پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۰۸۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
همزمان با جشن مبعث پيامبر اسلام(ص)
موزه ملك عصر امروز چهارشنبه نهم تيرماه ميزبان جشني به مناسبت عيد سعيد مبعث حضرت رسول(ص) همراه با رونمايي سه قطعه از پرده كعبه و افتتاح نمايشگاهي از جلدهاي لاكي با عنوان «هشت بهشت» بود.

به گزارش خبرنگار شهر، اين جشن كه با رونمايي سه قطعه از پرده كعبه متعلق به مرحوم حاج حسين ملك توسط محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما آغاز شد، با اجراي نمايشي توسط عليرضا حنيفي درباره مبعث و از زبان غار حرا همراه بود.


قطعات پرده كعبه كه در اين بخش رونمايي شدند، شامل سه قطعه بود. قطعه اول كه با شماره 487 در موزه ملك ثبت شده است، از پارچه‌اي به جنس مخمل تاري و به رنگ سرمه‌اي تيره با ابعاد 87 در 615 است. اين قطعه با نقده‌دوزي با مفتول‌هاي نقره طلا و حاشيه اسليمي تزئين شده و متن آن‌ ايات 26 و 27 سوره حج بود كه به خط ثلث نوشته شده است.


قطعه دوم با شماره ثبت 488 نيز از پارچه مخمل تاري به رنگ مشكي است و در ابعاد 87 در 578، مشابه قطعه اول تزئين شده است. در انتهاي حاشيه سمت چپ اين قطعه در داخل يك شمسه چهار اسم اعظم خداوند با عبارت يا حنان، يا منان، يا سبحان و يا ديان به‌چشم مي‌خورد. متن اين قطعه را نيز آيات 95، 96 و ابتداي 97 سوره آل‌عمران تشكيل مي أهد كه به خط ثلث نوشته شده است.


سومين قطعه اين پرده نيز به شماره ثبت 486، از پارچه مخمل تاري به رنگ سرمه‌اي تيره و با ابعاد 87 در 615 است و تزئيناتي مشابه دو قطعه ديگر دارد. متن اين قطعه نيز آيات 26 و 27 سوره حج است كه به خط ثلث نوشته شده است. همچنين در پشت قطعه‌ها ياول و سوم نام تعدادي از افرادي كه در دوخت تزئينات بر اين پرده همكاري كرده‌اند ديده مي‌شود.


اين سه قطعه 53 سال پيش توسط مرحوم حاج حسين ملك، واقف كتابخانه و موزه ملي ملك، از كسي خريداري شده است كه آن‌ها را به عنوان هديه دريافت كرده بوده است.


پس از رونمايي اين سه قطعه و اجراي نمايش در مجاورت آن‌ها در نگارخانه كمال‌الملك موزه ملك، حاضران براي بازديد از كاركاه جلدسازي لاكي به سرسراي موزه در طبقه زيرين هدايت شدند. اين كارگاه به سرپرستي افشين مرآتي، براي نمايش مراحل ساخت جلد لاكي برپا شده بود.


پس از بازديد از اين كارگاه نيز نمايشگاه جلدهاي لاكي موزه ملك با عنوان «هشت بهشت» توسط عسگرپور افتتاح شد. در اين نمايشگاه تابلوهايي به نمايش گذاشته شده است كه تصاوير و ماكت‌هايي از جلد نسخه‌هاي خطي موجود در موزه ملك هستند. در كنار اين تابلوها، تابلوهاي كوچكتري نيز به نمايش گذاشه شده‌اند كه ديتيلي از گل‌هاي نقش شده در نگاره‌ها و تزئينات نگارگري و جلدسازي را نشان مي‌دهند.




اين گل‌ها با برداشت از گل‌هاي معمول و موجود در طبيعت همچون گل كوكب، گل ادريسي يا هورتانسيا، گل رعنا، گل هميشه‌بهار، گل صدبرگ، گل صدتوماني، نسترن، قرنفل يا ميخك، نرگس، زنبق، بنفشه و شقايق نقاشي شده‌اند و خصوصيات هريك در كنار تابلوها نوشته شده است.


در توضيحي كه درباره نمايشگاه «هشت بهشت» در ورودي اين نمايشگاه نصب شده آمده است: «منشاء آثار لاكي بر روي چوب تا نيمه سوم قرن پانزدهم ميلادي عنوان شده است و پس از آن يعني در اواخر قرن 15 ميلادي آثار لاكي با پايه و اساس خمير كاغذ به‌صورت يك‌سري جلد لاكي در هرات، در دربار حاكم تيمور، سلطان حسين ميرزا ساخته مي‌شد. اين جلدها قديمي‌ترين نمونه‌هاي به جامانده از اثار لاكي و در عين حال سرچشمه ويژگي‌هاي بسيار شمرده مي‌شوند. يكي از اين ويژگي‌ها خمير كاغذ است كه به عنوان پاپيه ماشه،‌هم در جلدهاي اوليه و هم در آثار مختلف از قبيل قلمدان‌ها توليد مي‌شد و در دوره‌هاي بعد مورد استفاده بوده و شامل صفحات كاغذ است كه روي يكديگر چسبانده مي‌شوند و با نقاشي‌هاي مختلف و يا تذهيب تزئين‌ شده و با جلاي براق به نام «روغن كمان» پوشانيده مي‌شد. اين جلا نه فقط براي محافظت نقاشي، بلكه براي تكميل تزئينات مورد استفاده قرار مي‌گرفت. نقش آن در تاثير زيباشناسانه كلي اثر به قدري مهم است كه بدون درخشندگي قوي آن، شيء فقط يك مقواي نقاشي شده به نظر مي‌آيد.»




از جلدهاي لاكي‌اي كه ماكت آن‌ها در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است مي‌توان جلد كليات سعدي رقم محمدتقي ابن سلطان‌الكتاب، جلد خلاصة‌الافكار جلد روغني لاكي با زمينه زرك قرمز ته طلا همراه با نفش گل و بوتع با حاشيه قاب‌بندي فرم و كتيبه‌اي منقش به گل اثر لطفعلي صورتگر با رقم، جلد كتاب صورالكواكب كاتب عبدالرحمن اين عمر صوفي 1006 ق، جلد ترجمه كتاب «مفتاح الفلاح» شيخ بهايي جلد روغني ابر و بادي به شيوه ابوطالب مدرس همداني اثر آقا لطفعلي صورتگر با رقم،‌ مرقع خط و نگارگري، جلد ديوان عنصري به كتابت ابراهيم، جلد صحيفه سجاديه اثر محمد زمان با رقم و جلد كليله و دمنه به كتابت آقامحمدحسين شيرازي رقم مذهب‌السلطان را نام برد.


جشن مبعث حضرت محمد(ص) عصر امروز چهارشنبه نهم تيرماه با حضور سيداحمد محيط طباطبايي، امير اثباتي طراح صحنه، مازيار ميري كارگردان، محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما، مديران كتابخانه و موزه ملي ملك و جمعي از علاقمندان به فرهنگ و هنر در موزه ملك برگزار شد.

نظر شما