شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۳
کد خبر: ۳۷۹۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
به بهانه افتتاح بوستان ولايت در سوم خردادماه؛
هنوز بوستان ولايت افتتاح نشده پاي هنرمندان به‌آن باز شده است. هنرمنداني كه براي طراحي سردر اصلي به اين بوستان آمده بودند تا اثري درخور هنر و هنرمندان ايراني طراحي كنند. هم‌چنين در كنار امكانات فرهنگي و ورزشي اين بوستان، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، بوستان ولايت به‌يكي از مراكز اصلي هنر در تهران بدل مي‌شود كه مي‌تواند به هنر پهنه جنوب شهر نيز رونق ببخشد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، 10 روز ديگر فاز يك بوستان ولايت با وسعت نزديك به 70 هكتار در اختيار شهروندان تهراني به‌ويژه مردم جنوب تهران قرار مي‌گيرد. بوستاني كه در فاز اول آن شهربانوان، شهربازي و شهرورزش به‌علاوه مركز فرهنگي با كاربرد منطقه‌اي نيز به‌روي مردم گشوده مي‌شود. هم‌چنين پيست دوچرخه‌سواري، پياده‌روي و دووميداني نيز به‌طول 7 كيلومتر در اختيار شهروندان جنوب تهران گذاشته مي‌‌شود.


در كنار اين امكانات فرهنگي و ورزشي، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بوستان ولايت به‌يكي از مراكز اصلي هنر در تهران بدل مي‌شود كه مي‌تواند به هنر پهنه جنوب تهران نيز رونق بخشد. شايد از همين‌روست كه هنوز بوستان به‌بهره‌برداري نرسيده پاي هنرمندان به آن باز شده است.


طرح سردر در دست هنرمندان

محمدجواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در اين باره مي‌گويد: براي طرح سردر اصلي بوستان ولايت مسابقه‌اي در حال برگزاري است كه با استقبال درخور توجه هنرمندان و طراحان مواجه شده، به‌طوري‌كه 850 طراح و هنرمند براي شركت در اين مسابقه اعلام آمادگي كرده‌اند كه نكته قابل توجه حضور ايرانيان خارج كشور از كشورهايي مانند كانادا، سنگاپور و مالزي در آن است.


او در ادامه با بيان اين‌كه 250 هنرمند نيز براي شناخت بهتر موقعيت مكاني سردر اصلي بوستان ولايت از اين بوستان بازديد كرده اند، تصريح مي‌كند: 25 خردادماه هم‌زمان با ولادت حضرت علي (ع) نمايشگاهي از آثار رسيده در همين بوستان برگزار مي‌شود.


بوستان ولايت در مجموع 7 ورودي شامل 4 ورودي سواره و پياده، 2 ورودي پياده و يك ورودي اختصاصي ويژه سايت شهربانو دارد.


مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با توجه به استقبال هنرمندان از اين مسابقه اظهار مي‌كند: امكان دارد از طرح‌هاي ارسالي كه در شان هنر و هنرمندان ايراني باشد، در ديگر سردرهاي بوستان ولايت و حتي براي ورودي‌هاي شهر تهران نيز استفاده شود.


برگزاري دومين سمپوزيوم سرديس شهدا در بوستان ولايت

برگزاري دومين سمپوزيوم سرديس شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نيز از ديگر برنامه‌هاي هنري است كه هم‌زمان با بهره‌برداري از فاز يك بوستان ولايت برگزار مي‌شود. اين سمپوزيوم به‌منظور تجليل از مقام والاي شهداي گرانقدر ميهن اسلامي و توسعه و تبيين نقش هنر مجسمه‌سازي در نيل به اين هدف، از يکم تا دهم خرداد سال جاري در اين بوستان برگزار مي‌شود.


اين سمپوزيوم به طراحي و ساخت سرديس اختصاص داشته و با ايجاد فضاي مناسب براي گردهمايي هنرمندان مجسمه‌ساز، تلاش مي‌کند ضمن بهره‌گيري از وجود اساتيد مجرب، همراه با حضور پرنشاط و با انگيزه هنرمندان جوان، زمينه انتقال تجربيات اساتيد را به نسل جوان مجسمه‌سازي کشور فراهم آورد.


مجسمه‌ها در بوستان ولايت جان مي‌گيرند

نصب تعدادي آثار حجمي و سرديس نيز در بوستان ولايت پيش بيني شده است. هر چند تعداد اين آثار در حال حاضر هنوز مشخص نشده ، ولي بر اساس شنيده‌ها بيش از 50 اثر حجمي در اين بوستان نصب مي‌شود كه در فاز اول تاكنون 30 پايه مجسمه در اين بوستان پيش‌بيني شده است.


نصب چند سرديس از شهدا نيز در اين بوستان مدنظر قرار دارد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران دراين باره مي‌گويد: 40 سرديس به‌هنرمندان سفارش داده شده است كه پس از ساخت، تعدادي از آنها در بوستان ولايت نصب مي‌شود. هم‌چنين تعداد قابل توجهي سنگ‌هاي حجاري شده در ابعاد بزرگ نيز براي نصب در اين بوستان در حال اجراست كه در مكان‌هاي مناسب اين بوستان قرار مي‌گيرد.


مجسمه‌هاي برتر شهر به بوستان ولايت مي‌آيند

از ديگر فضاهايي كه در بوستان ولايت پيش‌بيني شده است، ايجاد موزه و كارگاه مجسمه‌سازي و سفال در اين بوستان است. شوشتري در اين باره مي گويد: دنبال اين هستيم كه موزه‌اي از مجسمه‌هاي برتر شهر تهران را در اين بوستان ايجاد كنيم، ضمن اين‌كه كارگاه مجسمه‌سازي و سفال نيز كه پيش از اين وعده آن را به‌هنرمندان داده بوديم، در بوستان ولايت ايجاد مي‌شود.


با اين اوصاف، به‌ويژه بااحداث كارگاه مجسمه و سفال در بوستان ولايت، ضمن اين‌كه شرايط بازديد مستقيم شهروندان از اجراي آثار و آشنايي آن‌ها با هنرمندان فراهم مي‌آيد، مي‌تواند فرصت مناسبي براي هنرمندان كشور باشد كه به طراحي و خلق آثار حجمي بپردازند تا بوستان ولايت در كنار همه بركات ديگرش، به هنر شهر تهران نيز بركت دهد.

نظر شما