهداء شد.

نظر شما