شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۲
کد خبر: ۳۷۶۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
براي اولين‌بار در کشور، نخستين جشنواره «کتاب من» توسط وزارت ارشاد و با همکاري نشر تانيان در نمايشگاه بيست و چهارم برپا مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از ستاد اطلاع‌رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، پاک‌پور، دبير جشنواره «کتاب من» در گفت‌وگو با اين ستاد تشريح کرد: اين جشنواره براي نخستين بار در سطح ملي و با حمايت معاونت فرهنگي وزارت ارشاد برگزار مي‌شود و به کتاب برتر 500 هزار تومان جايزه نقدي اعطا مي‌‌شود.

وي افزود: در اين طرح ملي، بسته‌هايي به عنوان منبع در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد، تا از روي آنها به قلم خودشان کتاب بنويسند.

وي ادامه داد: در اين طرح که از 20 اسفند 89 کليد خورده، 400 هزار دانش‌آموز، بسته‌هاي مورد نظر را دريافت کرده‌اند و نوشته‌هاي آنها در قالب «کتاب کار» به دفتر جشنواره فرستاده شده است.

اين جشنواره تا پايان سال تحصيلي 89 ادامه خواهد داشت و نتايج برگزيدگان متعاقباً اعلام خواهد شد.

سايت نمايشگاه به نشاني WWW.TIBF.IR قابل دسترسي است.

شماره‌هاي تماس براي دريافت اطلاعات نمايشگاه 15-88496501 اعلام شده است. نمايشگاه تا 24 ارديبهشت پذيراي علاقه‌مندان به کتاب است.

بلوتوث خود را در غرفه سوره مهر روشن کنيد
بازديد کنندگان بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران با روشن کردن بلوتوث خود مي‌توانند منتخب کتاب‌هاي شعر دو شاعر معاصر را دريافت کنند.

منتخب کتاب‌هاي شعر دو شاعر معاصر سيد حسن حسيني و فاضل نظري امسال براي اولين بار توسط انتشارات سوره مهر و از طريق بلوتوث به مخاطبان ارسال مي‌شود.


علاوه بر بلوتوث منتخب کتاب‌هاي اشاره شده و تقويم سال 1390 سوالاتي براي علاقمندان در اين نرم‌افزار گنجانده شده است که در پايان از ميان پاسخ‌هاي صحيح داده شده، به قيد قرعه جوايزي به برگزيدگان اهدا مي‌شود.

 

 

با برپايي غرفه «مقام زن» انجام مي‌شود

ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران

به منظور گراميداشت مقام زن، انتشارات حضرت امام صادق (ع) با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و خانه کتاب، اقدام به برپايي غرفه «مقام زن» در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران کرده است.

در اين غرفه، کتاب «مقام زن» که مجموعه‌اي گزيده از کتاب‌هاي «نظم حقوقي زن در اسلام، اخلاق جنسي در اسلام و غرب و مساله حجاب» اثر استاد شهيد مرتضي مطهري است همراه با يک لوح فشرده از مجموعه آثار او با تخفيف 70% ويژه نمايشگاه کتاب عرضه مي‌شود.

همچنين خوانندگان «کتاب مقام زن» از طريق سايت www.maghamezan.ir مي‌توانند در مسابقه کتابخواني اين انتشارات که با هدف ترويج آموزه‌هاي استاد مطهري درباره عفاف و حجاب و پاسداشت مقام والاي زن برگزار مي‌شود، شرکت کنند.

اين غرفه در پشت‌بام شبستان واقع است.

در بخش کودک و نوجوان اهدا مي‌شود

جايزه 100 هزار توماني براي بهترين جمله درباره لذت کتابخواني

مسابقه بهترين جمله درباره لذت کتاب خواندن از روز 14 تا 22 ارديبهشت در بخش‌هاي کودک و نوجوان نمايشگاه برگزار مي‌شود.

فرازي، مسئول روابط عمومي نشر افق کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان بايد جملات خود درباره لذت کتابخواني را در 8 روز تعيين شده به غرفه نشر افق تحويل دهند و روز بيست و چهارم نتايج برگزيدگان اعلام مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: جوايز برگزيدگان اين مسابقه، شامل 10 جايزه 40 تا 100 هزار توماني کارت خريد کتاب و چاپ جملات آنها در خبرنامه الکترونيکي نشر افق است.

فرازي گفت: تاکنون هزار نفر از کودکان و نوجوانان جملات خود را به غرفه نشر افق تحويل داده‌اند.

استاد حوزه علميه کربلا در حاشيه بازديد از نمايشگاه کتاب تهران

نمايشگاه کتاب تهران يکي از افتخارات ايران اسلامي است

استاد حوزه علميه کربلا ضمن ديدار با بهمن دري رئيس نمايشگاه تهران، از بخش‌هاي مختلف نمايشگاه کتاب تهران بازديد کرد.

دکتر نجاح‌الطاعي با تقدير از برپايي غرفه کتاب‌هاي عربي و بخش بين‌الملل، در نظر گرفتن اين بخش‌ها را در نمايشگاه خدمتي به مسلمان‌ها خواند و گفت: تعداد ناشران و کتاب‌هاي عرضه شده در غرفه عربي نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

او ادامه داد: در نظر گرفتن سالن‌هاي اختصاصي براي کتاب‌هاي عربي به شناسايي و حفظ کتاب‌هاي خوب و مفيد کمک مي‌کند.

اين مدرس حوزه علميه با مقايسه نمايشگاه کتاب تهران با ديگر نمايشگاه‌هاي برگزار شده در کشورهاي منطقه مانند امارات، نمايشگاه کتاب تهران را بي‌نظير خواند و اظهار کرد: فاصله اين نمايشگاه با نمايشگاه‌هايي که در کشورهاي منطقه برگزار مي‌شود، بسيار زياد است.

نجاح‌الطاعي در ادامه به شرکت گسترده ناشران عراقي در نمايشگاه اشاره کرد و گفت: نمايشگاه کتاب تهران به تبادل فرهنگي ميان ايران و عراق بسيار کمک مي‌کند، چرا که هر کدام از ناشران شرکت کننده همان‌طور که مبلغ فرهنگ عراق هستند، مبلغ فرهنگ ايران براي کشور خود خواهند بود.

 

 

به دليل تاخير در ثبت‌نام

غيبت عربستان در نمايشگاه کتاب تهران

تاخير در ثبت‌نام، علت غيبت عربستان سعودي در نمايشگاه تهران اعلام شد.

احسان الله حجتي با اعلام اين خبر گفت: عربستان سعودي به دليل تاخير در ثبت‌نام در سالن بين‌الملل نمايشگاه حضور ندارد.

قائم مقام بيست و چهارمين نمايشگاه کتاب تهران با اشاره به مسايل عربستان براي حضور در نمايشگاه گفت: امسال هم به دليل تاخير در اعلام حضور از سوي عربستان، غرفه‌اي براي اين کشور در سالن بين‌الملل در نظر گرفته نشده است.

حجتي تاکيد کرد: عدم شرکت عربستان در نمايشگاه به معناي عدم شرکت ناشران اين کشور نيست و ناشراني از عربستان سعودي در نمايشگاه حضور دارند.  

 

 

سفير افغانستان در حاشيه بازديد از نمايشگاه کتاب تاکيد کرد:

افغانستان، رتبه اول تاثيرپذيري از نمايشگاه کتاب تهران

سفير افغانستان در حاشيه بازديد از نمايشگاه کتاب تهران با اشاره به به 3 ميليون مهاجر افغاني در ايران گفت: در ميان کشورهاي منطقه، نمايشگاه کتاب تهران بيش از همه بر فرهنگ افغانستان موثر است. به گزارش ستاد اطلاع‌رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عبيد الله عبيد ضمن ابراز رضايت و خرسندي، نمايشگاه تاب تهران را حمايت‌گر و تشويق کننده جوان هاي مهاجر افغاني دانست و تصريح کرد: برپايي نمايشگاه تهران در نه فقط براي مهاجران بلکه براي کشور افغانستان به عنوان يک کشور جنگ زده فرصت مغتنمي است.

سفير کبير جمهوري اسلامي افغانستان با بيان اينکه افغانستان و ايران کشورهايي با قدمت طولاني هستند که در دوره‌اي در مرز و بوم مشترک زندگي کرده‌اند اظهار داشت: دين و مذهب و زبان مشترک مردم اين دو کشور را به هم نزديک کرده است تا جايي که حتي آثار تحريري دو کشور مي‌تواند بدون ترجمه در اختيار علاقه مندان قرار بگيرد، چرا که تنها تفاوت زباني ما در لهجه و نحوه بيان است.

عبيد الله عبيد در ادامه سطح تبادل فرهنگي ميان ايران و افغانستان را عميق گسترده و عميق ارزيابي کرد و گفت: روابط فرهنگي ميان تهران و کابل در سال‌هاي اخير با رفت و آمد وزراي فرهنگ دو کشور بازار گرم‌تري يافته است.

سفير افغانستان در پايان با اشباه به حضور گسترده ناشران و بازديد کنندگان در نمايشگاه تهران گفت: نمايشگاهي که در آن هزاران هزار کتاب به نمايش در مي‌آيد بسيار با اهميت است و برپايي آن کار آساني نيست.

در نمايشگاه کتاب تهران صورت مي‌گيرد

عرضه جديدترين اثر درباره حضرت زهرا (س)

گزارش «لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا (س)» عنوان جديدترين اثر ارايه شده در موضوع حضرت زهرا (س) است که به صورت رايگان در نمايشگاه کتاب تهران به بازديد کنندگان اهدا مي‌شود.

اين کتاب در مقايسه با کتاب‌هاي ديگر به دليل گنجاندن موضوعاتي چون، پي در پي بودن اتفاقات تاريخي پس از رحلت رسول خدا (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) و همراه کردن مخاطب با اتفاقات تاريخي تا جايي که گويي مخاطب همراه آن حضرت بوده، حائز اهميت است.

بنابراين گزارش جديدترين اثر در مورد شهادت حضرت زهرا (س) نوشته محمدرضا انصاري در 112 صفحه، از سوي انتشارات دليل ما منتشر شده است.

علاقمندان مي‌توانند با مراجعه به غرفه ويژه حضرت زهرا (س) در سالن شبستان مصلي آن را دريافت کنند.

سايت نمايشگاه به نشاني WWW.TIBF.IR قابل دسترسي است.

 

 

کميسيون فرهنگي مجلس ميهمان نمايشگاه کتاب

کميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي روز دوشنبه ميهمان نمايشگاه کتاب خواهد بود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، در ششمين روز از نمايشگاه کتاب اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي براي بازديد از نمايشگاه کتاب راهي مصلاي امام خميني (ره) مي‌شوند.

همچنين اعضاي اين کميسيون طي جلسه‌اي با بهمن دري، رييس اين دوره نمايشگاه کتاب تهران ديدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

ارزيابي نمايشگاه جاري و تبادل نظر در حوزه فرهنگ و نشر کتاب موضوعاتي است که در اين جلسه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

 

 

مسئول امور نشر کتاب در ارتش:

دعوت ارتش از نويسندگان حوزه دفاع مقدس

مسئول امور نشر کتاب ارتش از نويسندگان خواست براي معرفي عملکرد ارتش جمهوري اسلامي در سال‌هاي دفاع مقدس به کمک ارتش بيايند.

سرهنگ علي اعواني در حاشيه نشست ارتش و دفاع مقدس در سراي اهل قلم به دعوت ارتش از نويسندگان حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دست نياز به سوي اهالي قلم دراز مي‌کنيم.

به گفته مسئول امور نشر کتاب ارتش، نويسندگاني که در حوزه دفاع مقدس آثار چاپ شده دارند مي‌توانند با معرفي آثار خود نسبت به همکاري با بخش کتاب ارتش اعلام آمادگي کنند.

اعواني همچنين درباره کساني که هنوز اثر به چاپ رسيده‌اي ندارند، گفت: ابتدا يک سوژه به نويسندگان جوان سپرده مي‌شود تا پس از بررسي اگر از کارشناسان ما نمره قابل قبول بگيرند، نسبت به پرداخت حق‌الزحمه، قرارداد کاري با آنها بسته مي‌شود.

مسئول امور نشر کتاب ارتش با بيان اين که دو سال از آغاز طرح جذب نويسندگان گذشته و تنها قرارداد 20 کار بسته شده است ابزار نارضايتي کرد و گفت: پيش از اين، کار به صورت پيماني به کساني سپرده شده بود، اما در سال جاري ما با خود نويسنده‌ها به طور مستقيم مذاکره خواهيم کرد.

سرهنگ اعواني در پايان اعلام کرد: علاقه‌مندان به همکاري با امور نشر کتاب ارتش مي‌توانند با شماره تلفن 81953381 تماس گرفته و يا به آدرس تهران- نرسيده به ميدان سبلان- چهار راه شهيد قدوسي- ساختمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران مراجعه کنند.

برگزاري کلاس رايگان خوشنويسي نستعليق

روزهاي زوج در غرفه موسسه فرهنگي هنري تربيت، کلاس‌هاي رايگان آموزش خوشنويسي برگزار مي‌شود.

فتحعلي واشقاني فراهاني، استاد اين کلاس‌ها گفت: اين کلاس‌ها که از ساعت 15 تا 17 روزهاي زوج برگزار مي‌شود، با هدف آشنايي مردم با هنر نستعليق، يکي از هنرهاي اصيل و بومي ايراني اجرا مي‌شود.

وي افزود: خوشبختانه تاکنون استقبال خوبي از کلاس‌ها به عمل آمده و از اين رهگذر، افراد زيادي به هنر نستعليق علاقه‌مند شدند.

به گزارش اين ستاد، کتاب «مشق مشکين» به قلم استاد واشقاني شامل 100 قطعه خوشنويسي با تذهيب محمد نباتي، توسط انتشارات موسسه فرهنگي هنري تربيت به نمايشگاه بيست و چهارم آمده است. 

 

ارايه نرم‌افزار المنجد در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران

ترجمه خلاصه چهار جلدي تفسير الميزان در قالب نرم‌افزاري با عنوان المنجد در نمايشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

مجموعه کتاب چهار جلدي المنجد و لغات قرآن که بيش از 110 هزار لغت عربي و ترجمه فارسي آن است، ارايه مي‌شود.

بنابراين گزارش بدليل قيمت و حجم بالاي کتاب تفسير الميزان اين مجموعه براي دسترسي و مطالعه آسان‌تر مخاطبان به صورت نرم‌افزار طراحي شده است و امکان جستجو در هر موضوعي را براي کاربران فراهم مي‌کند.

 

 

فروش 37 درصدي کتاب از طريق کارت بانک

37 درصد از کل فروش کتاب‌هاي بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران از طريق کارت بانک انجام شده است.

علي قمري، کارشناس بانک صادرات، تراکنش عمليات بانکي روزهاي سوم و چهارم نمايشگاه (14 و 15 ارديبهشت) را 255 هزار و 683 مورد اعلام کرد که در کل مبلغ 246 ميليارد و 190 ميليون ريال از مبادلات مالي نمايشگاه را به خود اختصاص داده است.

اين بانک با مجموع 3 هزار دستگاه کارت‌خوان در غرفه‌ها، 36 شعبه خودپرداز در سالن‌هاي مختلف و 16 شعبه سپهر در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران به ارائه خدمات بانکي مي‌پردازد.

نظر شما