چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۴۹۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱
نماد مدرن تهران، 3 ساله شد (3)
وجود مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد با گنجايش بالا و مدرن‌ترين تجهيزات مورد نياز در كنار وجود گالري‌هاي متعدد، اين برج را به‌يكي از مراكز بزرگ هنر كشور بدل كرده است تا هر روزه شاهد توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي هنرمندان برجسته كشورمان باشد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، مرکز همايش‌هاي بين المللي برج ميلاد تهران با برخورداري از امکانات منحصر به‌فرد از جمله 8 سالن کنفرانس جنبي، فضاي نمايشگاهي به مساحت 700 مترمربع و لابي به مساحت 5000 متر مربع در كنار 7 اتاق تمرين، 2 اتاق گريم و استوديوي راديويي و تلويزيوني وسالن پذيرايي، اين مركز را به‌يكي از بهترين فضاها براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي وهنري بدل كرده است.


سالن اصلي با ظرفيت 1700 نفر در دو طبقه همکف و بالکن فرصت بي‌نظيري رابراي هنرمندان موسيقي كشور فراهم كرده است تا در جمع تعداد بيش تري از علاقه‌مندان خود به‌اجراي برنامه بپردازند، ضمن اين‌كه درآمدزايي بيش‌تري را نيز كسب كنند. با اين اوصاف، كمتر هنرمندي از اهالي موسيقي كشور است كه اين سالن انتخاب اول او براي اجراي برنامه هنري نباشد و حداقل يك‌بار به‌اجراي برنامه در اين سالن ممتاز نپرداخته باشد.


برج ميلاد ميزبان هنرمندان برتر كشور

محمد اصفهاني، محسن يگانه، احسان خواجه اميري، بنيامين بهادري، حميد عسگري، علي اصحابي، رضا يزداني و بابك جهان‌بخش، سيروان خسروي، علي سهرابي و پيام صالحي تنها گروهي از خوانندگان مطرح ايراني هستند كه در برج ميلاد تهران براي علاقه‌مندان خود به‌اجراي برنامه پرداخته‌اند.


هم‌چنين گروه‌هاي آريان، رستاك و هفت (سِوِن) در اين برج برنامه خود را اجرا كرده‌اند و اركستر سمفونيك تهران به رهبري شهرداد روحاني نيز شب خاطره‌انگيزي را براي ايرانيان علاقه‌مند به‌موسيقي رقم زد.


در اين برنامه، در اين اجرا قطعاتي از موسيقي متن فيلم‌هاي سينمايي ساخته شده از سال 1940 تاكنون اجرا شد كه مي‌توان در اين ميان به آثاري از ريچارد اشتراوس، پال دوكا، ويكتور يانگ، آلفرد نيومن، جان بري، اسميت، نينو روتا و هانس سيمر اشاره كرد. همچنين موسيقي متن فيلم «محمدرسول‌الله(ص)» به آهنگسازي ميشل ژار نيز اجرا شد.


اركستر موسيقي ملي ايران نيز با نگاه ويژه اي به‌آثار روح الله خالقي 13، 14 و 15 مرداد در برج ميلاد با با صداي علي‌رضا قرباني و رهبري اركستر برديا كيارس به اجراي برنامه پرداخت. در اين برنامه هنري علاوه بر آثار روح‌الله خالقي، موسيقي فيلم‌هاي شب دهم و مدار صفر درجه از آثار ماندگار تلويزيوني نيز اجرا شد.


رحيم مطهرنژاد، مديرعامل برج ميلاد نيز با استقبال از اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در اين برج خاطرنشان مي‌كند: براي گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي به خصوص اجراي موسيقي براي رزرو سالن در ايام هفته 10 درصد تخفيف تعلق مي‌گيرد، ضمن اين‌كه گروه‌هاي موسيقي سنتي از 20 درصد تخفيف برخوردار مي‌شوند.


پيوند هنر با آسمان در برج ميلاد

علاوه بر اين، برج ميلاد تهران با داشتن چندين نگارخانه به‌يكي از بهترين مراكز براي به نمايش گذاشتن آثار هنري هنرمندان برجسته كشور به شمار مي‌آيد.


گالري تهران در گذرگاه برج ميلاد و گنبد آسمان در ارتفاع 300 متري بخشي از اين امكانات به‌شمار مي آيد. گالري آزاد هنري در طبقه پنجم راس برج، چشم انداز فرهنگ و هنر است، محلي زيبا به منظور عرضه و نمايش آثار ارزشمند تجسمي هنرمندان.


از همين‌رو، تاكنون نمايشگاه‌هاي مختلفي در اين برج برگزار شده است كه از آن‌جمله مي‌توان به نمايشگاه معراج‌نامه بايسنقري شامل مجموعه آثار نگارگري از معراج پيامبر اسلام حضرت محمد (ص)، گنجينه امام علي(ع)، نمايشگاهي از آثار خوشنويسي قرآني روي پوست و تابلوهاي نقاشي خط با موضوع اسامي «الله»ف و نمايشگاه آثاري از خوشنويسي آيات قرآني با فيروزه و عقيق ياد كرد.


هم‌چنين نمايشگاه عكس «اعتراض و مقاومت»، نمايشگاه نسخ خطي و قرآني و نمايشگاه «در آستان آفتاب» شامل عكس‌هايي از زندگي امام خميني(ره)، نقاشي‌ها، طرح‌ها و مينياتورهاي از ايشان در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.


ميلاد هنري‌تر مي‌شود

هم‌چنين برپايي ايستگاه دائمي سفالگري در برج ميلاد تهران همزمان با روز جهاني کودک و بازگشايي مدارس در برج ميلاد تهران افتتاح شد. اين ايستگاه سفال در زير گذر برج و با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با هنر سفال و سفالگري و کشف استعدادهاي اين قشر برپا شده است.


در اين ايستگاه، مربيان سفالگري با استفاده از دو چرخ سفالگري به دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمايي که از برج بازديد مي کنند آموزش ها ابتدايي سفالگري و همچنين نحوه کار کردن با گل آن را آموزش مي دهند.


ايستگاه سفالگري با هدف کشف استعدادها و همچنين به دليل علاقه مندي کودکان و نوجوانان به گل بازي و تخليه انرژي کودکان از اين طريق در برج ميلاد تهران برپا شده است.


در هنر، هميشه پاي برج ميلاد در ميان است

از سوي ديگر، علاوه بر اين‌كه مجموعه برج ميلاد از 16 تا 26 بهمن‌ماه سال گذشته به عنوان مركز اصلي بيست‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ميزبان اهالي سينما بود، سومين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران با حضور 5 هنرمند خارجي، 12 هنرمند منتخب در بخش اصلي و 10 هنرمند جوان در بخش دانشجويي، هفتم تا بيست و هفتم آبان‌ سال‌جاري در محوطه برج ميلاد برگزار مي‌شود.


سمپوزيوم مجسمه سازي تهران با هدف توسعه هنر مجسمه‌سازي معاصر ايران از طريق فراهم آوردن شرايط بروز و شکوفايي آفرينش‌هاي هنري، تعميم نگاه زيباشناسانه در جامعه، تبادل تجربيات، اطلاعات و مهارت­ها‌ در زمينه مجسمه‌سازي شهري در ميان هنرمندان و آشنايي شهروندان با مراحل اجراي آثار برپا مي‌شود.


اين در حالي است كه استوديو برج ميلاد نيز مورد بهره برداري قرار گرفته و با توجه به هماهنگي‌هاي انجام شده با صدا و سيما، حجم برنامه‌هاي فرهنگي توسعه خواهد يافت و اين مکان به پايگاهي براي توليد برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل خواهد شد.


در واقع مجموعه برج ميلاد علاوه بر اين‌كه كيفيت خدمات مخابراتي و تلويزيوني را ارتقا مي‌بخشد، به يكي از مراكز فرهنگي وهنري تهران در راستاي رويكرد تبديل شهرداري تهران از يك سازمان خدماتي به‌يك نهاد اجتماعي بدل شده است.

در همين زمينه بخوانيد:

نماد مدرن تهران، 3 ساله شد (2)؛ برج ميلاد و سنت‌هاي ايراني

نماد مدرن تهران، 3 ساله شد (1)؛ برج ميلاد و باورهاي اسلامي و انقلابي

نظر شما