چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۴
کد خبر: ۴۲۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
نكوداشت شهيد سعيد جانبزرگي عكاس دوران دفاع مقدس با حضور همرزمان وي و عكاسان برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي ولاء،‌ امير علي جواديان همرزم شهيد جانبزرگي در مراسم نكوداشت اين شهيد، تصريح كرد: تاريخ ملت ها با فراز و نشيب هايي همراه است كه مردم درگذر تاريخ درگير مسائل جنگ مي شوند، مانند جنگي كه در كشور ما به صورت غير عادي رخ داد، به اين منظور كه ما به دنبال اين جنگ نبوديم بلكه اين جنگ به ما تحميل شد و ما ناچارا بايد دفاع مي كرديم.

وي ادامه داد: خوشحالم كه در اين برهه زماني حقايقي ذكر مي شود كه تاريخ در آن صدق مي كند و مي دانم كه اخلاق تاريخي براي مردم اين سرزمين باقي خواهد ماند.

جواديان با اشاره به عكاسان كشور گفت: عكاسان كشورمان در بين تمام رشته هاي هنري از همه بيشتر صدمه ديده و مصدوم شده اند و حتي در زلزله بم نيز اولين گروهي كه زودتر از امدادگران در ميدان حاضر شد، عكاسان بودند.

وي با بيان اين كه مخترعين در دنيا با از خودگذشتگي سبب پيشرفت علم مي شوند، افزود: شهدا نيز همانند مخترعين كاري كردند كه سبب ايجاد فرهنگي شد كه من افسوس مي خورم كه ما نتوانستيم از بسياري از آن ها بهره مند شويم و در بسياري از مكان ها ايراد فرهنگي دنبال اين كارها بود.

همرزم شهيد جانبزرگي خاطرنشان كرد: شخصيت انساني هر فردي مثلثي است كه بايد سه راس مثلث را دارا باشد تا شخصيت او شكل بگيرد كه اين سه راس تاريخ، فرهنگ و مذهب هستند.

وي بيان كرد: انسان اشرف مخلوقات است يعني موجودي است كه انتخاب مي كند كاري را كه حر در عاشورا انجام داد و بايد اين نكته نيز ذكر شود كه انتخاب بسيار ارزش دارد همان طور كه در دفاع مقدس جوانان ما توانستند به درستي راه خود را انتخاب كنند.

وي گفت: اميدوارم بتوانيم فرهنگي را كه شهدا ايجاد كردند، به نسل آينده منتقل كنيم زيرا اولين باري است كه در تاريخ جنگي اتفاق افتاد كه ما توانستيم كشور را دوباره به دست آوريم.

جواديان تصريح كرد: تاريخ نگاران در ابعاد مختلف كه تاريخ را مي نوشتند آن را تحليل مي كردند اما تاريخ نگاران معاصر ما عكاسان هستند كه با نقد تصاوير تاريخ را رقم مي زنند.

وي با اشاره به دوران جنگ گفت: خودگذشتگي ها و داوطلباني كه به روي مين مي رفتند تا بتوانند راه را براي ديگران باز كنند را در جبهه ديدم و زماني كه تمام كشورها بسيج شده بودند تا كشور ما را شكست دهند تنها ايثار، از خودگذشتگي، صفا و صميميت بود كه مسبب پيروزي ما در جنگ شد.

وي افزود: تفاوت ما با غربي ها تنها در يك چيز است اين كه غربي ها افسانه ها را تبديل به حقيقت مي كنند اما ما متاسفانه حقيقت ها را تبديل به افسانه مي كنيم كه بايد كاري كنيم كه شهيد جان بزرگي تبديل به افسانه نشود و بايد بدانيم كه جانبزرگي ها هيچ گاه نخواهند مرد.

وي با بيان اين كه تاريخ تصويري ملت مديون عكس هايي است كه شهيد جانبزرگي از جبهه هاي نبرد گرفت خاطرنشان كرد: من هميشه غبطه مي خورم كه چقدر شهيد جانبزرگي شخصيتي آرام و بي آلايش داشت و هيچ گاه از خود سخن نمي گفت كه ما در اين راه وظيفه داريم تاريخ را ثبت كرده و به نسل بعد منتقل نماييم.
عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي در دوران دفاع مقدس گفت: خدا ميراثي را براي انسان بر روي زمين قرار داده و در وجود ما نيز چيزهايي گذاشته كه من اميدوارم بتوانيم از اين ميراث معنوي بهره مند گرديم.

وي به انتخاب پيامبران از جانب خداوند كه برپايه بينش بوده اشاره كرد و تصريح كرد: بينش فاكتوري است كه متاسفانه در سيستم تعليم و تربيت ما فراموش شده در صورتي كه تفاوتي كه شهيد جانبزرگي با ديگران داشت، بينشش بود كه به مراتب بالاتر از دانش وي بود.

وي اظهار داشت: مسئله اي كه بايد به آن توجه ويژه اي گردد اين است كه دانش در زمان جنگ به شكل متعالي وجود نداشت، بلكه بينش بود كه در بيشتر جوانان وجود داشت.

جواديان در پايان تصريح كرد: اگر ما در دوران جنگ باخته بوديم براي هميشه باخته بوديم اما در شب عمليات بود كه جوانان با از خودگذشتگي به ميدان مي رفتند تا راه را براي بقيه باز كنند و جانبزرگي ها بودند كه پس از جنگ مسير تفحص را ادامه دادند كه اين مسير براي تاريخ ملت بسيار ارزش دارد.

علي خوش چهره شاعر دوران دفاع مقدس در ادامه اين مراسم گفت: كوتاهي هاي زيادي در اين سال ها در رابطه با شهيد جانبزرگي اتفاق افتاده و فرهنگ جبهه و شهيد در جبهه ها جامانده و همانند افسانه اي براي ما شده است.
وي گفت: اين مجلس به مناسبت بزرگداشت عزيزي است كه در عمليات بدر تيري به سرش اصابت كرد و پس از چندين عمل جراحي به كما رفت، بزرگواري كه در عمليات بدر و در شرايط سخت به دل تركش ها رفت تا بتواند صحنه را براي نسل بعد ثبت كند.

خوش چهره در پايان گفت: شهيد جانبزرگي دين ياري مي كرد به اين منظور كه از همه چيز مي گذشت و فردي بود كه به كربلاي 5 رفت و اسلحه نداشت و تنها يك دوربين داشته باشي كه اين ها را همه شهيد جانبزرگي دارا بود.

 همزمان با برگزاري اين مراسم نمايشگاهي متشكل از 30 اثر ارزنده شهيد جانبزرگي در معرض ديد عموم قرار گرفت.
نظر شما