جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۸
کد خبر: ۳۹۹۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
نشست مديران مراكز معاينه فني كلان‌شهرها برگزار شد
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با بيان اين‌كه سالانه بيش از يك ميليون و 640 تن آلاينده وارد هواي تهران مي شود و 80درصد از اين ميزان، ناشي از آلودگي خودروهاست، خاطرنشان كرد: تصويب قانون جديد و افزايش دوره زماني معاينه فني خودروها از 2 به‌5 سال، رها كردن خودروها به‌حال خود است .

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، صدرالدين علي‌پور، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران صبح امروز ـ 24 خرداد ـ هفتمين نشست مديران مراكز معاينه فني كلان‌شهرهاي كشور گفت: هيچ جاي دنيا محيط زيست، بحث سياسي نيست. حتي در مورد يك بيماري ويروسي چون آنفولانزا به‌اندازه‌اي فرهنگ‌سازي مي‌شود تا از اثرات و تبعات آن جلوگيري شود. اين در حالي است كه آمارهاي موجود در وزارت بهداشت نشان‌دهنده آمار نگران‌كننده از تاثيرات آلودگي هوا روي سلامت افراد دارد.


او با بيان اين‌كه سياست شهرداري تهران بر اين اساس بوده كه مراكز معاينه فني به‌نهادي تخصصي تبديل شود، افزود: اما با تصويب قانون جديد و افزايش دوره معاينه فني خودروها از 2 به 5 سال در اين حوزه عقب‌گرد داشته‌ايم و تلاش‌هاي صورت گرفته نيز ناديده انگاشته شده است.

15 درصد تلفات جاني خودروها مربوط به‌نقص فني خودروهاست

 

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران به‌ آمار سهم مرگ‌‌و‌ميرهاي ناشي از خودروها تصريح كرد: در واقع بيش‌از 60 درصد ايرادات خودروها مربوط به‌ايمني است و طبق آمار موجود راهنمايي و رانندگي 15 درصد تلفات جاني خودروها مربوط به‌نقص فني خودروهاست، چنانچه از نزديك به 29هزار قرباني حوادث جاده‌اي، 3 تا 4هزار فوت بر اثر نقص فني بوده است.


او در ادامه با بيان اين‌كه سالانه بيش از يك ميليون و 640 تن آلاينده وارد هواي تهران مي شود و 80درصد از اين ميزان، ناشي از آلودگي خودروهاست، خاطرنشان كرد: تصويب قانون جديد، رها كردن خودروها به‌حال خود است كه استاندارد خودروها را به‌استاندارد 1504 يعني پايين‌ترين سطح استاندارد لازم كاهش مي‌دهد.


در هيچ كشور دنيا، معاينه 5 ساله وجود ندارد

علي‌پور با اشاره به‌دوره‌هاي لازم براي معاينه فني خودروها در نقاط مختلف دنيا گفت: اين دوره زماني در اتحاديه اروپا و ايالات متحده يك‌سال، در كانادا دو سال و در كشورهاي سنگاپور و ژاپن سه سال است، در حالي كه كيفيت خودروها در اين كشورها بسيار بالا و مطابق با استاندارد يورو 4 و يورو 5 است.


او به‌طول عمر مفيد قطعات خودرو اشاره و تصريح كرد: عملا با افزايش دوره بازديد خودروهاي نو از 2 به 5 سال بسياري از اين قطعات فرسوده شده و كاركرد خود را از دست داده است.

عمر مفيد قطعات خودرو كمتر از 5 سال است

به‌گفته اين مسئول شهرداري تهران، طول عمر مفيد كاتاليست‌ها سه سال، جلوبندي سه تا پنج سال، تايرها چهار تا پنج سال است. ضمن اين‌كه لنت‌ها و پمپ‌هاي سيستم ترمزگيري به دو سال، سيستم جرقه، سوخت‌رساني و روشنايي هم به بازديدهاي دوره‌اي يك ساله نياز دارد.


او اضافه كرد: در اين ميان عمر مفيد كاتاليست‌ها بايد بسيار مورد توجه قرار گيرد چون نقش مهمي در كاهش آلايندگي هوا دارد.


افزايش دوره زماني معاينه خودروها، باج آشكار به‌صنعت خودروسازي كشور است

بر اساس اين گزارش، وحيد نوروزي، معاون اجرايي سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران هم در اين نشست گفت: افزايش دوره زماني معاينه خودروها از 2 به 5 سال باج آشكار به‌صنعت خودروسازي كشور است، اين در حالي است كه مجلس با آزادسازي ورود خودروهاي خارجي در واقع به خودروسازان اخطار جدي در مورد كيفيت خودروها داده است.


او ادامه داد: اين موضع هم جاي سوال دارد كه اين موضوع چرا در مورد ديگر آيتم‌هاي قانون اخذ جرايم رانندگي ديده نشده است. از همين رو نمايندگان مجلس بايد به‌باورهاي عمومي و اجتماعي توجه كنند و اگر در چند ماه آينده اين قانون اصلاح نشوند، نمايندگان در معرض انتقاد بيش تر قرار مي‌گيرند.


مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در امور محيط زيست تصريح كرد: از سوي ديگر يكي بودن نهاد ارائه دهنده گواهينامه محيط زيستي خودروها و سازنده آنها يكي است و هر دو زيرمجموعه وزارت صنايع و معادن هستند و نظارت بر كيفيت سوخت هم به‌زير مجموعه‌اي از وزرات نفت واگذار شده از همين رو سوال اساسي اين است كه آيا استاندارد يورو 5 هم كه قرار است اعمال شود، توسط توليدكننده‌ها كنترل مي شود.

نظر شما