پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۷
کد خبر: ۳۶۱۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
تاكنون قيام هاي موجود در كشورهاي خاورميانه نه تنها به رشد و ارتقاي دموكراسي نينجاميده بلكه سبب ساز تشديد دشمني بين عربستان و ايران يعني دو قدرت منطقه اي شده است.

روزنامه محافظه كار آمريكايي " وال استريت ژورنال " اوضاع منطقه خاورميانه و جبهه بندي موجود در اين منطقه را به جنگ سرد جديدي بين ايران و عربستان تشبيه كرده است.

 

اين روزنامه در گزارشي با عنوان " جنگ سرد جديد " مي نويسد كه رقابت بين ايران و عربستان در منطقه خاورميانه به سال هاي دور بر مي گردد اما قيام هاي سه ماه گذشته در كشورهاي عربي خطر تبديل اين رقابت به يك نزاع منطقه اي خطرناك را بيش از پيش كرده است.

 

وال استريت ژورنال مي نويسد : تا كنون قيام هاي موجود در كشورهاي خاورميانه نه تنها به رشد و ارتقاي دموكراسي نينجاميده بلكه سبب ساز تشديد دشمني بين عربستان و ايران يعني دو قدرت منطقه اي شده است.

 

اين روزنامه در ادامه به نقل از يك مقام بلند پايه سعودي كه نامي از او نمي برد مي نويسد :‌"‌جنگ سرد بين ايران و عربستان يك واقعيت است . ايران در پي گسترش نفوذ خود در منطقه است . بي ثباتي چند ماه گذشته در منطقه به اين معنا است كه ما نمي توانيم بي تفاوت بنشينيم و به سير وقايع جاري در منطقه نگاه كنيم ".

 

وال استريت ژورنال در ادامه مي نويسد : بسياري از ناظران نگران تشديد تنش بين عربستان و ايران و تاثيرات آن بر امنيت منطقه نفت خيز خليج فارس هستند يعني منطقه اي كه بيش از يك پنجم نفت مصرفي جهان سوار بر كشتي ها روزانه از تنگه اي مابين ايران و عربستان عبور مي كند.

 

همچنين تشديد احتمالي تنش يبين ايران و عربستان ممكن است همان گونه كه برنامه ريزي شده خروج بي سروصداي نيروهاي آمريكايي از عراق تا پايان سال جاري ميلادي (2011) را مشكل تر كرده و شايد در حالتي بدتر اين تنش ممكن است همان گونه كه برخي نگرانند رقابت اتمي در منطقه را تشديد كند.

 

وال استريت ژورنال در ادامه مي نويسد كه منطقه خاورميانه هم اكنون بين دو جبهه تقسيم بندي شده كه ايران و عربستان در دو سوي اين جبهه قرار گرفته اند .

 

به نوشته اين روزنامه در يك سوي اين جبهه كشورها و دولت هايي هستند كه با رهبري عربستان به غرب و ايالات متحده آمريكا نزديك بوده و خواهان كنار آمدن با اسراييل هستند ، اين روزنامه از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ، مصر ، مراكش و جنبش فتح در فلسطين در اين جبهه نام مي برد

 

و در مقابل بنا به نوشته اين روزنامه در جبهه مقابل كه با رهبري ايران شكل گرفته گروه هايي چون حماس ، جهاد اسلامي و حزب الله و كشورهايي چون سوريه قرار گرفته اند .

نظر شما