جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۱
کد خبر: ۳۴۲۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
تغيير ساختار نظام آموزشي پس از فراز و نشيب هاي بسيار از 5-3-3-1 به 6-3-3، براي سال تحصيلي 90 تصويب شد ضمن اينكه تعطيلي روز پنجشنبه دبستاني ها و افزودن يك ساعت آموزشي نيز از جمله مواردي بود كه ابهام هاي فراواني را براي افكار عمومي و كارشناسان آموزشي به دنبال داشت.

به گزارش " شهر " با اجراي ساختار جديد، ساختار تحصيلي مدارس به 3 مقطع تحصيلي متشكل از 6 سال ابتدايي، 3 سال اول متوسطه و 3 سال دوم متوسطه» تقسيم مي‌شود.

 

بر اين اساس بسته سند ملي آموزش و پرورش در يک تقسيم‌بندي کلي به 2 بخش " بنيان‌هاي نظري" و "سند تحول راهبردي نظام تربيت رسمي و عمومي" تقسيم مي‌شود كه با اين حساب دوره پيش دانشگاهي با تمام حرف و حديث ها و دوره راهنمايي با همه موافقان و مخالفان از برنامه هاي آموزش و پرورش حذف مي شود.

 

مهدي نويد ادهم دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در خصوص ساختار جديد مي‌گويد " مطابق اين مصوبه، ساختار جديد نظام آموزشي به دو دوره شش ساله تقسيم خواهد شد که براساس آن، 6سال دوم به دو مقطع سه ساله متوسطه تقسيم مي‌شود. همچنين با اين تغييرات، سن ورود به نظام آموزشي 6سال تمام و سن خروج از آن 18 سال تمام خواهد بود و در رابطه با مقطع پيش‌ دبستاني نيز با وجود آنکه مورد تاييد جدي آموزش و پرورش است اما اجباري نخواهد بود بلکه با تاکيد شوراي عالي آموزش و پرورش و با استفاده از مشارکت‌هاي مردمي در سنين 4 و 5 سالگي به اقتضاي امکانات و شرايط آموزشي تداوم خواهد يافت".

وي درمورد زمان نهايي اجراي اين طرح مي افزايد " در سال دوم اجراي طرح نيز پايه دوم دبستان و اول دبيرستان تغيير خواهد کرد و به همين ترتيب در طي يک برنامه 6ساله و تا پايان سال تحصيلي 97 ـ 96، در هر سال دو پايه تحصيلي مشمول تغيير و تحول خواهند شد."

 

بر اين اساس تغيير ساختار جديد نظام آموزشي با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سال 90 در سراسر كشور اجرايي مي شود اما آنچه مهم است توجه به اين نكته است كه روش هاي اجرايي و اصرار براي اجراي سريع اين طرح در زماني كه زمينه سازي مناسب براي افكار عمومي انجام نشده است و همين امر در تضعيف اجراي اين طرح نقش موثري خواهد داشت.

 

كارشناسان معتقدند براي تغيير هر شيوه آموزشي نياز به گذشت زمان است تا كار به شيوه مناسب به ثمر برسد و ضعف ها و كاستي هاي آن برطرف شود، كاري كه 50 سال پيش در آموزش و پرورش ايران اتفاق افتاد و براساس آن 12 سال و طول كشيد تا ساختار مقاطع دبستان، ‌راهنمايي و دبيرستان در ايران شكل بگيرد.

 

اين تغيير در حالي اتفاق مي افتد كه پيش از اين معاونان وزير خبر از تغيير در سال هاي آينده را مي دادند و جناب وزير هم اعلام كرده بود تا مجوز مجلس نباشد، طرح تحول، اجرا نمي شود!

 

آهنگ اين تحول آنقدر سريع بود كه كه مخالفت نمايندگان مجلس را نيز در پي داشت و علي عباسپور تهراني، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اظهار نظري صريح ضمن اتقاد از وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي عدم ارايه توضيح قانع کننده گفت " آموزش و پرورش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي چرا و با چه مقصودي قصد تغيير سيستم موجود را دارند؟ نگراني ما اين است که آموزش و پرورش که در آستانه تحول بنيادين در اين وزارتخانه است با اجرا کردن اين طرح که کار بزرگي است از اصل تحول باز بماند و نتواند آن را اجرا کند. قطعا با اجراي اين سيستم آموزشي، بايد تغييراتي در فضاهاي مدارس و استخدام معلمان انجام شود که باز هم آموزش و پرورش را درگير چالشهاي جدي و امور روزمره مي کند".

 

اين در حالي است كه مرکز پژوهش هاي مجلس نيز با ارايه پيشنهاد سيستم آموزش عمومي مانند 20 سال پيش اعلام كرده است " دوره آموزش و پرورش رسمي کشور با حذف دوره پيش‌دانشگاهي، يک‌سال به دوره متوسطه اضافه شده و 12 سال تحصيلي مشتمل بر 5 سال دوره ابتدايي، 3 سال دوره راهنمايي و 4 سال دوره متوسطه باشد. حذف دوره پيش‌دانشگاهي و افزودن به دوره متوسطه و تبديل دوره متوسطه به دوره‌اي 4ساله، با عنايت به اينکه امکان توزيع نيروي انساني مجرب را در تمام سطوح دبيرستان متعادل مي‌کند از قوت‌هاي اين طرح است" .

 

از سوي ديگر مجلس شوراي اسلامي ديركرد در حذف كنكور را نتيجه ناتواني سيستم آموزشي مي داند كه اجراي اين قانون به سال 92 موكول شده است. براين اساس کنکور بايد تا سال 90 حذف مي شد، اما به دليل ناهماهنگي وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، اجراي اين قانون به سال 92 موکول شد. با اين حال آموزش و پرورش در همين سالها بايد به شيوه اي روش هاي آزموني را تغيير دهد که نمرات ان ملاک پذيرش در دانشگاه باشد. ناتواني نظام اموزش و سنجش دانش اموزان از مهمترين دلايل حذف نشدن کنکور است.

 

حال معلوم نيست تغيير ناگهاني سيستم آموزشي در مقاطع تحصيلي و تغيير شيوه و روش هاي آزمون در آموزش و پرورش به گونه اي كه نمرات دانش آموزان ملاك پذيرش آنان در دانشگاه باشد، در يك زمان چه فشاري را بر اذهان عمومي و دانش آموزان هموار خواهد كرد؟ و مهمتر آنكه آيا جناب وزير با تمام دغدغه هاي اجراي اصولي ورزش در مدارس، تحول در جايگاه معلمان، اضافه شدن پيش دبستاني و آموزش هاي آن به ساختار آموزش و پرورش، اجراي سيستم طرح ارزيابي به جاي نمره به دانش آموزان و .... مي تواند چنين تغييرات اساسي را در مدت زمان كوتاه به انجام رساند؟

( مهناز اعتدالي)

نظر شما