پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۶
کد خبر: ۴۳۳۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي از برگزاري همايش بزرگداشت زنده ياد استاد "محمد عابد" شاعر برجسته و بلندآوازه آئيني سراي ايران در ششم آذرماه 1390 در تبريز خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر از تبريز، "علي داننده" با اشاره به جايگاه والاي شعر استاد عابد در ادبيات رثايي اظهار داشت:استاد عابد اديبي فاضل، شاعري توانا و نويسنده اي صاحب سبک بود که با بياني ويژه و شورانگيز و بيدارجاني شيفته اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بود.

وي افزود: اشعار استاد داراي محتوايي متعالي و برخوردار از بدايع بي بديل و تشبيهاني بي نظير است که در عين زيبايي از صحت و درستي شايسته‌اي در تبيين روايات و احاديث برخوردار بوده و شکوه کلام پرانسجام وي در تبيين قيام عظيم عاشورا  و رسالت امام حسين (ع) به دور از هرگونه خرافه و شائبه اي تحسين برانگيز است.

وي افزود: اشعار نغز و کم نظير استاد در وصف دستاوردهاي انقلاب اسلامي، حماسه هاي دفاع مقدس و ستايش شهيدان او را در صف اول مدافعان ارزشهاي متعالي و شاعران خونين قلم، حماسه آفرين و مقاومت آموز قرار داده است.

داننده، تعهدو ارزش مداري را مهمترين شاخصه اشعار استاد عابد برشمرد و گفت: وي با نگاهي عميق و با حفظ صلابت لفظ و روح حماسي کلام روح انسان را به عالم معني سير مي دهد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با اشاره به آئين بزرگداشت اين شاعر فقيد، از ساخت مقبره استاد عابد، چاپ کليات استاد، پيشنهاد نامگذاري خيابان مسجد و مدسه اي به نام وي،‌ برگزاري نمايشگاه خوشنويسي ا زآثار وي و نشر ديجيتالي آثار استاد در آينده خبر داد.

براساس اين گزارش زنده ياد استاد محمد عابدي خيابان متخلص به "عابد تبريزي" در سال 1314 هجري شمسي در يك خاندان مذهبي ديده بر جهان گشود.

پدر استاد عابد، ‌شادروان "مولانا يتيم" بود  كه در شعر "يتيم" تخلص مي كرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عين بهره وري از عرفان ،‌از مداحان سوخته جان و رثاگويان خاندان عصمت و طهارت بود.

زنده ياد استاد عابد در ايام نوجواني و در سن 12 سالگي نخستين شعر خود را در عرض ارادت به مقام حضرت  علي اكبر (ع) سرود و  محضر پدر بزرگوار خود و ساير اساتيد بنام آن زمان را درك نمود و شيوه ها و سبك هاي مختلف شعر تركي و فارسي را تسخير كرد و با خلق آثار كم نظيري شعر و ادب فارسي و تركي را اعتلا بخشيد.

استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعري به دستياري خلاقيت خارق العاده اي كه داشت با بهره گيري از بي بديل ترين بدايع به الفاظ صامت و بي حركت روح و تحرك مي بخشيد و از جمله شعراي نادري بود كه آثار ناميرايي در اين زمينه از ايشان به يادگار مانده است.

سينه استاد  گنجينه عظيمي از آيات قرآني و احاديث اسلامي بود و بر ادبيات عرب احاطه كامل داشت.

از استاد عابد ديوان اشعار و کتابهاي «ماه در محاق» و «مهر در شفق» به زبان فارسي و «ستاره سحرگاهي» به زبان ترکي که همه در رثاي اهل بيت (ع) هستند به يادگار مانده است.

اين شاعر توانا و بلندآوازه در چهاردهم آذرماه 1385 ديده از جهان فرو بست.

آئين بزرگداشت استاد عابدتبريزي ششم آذرماه 1390 همزمان با اول محرم  1433در تبريز برگزار مي شود.

نظر شما