پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۸
کد خبر: ۴۴۱۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
دومين و سومين مجموعه از نواخته‌هاي ويلن استاد ابوالحسن صبا توسط موسسه ماهور به بازار موسيقي عرضه شد.

به گزارش «شهر»، اين دو مجموعه که هر کدام داراي دو لوح فشرده هستند استاد ابوالحسن صبا اسطوره موسيقي ايران با ويلن خود قطعاتي در دستگاه‌هاي موسيقي ايراني نواخته است که همگي با سبک نوازندگي منحصربه‌فرد اين استاد برجسته، گوش‌نواز و روح‌انگيز هستند.

 

در مجموعه «ويلن استاد ابوالحسن صبا2» قطعاتي در دستگاه شور، ابوعطا و دشتي (در سي‌دي اول)، سه‌گاه، شوشتري و اصفهان (سي‌دي دوم) نواخته شده‌اند. مجموعه «ويلن استاد ابوالحسن صبا3» نيز شامل قطعاتي در دستگاه چهارگاه، سه‌گاه و افشاري (سي دي اول)، نوا و راست پنجگاه (سي دي دوم) است.

 

مجموعه‌ حاضر گزيده‌اي از آثار باقي‌مانده از نوازندگي‌هاي ويُلن صبا است که توسط دوستان نزديک او در تقريبا سه سال آخر زندگي‌اش ضبط شده است. آثار به‌جامانده از اين ضبط‌ها، که دربرگيرنده‌ نوازندگي‌هاي صبا با سه‌تار و ويُلن است، حاصل محافل دوستانه و شب‌نشيني‌هايي است که در عمده موارد مدعوين ثابت و هميشگي‌اي داشته است. در اغلب اين محافل حسين تهراني نوازنده و استاد تواناي تمبک، با ضرب و آواز خود صبا را همراهي مي‌کند. در موارد زيادي نيز صبا به تنهايي هنرنمايي کرده و گاه نيز با صداي گرفته خود اشعاري را در لابه‌لاي نوازندگي‌اش خوانده است.

 

آنچه به طور کلي در اين آثار حائز اهميت است، خلق موسيقي در فضاي بداهه‌نوازي و ارائه‌ رديف مجلسي است. تنوع و جذابيت، دوشادوش محتواي جدي به‌طور چشمگيري خودنمايي مي‌کند و پختگي و مهارت شنونده را به احساسي ژرف مي‌کشاند.

نظر شما