پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۴۳۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
رييس جمعيت هلال‌احمر با اشاره به ابراز نگراني رييس‌جمهور از بروز حادثه‌اي بزرگ در تهران، گفت: امكانات جمعيت هلال احمر از نظر تعداد امدادگران و تجهيزات امكانات در حد پوشش امدادي حوادث بزرگ است، اما اگر در تهران حادثه‌اي رخ دهد هلال احمر بايد متفاوت عمل كند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، ابوالحسن فقيه در مراسم آغازين طرح ملي امداد و نجات نوروزي هلال احمر در جمع مديران اين جمعيت با بيان اينكه در نوروز سال 90 سازمان‌هاي اين جمعيت اعم از سازمان جوانان، داوطلبان و امداد و نجات در بالاترين ميزان آمادگي خود بسر مي‌برند، اظهار داشت: در هنگام اجراي طرح زمستاني قول داده بوديم كه تجهيزات امداد و نجات كليه استان‌ها را بر دو مرحله طرح زمستانه و نوروزي افزايش خواهيم داد.


وي افزود: از آنجايي كه تاكنون زلزله‌اي در تهران رخ نداده است، برنامه‌ريزي‌ها، آموزش و مدل مقابله با زلزله يا حادثه در تهران بايد متفاوت باشد، اما جمعيت هلال احمر تنها از نظر اسكان و درمان اضطراري آمادگي لازم دارد.


به گفته رييس جمعيت هلال احمر، اگر حادثه‌اي در تهران اتفاق بيافتد رساندن اقلام و فضاي اسكان اضطراري حادثه‌ديدگان به سختي محقق مي‌شود و برنامه‌ريزي‌ براي حادثه احتمالي در تهران نيازمند پروسه مديريتي پيچيده‌اي است.


وي خاطرنشان كرد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته شش پايگاه اقماري در اطراف تهران تا پايان سال 90 و پس از گذشت 10 سال به بهره‌برداري خواهد رسيد كه اگر اين اتفاق رخ دهد، جمعيت هلال احمر از نظر دپوي اقلام‌غذايي و امدادي در وضعيت مناسبي قرار خواهد گرفت.


فقيه با تاكيد بر اينكه در سال 90 به بحث آموزش عمومي توجه ويژه‌اي خواهد شد، بيان كرد: از 12 سال پيش موسسه عالي هلال احمر آغاز بكار كرده است كه يك‌هزار و 500 نفر از اين موسسه فارغ‌التحصيل شده‌اند كه بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در 11 شعبه اين موسسه در 11 مركز استان بزودي افتتاح خواهد شد.


رييس جمعيت هلال احمر با تاكيد بر اينكه چندين دستگاه آمبولانس، خودروي نجات، موتورسيكلت‌هاي ويژه‌ عمليات و كانكس‌هاي چند منظوره در طرح نوروزي در اختيار استان‌ها قرار خواهند گرفت، يادآور شد: وسايل مورد نياز دپو و نگهداري موادغذايي و اقلام امدادي تحويل هلال‌ احمرهاي سراسر كشور شد تا كمبودهايي كه در انبارهاي هلال احمر وجود داشت، كاهش يابد.


وي با اعلام اين نكته كه با تجهيز سازمان‌هاي امداد و نجات سراسر استان‌ها توان امدادي اين جمعيت دو برابر خواهد شد افزود: 135 ست اطفاي حريق در اختيار امدادگران آموزش ديده قرار گرفت تا در صورت ايجاد حريق به مهار آن بپردازند.


به گفته رييس جمعيت هلال احمر در طرح نوروزي سال 90 تمامي هلال احمرهاي مراكز استان‌ها به اتاق IOS ( اتاق فرماندهي مديريت بحران) مجهز مي‌شوند، ضمن اينكه ايجاد اين اتاق در تمامي مراكز استان‌ها يك نياز ضروري است تا مديران در هنگام وقوع بحران بتوانند به مديريت و فرماندهي بحران بپردازند.

فقيه در ادامه با اعلام اينكه به دستور رييس‌جمهور و موافقت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي‌ اعتبارات اين جمعيت از محل بودجه حوادث غيرمترقبه ابلاغ شده است، يادآور شد: در صورت ابلاغ اين اعتبارات اين جمعيت تمامي اعتبارات را به بحث تجهيزات، امداد هوايي و جاده‌اي و رفع كمبودهاي انبارها اختصاص خواهد داد.


وي با انتقاد از محول‌كردن اطفاي حريق جاده‌ها به جمعيت هلال احمر تصريح كرد: علي‌رغم اين كه جمعيت هلال احمر نيرو، امدادگر و تجهيزات اطفاي حريق را در اختيار نداشت، اما در تصميم‌گيري‌هاي صورت گرفته اين وظيفه به جمعيت هلال احمر محول شد.


فقيه با بيان اينكه محول كردن اطفاي حريق در جاده‌ها به جمعيت هلال احمر محل مناقشه است خاطر نشان كرد: مسئولان اين وظيفه را به جمعيت هلال احمر محول ‌كرده‌اند، اما امكانات و بودجه خاصي براي تامين تجهيزات و آموزش امدادگران مشخص نكردند.


وي در ادامه با اشاره به اينكه توان امدادي اين جمعيت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد افزايش يافته است، گفت: در طرح امداد و نجات نوروزي 260 پايگاه ثابت، 297 پست موقت و 239 پست سيار به فعاليت مشغول مي‌شوند.

نظر شما