سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۶
کد خبر: ۳۷۹۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
معاون وزير بهداشت خبر داد:
معاون وزير بهداشت از پيشرفت اقدامات صورت گرفته در راستاي برنامه حذف مالاريا خبر داد.

دكتر عليرضا مصداقي‌نيا در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" با اشاره به اين كه خوشبختانه طي سالهاي اخير كنترل زيادي روي انتقال مالاريا انجام شده است، تصريح كرد: 50 تا 60 سال پيش تقريبا كل كشور درگير بيماري مالاريا بود ولي در حال حاضر مناطق محدودي از 3 استان جنوب كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان هنوز مقداري انتقال مالاريا را دارند.

 

وي گفت: بر اين اساس برنامه‌اي را با عنوان حذف مالاريا تا سال 1404 تنظيم كرده كه در سال 89 به تصويب شوراي عالي سلامت وامنيت غذايي رسيد و به اين ترتيب مكلف شديم بر اساس آن تا سال 1404 انتقال مالاريا را به صفر برسانيم.

 

معاون وزير بهداشت با تأكيد بر اين كه «طراحي برنامه حذف مالاريا بسيار حايز اهميت بود»، گفت: در جريان اين طراحي، تيم كارشناسي ما تمام روستاهاي جنوب شرقي كشور را يك به يك بازديد كرد كه اقدام بسيار سختي بود و در نهايت اين برنامه در شوراي عالي سلامت كشور مطرح شد و ما موفق شديم حمايت همه اعضاي اين شورا را براي برنامه حذف بگيريم.

 

مصداقي‌نيا افزود: در زمينه حذف مالاريا، كار خيلي خوب پيشرفت كرده و در حال حاضر نسبت به سال گذشته، موارد بسيار بسيار پايين آمده و به 5هزار مورد ابتلا رسيده است و اميدواريم امسال موارد خيلي كمتر شود.

 

وي درباره درمان مالاريا نيز گفت: مالاريا، دارويي دارد كه در زمان‌بندي خاصي استفاده مي‌كنند، در مجموع بيماري درمان‌پذيري است ولي گاهي اوقات نوعي از مالاريا هست كه ايجاد مقاومت دارويي مي‌كند كه خيلي خطرناك است اما خوشبختانه در كشورمان خيلي از اين مورد نداريم.

 

به گفته مصداقي‌نيا، اين بيماري يك بيماري انگلي، بسيار مهم و پرعارضه است؛ مبارزه با اين بيماري در كشور ما از سال‌هاي بسيار دور آغاز شده و اقدامات كنترلي صورت گرفته است.

نظر شما