جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۴۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲
گالري‌هاي تهران از روز جمعه 15 مهر ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان جوان و پيشکسوتان نقاشي، عکاسي، مجسمه‌سازي و ديگر هنرهاي تجسمي خواهند بود.

به گزارش خبرنگار شهر، در گالري‌هاي موسسه صبا، گالري سين، آتبين، گلستان، فروهر، نار،‌ماه و طراحان آزاد،‌ نمايشگاه‌‌هاي تازه‌اي با آغاز هفته سوم مهر افتتاح مي‌شوند. همچنين گالري‌هاي شهر كتاب مركزي،‌ هما، اثر ، راه ابريشم، سيحون و ماه مهر از هفته‌ةاي گذشته ميزبان نمايشگاه‌‌هايي هستند که اين هفته نيز ادامه خواهد داشت.
    
آثار پگاه لاري در سين

پگاه لاري مجموعه آثار تازه خود با عنوان «تجربه زيست‌شده» را از روز جمعه 15 مهرماه در گالري سين به نمايش خواهد گذاشت. اين نمايشگاه که روز جمعه از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود،‌ تا 25 مهرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به گالري سين واقع در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.

       

هنر قطاعي در موسسه صبا

نمايشگاه آثار گروهي از استادان امروزين هنر قطاعي با عنوان «نمايشگاه آثار قطاعي (هنر كاغذ بري)» از امروز در نگارخانه‌هاي صبا و لرزاده موسسه صبا به نمايش در مي‌آيد.

اين نمايشگاه دربرگيرنده 60 اثر از هنرمندان معاصر فعال هنر قطاعي است، كه با رويكرد و گرايش‌هاي تلفيقي و خلاقانه تجلياتي از تداوم اين هنر اصيل ايراني را جلوه مي بخشد. اين هنرمندان شامل چنگيز سليمان‌زاده، سيدمحمد بني طبا، بيژن چوبك، بهروز خاني، مليحه سليمان‌زاده و رويا عمراني بوده و طي اين سال‌ها به فعاليت مستمر در عرصه قطاعي اشتغال داشته‌اند.
قطاعي يا قطعه کردن کاغذ يکي از رشته‌هاي ظريف و دقيق هنري است که در آن هنرمند پس از طراحي روي کاغذ، نقش را با قيچي يا کارد مخصوص از ميان کاغذ در مي‌آورد و با چسباندن آن بر زمينه‌اي به رنگ ديگر، اثر جديدي به وجود مي‌آورد.
هنر قطاعي از جمله هنرهاي در حال فراموشي در كشور ماست كه با سابقه‌اي چهارصد ساله از دوران تيموري يكي از بديع‌ترين ميراث‌هاي ذوق و زيبايي‌شناسي ايراني محسوب مي‌شود. هنري كه شاهكارهايي بي‌مانند از هنرمندان ايراني را در تجليد و كتاب‌آرايي و حاشيه‌بندي و همه رشته‌هاي مرتبط با كاغذ و نقوش تزئيني متنوع به نمايش گذاشته است.

نمايشگاه آثار هنر قطاعي چهارشنبه 13مهر ماه ساعت 17 در نگارخانه صبا و لرزاده موسسه فرهنگي هنري صبا افتتاح مي‌شود.
در روزهاي برپايي اين نمايشگاه پژوهشي، كارگاه تخصصي و آموزشي هنر قطاعي– كاغذبري با حضور اساتيد اين رشته جهت كليه علاقه‌مندان آشنايي با ظرايف اين هنر برگزار خواهد شد، كه جزئيات آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسيد.
علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند. اين نمايشگاه تا 28 مهر همه روزه به‌جز ايام تعطيل، از ساعت 10 لغايت 18، ميزبان عموم بازديدکنندگان خواهد بود.


          

سازه‌هاي انساني و آسمان در گالري آتبين

نمايشگاه عكس‌هاي آريا ابوالحسني جمعه پانزدهم مهرماه در گالري آتبين افتتاح مي‌شود. وي در اين نمايشگاه 20 عكس ديجيتال رنگي با ابعاد 60 در 90 و 114 در 76 سانتيمتر ارائه داده است.
موضوع اصلي آثار ابوالحسني تقابل بين سازه‌هاي انساني و آسمان است و عكاس با ديدي مينيماليستي آن را به تصوير در آورده است. وي بناهاي تاريخي، مذهبي‌اي كه در ايران و خارج از ايران از اهميت زيادي برخوردار است را سوژه آثارش قرار داده و با زاويه نگاهي متفاوت تقابل آن را با آسمان بي‌كران بررسي کرده است.
انتخاب اين آثار نشانگر دقت و وسواس اين هنرمند در جهت يافتن و تثبيت نگاهي متفاوت در آشنايي‌زدايي از بناهايي است که شايد آن‌ها را بشناسيم، اما در ميني‌ماليسم فرم‌گراي اين هنرمند جوان تشخيصشان ندهيم.

اين نمايشگاه تا سه شنبه 26 مهر ماه در گالري آتبين داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از نمايشگاه ديدن کنند. گالري آتبين در خيابان ولي‌عصر(عج)، ضلع جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 42 واقع است.


                        

خاکستري‌هاي رهبر در گالري گلستان

نمايشگاه عکس آيدين رهبر با عنوان «خاکستري»،‌ جمعه 15 مهر از ساعت 16 تا 20 در گالري گلستان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه 20 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، شماره 34 ديدن کنند.

                            

خط و نقطه‌هاي بايرامي در فروهر

نمايشگاه عکس‌هاي جمشيد بايرامي با عنوان «خط و نقطه» روز جمعه 15 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالري فروهر افتتاح مي‌شود. بازديد از اين نمايشگاه از 16 مهر تا 2 آبان‌ماه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12 تا 20،‌ پنج‌شنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها 18 تا 20، براي علاقمندان امکان‌پذير است.
نگارخانه فروهر واقع در بلوار آفريقا، نبش بلوار گلستان، پلاک 2، ‌سه‌شنبه‌ها تعطيل است.


                       

تولدي ديگر در گالري نار

گالري نار از روز جمعه 15 مهرماه ميزبان نقاشي‌هاي رها محسني کرمانشاهي با عنوان «تولدي ديگر» خواهد بود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 16 تا 21 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا 27 مهرماه همه‌روزه به جز پنج‌شنبه و جمعه، از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.
گالري نار در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از محموديه، پاساژ رولکس، پلاک 5 واقع است.


                                                   

مجسمه‌هاي نعمتي‌شريف در گالري ماه

نمايشگاه مجسمه‌هاي بيژن نعمتي‌شريف از روز جمعه 15 مهرماه از ساعت 16 تا 21 در گالري ماه افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا سوم آبان ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز يکشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 از اين اثار ديدن کنند.
گالري ماه در خيابان آفريقا، بلوار گلستان، شماره 89 واقع است.


                                                    

«آن مرد با اسب نيامد» در گالري طراحان آزاد

گالري طراحان آزاد از روز جمعه 15 مهرماه ميزبان مجموعه طراحي ها و نقاشي‌هاي ساغر دئيري با عنوان «آن مرد با اسب نيامد» خواهد بود.

اين نمايشگاه که پوستر آن‌‌را ايمان راد طراحي کرده است، تا 20 مهر ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي توانند براي بازديد از اين آثار همه روزه از ساعت 16 تا 20 به گالري طراحان آزاد واقع در ميدان فاطمي، ميدان گل‌ها، ميدان سلماس، پلاک 5 مراجعه کنند.


                                                              

خوشنويسي مرکّب استادان در گالري خيال موسسه صبا

موسسه صبا «نمايشگاه خوشنويسي مرکّب استادان» را در نگارخانه خيال، به نمايش مي‌گذارد. در اين نمايشگاه که دوشنبه 18 مهر، ساعت 17، در نگارخانه خيال موسسه فرهنگي هنري صبا، گشايش مي‌يابد، بيش از 50 اثر خوشنويسي از 22 استاد خوشنويس از جمله عباس اخوين، غلامحسين اميرخاني، جواد بختياري، سيدرضا بني رضي، مرحوم حسين تهراني، محمد حيدري، کيخسرو خروش، محمد سلحشور، علي شيرازي، اسرافيل شيرچي، عبدالصمد صمدي، امير احمد فلسفي، يدالله کابلي خوانساري، مجتبي ملک زاده، ايرج نعيمايي و فتحعلي واشقاني فراهاني با موضوع آيات قرآني به نمايش در مي‌آيد.
علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند. اين نمايشگاه تا 26 آبان همه روزه به‌جز روزهاي تعطيل، از ساعت 10 تا 18، ميزبان عموم بازديدکنندگان خواهد بود.


                                                          

نمايشگاه گروهي عکس در ماه مهر

نگارخانه ماه مهر از روز جمعه هشتم مهرماه ميزبان يک نمايشگاه گروهي عکس از آثار بهاره احمدي، عرفان اسدي، سينا برومندي، سامان پاريزي، آرزو پورخليلي، چنگيز جلالي،‌ مهدي حبيب‌زاده، ساغر حسين‌پور، ليلا خاتمي‌دوست، حسن خداوردي، مريم خستو،‌ فرشته ديانت، مونا راد، شهرام سياحت‌گر، علي شيرازي، الهام صدري، الهام طرف، کيانا فرهودي، ليلا قاسمي ابر، نيکو غفاري، مژگان مرندي‌نژاد، مريم موتيا، بهشته مومني، نگين ميراسماعيلي و الهام هاشمي است.
اين نمايشگاه تا 19 مهر ماه برپاست و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز 15 مهر از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري ماه مهر واقع در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 مراجعه کنند.


                                          

بخت‌آزمايي در گالري هما

اينستاليشن «بخت» مجموعه اخير الناز جواني است که روز جمعه 8 مهر ماه در گالري هما به نمايش درآمده است. الناز جواني هنرمندي است که از طريق دوخت‌هايش بر سطوح مختلف به جامعه فرهنگي معرفي شد و خيلي زود دستاورد معاصرش به شکل يک ژانر در ميان نسل‌هاي پس از خودش اشاعه پيدا کرد.
ناتالي لرنز منتقد فرانسوي با تشبيه اين هنرمند به شارلوت کوردي، زن آنارشيست قرن نوزدهم فرانسه، نگاه ستيزه‌جوي او را تحسين مي‌کند و در مقدمه کوتاهش بر نمايشگاه «بخت» مي‌نويسد: اگر تمام جذابيت کار «وايس» در ارجاعات تاريخي به جنون و ديوانگي است، الناز در هنر تجسمي خود در جايي دورتر از پاريس، ديوانه‌خانه «چارينتون» ديگري را باز مي‌سازد . تنها سوالي که در ذهن من باقي مي‌ماند اين است که، اين شبه‌لباس‌ها به عنوان آثار خلاقانه يا چيزي شبيه به اين ديده خواهند شد يا در نتيجه دغدغه‌هاي دوران جواني با قضاوت‌هاي معمولي روبه رو مي‌شوند؟

علاقه‌مندان به ديدن اين نمايشگاه مي‌توانند از تا 19 مهرماه همه روزه از 10 تا 13 و 16 تا 20 به نشاني خيابان وليعصر(عج)، بين ظفر و نيايش،‌ کوچه بابک بهرامي، پلاک 58، واحد يک مراجعه کنند .


                                     

حيرت در گالري اثر

گالري اثر پس از دو ماه تعطيلي تابستاني، جمعه هشتم مهر، دور تازه نمايشگاه‌هاي خود در سال 90 را با رونمايي از آثار جديد رضا لواساني، مجسمه‌ساز صاحب سبک آغاز کرده است . «حيرت» عنوان اين نمايشگاه است که در آن رضا لواساني مجسمه‌هاي عظيم خود را با الهام از اشعار دو شاعر نامدار ايراني حافظ و مولانا، به تماشاي عموم گذاشته است.
پنج مجسمه ارايه شده در اين نمايشگاه با تکنيک پاپيه ـ ماشه (خمير کاغذي) ساخته شده‌‌ و همگي آن‌ها در سه سال اخير خلق شده‌اند. آثار اين نمايشگاه که «نفخ صور»، «زير بارند درختان...»، «شيران علم»، «گفت يافت مي‌نشود...» و «درخت دوستي» نام دارد، نشاني ديگر بر پيوند فکري اين هنرمند صاحب سبک با زبان غزل حافظ و بيان امروزين او به شکل حجم‌هاي عظيم است.

رضا لواساني که در رويدادهاي معتبر هنري نظير آرت‌فرهاي کانتمپورِري استانبول و دو دوره آرت دوبي از سوي گالري اثر شرکت داشته، برگزيده جوايز برتر چهارمين دوسالانه مجسمه، ششمين دوسالانه بين‌المللي تصويرگري، کنکور نوما و توکيو ژاپن شده است.
وي تا امروز يازده نمايشگاه انفرادي در گالري‌هاي آريا، ماه، الهه، طراحان آزاد، برگ و اثر برپا کرده و آثارش در قالب 9 نمايشگاه گروهي به تماشاي عموم گذاشته شده است. اين مجسمه‌ساز سرشناس تصوير آثارش را در کتاب گرافيک معاصر ايران در هلند، مجله وروم انگلستان و تقويم يونسکو به چاپ رسانده است.

نمايشگاه «حيرت » رضا لواساني تا 28 مهرماه در گالري اثر واقع در خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، پلاک 13 داير خواهد بود .


                                       

عکس و ويدئوآرت در راه ابريشم

نمايشگاه عکس‌ و ويدئو آرت گوهر دشتي از روز جمعه هشتم مهرماه ساعت 16 تا 20 در گالري راه ابريشم افتتاح شده است. اين نمايشگاه تا 14 مهرماه همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 ميزبان علاقمندان در گالري راه ابريشم خواهد بود.
گالري راه ابريشم در فرمانيه خيابان لواساني پلاك 103 واقع است.



                           
پروژه هفت در گالري سيحون

نمايشگاهي با عنوان «7 هنرمند، 7 اثر در 7 دقيقه» از روز پنج‌شنبه هفتم مهرماه در گالري سيحون افتتاح شده است.
در اين نمايشگاه آثاري از جمال بخشپور، واحد خاکدان، پرويز کلانتري، بهرام دبيري،‌ پري يوش گنجي، احمد نصرالهي و محسن وزيري مقدم به نمايش گذاشته مي‌شود و اين نمايش با پخش فيلم مستند «پروژه 7» ساخته سينا احمدي همراه است.
گالري سيحون در خيابان وزرا خيابان چهارم شماره 11 واقع است و تا روز چهارشنبه 20 مهرماه همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 ميزبان علاقمندان و بازديدکنندگان از اين نمايشگاه خواهد بود.


                                                  

مجسمه‌هاي گيو در گالري‌هاي صبا

نمايشگاه مجسمه‌ها و نقاشي‌هاي ناصر گيو از روز دوشنبه چهارم مهرماه در موسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر افتتاح شده است. در اين نمايشگاه بيش از 40 اثر حجم و نقاشي با فرم‌هاي انتزاعي ارائه شده است و گيو درباره نزديکي نقاشي‌ها و مجسمه‌ها مي‌گويد: فرم انتزاعي نقاشي‌ها، فرم‌هايي است که در مجسمه‌ها هم استفاده شده و همان بافت و رنگي که در نقاشي‌ها به کار رفته در مجسمه‌ها نيز به چشم مي‌خورد. از سويي يک ارتباط بين مجسمه‌ها و نقاشي‌هاي اين دوره کاري من با قصص عهد عتيق و جهان باستان و قصه‌هاي انبيا هست که اين آثار را به هم نزديک مي‌کند.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند. اين نمايشگاه تا 28 مهر همه روزه به‌جز روزهاي تعطيل، از ساعت 10 تا 18، ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.

                                                           

ضيافت نقاشي‌هاي ماهر در شهر كتاب مركزي

فروشگاه مركزي شهر كتاب كه پيش از اين ميزبان آثار بزرگاني مانند نادره حكيم الهي، بهرام دبيري، منوچهر معتبر و ابراهيم حقيقي بود، اكنون منتخبي از نقاشي‌هاي محمد حسين ماهر را در گالري خود به نمايش گذاشته است. گالري فروشگاه مركزي شهر كتاب به منظور ايجاد تعامل بيش‌تر ميان هنر معاصر ايران با مردم و وارد كردن اين هنر در دسترس عموم شهروندان علاقه‌مند به فرهنگ، به دور از فضاي رسمي گالري‌ها اقدام به برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي كرده است تا هنر تجسمي معاصر ايران كه كم‌تر از ساير هنرهاي ايراني شناخته شده است در فضاي فكري و ذهني عموم ايرانيان وارد شود و از اين طريق در تعامل با زندگي آنان قرار گيرد.
اكنون نوبت به نقاشي‌هاي محمد حسين ماهر رسيده است. اين نقاشي‌ها، از مجموعه «صورت‌ها» اين هنرمند است و هم‌اكنون در گالري شهر كتاب به مدت يك ماه به نمايش درآمده است. اين آثار كه همگي به انتخاب ماهر براي اين مجموعه مهيا شده‌اند، از تاريخ 27 شهريور تا 27 مهر در گالري فروشگاه مركزي شهر كتاب، واقع در خيابان شريعتي، بالاتر از خيابان مطهري، نبش كوچه كلاته، شماره 743، طبقه‌ همكف نمايش داده مي‌شود و بازديد براي علاقه‌مندان آزاد است.

                            
هيرش شيوا در گالري اعتماد

گالري اعتماد از روز جمعه اول مهرماه آثار هيرش شيوا است. شيوا در آثار تازه‌اش در اين نمايشگاه به بررسي شکل و رنگ در مينياتور اصيل ايراني پرداخته است و هم زمان تحت تاثير آثار جوزف آلبرز،‌ وازارلي و بريجت رايلي است.

نمايشگاه نقاشي‌هاي شيوا روز جمعه اول مهرماه ساعت 15 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 15 مهر ادامه خواهد داشت. علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 از اين آثار در گالري اعتماد واقع در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان،‌ دوراهي سمت راست پلاک 4 مراجعه کنند.

نظر شما