جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۳
کد خبر: ۴۱۷۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
در مراسم افتتاح نمايشگاه قرآني «خط زرين»
حجت‌الاسلام امرودي قائم‌مقام معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در مراسم افتتاح نمايشگاه قرآني «خط زرين» که عصر ديروز سه‌شنبه 21 تير در برج ميلاد برگزار شد، ارزش ذاتي قرآن و شهدا را عاملي براي جاودانه کردن هنر دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، امرودي در اين مراسم اظهار داشت: ارزش را معمولا تقسيم مي‌کنند به دو عنوان ذاتي و اعتباري. مي‌گويند ارزش ذاتي تعيني است و تعييني نيست؛ ولي ارزش اعتباري تعييني و مجازي است. در ارزش‌هاي اعتباري، ارزش گذراست؛ اما ارزش ذاتي نه تنها گرفتني نيست بلکه ارزش‌آفرين است.

  

وي ادامه داد: در ارزش‌هاي ذاتي ارزش‌آفريني اين‌چنين است که براي مثال خون که در اسلام نجس است، وقتي مي‌شود حون شهيد، زلال و مطهر است. خاک امر خبيثي است ولي وقتي مي‌شود تربت شهدا، نور چشم است. تعلق به طلا و نقره در اسلام قبيح است ولي وقتي مي‌شود ضريح امام موسي‌الرضا(ع)، بزرگان آن‌را مي‌بوسند.


امرودي تاکيد کرد: ارزش ذاتي ارزش‌آفرين است، قرآن اينچنين است و شهيد نيز اينچنين است. براي شهرداري توفيقي است که توانسته در عرصه فرهنگي هنري قدم بگذارد.


وي گفت: هر چيزي را اگر بخواهند ماندگار کنند با هنر آن‌را ماندگار مي‌کنند؛ ولي هرگاه بخواهند هنري را جاودانه کنند، در کنار ارزش‌هاي ذاتي آن‌را جاودانه مي‌کنند. به اين دوستان و عزيزان تبريک مي‌گوييم که از قرآن براي جاودانه کردن اثر خود بهره برده‌اند.


قائم‌مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خطاب به هنرمندان اين نمايشگاه گفت:‌ قرآن لطف بزرگي به هنر شما کرده است و فکر نکنيد شما کاري براي قرآن کرده‌ايد. خدا را شکر که وقت و قلم و هنر شما براي بهترين کار دنيا صرف شده است و اين نمايشگاه درواقع بهانه‌اي است براي اين‌که قرآن را بخوانيم و مرور کنيم.


وي اظهارداشت: قرآن کتاب هدايت و نجات است و ريسمان محکمي براي همه ما و جوانانمان است. اين طرف و آن‌طرف نرويد، کافي است قرآن را از روي طاقچه‌ها برداريد، گرد و غبار آن را بزداييد و آن‌را بخوانيد. اين جلسات بهانه‌اي براي خواندن قرآن است و اين مجلس يکي از بهترين جلسات زندگي من است.


امرودي تاکيد کرد: ‌امروز خمپاره‌ها و ترکش‌هايي از آن جنس که بر سر شهيدان و ايثارگران هشت سال دفاع مقدس مي‌باريد، نمي‌بارد ولي امروز خمپاره‌هاي نامرئي نازل مي‌شوند و اين جوانان امروز در اين سنگر دفاع مي‌کنند.


حسين اسماعيلي دبيرکل جمعيت فرزندان شاهد و ايثارگر نوانديش خدمتگزار نيز در سخناني گفت: با توجه به حرکت جمعيت در حوزه‌هاي فرهنگي اجتماعي، امروز فعاليت‌هاي خوب و مناسبي در راستاي مفاهيم اسلامي با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري توسط اين جمعيت صورت گرفته است.


وي ادامه داد: مسيري که جمعيت براي خود در حوزه‌هاي فرهنگي انتخاب کرده، بسيار مهم است. يکي از اين حوزه‌ها، حوزه قرآن است. اخيرا نيز در اختتاميه مسابقات بين‌المللي قرآن، مقام معظم رهبري سخنراني جالبي داشتند و تاکيد کردند که ترويج مفاهيم قرآني و توسعه اين مفاهيم در قالب هنر اسان‌تر و بهتر است. جمعيت هم در راستاي فرامين رهبري در حوزه‌هاي هنريقدم‌هاي بزرگي را برداشته است.


اسماعيلي افزود: با توجه به گزارشات ارائه شده، در عرصه‌هاي مختلف هنري برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته و هنرمندان بسيار خوبي نيز در جمع ما هستند که تلاش بسيار مي‌کنند و اين قابل تقدير است. از فعاليت‌‌هاي اين جمعيت مي‌توان به توليد نرم‌افزار چند زبانه «نورالصافات» و تاسيس باشگاه پيام‌آوران در حوزه فرهنگي و قرآني اشاره کرد.


وي اظهارداشت: پيشنهاد مي‌کنم کانون قرآني در جمعيت تاسيس شود که تمام هنرمندان قرآني در اين کانون‌ها عضو شده و حمايت شوند.


اسماعيلي گفت: دليل برگزاري اين نمايشگاه از نظر ارزش و معنويت مسلم و حائزاهميت است؛ ولي باب خيري شد که در اين نمايشگاه از دسترنج ايثارگران عزيزمان که با عشق و علاقه و از خودگذشتگي کار کردند و کل قرآن کريم را بر روي چرم طبيعي نوشتند و با تذهيب بسيار عالي 612 صفحه پوستي را آراستند. تفاوت اين اثر با آثار ديگر اين است که طراحيو تذهيب در آن طبق مفهوم آيه‌هاست و هر سوره تذهيب متفاوتي با سوره ديگر دارد که به جذابيت اثر افزوده است.


وي همچنين تاکيد کرد: اعتقاد ما در اين جمعيت اين است که براي جلوگيري از انحرافات و فرق دروغين، ما بايد توليداتمان را بالا ببريم. تا امروز نيز به شکر خدا با توجه به امکانات اندک، توليدات بسيار، فيلم‌ها و کتاب‌هاي مختلف و برنامه‌هاي پژوهشي متنوعي شکل گرفته است.


دبير کل جمعيت فرزندان شاهد و ايثارگر نوانديش خدمتگزار تاکيد کرد: براي مبارزه با دشمن و براي آگاه کردن مردم و جوانان از انحرافات ديني بايد توليداتمان را بالا ببريم. اما در کنار اين، روشنگري و آگاه‌سازي از جريان‌هاي انحرافي نيز از وظايف مجموعه‌هاي مردم‌نهاد به‌ويژه مجموعه‌هاي ايثارگري است.


وي به شکست جريان‌هاي انحرافي مختلف در سال‌هاي اخير اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز ترور شخصيت و آبرو بردن ميان مسئولان در حال عادي شدن است و انشاء‌الله در راستاي اين مسئله فرمايشات و دغدغه‌هاي رهبري عملي شود. در مجموعه جمعيت فرزندان شاهد و ايثارگر نوانديش خدمتگزار نيز دبيرخانه‌اي به نام «ضد تروريسم شخصيت» شکل گرفته است.


پس از پايان سخنراني‌‌ها نمايشگاه 7 صفحه قرآن خطاطي‌شده و تذهيب‌شده روي پوست به همراه صفحات پوستين ديگري که سوره‌هاي کوتاهي از قرآن روي آن‌ها خطاطي شده بود، توسط لاله افتخاري و جمعي از ايثارگران افتتاح شد.


صفحاتي ديگر از اين قرآن در نمايشگاه قرآن کريم که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، رونمايي مي‌شوند.


رحيم مطهرنژاد مدير عامل برج ميلاد، اميني مدير کل سمن‌هاي مردم نهاد کشور،‌ لاله افتخاري نماينده ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي و رييس عقيدتي سياسي دانشگاه افسري امام علي(ع) نيز در کنار ايثارگران و خانواده‌هاي شهدا در اين مراسم حضور داشتند.

نظر شما