جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۳۷۴۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت:
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت فعاليت مراكز تشخيص مالاريا بصورت 24 ساعته را در مناطق پرخطر كشور از جمله نقاط مرزي كه احتمال ورود مبتلايان از ساير كشورها به ايران وجود دارد، ضروري دانست.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر محمدمهدي گويا افزود: فعاليت داوطلبان روستايي در اين مناطق در زمينه آموزش به مردم از ديگر برنامه‌هايي است كه در جهت حذف بيماري مالاريا در كشور موثر است.


وي اظهار كرد: در سال‌هاي خيلي دور يك سوم مردم ما به مالاريا مبتلا بودند كه در حال حاضر اين بيماري به منطقه جنوب شرق كشور شامل مركز و جنوب سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان و شرق هرمزگان محدود شده است و در بقيه استانهاي كشور موراد معدودي از مالاريا از طريق نيش پشه را شاهديم.


گويا گفت: موارد ابتلا به اين بيماري در سالهاي اخير در كشورمان رو به كاهش است، به گونه‌اي كه در سه سال گذشته آمار مبتلايان از 18 هزار نفر در سال به حدود 3 هزار نفر در سال 89 رسيده است.


وي بيان كرد: از مبتلايان به مالاريا در سال 89 بيش از يكهزار و 300 نفر جزو مهاجران كشورهاي همسايه بوده‌اند.


گويا تاكيد كرد: ما براي حذف مالاريا به همكاري نيروي انتظامي و ساير دستگاه‌هاي مربوطه در مناطق مرزي نياز داريم.


وي گفت: در استان فارس كانونهاي كوچكي از انتقال مالاريا در مناطقي مانند فسا و جهرم داشتيم كه در حال حاضر به حداقل رسيده و در حال حذف است و بطور كلي حذف مالاريا يك هدف دست يافتني است كه در مرحله اول نياز به تفكر جديد دارد.


رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت بيان كرد: زماني مي‌توانيم بگوييم مالاريا حذف شده كه در كشور حتي يك مورد انتقال محلي مالاريا از طريق نيش پشه وجود نداشته باشد.


وي با اشاره به اينكه ايران در منطقه جزو كشورهاي در حال حذف مالاريا است، گفت : آموزش عمومي در زمينه نشانه‌هاي مالاريا و شيوه مراجعه و درمان و تشخيص زودهنگام بيماري به ويژه در مناطقي كه انتقال محلي داريم از جمله فعاليت ها در راستاي حذف مالاريا در كشور است.


گويا افزود: شرايط به گونه‌اي فراهم شده كه امكان تشخيص مالاريا با آزمايش خون حتي در دورافتاده ترين روستاها نيز ميسر شده است.


وي گفت: برنامه ديگر در زمينه مهمترين اقدامات براي حذف مالاريا كنترل ناقل بيماري است و اينكه ما چطور بتوانيم از ارتباط پشه با انسان جلوگيري و يا به محل زايش و تكثير پشه ها دسترسي پيدا كنيم و آنها را با اقدامات كنترلي لازم مهار كنيم.


گويا افزود: درمان بموقع و سريع بيمار مبتلا به مالاريا نيز از اقدامات مهم انجام شده در حذف اين بيماري است، زيرا در صورت درمان ديرهنگام يا ناقص و پيگيري نشدن پس از درمان، احتمال بازگشت بيماري وجود دارد.


حدود نيمي از مردم دنيا در معرض ابتلا به مالاريا هستند و در سالهاي اخير سالانه حدود يك ميليون نفر بدليل مالاريا فوت مي‌كنند.مالاريا هر 45 ثانيه موجب مرگ يك كودك در دنيا مي‌شود.

نظر شما