پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۸۹۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲
در مراسم معرفي 20 فيلم کوتاه از بيست گفتار شهيد مطهري مطرح شد؛
عزت الله انتظامي در مراسم معرفي 20 فيلم کوتاه از بيست گفتار شهيد مطهري، امکانات فراهم شده از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را فرصتي ارزشمند براي بهره‌گيري نسل جوان و هنرمند کشور اعلام کرد.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در اين مراسم که از سوي معاونت هنري اين سازمان با حضور علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما و ديگر هنرمندان در موزه هنر امام علي (ع) برگزار شد، عزت‌الله انتظامي بر تداوم حرکت‌هاي فرهنگي شهرداري تأکيد کرد و گفت: جواناني که به فعاليت‌هاي هنري علاقمند هستند بايد از اين موقعيت استفاده کنند.


وي با اشاره به اينکه در گذشته جايي براي فراهم ساختن امکانات فيلمسازي وجود نداشت، افزود: در آينده چهره‌هاي درخشاني از همين جوانان فعال در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري مطرح خواهند شد که اقدامات آنها افتخاري براي کشورمان مي‌شود.


  

عسگرپور: شکل‌گيري نگاه استراتژيک به فرهنگ و هنر ضروري است


محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما در اين مراسم اظهار داشت: واقعيت تلخي در کشور وجود دارد. نگاه ما نسبت به فرهنگ و هنر کشور تنها يک نگاه علاقمند است و اين نگاه الزاما استراتژيک نيست. نسل جوان امروز بايد اين عيب را بشناسند و کمک کنند تا اين نگاه استراتژيک شکل بگيرد.


وي در ادامه تصريح کرد: نگاه استراتژيک همان نگاهي است که در هاليوود فيلمي را مي‌سازد و بعد از چند سال آثار آن در کشور ديده مي‌شود، به گونه‌اي که انگار از چند سال پيش به آن موضوع فکر شده است. اين نگاه در کشور ما وجود ندارد اما اين به مفهوم بي علاقگي مسئولان نسبت به فرهنگ و هنر کشور نيست.


عسگرپور فرصت ايجاد شده براي فيلمسازي بر اساس آثار بزرگاني چون شهيد مطهري را اقدامي ارزشمند دانست و گفت: لازم است که جامعه ما خود را ارزيابي کند تا دريابد، چرا سرمايه‌هاي ما به اندوخته تبديل نمي‌شوند.


وي در ادامه تصريح کرد: ما خود را افرادي فرهنگي با قدمت طولاني مي‌دانيم و به تصاحب سرمايه‌هاي کشور خود از جانب ديگران معترض هستيم. به وجود شهيد مطهري مفتخريم اما وقتي رفتار اجتماعي خود را بررسي مي‌کنيم او را در وجود خود نمي‌بينيم.


مديرعامل خانه سيما بر تداوم روند فيلمسازي در ارتباط با انديشه‌هاي بزرگان تأکيد کرد و افزود: بايد زمينه‌هايي براي ايجاد انگيزه فيلمسازي در اين زمينه‌ها ايجاد شود.




مطهري: فيلم، مؤثرترين قالب براي انتقال مفاهيم است


علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم، قالب‌هاي هنري را يکي از مهمترين ابزارهاي ارسال پيام عنوان کرد و گفت: در ميان قالب‌هاي هنري فيلم و سينما بهترين ابزار براي انتقال مفاهيم هستند. از اين رو انتخاب اين قالب براي معرفي انديشه‌هاي شهيد مطهري انتخابي شايسته است.


وي با تأکيد بر تداوم انجام اقداماتي از اين دست، افزود: انتقال مفاهيم اعتقادي و اخلاقي در قالب فيلم‌هاي کوتاه دشوار است. توجه به آثار شهيد مطهري در عرصه‌هاي هنري اقدامي مثبت بود که بسياري از ما از اين سرمايه غفلت کرده‌ايم.


مطهري در ادامه اظهار داشت: انتخاب سوژه يکي از مشکلات هنرمندان است که اگر اين بار را از دوش هنرمند برداريم فعاليت او آسانتر مي شود. سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين اقدام را انجام داده تا در قالبي مؤثر محتوا منتقل شود.


وي به گفتار شهيد مطهري در ارتباط با انتقال مطلوب يک پيام اشاره کرد و افزود: حقانيت پيام و انطباق آن با فطرت انسان، شخصيت پيام رسان و ابزار انتقال پيام چند شرط لازم براي انتقال مناسب پيام ها و مفاهيم است.




فروتن: عشق و جواني راه هنر را هموار مي‌کند

مسعود فروتن، ناظر هنري مجموعه 20 فيلم کوتاه از 20 گفتار شهيد مطهري در مراسم معرفي اين مجموعه اظهار داشت: راه هنر مملو از ناهمواري است ولي با عشق و جواني هموارتر مي‌شود.


وي تصريح کرد: خوشحالم از اينکه جوانان امروز اين فرصت را دارند که فيلم بسازند و به نمايش بگذارند و فيلم‌هاي آنها را بزرگان سينما ببينند. اين جوانان عاشقانه فيلم‌هاي خود را ساخته‌اند و لازم است که اين آثار با ديدي عاشقانه ديده شود.


فروتن در ادامه افزود: بعضي از اين کارگردانان جوان وقتي آثار خود را مي‌ديدند، معتقد بودند که اگر زمان بيشتري داشتند طور ديگري به موضوع نگاه مي‌کردند و به شکل ديگري کار را انجام مي‌دادند. همين نگرش است که سبب ايجاد خلاقيت و پيشرفت مي‌شود.




توسعه نگاه فرهنگي و هنري براي آشتي زبان امروز و گذشته


مرجان اشرفي زاده مجري طرح 20 فيلم از 20 گفتار شهيد مطهري در مراسم معرفي اين مجموعه اظهار داشت: اگر قرار است به نقطه آرماني برسيم، لازم است که انديشه‌ها را گسترش دهيم، ديد بازتري داشته باشيم و اجازه بدهيم که هنرمندان به موضوعات مختلف نزديک شوند و نگاه خود را در آن زمينه ارائه دهند. با اين رويکرد به مرور زمان شاهد آشتي زبان گذشته و زبان امروز خواهيم بود.


وي در ادامه تصريح کرد: وقتي که اين مجموعه از سوي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران پيشنهاد شد، ابتدا موضع گيري‌هايي در ميان فيلمسازان وجود داشت. قيد سفارشي بودن کار اين ذهنيت را به وجود مي آورد که فيلمساز محدود باشد اما بعد از بازآفريني جملات، به زودي اين مسئله رفع شد و ما با گستره وسيعي روبه رو شديم که به راحتي گنجايش موضوعات زيادي را داشت.


در انتهاي اين مراسم که در موزه هنر امام علي(ع) برگزار شد، کارگردانان و دست اندرکاران مجموعه 20 فيلم کوتاه از آثار شهيد مطهري مورد تقدير قرار گرفتند.

نظر شما