پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۳
کد خبر: ۳۴۲۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۹
همايش شرح فراق روز چهارشنبه -18 اسفند- به مناسبت 12 هزارمين روز اسارت امام موسي صدر در تالار وزارت كشور برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، امير نصرتي دبير همايش «شرح فراق» صبح امروز-16 اسفند- در نشستي خبري در خصوص برنامه‌هاي اين روز گفت: همايش با قرائت متني توسط مهندس چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران از زبان شهيد چمران در خصوص امام موسي صدر آغاز مي‌شود و در ادامه دكتر لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به عنوان سخنران به ايراد سخنراني خواهند پرداخت ضمن اينكه ميزگردي با حضور نمايندگان جنبش امل و حزب الله لبنان و شخصي به نمايندگي خانواده امام موسي صدر برگزار خواهد شد.

در ادامه اين نشست مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران و رييس شوراي عالي استان‌ها در خصوص امام موسي صدر گفت:امام موسي صدر به دليل آشنايي خوبي كه با آداب و رسوم كشورهاي عربي داشت مي‌توانست دست امام خميني و انقلاب در آن كشورها باشد كه اميدواريم هر چه زودتر به دامان كشورهاي اسلامي و مردم لبنان بازگردد.

وي با بيان خاطره‌اي در خصوص امام موسي صدر گفت: زماني كه كاردار ليبي در منزل آيت الله طالقاني براي بحث در مورد امام موسي صدر حضور پيدا كرده بود كاردار ليبي با پيشنهاد پول خواهان صرف نظر از پيگيري موضوع امام موسي صدر شد كه اين نشان دهنده اهميت حضور امام موسي صدر بود.

وي با اشاره به ديكتاتور ليبي گفت: قذافي حدود 42 سال است كه بدون انتخابات در كشور ليبي حكومت مي‌كند.چمران در ادامه افزود: قذافي در ابتدا يك سوسياليست انقلابي بود و كتاب سبزش را در مقابل قرآن قرار داده بود و عقايد عجيبي را در اين كتاب اعلام كرده بود.

 

وي گفت: قذافي بر همه منافع و منابع ليبي تسلط دارد و قراردادهاي هنگفتي را نيز با كشورهاي غربي بسته است ضمن اينكه بعضي از مسئولين ما نيز فريب قذافي را خورده و با او دست همكاري دادند كه اين موجب بدهكاري ليبي به ايران نيز شده است اين‌ها در حاليست كه شهيد چمران در مورد آمريكايي بودن صدام و قذافي در گذشته تذكر داده بود.

رييس شوراي شهر تهران در خصوص سابقه بازداشت‌هاي قذافي نيز گفت: بازداشت‌هاي اين شخص سابقه زيادي دارد بطوري كه عرفات را نيز دو بار بازداشت كرده بوده است كه اين نشان‌دهنده اين است كه قذافي هركاري را براي خود مباح مي‌داند.

وي در خصوص شايعات مطرح شده در مورد حضور امام موسي صدر در ايران نيز گفت:‌ با توجه به اينكه ناپديد شدن امام موسي صدر به قبل از پيروزي انقلاب باز مي‌گردد،در زمان امام خميني نيز شايعاتي مطرح شده بود كه امام موسي صدر در كنار امام و براي پيروزي انقلاب ايران مي‌جنگد كه اين شايعات موثق نيست، ضمن اينكه طبق خبرها ايشان در روزهاي آخر آزادي از جلوي هتلي در ليبي سوار ماشين تشريفات قذافي شده‌اند و اخباري نيز از سوي افسران اطلاعاتي ليبي مبني بر حضور امام موسي صدر در زندان‌هاي ليبي وجود دارد.

چمران در پاسخ به سوال خبرنگار «شهر» مبني بر مداخله كشور هاي غربي و احتمال آزادي امام موسي صدر ،گفت: سابقه نشان داده است كه دولت‌هاي غربي دلشان براي كشورهاي منطقه نسوخته و چه بسا حضور آنها به ادامه بازداشت امام موسي صدر كمك كند.

نظر شما