پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۸
کد خبر: ۴۰۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
سخنگوي شهرداري تهران درباره امکان استفاده بانوان از دوچرخه‌هاي شهرداري گفت: در اماکن سرپوشيده در پارك چيتگر و پرديس شرق تهران فضاهايي براي دوچرخه سواري بانوان در نظر گرفته شده است و آنها مي‌توانند از اين مجموعه‌هاي سرپوشيده استفاده کنند. در فضاهاي شهري بانوان با توجه به‌محدوديت‌ها امكان استفاده از دوچرخه را ندارند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيدمحمدهادي ايازي، سخنگوي شهردار تهران در نشست خبري با حضور خبرنگاران با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري مبني بر اين که مساله اوقات فراغت جوانان بسيار با اهميت است و اميدوارم مسئولان با برنامه ريزي، انرژي متراکم جوانان در فصل تاسبستان را به کار گيرند، گفت: از اين‌رو برنامه‌هاي متععدي پيش بيني شده تا با محوريت استراحت، تفريح، بازي و سرگرمي، خلاقيت، رشد و شکوفايي، تقويت هويت ديني و ملي و کارآفريني و توسعه فرهنگي اقتصادي برگزار شود.


او با اشاره به برنامه‌هاي گسترده شهرداري در فصل تابستان افزود: در تابستان امسال 220 جشن بزرگ فرامنطقه اي با برگزاري هر هفته يک جشن در هر منطقه برگزار مي شود و در هر محله تهران يک سامانه نشاط و طي 10 هفته 3740 سامانه نشاط محله اي، 154 سامانه نشاط توسط سازمان‌ها و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري و درمجموع 4000 سامانه نشاط در طي اين مدت در تهران برپا خواهد شد.


سخنگوي شهرداري تهران در ادامه گفت: به مناسبت نيمه شعبان نيز جشنواره «شوق انتظار» با رويکرد آذين‌بندي محلات، جشن‌هاي مذهبي ويژه بانوان و مساجد، جشنواره شعر «عطر عاشقي» و جشن «عطر حضور» با تجليل از فعالان عرصه مهدويت برگزار مي‌شود.

جشن جشنواره‌هاي تهران برگزار مي‌شود

او با اشاره به‌برگزاري جشن جشنواره‌هاي تهران با عنوان «قنوت انتظار» نيز گفت: اين برنامه در بوستان آزادگان در جنوب تهران و در فضايي با وسعت 110 هکتار از روز عيد مبعث آغاز شده و تا پايان شعبان ادامه دارد. اين بوستان به مدت 30 روز، روزانه پذيراي 20 هزار نفر براي استفاده از برنامه‌هاي پيش بيني خواهد بود.


ايازي ادامه داد: زون‌هاي ورزش، تفريحات، فرهنگ و هنر، بانوان، سلامت و آموزش از برنامه‌هايي است که دراين بوستان در نظر گرفته شده و تمهيدات ترافيکي لازم نيز براي آن پيش بيني شده است.

تشكيل 25هزار تيم ورزشي در محلات تهران 

او در ادامه به برگزاري «جشنواره شمسه» اشاره کرد و گفت: اين جشنواره با محور قرار دادن همه محلات تهران و با رويكردهاي شهروند، محلات، سرمايه اجتماعي و هويت با برنامه‌هاي قرآني، عکس، سرود، نمايش، شعر و ادب و نقاشي و تنديس در طول تابستان اجرا مي‌شود.


معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به برگزاي جشنواره ورزشي پايتخت در 374 محله تهران اظهارکرد: در اين جشنواره 16 هزار و 650 تيم آقايان در 24 رشته و 8873 تيم ورزشي بانوان در 18 رشته به رقابت مي‌پردازند.


او خاطرنشان كرد: هم‌چنين 1122 برنامه تهران گردي، 374 برنامه طبيعت گردي و 752 تور ويزه نيايش به مناسبت ايام ماه رمضان در سطح شهر تهران در فصل گرم تابستان پيش بيني شده است .


جشنواره قرآني «بر آستان جانان» با 650 اجرا در 22 منطقه تهران

اين مسئول شهرداري تهران با اشاره به ويژه‌برنامه‌هاي ماه رمضان شهرداري تهران نيز گفت: در اين ماه مبارك جشنواره قرآني «بر آستان جانان» با 650 اجرا در 22 منطقه تهران توسط سازمان فرهنگي و هنري، نمايشگاه منطقه‌اي قرآن در همه مناطق، جشنواره معارف ديني ويژه بانوان شامل دوره‌هاي آموزش، تفسير و ختم قرا» و برنامه «شب‌هاي شيدايي» به مدت 30 شب در بوستان ولايت برگزار مي شود.


او برنامه‌هاي ويژه در حوزه فضاي مجازي را بخشي از فعاليت‌هاي شهرداري در فصل تابستان توصيف كرد و گفت: در همين راستا تور مجازي تهران و تهران تيوب را از تابستان آغاز مي‌كنيم و با توجه به‌راه‌اندازي خانه‌هاي IT در هر يك از محلات، كودكان و نوجوانان مي‌توانند در آن به‌بازي‌هاي رايانه‌اي بپردازند. ضمن اين‌كه در پايان تابستان مسابقه ميان سايت‌هاي محلات تهران برگزار مي‌شود.


ايازي در مورد بودجه پيش بيني شده براي اجراي اين برنامه‌ها اظهار کرد: بودجه هر سال اين برنامه‌ها به تصويب شوراي شهر مي‌رسد و در قالب اعتبارات ساليانه در حوزه فرهنگي و اجتماعي اختصاص مي يابد که در اختيار محلات، نواحي و سازمان‌ها قرار مي‌گيرد و کل بودجه سال 1390 مصوب شورا 60 ميليارد تومان بوده است که بخشي از آن به برنامه هاي تابستاني تعلق مي گيرد.


او با اشاره به‌سازوكار چگونگي برگزاري اين برنامه‌ها از هيات امناي محلات تهران به‌عنوان پارلمان محلي ياد كرد و گفت: در هر 374 محله، 6 كارگروه كار كارشناسي هر يك از برنامه‌ها را انجام مي‌دهند و اين برنامه‌ها پس از تصويب هيات امنا توسط مدير محله اجرايي مي‌شود.


به‌گفته سخنگوي شهرداري تهران، اين سازوكار و فعاليت‌ها در محلات از يك پشتوانه قوي مطالعاتي برخوردار است.


فعاليت 1850 فضاي فرهنگي، هنري و ورزشي در طول سال

او خاطرنشان كرد: در حال حاضر 1850 فضاي فرهنگي، هنري و ورزشي در اختيار شهرداري تهران است كه در كل سال فعال بوده اما در تابستان فعاليت‌ در آنها را توسعه مي‌يابد.


معاون شهردار تهران با اشاره به‌تعرفه اماكن ورزشي شهرداري اظهار داشت: بنابر پيشنهاد شهرداري و مصوبه شوراي شهر تهران كه در اواخر سال گذشته به‌تصويب رسيد امسال تغييري در هزينه اماكن شهرداري نداريم، ضمن اين‌كه تعرفه هزينه‌هاي اماكن ورزشي در اختيار شهرداري يك چهارم هزينه‌هاي اماكن مشابه در اختيار بخش خصوصي است.


او در ادامه گفت: شهروندان بالاي 60 سال نيز با كارت منزلت مي‌توانند از اين اماكن ورزشي رايگان استفاده كنند. البته از سال گذشته از توزيع کارت‌هاي رايگان جلوگيري شد و حتما شهروندان به ما اين حق را مي‌دهند که با افزايش قيمت‌ها، کارت رايگان توزيع نشود.


سيدمحمدهادي ايازي در ادامه با اشاره به رونمايي از طرح تفصيلي تهران اظهار داشت: اين طرح از اقدامات ارزشمندي بوده است که تهران را داراي سند و برنامه مي‌کند و 18 تيرماه و در سالن همايش‌هاي برج ميلاد با حضور صاحب نظران و شهردار تهران رونمايي مي‌شود.


او افزود: بر همين اساس تمام جرئيات طرح تفصيلي بر روي سايت شهرداري قرار مي گيرد تا شهروندان به‌سهولت از جزئيات اين طرح و ملک خود آگاه شوند.


دبير، نمايندگي مردم تهران در شوراي شهر را به‌وزارت ورزش ترجيح مي‌دهد

سخن‌گوي شهرداري تهران در پاسخ به سوالي مبني بر کانديداتوري عليرضا دبير در وزارت ورزش و جوانان نيز عنوان كرد: اين موضوع را كه امروز شنيدم با عليرضا دبير تماس گرفتم تا به‌او تبريك بگويم، او با جديت آن را تکذيب کرد و گفت که بنا دارد تا در شوراي اسلامي شهر که مردم آن را انتخاب کردند، ادامه فعاليت دهد.

او در ادامه با اشاره به تحقق بيش از 95 درصدي اعتبارات شهرداري در سه ماهه ابتداي سال گفت: اعتبار پيش بيني شده شهرداري در سه ماهه اول سال محقق شده و وضعيت مسکن نيز به گونه‌اي بوده است که اين پيش بيني تحقق يافته است، ضمن آنکه در بخش ماليات بر ارزش افزوده نيز پيش بيني شهرداري به طور کامل محقق شده است .


معاون شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر افزايش هزينه‌هاي برق مترو خاطرنشان كرد: بخشي از افزايش 5/11 درصدي قيمت بليط مترو که به تصويب شوراي شهر و ستاد هدفمندي يارانه‌ها رسيد در همين زمينه بوده است.

فضاهايي ويژه براي دوچرخه سواري بانوان

او در مورد مباحث مطرح شده درباره مديريت واحد مترو در استان تهران گفت: شهرها بايد از مديريت واحدي شهري برخوردار باشند و بر اين موضوع در برنامه پنجم توسعه هم تاكيد شده است، اما هنوز در شهرها نتوانسته‌ايم به اين مهم دست يابيم.


ايازي «منظومه‌هاي شهري» را در اين زمينه نكته دوم برشمرد و عنوان كرد: با روند كنوني تهران خود به‌نوعي شمال و مناطقي چون اسلام‌شهر، باقرشهر و رباط كريم جنوب آن محسوب مي‌شود و اگر بخواهيم مسائلاحتمالي آينده را حل كنيم بايد در اين راستا نيز مديريت واحد شكل گيرد. با همين نگاه هم است كه نمايندگان در مجلس اين موضوع را مطرح كرده‌اند.


او همچنين در مورد امکان استفاده بانوان از دوچرخه نيز گفت: در اماکن سرپوشيده مانند چيتگر و پرديس شرق تهران فضاهايي براي دوچرخه سواري بانوان در نظر گرفته شده است و آنها مي توانند از اين مجموعه‌هاي سرپوشيده استفاده کنند و در فضاهاي شهري بانوان با توجه به‌محدوديت‌ها امكان استفاده از دوچرخه را ندارند.

نظر شما