پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۲
کد خبر: ۳۹۹۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
فيلم «جدايي نادر از سيمين»به كارگرداني اصغر فرهادي با شش جايزه به برتري رسيد و فرهادي جايزه بهترين فيلم را از دستان مسعود كيميايي دريافت كرد.

به گزارش خبرنگار«شهر»، جشن منتقدان سينما شب گذشته 23 خردادماه در تالار ايوان شمس برگزار شد. اين جشن به همت كيوان كثيريان دبير و علي علايي رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و با حضور بازيگران و سينماگران برگزار شد.


در ابتداي اين جشن كه با اجراي شهرام شكيبا بود، بر روي سن آمد و درباره اين جشن عنوان كرد: ما نويسندگان و منتقدان بيشتر از همه عاشق سينما هستيم. حتي بيشتر از خود هنرمندان. البته مديران و مسئولين سينمايي کمتر از همه به سينما علاقمندند. ما عضو خانه سينما هستيم و بايد توجه داشت كه خانه سينما 28 صنف به علاوه يك صنف دارد و آن يك صنف هم منتقدان هستند و كساني كه در حال اصلاح اساسنامه هستند، اميدوارم به اين موضوع توجه داشته باشند.



در ادامه برنامه نماهنگي در ارتباط با خسرو دهقان پخش شد که بعد از آن نيز از اين منتقد سينما تقدير به عمل آمد. دهقان در سخناني با بيان اين كه در اين مواقع معمولا گلايه مي‌كنند، گفت: من از وضعيتم راضي هستم و كسي حق مرا نخورده و بيشتر از آن چه كه بايد پرداخته شود، به من پرداخته شده است.




وي در ادامه گفت: از مجيد توکلي و کيوان کثيريان که اين نماهنگ را تهيه کردند تشکر مي‌کنم. همچنين از جمشيد ارجمند، سيروس الوند و محسن سيف کمال تشکر را دارم و در انتها مديون مجله فيلم هستم که اگر اين سه تفنگدار پير يعني گلمکاني، ياري و مهرابي نبودند شايد من هيچگاه حضور خارجي نداشتم.



در ادامه اين برنامه كيوان كثيريان دبير پنجمين جشن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران به عنوان سخنران بعدي اين مراسم اظهار كرد: تمام سعي‌مان را كرديم تا مراسمي در خور شان منتقدان بگيريم. از حامي برنامه‌هاي خانه سينما تشکر مي‌كنم و از ابولحسن علوي‌تبار يکي از اعضاي انجمن منتقدان که سال گذشته از او تقدير شده بود ياد مي كنم که اينک در بستر بيماري است براي سلامتي او دعا كنيد.




پس از صحبت‌هاي كثيريان، پخش تصاويري از فيلم «باشو غريبه كوچك»، از عدنان عفراويان بازيگران خردسال اين فيلم پخش شد.


  

سپس عفراويان بر روي سن آمد و گفت: من همان عدنان «باشو غريبه کوچک» هستم، تشکر مي‌کنم از خداوند و از کيوان کثيريان. جاي خانم سوسن تسليمي و بيضايي اينجا خالي است آنها هميشه در قلب من جاي دارند چون بهرام بيضايي شخصيت و اعتبار من را بالا برد. بسيار علاقمندم که بعد از 25 سال دوباره آنها را ببينم. وي در ادامه گفت: آلان دكه‌اي دارم كه بسيار از زندگي‌ام راضي هستم.




در ادامه اين مراسم رضا يزداني به روي سن آمد و چند آهنگ همراه با كليپ‌هاي سينمايي كه از فيلم‌هاي «حكم»، «رئيس» و مجموعه تلويزيوني«مرگ تدريجي يك رويا» بود، را اجرا كرد.

در ادامه‌ي مراسم محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما در سخناني با بيان اينكه، شوراي مرکزي انجمن منتقدان در دو ـ سه سال اخير فعاليت خوبي داشته است ادامه داد: سينماي ايران با وجود تمام مشكلات حالش خوب است.


عسگرپور عنوان كرد: درسينماي ايران بيش از حوزه اقتصادي، صنعت و سياسي وضعيتمان خوب و آبرومند است و علي رغم گله‌گذاري‌ها موفقتر از ساير اجزاي جامعه هستيم.


مدير عامل خانه سينما در ادامه افزود: ما در حال گذراندن دوره خاصي هستيم و در آن با تجارب جديدي آشنا مي‌شويم. اين مواجهه ما با بحران اظهار نظر پديده جديدي است که بايد با آن کنار بياييم.


اولين بخش اهداي جوايز اين جشن به تدوين اختصاص داشت كه اين جايزه توسط واروژ كريم مسيحي و جابر قاسمعلي به هايده صفي‌ياري براي «جدايي نادر از سيمين» تعلق گرفت.



واروژ كريم مسيحي گفت: بيضايي به من ياد داد كه در سينما دو كار كن، يكي اين كه فيلم بساز و دوم اين كه حرف نزن. من اولي را كه ياد نگرفتم، اما سعي مي‌كنم دومي را ياد بگيرم. جايزه بهترين فيلمبرداري توسط مازيار ميري و جواد طوسي به حميد خضوعي ابيانه براي «يك حبه قند» اهدا شد.


  

جايزه موسيقي توسط محمد سرير و خسرو دهقان به حامد ثابت براي «اينجا بدون من» تعلق گرفت.

براي اهداء جايزه استفاده خلاقانه از فناوري هاي نوين ، فريبرز عرب نيا به روي سن آمد كه اين جايزه را به هديش بيگلري شاملو و عباس شوقي براي «خيابان هاي آرام» اهدا كرد. در اين بخش با امدن بيگلري روي سن حضار وي را تشويق كردند.



بيگلري كه به علت بيماري به سختي به روي سن حاضر شد از حاضران خواست براي سلامتي‌اش دعا كنند كه صحبت هاي او با تشويق حاضران همراه بود.

فريبرز عرب‌نيا گفت: سينماي ما سال‌هاست كه يك نبرد نابرابر را با يك سينماي تكنولوژيك دنيا آغاز كرده و بايد به كساني كه در اين حوزه فعال هستند دست مريزاد گفت كه بدون وسايل بهترين كار را انجام مي‌دهند.

در بخش بازيگري، جايزه مكمل زن با حضور مهتاب كرامتي و امير جعفري به ريما رامين فر براي «يك حبه قند» تعلق گرفت و يك ديپلم افتخار نيز به كبري حسن زاده بازيگر «مرهم» اهدا شد.  


رامين فر با بيان اين كه به نمايندگي از تيم بازيگري «يك حبه قند» اين جايزه را گرفته است،گفت: در اين فيلم همه چيز يك دست بود و از ميركريمي خيلي چيزها ياد گرفتم و اميدوارم، او فيلم‌هاي بيشتري بسازد و بازيگرهاي بيشتري با ايشان كار كنند. علي علايي و سروش صحت،جايزه‌ي بهترين بازيگر مكمل مرد را به شهاب حسيني براي «جدايي نادر از سيمين» اهدا كردند و يك ديپلم افتخار نيز به امير آقايي براي «سعادت آباد» دادند.


شهاب حسيني از زنده ياد خسرو شكيبايي اسم آورد و ضمن تشكر از اصغر فرهادي گفت:در ايفاي اين نقش ترديد داشتم، اما فرهادي شرايط را به گونه‌اي مي‌چيند كه آدم چاره ديگري ندارد. علي علايي، رييس انجمن منتقدان هم با اشاره به صحبت‌هاي شهاب حسيني مبني بر شايعه كناره‌گيري او از بازيگري، از وي خواست جلوي حاضران در تصميمش تجديدنظر كند و بازيگري را كنار نگذارد.



جايزه بازيگري زن توسط جمشيد ارجمند و هايده صفي‌ياري به ساره بيات براي «جدايي نادر از سيمين» تعلق گرفت و يك ديپلم افتخار نيز به طناز طباطبايي براي فيلم «مرهم» اهدا شد. حميد فرخ نژاد و احمد طالبي‌نژاد هم بازيگر بهترين بازيگر مرد را به پيمان معادي براي «جدايي نادر از سيمين» اهدا كردند كه درنبود او شهبازي ديگر بازيگر اين فيلم جايزه‌اش را دريافت كرد.




هم چنين يك ديپلم افتخار هم در اين بخش به رضا عطاران براي فيلم «اسب حيوان نجيبي است» اهدا شد. در بخش خلاقيت و استعداد درخشان، جايزه توسط حبيب رضايي و شهرام مكري به هومن سيدي براي فيلم «آفريقا» تعلق گرفت و در بخش استانداردهاي حرفه‌اي تهيه كنندگي نيز منوچهر محمدي و عليرضا شجاع نوري جايزه را به فرشته طائرپور براي فيلم «آيينه‌هاي روبرو» اهدا كردند كه در نبودش غزل شاكري دختر او جايزه را دريافت كرد.  


در اين جشن جايزه فيلمنامه توسط قاسم قلي‌پور و فرهاد توحيدي به بهرام توكلي براي «اينجا بدون من» اهدا شد و يك ديپلم افتخار به امير عربي براي «سعادت آباد» تعلق گرفت. در بخش معرفي بهترين كارگردان هم كه با حضور مسعود كيميايي انجام شد، اصغر فرهادي براي«جدايي نادر از سيمين» برگزيده شد.




مسعود كيميايي درباره‌ فرهادي گفت: او يك انسان ناياب و كمياب است. او بسيار عزيز و مهربان است و در وقت بيماري، وقتي در بيمارستان چشم باز كردم، دو چشم مهربان او را مقابلم ديدم. در ادامه مراسم با حضور هوشنگ گلمكاني و سيروس الوند از مسعود كيميايي به مناسبت سالگرد 22 سال اكران فيلم «سرب» تقدير به عمل آمد و لوحي به او اهدا شد.



در ادامه‌ با حضور محمدمهدي عسگرپور،‌فاطمه معتمدآريا و هيات داوران جوايز بهترين‌ها اهدا شد. فاطمه معتمدآريا در سخناني با بيان اين كه جزو معدود مكان‌هايي است كه حضور پيدا كرده است، گفت: هيچ چيزي جاي عشق و مهر را نمي‌گيرد و هيچ چيزي خانواده ما را نگاه نمي‌دارد جز عشقي كه به هم مي دهيم و از شما منتقدان ياد گرفته‌ام، صبور باشم.

وي افزود: خوشحالم امروز با تمام مشكلاتي كه داريم اينجا در كنار هم خوشحاليم، ضمن اين كه بايد بگويم با تمام اختلافاتي كه از زمان گرفتن گذرنامه‌ام با عسگرپور دارم خوشحالم كه روي سن در كنار ايشان مي‌ايستم. در اين بخش دو ديپلم افتخار به رضا ميركريمي براي «يك حبه قند» و عبدالرضا كاهاني براي «اسب حيوان نجيبي است» اهدا شد.



عبدالرضا كاهاني بعد از دريافت لوح تقديرش آنرا را به جواد شمقدري و عليرضا سجادپور اهدا كرد و گفت: آنها كار سختي دارند و مديريت سينماي جهان را برعهده دارند و نه تنها توانسته‌اند آدم مزخرفي چون مرا هدايت و به راه راست هدايت كنند، «فون‌ تريه» را نيز هدايت كرده‌اند. وي ادامه داد: اين جايزه را به آنها مي‌دهم تا هر وقت ديدند يادشان بيفتد من هستم و هيچ وقت نمي‌توانند مرا حذف كنند.



جايزه بهترين فيلم پنجمين جشن منتقدان به «جدايي نادر از سيمين» اهدا شد، اصغر فرهادي بعد از گرفتن اين جايزه در سخناني گفت:دو سه اتفاق قشنگ امشب افتاد، يكي برنامه‌اي بود كه براي بازيگر فيلم «باشو غريبه كوچك» گرفته شد و جمله‌اي كه درباره رضايتش اعلام كرد. اين صداقتي كه او دارد، چيزي است كه اين روزها ناياب است.



در اين برنامه چهره هاي سرشناس سينما از جمله هنرمنداني چون علي مصفا، علي اكبر ثقفي، حسين ترابي، داريوش بابائيان، علي سلطاني، محمدرضا موييني ، سيدضيا هاشمي، علي روئين‌تن، محمدرضا شرف الدين، محمد متوسلاني، كارن همايونفر، غلامرضا موسوي، منوچهر شاهسواري، نادر مقدس، حبيب اسماعيلي و مجيد قاري‌زاده و... حضور داشتند.

نظر شما