جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۶
کد خبر: ۳۸۰۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران، همکاري ناشران در رعايت مقررات، عرضه کتاب‌هاي قرآني، استقبال مردم از آثار دفاع مقدس، برگزاري نشست‌هاي جنبي و به‌کارگيري ابداعات و خلاقيت‌ها در نمايشگاه را مثبت ارزيابي کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، سيد محمد حسيني، در اين مراسم که عصر ديروز شنبه 24 ارديبهشت‌ماه در طبقه دوم شبستان مصلي برگزار شد، با اشاره به همکاري ناشران در برگزاري نمايشگاه و رعايت مقررات آن در حد مطلوب گفت: غرفه‌داران نسبت به مساله حجاب اهتمام مناسبي داشتند و البته انتظار داريم در دوره بعد اين مساله بيشتر مورد نظر اين عزيزان باشد.

وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه براي نخستين بار كتاب‌هاي قرآني كه بعد از انقلاب اسلامي ترجمه شده همراه با توضيحات هركدام از ترجمه‌ها در سالن ويژه‌اي به مخاطبان عرضه شد. در اين ميان 5 ترجمه قرآني از ميان 20 ترجمه برگزيده و در مكان‌هاي خاصي معرفي شد.

حسيني با اشاره به جايگيري نماد ميدان لولو توسط دانشگاه علم و صنعت و وجود غرفه خاصي به نام «عبدالكريم فخراوي»، شهيد بحريني در اين نمايشگاه گفت: ابتکاراتي از اين دست مي‌توانند در رويداد فرهنگي بزرگي چون نمايشگاه بين‌المللي کتاب، توسط ده‌ها هزار نفر بازديد شوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با تشکر از بازديد مقام معظم رهبري، رييس جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي از نمايشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي نکات بسيار دقيقي را درباره نمايشگاه بيان کردند. همچنين نشست‌هاي بسيار خوبي در نمايشگاه كتاب امسال برگزار شد.

وي ادامه داد: امسال براي نخستين بار كرسي‌هاي آزادانديشي با موضوعات متنوع و سلسله نشست‌هايي درباره «نهج البلاغه» برپا شد. همچنين مناظره‌ها، نشست‌هاي نقد و ارزيابي و رونمايي كتاب‌هاي بسياري در نمايشگاه برنامه‌ريزي و اجرا شد.

حسيني تاکيد کرد: استقبال عموم از آثار دفاع مقدس بسيار عالي بود و يكي از كتاب‌هايي كه مورد توجه عموم قرار گرفت رساله رهبر كبير انقلاب اسلامي است. همچنين كتاب «استفتائات مقام معظم رهبري» با 200 هزار نسخه در سراسر كشور منتشر شده است.


در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني،‌ رييس دفتر مقام معظم رهبري به سخنراني پرداخت. وي اظهار داشت: برپايي يک نمايشگاه با اين وسعت و عظمت با اين مساحت زياد و غرفه‌‌هاي متعدد و اداره کردن چنين تشکيلاتي کار آساني نيست. اين کار مقدمات فراواني لازم دارد تا در اين مدت کوتاه آن‌چنان که بايسته است به بار بنشيند و مردم راضي باشند.

وي تاکيد کرد: اين محل گنجايش چنين نمايشگاهي را ندارد. اگر توفيقي کسب شود و محلي ساخته شود که تمام شرايط لازم براي نمايشگاه کتاب را داشته باشد، قطعا استفاده بهينه‌اي از اين نمايشگاه خواهد شد. اين نمايشگاه جايگاه مترقي و زوال‌ناپذير کتاب را يادآور مي‌شود.



گلپايگاني در ادامه با اشاره به رونق روزافزون کتاب با وجود رشد تکنولوژي گفت: خدماتي که اين مجموعه اوراق، به تاريخ بشريت عرضه کرده، بي نظير است. از زمان علي‌(ع) تا امروز آثار ستاره‌‌هاي درخشاني چون شيخ مفيد، علامه حلي،‌ شيخ توسي، سيد رضي و ديگر دانشمندان و بزرگان اسلامي، به برکت وجود کتاب، به دست ما رسيده‌اند و اين نشان‌دهنده اهتمامي است که دين مبين اسلام به آموزش دارد.

وي تاکيد کرد: گل سر سبد برپايي اين نمايشگاه در طول اين 10 روز، تشکيل يک غرفه به نام حضرت فاطمه زهرا(س) است که همه کتاب‌هاي موجود در آن به وجود مبارک آن حضرت تعلق داشت. اين‌گونه کتاب‌ها بايد خوانده شوند و تنها زينت‌بخش طاقچه‌ها و کتابخانه‌ها نباشند.



بهمن دري، رييس بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران و معاون امور فرهنگي وزير ارشاد نيز در اين مراسم به ارائه گزارشي از نمايشگاه پرداخت. وي اظهار داشت: در سالي که مزين است به نام «جهاد اقتصادي»، باشعار راهبردي «ارتقاي معرفت ديني و بصيرت فرهنگي» که ترجمان رهنمون مقام معظم رهبري بود، نمايشگاه کتاب تهران را در سيزدهم ارديبهشت آغاز کرديم.

وي ادامه داد: امروز مسرور هستيم که که به تمام اهداف پيش‌بيني شده نايل آمده‌ايم. نمايشگاه 24، ويژگي‌هاي منحصر به فردي را به مثابه نمادي از وحدت ملي به نمايش در آورد و رقم 5 ميليون و پانصدهزار بازديدکننده، نشان‌دهنده اين ويژگي‌هاست.



دري اعلام کرد: در اين دوره 2427 ناشر داخلي و 1614 ناشر خارجيبا حضور 40 کشور جهان به‌صورت مستقيم و 30 کشور ديگر به‌صورت نمايندگي حضور داشتند و بيش از 400 هزار عنوان کتاب در نمايشگاه عرضه شد که بيش از يک ششم اين کتاب‌ها، در حوزه دين هستند.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد با اشاره به حضور همه اقشار جامعه به‌ويژه جوانان اظهار داشت: امسال بسياري از فعاليت‌ةاي فرهنگي با محوريت شعار راهبردي نمايشگاه برگزار شد. همچنين امسال عنايت ويژه‌اي به ترويج فرهنگ تشيع داشتيم و آثار بسياري را در اين زمينه عرضه کرديم.



وي گفت: متناسب با شعار نمايشگاه حدود هشت هزار عنوان کتاب دفاع مقدس و در حوزه کتاب‌هاي ديني و علوم انساني بيش از شش هزار عنوان کتاب عرضه شدند.

دري تاکيد کرد: با توجه به برگزاري مراسم سوگواري حضرت فاطمه‌ زهرا (س) در نمايشگاه،‌ مصلي واقعا مصلي شد و به گفته برخي بزرگان، مصلي احيا شد.

در پايان اين مراسم از قرائت بيانيه هيئت داوران، از غرفه‌ها و ناشران برتر اين دوره از نمايشگاه تقدير شد.




بخش بين‌الملل

1- در بخش نمايش كتب ارزي: انتشارات «آوند دانش» يا «جان وايلي»، به دليل عرضه كتاب‌هاي علمي در رشته‌هاي مختلف، هماهنگي كامل با مقررات ارزيابي نمايشگاه، فراهم کردن تسهيلات ويژه براي بازديدكنندگان و استفاده از دكوراسيون خاص.



2 - در بخش كشورها و نهادهاي بين‌المللي: غرفه تركيه به دليل هماهنگي كامل با مقررات نمايشگاه و ارائه كتاب‌هاي الكترونيك.



3 - در بخش بازار جهاني كتاب ايران: بنگاه ادبي «حوا» به عنوان بنگاهي كه به صورت تخصصي در زمينه ايجاد ارتباط بين اهالي صنعت نشر در داخل و خارج با رعايت حقوق صاحب اثر فعاليت کرده است.



4 - در بخش فروش مستقيم كتاب‌هاي لاتين: انتشارات «ويژه نشر» به دليل ارائه قيمت مناسب و رعايت شئونات اسلامي توسط غرفه‌داران.



5 - در بخش بازار جهاني كتاب‌هاي عربي: انتشارات «مركز الحضاره لتنميه الاسلاميه» و «خدمات دانش كتيبه» به صورت مشترك و به دليل عرضه مجموعه‌اي از جديدترين آثار در حوزه انديشه اسلامي.



در ادامه از تشكل‌هاي صنفي همكار نمايشگاه در بخش ناشران داخلي بدين ترتيب قدرداني شد:



1 - اتحاديه تعاوني‌هاي ناشران كشور (آشنا) به نمايندگي مهدي اسماعيلي‌راد



2 - انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي به نمايندگي اكبر تورانيان



3 - انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان به نمايندگي برزو سريزدي



4 - انجمن فرهنگي ناشران كمك آموزشي به نمايندگي سيدعلي اكبر رئيس‌نيا



همچنين هيات داوران با بررسي و ارزيابي عملكرد ناشران در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و با بهره‌گيري از نظرات كارشناسي ناظران سالن‌ها و همچنين تشكل‌هاي صنفي دست‌اندركار اجرايي در بخش ناشران داخلي، با توجه به شاخص‌هاي گفته شده در آئين نامه انتخاب غرفه برگزيده همچون: نحوه ارتباط با مردم و بازديدكنندگان، رعايت ضوابط و مقررات نمايشگاه، فضاسازي و تزئين غرفه، رعايت شئونات اسلامي، همكاري و مشاركت با مديران اجرايي نمايشگاه، حضور موثر مدير مسئول انتشارات در غرفه، تناسب ليست منتشر شده با نيازهاي جامعه، غرفه‌هاي ذيل به عنوان غرفه برگزيده در اين دوره نمايشگاه معرفي کرد.




الف: حوزه ناشران عمومي بخش خصوصي



1.ناشران تهران: در اين بخش به‌صورت مشترک غرفه‌هاي انتشارات «نگار» و «پيام آزادي» به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شدند.

2.ناشران شهرستان: در اين بخش غرفه انتشارات «ستاره‌ها» از استان خراسان رضوي به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شد.


3.ناشران دولتي و عمومي: در اين بخش غرفه انتشارات «علمي و فرهنگي» به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شد.




ب: حوزه ناشران دانشگاهي:

در اين بخش غرفه انتشارات علوم رايانه به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شد و غرفه انتشارات «شهرآب» را شايسته تقدير مي‌داند.




ج: حوزه ناشران كودك و نوجوان:



1.ناشران خصوصي:
در اين بخش غرفه انتشارات «قدياني» به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شد.

2.ناشران دولتي و عمومي: در اين بخش غرفه انتشارات «منادي تربيت» به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شد.




د: حوزه ناشران آموزشي:
در اين بخش غرفه انتشارات «كانون فرهنگي آموزش» را شايسته تقدير مي‌داند.





در بخش ويژه نيز هيات داوران غرفه ويژه آثار مربوط به حضرت فاطمه (س) را كه توسط شركت تعاوني ناشران و كتابفروشان قم مديريت شده است به دليل ارتباط خوب با بازديدكنندگان، توجه و جمع‌آوري كتاب خوب و ارزشمند، فضاسازي و تزئين غرفه، انجام فعاليتهاي جنبي موثر و تنوع و تعدد كتب عرضه شده بعنوان غرفه برگزيده بخش ويژه اين دوره از نمايشگاه انتخاب کرد.



همچنين ناشران برتر سال 89 كشور انتخاب شده توسط هيئت داوران، به شرح زير اعلام شد:




الف: حوزه ناشران بزرگسال



1.ناشران بخش خصوصي تهران:
در اين بخش هيات داوران به دليل تناسب كتاب‌ها با نيازهاي علمي و فرهنگي جامعه، كيفيت آثار از حيث رعايت اصول فني چاپ، توجه به نياز مخاطبان جامعه در حوزه هاي مختلف، حسن شهرت در بين مولفان و مترجمان و جامعه فرهنگي و داشتن آثار برتر در جشنواره‌هاي معتبر علمي و فرهنگي كشور انتشارات «هرمس» را به عنوان ناشر برگزيده سال 89 معرفي کرد.



2.ناشران بخش خصوصي شهرستان: در اين بخش هيات داوران انتشارات «دليل ما»، «انصاريان» و «نويد شيراز»، را به دليل فعاليت موثر و تاثيرگذار در حوزه نشر بين‌الملل بخصوص ترويج آثار شيعي، توجه به نياز مخاطبان و اقشار مختلف جامعه، برپايي نمايشگاه اختصاصي در سطح شهرستان به منظور ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و حسن شهرت در بين مولفان و مترجمان شايسته تقدير دانست.



3.ناشران وابسته به نهادهاي دولتي و عمومي: در اين بخش هيات داوران به دليل تنوع و تعدد آثار، تعداد عناوين چاپ اول، داشتن آثار برتر در جشنواره‌هاي علمي و فرهنگي كشور، كيفيت آثار از حيث رعايت اصول فني چاپ، تناسب آثار نيازهاي علمي و فرهنگي جامعه، حسن سابقه و شهرت در بين مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگي كشور به‌صورت مشترک موسسه انتشارات «اميركبير» و «سوره مهر» را به عنوان ناشر سال 89 معرفي کرد.



همچنين هيات داوران انتشارات «كانون انديشه جوان» و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ انديشه اسلامي را به دليل توجه به نيازهاي علمي و فرهنگي مخاطبان جوان و توليد آثار مرجع و فعاليت در توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني شايسته تقدير دانست.




ب: ناشران كودك و نوجوان

1.ناشران بخش خصوصي تهران و شهرستان‌ها

در اين بخش هيات داوران، به دليل غلبه بيش از حد آثار ترجمه بر آثار تاليفي، عدم خلاقيت در توليد آثار بخصوص عدم توجه به محتوا و كتاب‌سازي ضعيف از حيث اصول فني چاپ و تصويرگري، عدم توجه به منابع و گنجينه‌اي گرانبهاي علمي و فرهنگي كشور براي توليد آثار تاليفي با عنايت به نياز مخاطبان كودك و نوجوان هيچ ناشري را شايسته در خوز عنوان ناشر سال 89 ندانست.



2.ناشران وابسته به نهادهاي دولتي و عمومي
در اين بخش هيات داوران به دليل آثار تاليفي، كيفيت آثار از حيث رعايت اصول فني چاپ داشتن آثار برتر از جشنواره‌هاي علمي و فرهنگي كشور، استفاده از تصويرگري داخلي يا رويكرد بومي و ملي، انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را به عنوان ناشر سال 89 معرفي کرد.



نظر شما