جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۲۵۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
گالري‌هاي تهران با ورود به مردادماه به تعطيلات تابستاني نزديک مي‌شوند؛ برخي اين تعطيلات را آغاز کرده‌اند و برخي از هفته‌هاي آينده به تعطيلات مي‌روند.

به گزارش خبرنگار شهر، گالري ساربان و گالري سيحون از روز جمعه هفتم مرداد نمايشگاه ةاي تازه اي را آغاز مي‌کنند. گالري فروهر، هفت ثمر و هما نيز اين هفته پس از پايان نمايشگاه‌هاي جاري‌شان تعطيلات تابستاني را آغاز خواهند کرد و گالري‌هاي شيرين، راه ابريشم،‌ صبا، عكاسخانه شهر، برگ، موزه امام علي(ع)، ‌گلستان،‌ خانه هنرمندان، باغ‌موزه هنر، موزه هنرهاي معاصر، ايست و پرديس ملت در هفته دوم مرداد نيز همچنان فعال خواهند بود.


همجواري با گالري ساربان در 40 درجه سانتيگراد

به گزارش خبرنگار شهر،‌ نمايشگاه آثار گروهي نقاشي، نقاشيخط و طراحي با عنوان «همجواري در 40 درجه سانتيگراد» جمعه هفتم مردادماه از ساعت 17 تا 21 در گالري ساربان افتتاح مي‌شود.

 
اين نمايشگاه به مدت دو هفته تا 21 مردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به‌جز سه شنبه‌ها از ساعت 16 تا 21 به گالري ساربان واقع در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.

 
نمايشگاه گروهي «همجواري در 40 درجه سانتيگراد» با حضور دو پيشکسوت و هجده جوان و بيش از 40 اثر، در هم زماني گرم‌ترين ماه تابستان و ماه مبارک رمضان گشايش مي‌يابد.

هادي اکبري، بنفشه بندعلي، الهام بوجاري، فاطمه بهرامي، گلنوش بهمنش، سمانه تاري ابوذر، فرناز جهان بين، پونه خمسه، الميرا رضاخاني، احمدرضا رفيعي، باران زاهدي، پريسا طاهري تهراني، فيروزه عسگري، سحر فتاحي، غلامرضا فيروزي، آرام مسلم زاده، سهيلا نادي، زينب مظفري‌خواه، مريم يزدان‌پناه و سارا يوسف‌پناه هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه هستند که هر کدام با يک تا چهار اثر شرکت کرده‌اند.

فاطمه بهرامي و غلامرضا فيروزي، پيشکسوتان «همجواري در 40 درجه سانتيگراد» هستند که پيش از اين حضور موفقي را در عرصه هنرهاي تجسمي تجربه کرده‌اند.

 
در روز گشايش اين نمايشگاه مارتين شمعون‌پور از ساعت 17:30 تا 19:30 به اجراي موسيقي مي‌پردازد.



سوررئاليسم ياسمن رسولي در سيحون
گالري سيحون نيز از روز جمعه هفتم مرداد ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ياسمن رسولي است. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا روز چهارشنبه 19 مرداد همه‌روزه، به جز جمعه 14 مرداد، از ساعت 10 تا 18 از اين آثار ديدن کنند. گالري سيحون در خيابان وزرا، خيابان چهارم، شماره 11 واقع است.



امرداد خوش گالري فروهر
گالري فروهر طي اطلاعيه‌اي آغاز تعطيلات تابستاني خود را «امرداد خوش» نام نهاده و اعلام کرده است که از 4 مرداد تا 30 مرداد در تعطيلات به‌سر خواهد برد. نخستين نمايشگاه گالري فروهر پس از «امرداد خوش» روز چهارم شهريور افتتاح مي‌شود.


تعطيلات تابستاني گالري هفت ثمر
گالري هفت ثمر در آخرين نمايشگاهي که در تابستان 90 برگزار کرد، نقاشي‌هاي مريم ميرزايي را به نمايش گذاشت. اين نمايشگاه امروز چهارشنبه پنجم مرداد‌ماه به پايان مي‌رسد و گالري هفت ثمر از ششم مرداد تا 25 شهريور 90 به تعطيلات تابستاني مي‌رود.


فرزندان استر در گالري شيرين
گالري شيرين از روز جمعه 31 تيرماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي «دانا نهداران» است. اين نمايشگاه که عنوان آن «فرزندان استر» است تا روز پنج‌شنبه 6 مرداد همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

 
نهداران کارشناس نقاشي است و تاکنون در نمايشگاه‌هاي گروه بسياري شرکت داشته است. نمايشگاه نقاشي‌هاي وي از تابلوهاي صحنه فيلم سينمايي «نويسنده» دو سال پيش در گالري ميلک نيويورک برپا شد. اين نقاش جوان همچنين جايزه ويژه طراحي در حافظيه شيراز و جايزه ويژه عکاسي نوروز اصفهان را نيز از آن خود کرده است.

 
گالري شيرين در فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمي شمالي، پلاک 145، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.


آخرين نمايشگاه گالري هما تا پيش از ماه مبارک رمضان
نخستين نمايشگاه نقاشي انفرادي مونا جان‌محمدي روز جمعه 31 تير در گالري هما افتتاح شد. در نقاشي‌هاي جان‌محمدي صورتک‌هايي که گل‌هايي را بر سر دارند،‌ بيننده را با يک مولف تجربه‌گر رودررو مي‌کند و حوزه فرم و محتوا را از طريق دستيابي به يک زبان فردي به پيش برده است.

 
موضوع پرتره‌هاي اين مجموعه خود روايي نقاش است و ژست‌هاي اغراق‌شده و صورت‌هاي سفيد و رنگ و رو رفته به نوعي اکسپرسيونيسم منجر شده است. اين نمايشگاه آخرين نمايشگاه گالري پيش از ماه رمضان خواهد بود و پس از آن گالري کار خود را در تاريخ 11 شهريور با نمايش آثار مريم اشکانيان آغاز خواهد کرد.

 
نمايش نقاشي‌هاي مونا جان‌محمدي تا 11 مرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 14 و 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري هما واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، شماره 58 مراجعه کنند.



چاپ دستي روي لباس در راه ابريشم
گالري راه ابريشم از روز جمعه 31 تير ميزبان نمايشگاه طراحي و چاپ روي لباس با عنوان «طراحي اسپانتا» است. علاقمندان مي‌توانند تا 12 مرداد همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري راه ابريشم واقع در خيابان لواساني(فرمانيه)، پلاک 130 ديدن کنند.


خوشنويسي آيات قرآن در موسسه فرهنگي هنري صبا
نمايشگاه آثار خوشنويسي دو هنرمند استان کردستان، امروز چهارشنبه 29 تير در نگارخانه‌هاي صبا و لرزاده موسسه صبا برگزار شده است.

 
اين نمايشگاه شامل 25 اثر خط ثلث با موضوع آيات قرآن کريم از سعيد غفوري و 18 اثر نستعليق با موضوع اشعار حافظ از يادگار خيام است. سعيد غفوري که بدون استاد، خط ثلث را فراگرفته است از سال 1363 خوشنويسي مي‌کند و تاکنون در بيش از 17 نمايشگاه گروهي شرکت کرده است. يادگار خيام نيز که فارغ‌التحصيل انجمن خوشنويسان ايران است، کارخود را از سال 1372 آغاز کرده و تاکنون در بيش از 10 نمايشگاه گروهي شرکت داشته است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه تا 20 مرداد به موسسه فرهنگي هنري صبا واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند.




روند تاريخي جنبش مشروطه در عكاسخانه شهر

يكصد و پنجاه و ششمين نمايشگاه موزه عكسخانه شهر با عنوان «روند تاريخي جنبش مشروطه» از روز 29 تير ماه در موزه عكسخانه شهر برپاست. اين نمايشگاه به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطيت در سال 1285 شمسي از عكس‌ها و اعلان‌هايي از روند شكل‌گيري جنبش مشروطه در ايران با عكس‌هايي از آيت‌الله طباطبايي‌، شيخ فضل‌الله نوري‌، سيد حسن مدير روزنامه حبل‌المتين‌، اتابك نخست وزير مشروطه و ... به همراه احكامي با دست خط اسماعيل امير خيزي و با مهر ستارخان و امضاي «فدايي ملت و خادم ملت» و مدال‌هاي ستارخان و باقرخان به نمايش در مي‌آيد. عكس‌ها و اعلان‌هاي اين مجموعه متعلق به ناصر‌الدين حسن‌زاده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه‌ از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت 9 تا 13و 14 تا 17 و جمعه‌ها از 10 تا 16 به نشاني ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز، بوستان بهار شيراز، موزه عكسخانه شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مراجعه كنند.






نمايشگاه گروهي نقاشي مدرن در گالري برگ

نمايشگاه گروهي نقاشي مدرن بانوان هنرمند از جمعه 31 تير در نگارخانه برگ تهران برپاست. در اين نمايشگاه 30 اثر نقاشي از 9 بانوي هنرمند به‌نمايش درآمده است. نسرين بركت، شروين مظفري، نهال فكري ارشاد، سودابه ذوالفقاري، مينا نجاريان، مهناز سروش نسب، الهه فرجاد، مريم توكلي و مهديه پورقناد هنرمنداني هستند كه آثار آن‌ها در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.

 
علاقه‌مندان مي‌توانند تا 14 مردادماه همه‌روزه از ساعت 9 تا 18 از اين نمايشگاه در گالري برگ واقع در خيابان پاسداران، خيابان شهيد کاظم موسوي، ميدان هروي، خيابان شهيد وفامنش، خيابان شهيد جمالي، شماره 17 ديدن کنند.






دومين برنامه «هنر ماه» در موزه امام علي(ع)

دومين برنامه «هنر ماه» از روز سه شنبه 28 تير در موزه امام علي (ع) بر پا شد. در اين رويداد يكصد تابلوي نقاشي قهوه‌خانه‌اي با موضوعات رزمي و داستاني از پانزده هنرمند صاحب نام اين سبك به تماشا گذاشته شده است. در اين نمايشگاه يكصد تابلو از استادان برجسته‌اي چون حسين قولرآغاسي، محمد مدبر، عباس بلوكي فر، حسن اسماعيلي زاده(چليپا)، حسين همداني، فتح‌الله قولرآغاسي، احمد خليلي، محمد فراهاني، اسماعيل كياني، محمد حميدي و علي عباسي به تماشاي عموم گذاشته شده است كه بخشي از اين آثار متعلق به موزه امام علي(ع) است و بخشي ديگر از مجموعه‌داران خصوصي به امانت گرفته شده است. «هنر ماه» رويدادي ماهانه است كه با هدف تاكيد بر پيوند «هنر و شهروند» و احياي هنرهاي سنتي ايران اسلامي با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و به مركزيت «باغ موزه هنر هاي ايراني» هفته پيش با برپايي نمايشگاه نگارگري در باغ موزه در شب ميلاد با سعادت حضرت علي اكبر (ع) آغاز شد و اينك دومين رويداد آن در موزه امام علي(ع) ادامه دارد.





نوزدهمين دوره «100 اثر 100 هنرمند»

نوزدهمين نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» امسال با آثار 198 هنرمند توسط گالري گلستان برگزار شده است. گالري گلستان امسال نيز با هدف تشويق هنرمندان جواني كه براي اولين‌بار آثار هنري خود را ارائه كرده‌اند و همچنين مرور آثار هنرمندان پيشكسوت و افرادي كه نمايشگاه‌هايي در اين گالري داشته‌اند، با تكيه بر كيفيت بالا و قابل توجه اين آثار، نوزدهمين نمايشگاه فروش «100 اثر 100 هنرمند» را در آخرين روزهاي تيرماه سال جاري برگزار کرده است.

اين نمايشگاه از 24 تيرماه در گالري گلستان گشايش يافته و نمايش آن تا 14 مرداد ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 از اين آثار در گالري گلستان واقع در خيابان دروس خيابان کماسائي شماره 34 ديدن كنند.






اسماء‌الحسني در خانه هنرمندان

نمايشگاه حروف نگاري «اسماء الحسني» روز شنبه 25 تيرماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران افتتاح شد. اين هفتمين نمايشگاه بين‌المللي پوستر حروف‌نگاري اسماءالحسني است که در دو بخش اصلي شامل پوستر اسماء‌الحسني و بخش جنبي آن با پوسترهاي تايپوگرافي با موضوعات فرهنگي (فيلم، تئاتر، موسيقي ، جشنواره و ...) برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 14 مرداد ماه در گالري‌هاي خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان طالقاني، بعد از چهارراه ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر برپا خواهد بود.


نمايشگاه «ماه هنر» در باغ‌موزه هنر

اين نمايشگاه که روز سه‌شنبه 21 تير افتتاح شده است به مدت يك ماه تا 21 مرداد در باغ موزه هنر واقع در ميدان تجريش، خيابان دربندي(مقصود بيک)، کوچه دکتر حسابي، شماره 20 داير خواهد بود.



موزه هنرهاي معاصر و بزرگان خط نقاشي

نمايشگاه آثار نقاشي‌خط با عنوان «مروري بر نيم قرن نقاشي خط معاصر ايران» به همراه نمايش جديدترين آثار جليل رسولي‌ از روز شنبه 11 تيرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده است.



در اين نمايشگاه آثاري از هنرمنداني همچون سيد محمد احصايي،‌ فرامرز پيل‌آرام‌، نصرالله افجه‌اي‌، حسين زنده رودي‌، جليل رسولي‌، رضا مافي‌، صادق بريراني‌، صادق تبريزي‌، تاها بهبهاني‌، اسدالله كياني‌، ابراهيم حقيقي‌، ابوالقاسم عتيقه چي‌، صداقت جباري‌، جواد بختياري ‌، علي شيرازي و بسياري ديگر به نمايش گذاشته شده است. علاقمندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 20 شهريور ماه همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 17 به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي مراجعه كنند.






30 نمايش و پرفورمنس در گالري ايست

گالري ايست نيز از روز جمعه 10 تير‌ماه ميزبان نمايشگاهي با عنوان «30 هنرمند،30 پرفورمنس، 30 روز» است. در اين نمايشگاه 30 هنرمند حوزه‌ تجسمي، تئاتر، سينما و موسيقي‌، روزانه يک پرفورمنس اجرا مي‌کنند. اين برنامه يك ماهه به انتخاب محمد رضايي راد و امير راد طراحي شده است و هنرمنداني چون حميد پورآذري، حسن معجوني، مهدي ميرمحمدي، بابک مهري، محمد رضايي راد، پيام فروتن، علي اکبر عليزاد، محمد عاقبتي، محمد عباسي، مونا زندي، سپيده صيفوري، مارتين شمعون‌پور، ايثار ابومحبوب، محمد شيرواني، کريستف رضايي، کاوه عابدين، اصغر دشتي، پيام جهانماني، سارا فعلي، تارا فاتحي، امير راد، رضا حداد، محسن حسيني، آروند دشت آراي، آزاده شاهميري، ياسر خاسب، شهرام مکري، سمانه زندي نژاد، کتايون فيض مرندي، آتيلا پسياني و رضا ثروتي آثاري را در قالب آن اجرا مي‌کنند.



نگارخانه ايست در تهران، ميدان درکه، خيابان شهيد احمدپور، بن بست گلستان، پلاک 12 واقع است. ساعات دقيق اجراهاي اين هنرمندان صبح هر روز در جدول برنامه روزانه نگارخانه‌‌هاي تهران در سايت شهر قابل دسترسي خواهد بود.

پرديس ملت ميزبان دومين نمايشگاه «جوانان پيشرو»
در اين نمايشگاه آثار 33 هنرمند جوان و پيشرو در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است. هر يک از اين جوانان در سال‌هاي اخير در حراجي‌هاي بين‌المللي، آرت‌فرهاي هنري و نيز جشنواره‌هاي داخلي نظير دامون‌فر و نسل نو حائز رتبه‌هاي برتر شده‌اند و با سبک و فرم خود توانسته‌اند نگاه‌هاي بسياري را به سوي خود جلب کنند.


در اين نمايشگاه از هر يک از هنرمندان ذيل يک تا سه اثر به تماشا گذاشته شده است که عبارتند از سارا آريان‌پور، نازنين اصغرزاده، مهدي بابايي، سوده باقري، مرتضي پورحسيني، نگار جهان‌بخش، افشين چيذري، وحيد چماني، حسين چراغچي، عليرضا چليپا، نيکو حاجي ترخاني، راشين خيريه، فرامرز خاني، ليلي رشيدي، نوشين زرناني، افشين زردين، سارا سهيلي‌فر، نسترن سيف الله‌زاده، سبا سليماني، طاهره صمدي طاري، محمد طباطبايي، نفيسه عمران، رضا عنصري، حبيب الله فرج‌آبادي، داريوش قره‌زاد، مقداد لرپور، فرشته محسني، بهمن محمدي، دانا نهداران، نرگس هاشمي، بيتا وکيلي، الهام يزدانيان و عادل يونسي.



دومين نمايشگاه «جوانان پيشرو» تا 14 مرداد ماه در پرديس سينما گالري ملت واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، ابتداي اتوبان نيايش، ميزبان علاقمندان خواهد بود.

نظر شما