پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۰
کد خبر: ۳۸۵۴۶
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
شمارش معكوس براي گشايش بزرگترين بوستان خاورميانه؛
قدم زدن در 70 هكتار در 70 روز براي يك شهروند ممكن نيست، چه برسد به‌ساخت 70 هكتار در 70 روز. 70 روز از آغاز عمليات عمراني بوستان ولايت گذشته و 70 هكتار بوستان ولايت آماده استفاده 70 ميليون ايراني است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، در 3 روز مانده به افتتاح بوستان ولايت با تكميل شدن عمليات عمراني اين بوستان، پيمانكاران در حال ترك اين بوستان هستند تا اقدامات نهايي براي تكميل اين مجموعه 70 هكتاري صورت گيرد و از سوم خرداد طبق وعده مطرح شده از سوي شهردار تهران در اختيار شهروندان ايراني قرار گيرد.


در واقع پس از 70 روز تلاش بي‌وقفه فاز نخست بوستان ولايت هم‌زمان با ميلاد حضرت زهرا(س) و سال‌روز آزادسازي خرم‌شهر به‌روي مردم جنوب تهران گشوده مي‌شود تا بخشي از كمبودهاي موجود در اين پهنه كم برخوردار تهران مرتفع شود.اين درراستاي سياست شهرداري براي كاهش فاصله جنوب و شمال تهران در سال‌هاي اخير بوده است.


بوستان ولايت؛ نگين سبز جنوب تهران


يكي از نكات قابل توجه در فاز يك بوستان ولايت ايجاد 42 هكتار فضاي سبز است كه در آن 370هزار اصله درخت و درخت‌چه غرس شده و كاشت چمن و گل‌‌هاي فصلي نيز صورت گرفته است. علاوه بر اين نزديك به 10 هكتار فضاي سبز نيز در پادگان قلعه‌مرغي وجود داشته كه همه آن‌ها بهسازي شده تا در اختيار شهروندان تهراني قرار گيرد.


هم چنين در رينگ بيروني بوستان ولايت كه نزديك به 7 كيلومتر طول دارد، دو رديف نهال چنار كاشته شده است كه پس از رشد و نمو، مي‌تواند يادآور نهالستان‌هاي تهران باشد. براي آبياري فضاي سبز اين بوستان نيز از روش آبياري قطره‌اي و باراني استفاده شده است.


در اين بوستان ضمن اين‌كه از گونه‌هاي گياهي سازگار با شرايط آب و هوايي تهران استفاده شده، گياهان مثمري چون درختان سيب، توت، گيلاس، آلبالو هم در بوستان ولايت غرس شده است كه مردم مي‌توانند در سال‌هاي آينده از ميوه‌هاي آن‌ استفاده كنند.



بانوان در بوستان ولايت جا خوش مي‌كنند



يكي از امكانات بي‌نظير بوستان ولايت «شهر بانوان» است كه با تغيير كاربري و مرمت ساختمان‌هاي موجود پادگان قلعه‌مرغي به بهره‌برداري مي‌رسد. اين شهر بانو نزديك به 18 هكتار وسعت دارد و در آن فضاهاي ورزشي، فرهنگي و سبك زندگي پيش‌بيني شده كه شامل يك استخر روباز، سالن ورزشي چندمنظوره، تالار مدولباس، مركز زيبايي، مديا تك، سينما، فروشگاه‌هاي محصولات فرهنگي و اقلام مورد نياز بانوان، رستوران، بوفه و مسجد است كه مراحل ساخت آنها به‌انجام رسيده است.


از ديگر امكانات ورزشي اين مجموعه كارتينگ بانوان، زمين تنيس و فروشگاه محصولات ورزشي است كه براي استفاده خانم‌هاي تهراني درنظر گرفته شده است. هم چنين ضوابط طراحي شهري براي معلولان و جانبازان نيز در اين شهر بانوان مدنظر طراحان بوده است.


در مجموعه شهربانو تمامي اقدامات توسط بانوان به‌انجام مي رسد و اين مجموعه با ديوارهاي بلند از ساير قسمت‌هاي بوستان جدا شده تا بانوان بتوانند به راحتي در اين مکان به انجام فعاليت‌هاي ويژه خود بپردازند.


«صدف» در دل بوستان ولايت


فرهنگسراي صدف در ضلع جنوبي بوستان ولايت براي استفاده شهروندان منطقه 19 تهران پيش بيني شده و عمليات ساخت آن نيز در ضلع جنوبي بوستان ولايت تكميل شده است. اين فرهنگسرا امكانات ورزشي، فرهنگي و خدماتي را دارد. سالن‌هاي ورزشي اين مجموعه كه در جوار محله خاني‌آباد قرار دارد، شامل سالن ورزشي سرپوشيده به مساحت 880 مترمربع براي ورزش‌هاي توپي و سالني، سالن ورزش‌هاي رزمي به مساحت 171 متر مربع و زورخانه به مساحت 171 متر مربع است.


تكميل سالن آمفي تئاتر و سينما با گنجايش تقريبي 365 نفر و با زير بناي 830 متر مربع از ديگر امكاناتي است كه در اين مجموعه به‌انجام رسيده و آماده بهره‌برداري است. رستوران سنتي و نمازخانه با 888 متر مربع هم در ضلع جنوبي اين بوستان قرار گرفته است كه نمازخانه تا سوم خرداد و رستوران سنتي‌ «شهريار» تا شهريورماه به‌بهره‌برداري مي‌رسد. ضمن اينکه کتابخانه مهدويت نيز با مساحتي نزديك به 600 مترمربع صددر صد به‌پايان رسيده و منتظر سوم خرداد است.


پليس ويژه بوستان ولايت


خانه اسباب بازي کودکان براي نگهداري و بازي موقت کودکان و هم‌چنين ساختمان آتش نشاني از ديگر ساختمان‌هاي سايت جنوبي است که داراي فضاي اداري، پارکينگ ماشين و مکانيکي خواهد بود. از سوي ديگر به منظور حفظ امنيت و نظم بوستان ولايت نيروي انتظامي در ساختماني به مساحت 239 متر مربع مستقر خواهد شد که عمليات اجرايي آن 100 درصد پايان يافته و فقط نصب تجهيزات آن باقي مانده است. دفتر فضاي سبز بوستان به مساحت 1000 مترمربع و ساختمان اداري ناحيه به مساحت 850 متر مربع در دو طبقه نيز به‌زودي به‌بهره‌برداري خواهد رسيد.


بوستان ولايت ورزشكاران را دوست دارد


رينگ 7 كيلومتري يكي ديگر از امكانات ويژه بوستان ولايت به‌شمار مي‌آيد كه در آن مسير دوچرخه با آسفالت قرمز رنگ اكريليك پليمري مشخص شده است. هم‌چنين مسير تندرستي و دوميداني با كف‌سازي تارتان آبي‌رنگ و مسير پياده روي و درشكه‌سواري با سنگ ميگون قرمز رنگ در اين رينگ نيز به انجام رسيده است.


اما اين پايان راه براي ورزشكاران نيست. علاوه بر همه امكانات ورزشي كه در بخش‌هاي مختلف بوستان ولايت در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد، پيست موتورسواري، ماشين‌سواري، جامپينگ و سايت پاراگلايدر و راپل نيز براي استفاده ورزشكاران در فاز يك بوستان ولايت پيش‌بيني شده است. هم‌چنين كارتينگ كودكان و نوجوان نيز سوم خردادماه به‌بهره‌برداري مي‌رسد.


هم چنين ايستگاه تندرستي جانبازان و معلولان، سايت تندرستي، سايت شطرنج روباز، اسكيت پارك و چند زمين ورزشي چندمنظوره روباز از ديگر امكانات ورزشي بوستان ولايت به‌شمار مي‌آيد. 6 خانه دوچرخه و پاركينگ 1600 واحدي دوچرخه از ديگر امكانات ورزشي اين بوستان بزرگ جنوب تهران است.



بوستان ولايت براي همه بچه‌ها جا دارد


 از ديگر امكانات بوستان ولايت، شهربازي مسقف اين بوستان با عنوان «قلعه شادي» است كه در مساحتي نزديك به 4 هكتار تكميل و تجهيز شده و سوم خرداد درهاي آن به روي كودكان و نوجوانان تهراني گشوده مي‌شود. هم‌چنين فاز دوم اين شهربازي در فضاي باز به‌مساحت 6هزار مترمربع نيز به‌زودي تجهيز خواهد شد.


«شهر كودكان» بوستان ولايت هم شهريورماه به بهره‌برداري مي‌رسد. اين شهر را خود كودكان اداره مي كنند و اگر تاخير هوانيروز در تخليه اين بخش نبود، با ديگر امكانات پيشرفته اين بوستان به بهره برداري مي‌رسيد.


هم‌چنين 8 فضاي بازي و سايت تندرستي با وسايل بدنسازي ويژه نيز براي كودكان و نوجوانان در بوستان ولايت پيش‌بيني شده است. 12 سري از وسايل بازي كودكان و نوجوانان نيز در اين بوستان نصب مي‌شود كه به اين منظور بهترين اسباب ‌بازي‌ها با بالاترين استانداردهاي روز دنيا از كشور آلمان وارد شده است كه 15 سال ضمانت دارد و هر ساله نيز توسط شركت نصب‌كننده تست و ارزيابي مي‌شود.


بوستان ولايت، هنر جنوب تهران را رونق مي‌بخشد


در كنار همه اين امكانات فرهنگي و ورزشي، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بوستان ولايت به‌يكي از مراكز اصلي هنر در تهران بدل مي‌شود كه مي‌تواند هنر پهنه جنوب تهران را نيز رونق بخشد. در ابتداي امر براي طرح سردر اصلي بوستان ولايت، مسابقه‌اي در حال برگزاري است كه با استقبال زياد هنرمندان و طراحان مواجه شده، به‌طوري‌كه 850 طراح و هنرمند براي شركت در اين مسابقه اعلام آمادگي كرده‌اند؛نكته قابل توجه حضور ايرانيان مقيم خارج، از كشورهايي مانند كانادا، سنگاپور و مالزي در آن است. بر همين اساس 25 خردادماه هم‌زمان با ولادت حضرت علي (ع) نمايشگاهي از آثار برتر اين مسابقه در همين بوستان برگزار مي‌شود.


برگزاري دومين سمپوزيوم سرديس شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نيز از ديگر برنامه‌هاي هنري است كه هم‌زمان با بهره‌برداري از فاز يك بوستان ولايت برگزار مي‌شود. اين سمپوزيوم به‌منظور تجليل از مقام والاي شهداي گرانقدر ميهن اسلامي و توسعه و تبيين نقش هنر مجسمه‌سازي در نيل به اين هدف، از يکم تا دهم خرداد سال جاري در اين بوستان برگزار مي‌شود.


نصب سرديس شهدا و مشاهير در بوستان 


علاوه بر اين نصب تعداد قابل توجهي آثار حجمي و سرديس نيز در بوستان ولايت پيش بيني شده است. هر چند تعداد اين آثار در حال حاضر هنوز مشخص نشده ، ولي بر اساس شنيده‌ها بيش از 50 اثر حجمي در اين بوستان نصب مي‌شود كه در فاز اول تاكنون 30 پايه مجسمه در اين بوستان پيش‌بيني شده است.


از ديگر فضاهايي هنري كه در بوستان ولايت پيش‌بيني شده است، ايجاد موزه و كارگاه مجسمه‌سازي و سفال در اين بوستان است. اين فضا علاوه بر اين‌كه شرايط بازديد مستقيم شهروندان از اجراي آثار و آشنايي آن‌ها با هنرمندان را فراهم مي‌كند، فرصت مناسبي براي هنرمندان كشور است كه به طراحي و خلق آثار حجمي بپردازند.


هم‌چنين در بخش شمال شرقي مجموعه قلعه‌مرغي ، 10 آشيانه قديمي با سكوي چوبي وجود دارد كه قدمت آنها به 70سال قبل بازمي‌گردد. با توجه به همين موضوع، شهرداري تهران تصميم گرفته است براي حفظ اين مجموعه قديمي اين آشيانه‌ها را بهسازي و تبديل به موزه تاريخ تهران و ايران كند.


در طراحي اين موزه كه 8 هزار متر مربع وسعت خواهد داشت، در بخش ايران از تمامي آثار شاخص شهرهاي ايران براي معرفي شهرها استفاده مي‌شود و به‌صورت ماکت ساخته خواهد شد و در معرض ديد شهروندان قرار خواهد گرفت. هم چنين در بخش موزه تهران نيز سرگذشت 200 ساله تهران در موزه گردآوري مي‌شود و موزه‌اي تخصصي و زيبا از اولين‌هاي تهران در دل بوستان ولايت احداث خواهد شد.



بهترين امكانات رفاهي براي شهروندان تهراني


در بوستان ولايت مجموعه‌اي از خدمات رفاهي نيز پيش‌بيني شده است كه استفاده شهروندان از اين بوستان را تسهيل مي‌كند. بر اين اساس 8 سكو اقامه نماز با پوشش چادري سفيد با الياف PVC، 53 آلاچيق، 12 غرفه فروش مواد خوراكي، 12 غرفه محصولات فرهنگي و 4 غرفه هداياي گردشگري و صنايع دستي در اين بوستان در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه مقدمات ساخت مسجد اصلي بوستان ولايت فراهم شده و طرح و نقشه اين مسجد نيز آماده است و ساخت اين مسجد به زودي آغاز مي‌شود.


از سوي ديگر، عمليات ساخت 10 واحد سرويس بهداشتي نيز در اين بوستان به‌پايان رسيده كه آب گرم آن نيز از طريق آب‌گرمكن هاي خورشيدي تامين مي‌شود. 260 نيمكت، 130 سطل زباله، 18 واحد آبخوري نيز در اين بوستان بزرگ تعبيه شده است. در مبلمان شهري نيز ضمن اين‌كه بهترين تجهيزات نصب مي‌شود، طراحي‌هاي ويژه نيز صورت مي‌گيرد.


در ضمن نصب 50 پايه برج‌هاي نور 24متري، 940 چراغ روشنايي با پايه‌هاي دو و نيم‌متري نصب شده كه با انرژي خورشيدي كار مي‌كند. هم چنين سوله و ساختمان ستاد بحران با وسعت 7 هزار متر مربع و 2 مجموعه به منظور ارائه خدمات بهداشتي، كمك‌هاي اوليه و مشاوره سلامت نيز در اين بوستان راه‌اندازي مي‌شود.


بوستان ولايت 7 ورودي شامل 4 ورودي سواره و پياده، 2 ورودي پياده و يك ورودي اختصاصي شهر بانو دارد كه در مجاورت ورودي‌هاي سواره پاركينگ‌ با مجموع بيش از 2000 وسيله‌نقليه پيش‌بيني شده است. به‌علاوه براي سهولت دسترسي به اين بوستان 7 كيلومتر مسير كندرو در پيرامون اين بوستان با عرض 20 متر ايجاد شده است. 4 پل عابر پياده مكانيزه نيز در اين ورودي‌ها نصب مي شود كه دو دستگاه آنها تا سوم خرداد به بهره‌برداري مي‌رسد.


شهروندان كالسكه‌سوار بوستان ولايت را افتتاح مي‌كنند


بوستان ولايت را نيز خود مردم تهران افتتاح مي‌كنند و در مراسم افتتاحيه از هواپيماها و كالسكه‌هاي قديمي استفاده مي‌شود. هم‌چنين در محوطه بوستان ولايت يک جايگاه با ظرفيت 10 هزار نفر احداث شده که از روز سوم خرداد يعني روز افتتاحيه بوستان ولايت تا 25 خرداد ظرفيت پذيرايي از شهروندان را براي اجراي مراسم مختلف دارد.


سازمان فرهنگي هنري مسئوليت شهرداري تهران مسئوليت برگزاري جشن هاي ويژه در بوستان ولايت را از سوم خرداد به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) و فتح خرمشهر تا 25 خرداد به مناسبت ميلاد امام علي (ع) به عهده دارد. البته روزهاي 14 و 15 خرداد به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني (ره) مراسم ويژه‌اي مطابق با حال و هواي آن روزها در بوستان ولايت برگزار مي‌شود.


يكي از روحانيوني كه براي كاشت درخت در بوستان ولايت حاضر شده بود، مي گفت: قدم زدن در 70 هكتار در 70 روز براي يك شهروند ممكن نيست، چه برسد به‌ساخت 70 هكتار در 70 روز. 70 روز از آغاز عمليات عمراني بوستان ولايت گذشته و 70 هكتار بوستان ولايت آماده استفاده 70 ميليون ايراني است.

خبرهاي بيش‌تر از بوستان ولايت

نظر شما