پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۵۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
نمايشنامه‌اي كوتاه از هارولد پينتر، پس از 50 سال در قالب يك كتاب روانه‌ بازار مي‌شود.

به گزارش شهر، نمايشنامه‌اي كوتاه به نام «چترها» از هارولد پينتر،‌ نمايشنامه‌نويس انگليسي برنده‌ نوبل ادبيات، كه به مدت 50 سال به دست فراموشي سپرده شده بود،‌ توسط نشر «گاردين» براي اولين‌بار به صورت كامل در يك كتاب به چاپ مي‌رسد.




پينتر، خالق «جشن تولد» و «داستان باغ‌وحش»، اين اثر ادبي را در سن 29 سالگي نوشته است. «چترها» تنها يك‌بار در سال 1960 به عنوان نمايشي كوتاه در خانه‌ نمايش «ناتينگهام» اجرا شد و پس از آن به دست فراموشي سپرده شد.




به نوشته‌ روزنامه‌ گاردين‌، آنتونيا فريزر، بيوه‌ پينتر، كه خبر پيدا شدن چنين اثري وي را به گريه انداخت، درباره‌ اين نمايشنامه گفت: من كاملا از وجود «چترها» بي‌اطلاع بودم. خيلي جالب است. ما درباره‌ اجراي آن در جمع خانوادگي بحث مي‌كرديم. من مي‌خواهم نقش B را ايفا كنم كه نقش بهتري است. اما تا الان فقط موفق شدم A را بازي كنم‌، بنابراين ما به دنبال بازيگران خوب مي‌گرديم.




هارولد پينتر كه در چند دهه‌ اخير، خالق برترين نمايش‌نامه‌هاي عصر خود بوده است، براي اولين‌بار در 20 سالگي شروع به چاپ كتاب شعر و بازي در صحنه‌ تئاتر كرد. وي اولين نمايش‌نامه‌اش را در سال 1957 با نام «اتاق» منتشر كرد؛ اما آغاز شهرت او سال بعد از آن با نوشتن نمايش‌نامه‌‌ «جشن تولد» شكل گرفت.




اجراي اين نمايش‌نامه بر روي صحنه اگرچه به علت انتقادهاي شديد، تنها يك هفته به طول انجاميد؛ اما پينتر جوان همچنان به نويسندگي ادامه داد و طي سال‌هاي 1957 تا 1965 پركارترين دوران خود را پشت سر گذاشت. «سرايدار» (1959)، «بازگشت به وطن» (1964)، «سكوت» (1967) و «چشم‌انداز» (1968) از آثار بعدي او بودند كه خوش درخشيدند.




پينتر در دهه‌ 80 يك فعال سياسي شده بود و اين نگرش، حتي در برخي از آثارش نيز به چشم مي‌خورند. وي درخواست جان ميجر - نخست‌وزير پيشين انگلستان - را براي اعطاي نشان شواليه نپذيرفت. پينتر بعدها با انتقاد شديد از توني بلر، او را به‌دليل حمايت از جورج بوش در حمله به عراق، يك «احمق فريب‌خورده» ناميد و علنا اعلام كرد، از اين‌كه در سال 1979 به مارگارت تاچر و در سال 1997 به توني بلر راي داده، واقعا متاسف است.




پينتر در سال 2005 موفق به كسب نوبل ادبيات شد و از تربيون همين مقام و شهرت ادبي، براي انتقاد و محكوم كردن جورج بوش، توني بلر و راه‌اندازي جنگ عراق استفاده كرد. وي در مدت حياتش، بيش از 30 نمايش‌نامه نوشت كه از برجسته‌ترين آن‌ها مي‌توان به «جشن تولد»، «بازگشت به وطن»،‌ «خيانت» و «زن ستوان فرانسوي» اشاره كرد، كه به‌نوعي موجب احياي دوباره‌ دنياي تئاتر شدند. پينتر در سال 1990 تنها رمان خود را با نام «كوتوله‌ها» منتشر كرد و علاوه ‌بر‌ آن، نگارش فيلم‌نامه‌ 22 اثر سينمايي را نيز برعهده داشت.




پينتر در مارس 2005 رسما اعلام كرد كه ديگر نمايش‌نامه نخواهد نوشت و مي‌خواهد بيش‌تر تمركزش را بر سياست بگذارد؛ هرچند در هفتادوپنجمين سال تولدش، نمايش راديويي «صداها» را براي بي‌بي‌سي نوشت. از جمله افتخارات و جوايزي كه وي موفق به كسب آن‌ها شد، مي‌توان به نشان «لژيون دونور» فرانسه در سال 2007، جايزه‌ «سران جهان» در سال 1997 براي نبوغ خلاقانه، جايزه‌ «ديويد كوهن» در سال 1995 براي يك عمر دستاورد ادبي، جايزه‌ ويژه‌ «لارنس اوليوير» در سال 1996 براي يك عمر تلاش در عرصه‌ تئاتر و جايزه‌ «تئاتر اروپا» در سال 2006 براي تقدير از يك عمر دستاورد در دنياي تئاتر اشاره کرد.


پينتر در 24 دسامبر 2008 در اثر ابتلا به سرطان كبد از دنيا رفت.




نظر شما