پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۶۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳
رئيس اداره مالارياي وزارت بهداشت، همزمان با روز جهاني مالاريا گفت: پيشگيري و كنترل بهترين راهكار براي جلوگيري از ابتلا به بيماري مالاريا است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر احمد رئيسي با بيان اين مطلب اظهار كرد: مالاريا يك بيماري انگلي است كه انگل آن از طريق نيش نوعي پشه به نام پشه آنوفل وارد خون شده و پس از مدتي علائم اين بيماري ظاهر مي‌شود.

 

وي با بيان اين كه تاكنون 3 راهكار براي مبارزه با مالاريا در دنيا شناخته شده است، افزود: راهكاري كه عمومي است و مخصوص منطقه‌اي خاص نيست، تشيخص سريع و بموقع همه موارد مالاريا است كه انتظار مي‌رود پزشكان و پرسنل بهداشتي در مناطق فاقد موارد بومي مالاريا، در برخورد با بيماران داراي تب، به سابقه مسافرت بيمار و احتمال ابتلا به مالاريا توجه كنند.

 

رئيسي راهكار ديگر مبارزه با مالاريا را مخصوص مناطق داراي موارد بومي مالاريا دانست و گفت: اين روش متمركز بر مبارزه و كنترل ناقل بيماري كه پشه آنوفل است شامل عمليات سم‌پاشي ابقايي، استفاده از پشه‌بند و خشكايدن زيست‌گاه‌هاي لاروي كه مخصوص تخم‌گذاري و تكثير لارو پشه آنوفل است.

 

رئيس اداره مالارياي وزارت بهداشت آخرين روش براي مبارزه با اين بيماري را تقويت نظام مراقبت و طراحي سيستم هشدار زودرس دانست و تصريح كرد: هدف از اين روش، پيش‌بيني، تشخيص سريع و كنترل به هنگام همه‌گيري‌هاي مالاريا در مناطقي كه هنوز انتقال محلي بيماري (موارد بومي) ديده مي‌شود، است.

 

وي، تب شديد، لرز و عرق را از علائم شايع اين بيماري دانست و گفت: درمان اين بيماري در كشور رايگان صورت مي‌گيرد و حتي مبتلايان ساير اتباع مي‌توانند خدمات تشخيص و درمان مالاريا را رايگان دريافت كنند.

 

به گفته رئيسي، ساده‌ترين و مطمئن‌ترين روش تشخيص بيماري، آزمايش خون است كه مي‌توان در فاصله كوتاه به وجود اين بيماري پي برد.

 

وي تأكيد كرد: افرادي كه در مناطق بومي مالاريا خيز و يا غيربومي هستند حتماً بايد از پشه‌بندهاي آغشته به حشره‌كش كه 3 تا 5 سال قابليت دوركنندگي پشه را در خود دارد، استفاده كنند.

نظر شما