شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۴۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
شهردار تهران با بيان اين كه هر قدر در حوزه تعليم و تربيت عميق‌تر حرکت کنيم آينده‌اي همراه با آسايش، آرامش و معنويت بيشتري خواهيم داشت، گفت: محور اساسي در اداره كشور، آموزش و پرورش است و توجه به معلمان كه مهمترين سرمايه كشور در اختيار آنهاست، بايد در اولويت باشد.

به گزارش «شهر» دکتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح امروز ـ3 مهرـ همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد با حضور در مجتمع آموزشي و فرهنگي دخترانه شهيد غيوري در منطقه 20 ، ضمن تبريک آغاز سال تحصيلي و فرا رسيدن فصل دانستن و فهميدن در جمع دانش آموزان گفت: خداوند را شاکرم که توفيق يافتم امروز زنگ دانايي را در جوار حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در شهرري و در مدرسه شهيد غيوري در جمع شما دختران خوب و آيت اله غيوري، پدر شهيد غيوري به صدا درآورم .

 

او با گراميداشت ياد شهداي دفاع مقدس به ويژه ياد و خاطره شهداي دانش‌آموز و بيان اين كه ما همه زندگي مادي و معنوي خود را مديون آنان هستيم، گفت: بيشترين شهيدان در دوران دفاع مقدس شهداي دانش آموز بودند و دانش آموزاني مانند شهيد فهميده بيشترين حضور را در جنگ داشتند و اگر امروز در کشور آرامش ، امنيت و پيشرفت وجود دارد مديون خون شهدا و شهداي دانش آموز هستيم که بايد هميشه ياد آن‌ها را گرامي داريم و در راه آن ها حرکت کنيم.

 

قاليباف در ادامه تصريح کرد: در مباني اسلام مهم‌ترين موضوع ، بحث تربيت و تعليم است و توجه به اين مهم وظيفه همه جوامع اسلامي است و بايد همه تلاش خود را در اين زمينه انجام دهيم چرا که هر قدر در حوزه تعليم و تربيت بهتر و عميق‌تر حرکت کنيم آينده جامعه بهتر و همراه با آسايش و آرامش و معنويت بيشتري خواهد بود.

 

قاليباف با بيان اين که شهرداري مسئوليت مستقيمي نسبت به موضوعات مدارس و آموزش و پرورش ندارد ، گفت : با اين وجود به عنوان يک وظيفه ديني ، اخلاقي و شهروندي هر کاري که براي مدارس ، آموزش و پرورش و محيط هاي دانشجويي و دانشگاهي مورد نياز باشد همانند تجهيز کتابخانه‌ها امکانات تفريحي و ورزشي، زيباسازي و حمل ونقل شهري را وظيفه خود مي‌دانيم.

 

شهردار تهران در ادامه خطاب به دانش آموزان گفت : شما مهم‌ترين و حساس ترين دوران عمر خود را مي‌گذرانيد و همه آينده شما در همين دوران و در مدارس شکل مي‌گيرد.

 

او افزود : شکل گيري تربيت و آينده شما در همين مقطع به ويژه دوران دبيرستان است که امروز در آن تحصيل مي کنيد و حتما زماني که بزرگ‌تر شديد و وارد اجتماع شديد درک بيشتري از اين موضوع مي‌يابيد.

 

دکتر قاليباف تصريح کرد : وقتي من به گذشته خود نگاه مي کنم به اين موضوع پي مي‌برم که همه آينده و سرنوشت من در همه ابعاد از همان دوران مدرسه شکل گرفته است و امروز از همه شما و اوليا و مربيان مي‌خواهم که به اين موضوع توجه کنيد و مربيان و معلمان عزيز ، ثمره عمر ما را که امانتي در دست آن‌ها است ، قدر بدانند تا فرزنداني نيکو ، شايسته و كوشا به جامعه تحويل دهند.

 

شهردار تهران خاطرنشان‌کرد : شما دختران ، مادران آينده جامعه ما هستيد و همه فرهنگ جامعه و خوبي و بدي آينده در گرو تربيت شما است و همه ما بايد قدر فرصت‌هايمان را بدانيم و انجام وظيفه کنيم .

 

قاليباف گفت: ما مسئولان نيز بايد بدانيم كه محور اساسي در اداره كشور، آموزش و پرورش است و توجه به معلمان كه مهمترين سرمايه كشور در اختيار آنهاست، بايد در اولويت باشد. همچنين ضروري است  باتوجه به دانش آموزان از توان آنها استفاده كنيم و از تجربيات بشري در حوزه آموزش بهره بگيريم.

دانش آموزان و روحانيون بيشترين شهيدان دفاع مقدس

امروز محمدباقر قاليباف همچنين در اولين مراسم «زنگ دانش آموز شهيد» با عنوان«دانش آموزان ديروز، آموزگاران امروز» در قطعه شهداي بهشت زهرا (س) با گرامي داشت ياد شهداي دانش آموز، امام شهدا وهمه شهيدان دفاع مقدس اظهارکرد: تقارن آغاز سال تحصيلي در کشور با هفته دفاع مقدس، همزماني مبارکي لست که اگر آن را قدربدانيم فرصت مغتنمي است. چرا که ما براين باوريم تا زماني که فرهنگ جهاد و شهادت در کشور ما باشد ، عزت ، سربلندي و پيشرفت نيز حاصل مي شود.

 

او افزود : با به صدا در آمدن زنگ تعليم و تربيت ، رشد و تکامل همه جوانان و نوجوانان کشور آغاز مي شود که اين آغاز بايد با فرهنگ ديني و انقلابي عجين باشد.

 

شهردار تهران اظهارکرد: با وجود آن که اقشار مختلفي در ميدان جنگ حضور داشتند اما دو قشر بيش از ديگران درخشيدند و بيشترين شهيد را تقديم کردند . گروه اول روحانيت بود که به نسبت جمعيتي که داشتند بيشترين شهدا را تقديم کردند و گروه بعدي که بيشترين حضور را در ميادين جنگ داشتند ، دانش آموزان بودند که امروز 650 شهيد دانش آموز در بهشت زهرا(س) آرميده اند وبيش از 35 هزار شهيد نيز در گلزار شهدا دفن شده اند.

 

قاليباف افزود : در کنار اين شهدا هزاران رزمنده ، جانباز ، ايثارگر و آزاده دانش آموز در دوران دفاع مقدس حماسه آفريدند.

 

او با اشاره به برگزاري اولين مراسم «زنگ دانش آموز شهيد» با همکاري بنياد شهيد و شهرداري گفت : هدف ما از اين اقدام آن بود که بگوييم به دنبال تسري فرهنگ شهادت ، محبت ، برادري و گذشت به مسير علم و دانش هستيم .

 

شهردار تهران با تاکيد بر اين که تربيت مهم ترين موضوع در عالم هستي است ، گفت : اين فرصت براي ما وجود دارد که از روح مطهر شهدا و امام شهدا (ره) توفيق بخواهيم که ما را دعا کنند تا بتوانيم راه شهدا و امام را با تلاش ، اخلاص ، فعاليت و خوب درس خواندن و با توسعه علمي ادامه دهيم و بر عزت مسلمانان و حيات مجددي که در اين مقطع از زمان توسط شهدا و امام شهدا (ره) براي اسلام ايجاد شده است ، بيفزاييم.

 

شهردار تهران در ادامه تصريح کرد: بر اين باوريم که اگر امروز شاهد بيداري اسلامي در جهان اسلام هستيم اين به برکت خون شهداي مظلوم است و امروز ثمره اين خونهاي پاک را در دنيا مي بينيم .

 

او خطاب به دانش آموزان اظهار کرد: شما بهترين شرايط و دوران عمر خود را سپري مي کنيد و به ويژه کساني که در مقاطع راهنمايي و دبيرستان هستند بدانند که شخصيت و هويت اصلي و جوهره شان براي آينده در همين سال ها شکل مي گيرد پس قدر اين دوران را بدانيد.

 

او افزود : مربيان هم توجه داشته باشند که مهمترين رسالت را بر دوش دارند چرا که مهمترين سرمايه جامعه براي تعليم و تربيت در دستان آن ها است . اميدواريم همه ما مسوولان نيز به اهميت تعليم و تربيت توجه داشته باشيم و با کمک هم ، کشور را به سمت پيشرفت توام با عدالت پيش ببريم .

 

قاليباف خطاب به خانواده شهدا گفت : ما با شما و شهداي شما بيعت کرديم و خود را همرزم شهداي شما مي دانيم و باور داريم که همه امکانات مادي و معنوي امروز ما به برکت خون شهدا بوده و خود را مديون شما و شهدا مي دانيم .

 

او افزود: تنها راه رضايت شهدا و امام شهدا آن است که راه آنان را تحت رهبري مقام معظم رهبري پيش بريم تا آرمان هاي امام راحل محقق شود .

 

بنابراين گزارش ، در اين مراسم از خانواده شهداي دانش آموز قدرداني و از اولين کيوسک اطلاع رساني قطعه شهدا پرده برداري شد .پس از اين مراسم 650 اصله سرو به ياد 650 دانش آموز شهيد در بهشت زهراي تهران کاشته شد.

نظر شما