چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۴
کد خبر: ۳۹۱۵۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
مديريت شهري بايد حق و حقوق شهروندي را آموزش دهد تا مردم بدانند كه ايشان نسبت به ديگران و ديگران نسبت به آنها چه حقي دارند و چه چيزي را بايد از چه كسي طلب كرد.به گفته‌ي شهردار تهران بيش از 80 درصد مراجعان از او آب، برق، گاز، مدرسه و درمان و ورزش مطالبه مي‌كنند كه هيچ كدام وظايف شهرداري نيست.

به گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف صبح امروز- 9 خرداد- در مراسم گشايش نخستين سمينار تخصصي رسانه و آموزش شهروندي گفت: اولين نكته در جامعه اسلامي كه ما به عنوان مدير بايد به آن توجه كنيم اين است كه مديران اجرايي تنها مسوول برآورده كردن نياز مالي شهروندان نيستيم يعني من به عنوان شهردار تهران تنها وظيفه ندارم كه آسفالت، امور عمراني، حمل و نقل و ترافيك شهر توجه كنم. همه اينها وظيفه من هست با اين حال تمامي وظيفه من نيست. چرا كه بايد به فكر دين، روح، روان و تربيت و آموزش مردم هم باشيم.

قاليباف افزود: فرق اساسي بين مديريت ديني و غيرديني همين است و اگر از همين منظر به مسايل نگاه كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه استقلال يك كشور در حوزه فرهنگ آن كشور است و اگر ما استقلال فرهنگي نداشته باشيم، استقلال سياسي و اقتصادي هم دوام نخواهد داشت و دوباره وابسته خواهيم شد. او تصريح كرد: در حوزه فرهنگ هم ركن اساسي آموزش است، آن چيزي كه ما در كشور كمتر به آن توجه كرده‌ايم و اگر توجهي هم شده است نگاهمان به آموزش كمي بوده است كه به ما كمك نكرده تا مهارت‌هاي لازم را بياموزيم.

روح دينداري بايد در فرهنگ آموزشي مدنظر باشد
شهردار تهران در ادامه گفت: اين آموزش در فرهنگ شهروندي هم به كمك ما نيامده است تا يك سبك زندگي مطابق با جامعه اسلامي و ايراني را رواج و تعميق دهد در صورتي كه در ديگر كشورها به آموزش از ابتداي كودكي توجه شده است. ضمن اينكه در يك جامعه اسلامي بايد روح دينداري را در فرهنگ آموزشي خود مدنظر قرار دهيم.

او با بيان اينكه در شهرداري تهران توجه به مسايل فرهنگي و اجتماعي در راستاي تحقق شعار تبديل شهرداري از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي در اولويت قرار دارد تصريح كرد: بر اساس باورهاي فرهنگ ليبرالي هدف شكل‌گيري دولت‌ها را امنيت برمي‌شمرند ولي به نظر من مهمترين وظيفه دولت‌ها آگاهي بخشيدن به شهروندان است كه از مقوله امنيت نيز مهمتر به‌شمار مي‌آيد. ولي ما از آن فاصله زيادي داريم.

مهم‌ترين ركن در مشاركت و اعتمادسازي شهروندان، آگاهي بخشي است
دكتر محمدباقر قاليباف با بيان اينكه مشاركت و اعتمادسازي شهروندان اتفاقي نيست، خاطرنشان كرد: مهم‌ترين ركن در اين زمينه آگاهي‌بخشي است تا مشاركت و اعتمادسازي اتفاق بيافتد و در اين راه ما بايستي در ابتدا مردم را با حقوق خودشان آشنا كنيم تا آنها بدانند هر انتظاري را بايد از چه كسي داشته باشند.

 او در ادامه در مورد اينكه بالاي 80 درصد مراجعات به بنده موضوع شغل و اشتغال است گفت: از من آب، برق، گاز، مدرسه و درمان و ورزش مطالبه مي‌كنند كه هيچ كدام وظايف شهرداري نيست. اين نشان مي‌دهد كه مردم ما نمي‌دانند چه چيز را از چه كسي مطالبه كنند.

آموزش بايد كاربردي و عملي باشد
شهردار تهران خاطرنشان كرد: از همين رو بايد به شهروندان آموزش دهيم كه حق و حقوقشان چيست و اگر چنين اتفاقي افتاد و مردم با حقوق خود آشنا شدند مي‌دانند كه نسبت به ديگران و ديگران نسبت به آنها چه حقي دارند، لذا خود را نيز مسوول مي‌دانند كه همه اينها در آموزش ريشه دارد. آموزشي كه كاربردي و عملي باشد؛ چرا كه هر زمان انقلاب و نظام ما آسيب ديده است از آنجا بوده كه مدعيان بي‌عمل به ميدان آمدند.

او به‌مديريت خود در نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود: در نيروي انتظامي به دليل سنت‌هايي كه از قبل از انقلاب به‌ما رسيده است، مشكلاتي وجود دارد. من در بخش‌نامه‌اي به همه سر كلانتري‌ها ابلاغ كردم، هيچ عكسي لازم نيست بالاي سرتان بزنيد، تنها اين قاب را نصب كنيد كه در آن 18 وظيفه يك رييس كلانتري در برابر مراجعان ذكر شده است، حتي اگر مراجعه كننده يك قاتل باشد.

توجه به‌مردم پايه‌هاي انقلاب را محكم مي‌كند
قاليباف در ادامه تصريح كرد: توجه به مردم پايه‌هاي انقلاب را محكم‌تر و علاقه مردم را به نظام افزايش مي‌دهد و نزديك‌تر به فرهنگ شيعي و مذهبي است، حتي اگر يك مجرم و قاتل هم وارد كلانتري شد، حق نداريم با او برخورد كنيم. چنان‌چه در فرمايشات امام خميني (ره) هم اين نكات متبلور است.

او خاطرنشان كرد: مهمترين وظيفه ما رشد و تعالي انسان‌هاست و فرق ما با ديگر مكاتب هم همين وظيفه به شمار مي‌آيد. البته بايد ابتدا ديگر وظايف خود را انجام دهيم ولي خدمات شهري همه وظايف شهرداري نيست بلكه مقدمه ديگر وظايف است.

همه مسئولان بايد در وقوع آسيب‌هاي اجتماعي پاسخ گو باشند


شهردار كلانشهر تهران با بيان اين‌كه همه ما به عنوان مدير، در آسيب‌هاي اجتماعي كه در شهر رخ مي‌دهد، مسئول هستيم، عنوان كرد: اگر در اين دنيا هم كسي به‌ما خرده نگيرد، در آن دنيا بايد پاسخ‌گو باشيم.

او ادامه داد: وقتي يك جوان معتاد مي‌شود، همه گناه متوجه او نيست، بلكه شهرداري هم در اين گناه او شريك است، من مدير و آحاد جامعه هم مسئول هستيم. از دلايلي كه جرم در جامعه ما بيشتر مي شود اين است كه همه مجرماني كه در اين جرم شريكند، جريمه نمي‌شوند و مجرمي را به‌اندازه جرمي كه مرتكب شده جريمه نمي‌كنيم.

ريشه كارها در فرهنگ، تربيت و آموزش بر محور دين‌داري است


شهردار قاليباف اضافه كرد: ريشه كارها در فرهنگ، تربيت و آموزش بر محور دين‌داري است كه مهم‌ترين نكته در آموزش هم همين است. اگر انساني را نجات دهيم، جامعه و انسانيت را نجات داده‌ايم.

او با بيان اين‌كه در كارهايي مثل بوستان ولايت كه انجام شده هم نبايد بزرگ‌نمايي شود، اذعان كرد: مگر در طول دو ماه در بوستان ولايت چه شده است كه مي‌خواهيم در بوق و كرنا كنيم. 600 هزار مترمكعب خاك جابه‌جا شده است و 350هزار اصله درخت كاشته‌ايم. در حالي كه بايد برويم و ببنيم آنهايي كه هيچ اعتقادي ندارد و هيچ ديني هم احساس نمي‌كنند، در اين مدت چه كارهايي انجام مي‌دهند.

اگر مردم با حقوق خود آشنا بودند، مي‌گفتند قاليباف تنبل است


محمدباقر قاليباف تصريح كرد: تونل رسالت در 11 سال انجام شد و تونل توحيد 30 ماه طول كشيد، لذا برخي مي‌‌گويند شهرداري در كارهاي خود عجول است، اما اگر مردم با حقوق خود آشنا بودند، مي‌گفتند قاليباف تنبل است چون در بهره‌برداري از تونل توحيد 14 ماه زمان به‌هدر رفته است.

او تصريح كرد: متاسفانه هيچ زماني در حوزه خدمت، رقابت نکرده ايم تا دردي از جامعه درمان شود و فقط به سياست پرداخته شده و به يکديگر تهمت زده‌ايم. سنت‌هاي الهي پابرجاست و نبايستي در خلاف آن گام برداشت، خداوند هم با هيچ كسي عقد اخوت نبسته است، در مقابل خدا و مردم مسئوليم و اين مهم‌ترين دغدغه ماست.

نبايد تنها رسانه‌ها را محدود كرد
شهردار تهران در ادامه به تاثيرگذاري رسانه‌ها در جامعه امروز با وجود فن‌آوري‌هاي پيشرفته آن اشاره و تصريح كرد: نبايد تنها تلاش كنيم تا رسانه‌ها را به سمت محدودسازي پيش ببريم چرا كه محدودسازي، ممنوع‌سازي و مصون‌سازي بايد در كنار هم و با دقت صورت گيرد و اگر اينها به درستي در نظر گرفته نشود محدودسازي كاركرد لازم را نخواهد داشت.

او با اشاره به برگزاري سمينار «رسانه و آموزش شهروندي» تاكيد كرد: اين سمينار نيز بايد دردي از جامعه برطرف کند چراکه علم بدون برطرف کردن مشکل مردم علم بي ثمر است .رسانه مي تواند بهترين بستر سازي را براي گسترش آموزش شهروندي داشته و در اين زمينه تاثير گذار باشد.


امام خميني(ره) به انسانيت كرامت بخشيد
قاليباف هم چنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ايام ارتحال امام خميني (ره) گفت: بدون شك همه ما زندگي مادي و معنوي خود را مديون اين مرد الهي هستيم، مردي كه ما را از ظلمت به سويب نور هدايت كرد و به‌انسانيت كرامت بخشيد و به‌همه مومنان عزت داد و به همه مسلمانان شكوه بخشيد.

او با بيان اين‌كه امام خميني، اين مرد الهي بود كه با وجود و اخلاص خود توانست آن روح بي‌جان و مادي را كه فراگير شده بود، با معنويتش احيا كند، اظهار داشت: امام عزيزي كه به همه مجاهدان جهان اسلام، درس شهامت و شهامت داد، همه اين ها افتخاري بزرگ براي يکايک ما محسوب مي شود و جا دارد که نسل ما و نسل هاي بعدي اين امانت الهي را که در نظام مقدس جمهوري اسلامي به وجود آمده و دسترنج تلاش مجاهدان و مبارزان بوده حفظ کرده و بتوانيم راه امام و شهدا را تداوم بخشيم.

نظر شما