جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۳۵۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاکيد بر اين که به لطف خداوند امسال نيز روز قدس با عظمت‌تر برگزار مي شود تصريح کردند: روز قدس پشتوانه امنيت کشور است و هر ايراني که روز قدس به خيابان مي آيد در واقع به امنيت کشور و ملت و حفظ دستاوردهاي انقلاب کمک کرده است.

به گزارش شهر ، در چهارمين ديدار رمضاني رهبر معظم انقلاب با نخبگان کشور، صدها نفر از استادان و اعضاي هيأتهاي علمي دانشگاهها، عصر ديروز در ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي، به تبادل نظر درباره مسائل دانشگاهي - علمي -پژوهشي - اجتماعي - فرهنگي - سياسي و اقتصادي پرداختند.

 

در هفته هاي اخير نيز دانشجويان – «شعرا و اديبان» و فعالان اقتصادي در جلسات جداگانه با ايشان ديدار و گفتگو کرده بودند.

در آغاز جلسه عصر ديروز، 14 نفر از اعضاي هيأتهاي علمي دانشگاهها، بيش از 2 ساعت، درباره مسائل مختلف اعلام نظر و «پيشنهادها – انتقادها و راه حلهاي خود» را مطرح کردند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي پس از شنيدن سخنان استادان دانشگاه، سخنان مهمي در زمينه پيشرفت علمي کشور و نقش دانشگاهها و همچنين اهميت روز قدس بيان کردند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نزديک بودن روز قدس افزودند: روز قدس يک روز بين المللي اسلامي و روز بزرگ و مهمي است که ملت ايران و ديگر ملتهاي مسلمان، حرف حقي را که استکبار حداقل شصت سال براي خاموش کردن آن سرمايه گذاري کرده بود، فرياد مي کنند.

 

ايشان تأکيد کردند: تشکيل نظام جمهوري اسلامي در ايران و اعلام روز قدس و تبديل سفارت رژيم صهيونيستي در تهران به سفارت فلسطين، حرکت تهاجمي بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار براي محو فلسطين از نقش جغرافياي جهان، ايستاد.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: روز قدس پشتوانه امنيت کشور نيز است و هر ايراني که روز قدس به خيابان مي آيد، در واقع به امنيت کشور و ملت و حفظ دستاوردهاي انقلاب کمک کرده است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: به لطف خداوند امسال نيز روز قدس در کشور و در کشورهاي اسلامي با عظمت تر برگزار خواهد شد.

 

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در سخنان خود پيشرفتهاي علمي را از ارکان و ستونهاي اصلي ايستادگي با شکوه و پر عظمت ملت ايران در مقابل جبهه استکبار خواندند و تأکيد کردند: اين پيشرفتهاي علمي که به ملت بزرگ ايران، اعتماد به نفس، سربلندي، قوت اراده و شجاعت استقامت بخشيده است، مرهون دانشگاه و دانشگاهيان است.

 

رهبر انقلاب، با اشاره به تهديدهاي مستمر «نظامي ـ امنيتي ـ اجتماعي و سياسي» دشمنان، ترور دانشمندان کشور، تحريم ايران و تلاش سلطه جويان براي فتنه انگيزي در داخل و وادار کردن نظام اسلامي به تعظيم در مقابل نظام سلطه افزودند: ملت ايران در مقابل جبهه دشمنان، با کمال قدرت و استقامت ايستاده است و به پشتوانه پيشرفتهاي علمي و عملي کشور، به سلطه طلبان و زياده خواهان جهاني، قاطعانه «نه» گفته است.

 

ايشان دانشگاه را مبدأ پيشرفتهاي علمي و عزت و آبروي ملت ايران خواندند و تأکيد کردند: دشمن بدون ترديد از اين مرکز مهم قدرت افزايي ايران غافل نيست و غافل نخواهد شد.

 

رهبر انقلاب اسلامي علم زدايي و دين زدايي از دانشگاهها را 2 هدف اصلي جبهه سلطه گران دانستند و در تشريح روشهاي علم زدايي افزودند: ترور دانشمندان ايران از جمله اين روشهاست اما روش اصلي و پيچيده دشمن اين است که دانشجو و استاد و دانشگاه را به کارهاي غيرعلمي سرگرم کند تا آرزوي ملي ايرانيان، يعني شکوفايي علمي تحقق نيابد.

 

حضرت آيت الله خامنه اي تلاش بي وقفه و پرشتاب براي پرکردن فاصله علمي کشور با قافله علم و دانش را کاملاً ضروري خواندند و تأکيد کردند: بايد به نهضت علمي، روح تازه اي بدميم و همه ظرفيتهاي دانشگاهي و کليه استادان و دانشجويان براي جهش علمي کشور، وارد اين ميدان سرنوشت ساز شوند.

 

ايشان در همين زمينه، نقشه جامع علمي را ترسيم کننده منظومه علمي مورد نياز کشور برشمردند و افزودند: بايد با تکيه بر علم نافع، ميان نيازهاي کشور و فعاليت بخشهاي مختلف علمي، هماهنگي ايجاد شود.

 

گسترش فرهنگ نوآوري به ظرفيت چند ميليوني استاد و دانشجو، تشکيل منظومه کامل علمي،  تلاش برنامه ريزي شده براي اجراي نقشه جامع علمي  و دخالت دادن «حقيقي و نه تشريفاتي» دانشگاهها در حل مسائل کشور از ديگر نکاتي بود که رهبر انقلاب در بحث پيشرفت علمي کشور مطرح کردند.

 

ايشان توجه به چرخه ايده علمي تا مصرف را نيز بسيار مهم دانستند و افزودند: دولت و دانشگاهها با همکاري متقابل، روند شکل گيري ايده در ذهن نخبگان تا تبديل آن به علم و سپس فناوري و بعد صنعت را سازمان دهي کنند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي پس از تبيين ابعاد نقشه دشمن براي علم زدايي از دانشگاهها به هدف دوم جبهه استکبار يعني دين زدايي از مراکز علمي پرداختند.

 

ايشان خاطرنشان کردند: ملت ايران خوشبختي واقعي و امنيت حقيقي و معنوي مي خواهد و تحقق اين هدف بسيار مهم بدون علم و يا با علمِ بدون دين ممکن نيست بنابراين جامعه و در رأس آن دانشگاه بايد به معناي حقيقي متدين باشد.

 

رهبر انقلاب اسلامي براي جلوگيري از برداشت ظاهري و سطحي از تعبير «دانشگاه متدين و ديني» تأکيد کردند: دانشگاه متدين يعني دانشگاهي که از معرفت عميق ديني، ايمان عميق و «باور ژرف از دين و معارف ديني» برخوردار باشد که در اين زمينه نقش استادان، بسيار مهم است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي دانشجويان را «زمامداران فکر و علم و آينده کشور» خواندند و خاطرنشان کردند: سلطه گران مي خواهند نسل جوان دانشجو را به «بي ايماني، ولنگاري عقيدتي و هرزه پويي ذهني» سوق دهند که وظيفه همه بويژه استادان دانشگاههاست که با اين طرح شوم، مقابله کنند.

 

رهبر انقلاب اسلامي دانشمندان جوان و متدين را بن بست شکنان پيشرفتهاي بدست آمده برشمردند و خاطرنشان کردند: جوانان متدين ما در عرصه هاي صنايع دفاعي، سلولهاي بنيادي،  انرژي هسته اي، هوا فضا، ابررايانه ها و ديگر عرصه ها بسيار خوش درخشيده اند و با کمک ديگر دانشمندان کشور را به پيش مي برند.

 

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار خرسندي فراوان از ديدار با نخبگان علمي و دانشگاهي کشور، مطالب ارائه شده در اين ديدار را بسيار پرمغز و سنجيده خواندند و افزودند: در ميان مطالبي که در اين جلسه مطرح شد، حرفهاي نو و پيشنهادهاي جالبي نيز وجود داشت که در مجموع نشان دهنده گرايش برگزيدگان علمي و دانشگاهي براي ارائه فکر و انديشه است.

 

ايشان با اشاره به سخنان يکي از اساتيد دانشگاه درخصوص خلاء نهاد آينده نگر در کشور، افزودند: هدف از برگزاري نشست هاي انديشه هاي راهبردي، پرکردن اين خلاء است و بايد پيرو اين نشست ها، کارهاي بزرگي با همکاري اهل فکر انجام شود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: يکي از نيازهاي کنوني جامعه برگزاري جلساتي با حضور افراد برگزيده و صاحب انديشه و طرح ديدگاهها و افکار آنان در سطح جامعه است، تا اين انديشه ها به تدريج به گفتمان عمومي جامعه تبديل شوند.

 

رهبر انقلاب اسلامي يکي از مسائل ضروري و مهم براي جامعه دانشگاهي بويژه اساتيد و همچنين حوزويان را آشنايي با واقعيات کشور و داشتن اطلاعات و تحليل صحيح از شرايط کشور دانستند و افزودند: رسانه هاي ديداري و شنيداري بيگانه، حجم انبوهي از اطلاعات و تحليل هاي معيوب، ناقص و غيرواقعي را پمپاژ مي کنند که اگر دانشگاهيان و حوزويان، داراي اطلاعات واقعي نباشند، ممکن است تحت تأثير اين تحليل هاي مسموم قرار گيرند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي يکي از راههاي مطلع شدن دانشگاهيان از واقعيات کشور را حضور مستمر مسئولان در دانشگاهها برشمردند و تأکيد کردند: مسئولان بايد با مجامع دانشگاهي و اساتيد محترم جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و ضمن پذيرفتن انتقادهاي دلسوزانه، از ديدگاههاي صاحبنظران و نخبگان علمي نيز استفاده کنند.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: مسئولان بايد انتقادهاي عالمانه و سازنده و تند و تيز نخبگان را بپذيرند و آنرا مخالفت با نظام تعبير نکنند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: حتي بسياري از انتقادهاي گزنده نيز از روي دلسوزي است و مسئولان بايد قدردان نخبگان و صاحبنظراني باشند که چنين انتقادهاي دلسوزانه اي را مطرح مي کنند.

 

ايشان در عين حال به دانشگاهيان و اساتيد توصيه کردند: در انتقادها، مرز ميان انتقاد سازنده و تخريب رعايت شود و سخنان به گونه اي نباشد که جدول دشمن را کامل کند و زمينه گسترش بدبيني در جامعه را فراهم آورد.

 

رهبر انقلاب اسلامي يکي ديگر از نکات ضروري براي دانشگاهيان و اساتيد را آگاهي از مسائل و واقعيات منطقه و جهان بويژه تحولات اخير منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: تحولات کنوني در منطقه، حوادثي عظيم، بسيار مهم و تأثيرگذار است.

 

رهبر انقلاب اسلامي يکي از نتايج حوادث اخير منطقه را، مشخص شدن نادرستي تئوريهاي سياسي و اقتصادي غربي خواندند و خاطرنشان کردند: حوادث منطقه و شرايط بداقتصادي کشورهاي غربي در مجموع نشان مي دهند تئوريهاي سياسي و اقتصادي غرب ناقص و عقيم است، بنابراين بايد در جهت تقويت بيش از پيش فکر و انديشه اسلامي گام برداريم.

 

در آغاز اين ديدار، استادان و اعضاي هيأتهاي علمي به تشريح ديدگاههاي علمي، دانشگاهي، پژوهشي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود پرداختند.

 

-    دکتر سيدضياءالدين تابعي – استاد دانشگاه علوم پزشکي شيراز

-    دکتر غلامرضا جمشيدي ها – استاد رشته تاريخ دانشگاه تهران

-    دکتر حسن دانايي فرد – استاد رشته مديريت دولتي در دانشگاه تربيت مدرس

-    دکتر اشرف معيني – دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران

-    دکتر سيدجلال دهقاني فيروزآبادي – استاد روابط بين الملل دانشگاه علامه طباطبايي

-    دکتر حميدرضا فرتوک زاده – دانشيار دانشگاه صنعتي مالک اشتر

-    دکتر الهام امين زاده – استاد دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

-    دکتر رضا راعي – دانشيار رشته مديريت مالي دانشگاه تهران

-    دکتر سيدرضا مجدزاده – استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

-    دکتر داود پرچمي – استاديار جامعه شناسي دانشگاه شهيد بهشتي

-    دکتر زين الديني – استاد دانشگاه صنعتي اصفهان

-    دکتر رنجبر – رئيس مجمع نخبگان اساتيد بسيجي و عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس

-    دکتر عليرضا جهانگيريان – عضو هيأت علمي دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي اميرکبير

-    دکتر عبدالحميد نقره کار – دانشيار دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت

 

مهمترين محورهاي سخنان استادان دانشگاهها در ديدار با رهبر انقلاب عبارتست از:

 

-    ارزيابي واقع بينانه از فعاليتهايي که تاکنون با عناوين مختلف براي ايجاد تحول در علوم انساني صورت گرفته است.

-    نبود فلسفه مبتني بر مباني ديني و بومي در برخي علوم از جمله علوم پزشکي

-    طراحي نظام مديريتي جمهوري اسلامي به عنوان چارچوب علمي¬وتخصصي¬انتخاب مديران

-    ضرورت انسجام، هم افزايي و ارتقاي ظرفيت سطوح مختلف سياست گذاري ملي

-    لزوم نظريه پردازي اسلامي – ايراني به عنوان چارچوب حل مشکلات و مسائل «ملي، منطقه اي و جهاني»

-    تأسيس فرهنگستان و دانشگاههاي تخصصي علوم انساني

-    تقويت کرسي هاي نظريه پردازي و ايجاد پژوهشگاهها و قطبهاي تخصصي نظريه پردازي

-    اهميت تدوين سند تحول علوم انساني

-    تأسيس نهادي آينده نگر که بطور مستمر سياستها و تصميمات فعلي را براساس منافع آينده کشور ارزيابي کند

-    برخورد فعال حقوقي براي پاسخگو کردن مجامع و مراکز بين المللي در قبال سياستها و اقدامات خود

-    توجه بيشتر به ظرفيت ديپلماسي عمومي در حوزه روابط بين الملل

-    برنامه ريزي براي تدريس حقوق فضا همگام با پيشرفتهاي کشور در بخش هوا – فضا

-    بي نتيجه ماندن تحريم ها بر اثر ايستادگي هوشمندانه نظام و مردم

-    بهره برداري مناسب از فرصتهاي نوظهور «اجتماعي، اقتصادي و سياسي» در منطقه و جهان در چارچوب احياي تمدن اسلامي

-    فرهنگ سازي براي تبديل گفتمان علمي به گفتمان مسلط جامعه

-    توجه به نقشه جامع علمي کشور در هرگونه تصميم گيري و سياست گذاري

-    اهميت پارکهاي علم و فناوري در جذب شرکتهاي دانش بنيان

-    رويکرد نهادگرايانه علمي، راه اصلي توسعه و پيشرفت

-    تأسيس شبکه ابداعات و اختراعات

نظر شما