شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۶۱۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
نشست خبري نوزدهمين هفته کتاب برگزار شد/
بهمن دري در نشست خبري نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران که صبح امروز چهارشنبه 18 آبان در ساختمان فجر برگزار شد،‌ بيانات مقام معظم رهبري در حوزه کتاب را محوريت برنامه‌هاي هفته کتاب اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در اين نشست که بهمن دري معاون امور فرهنگي ارشاد و محمد اللهياري مدير کل امور کتاب معاونت امور فرهنگي ارشاد و دبير هفته کتاب سخنگويان آن بودند، برنامه‌هاي اجرايي معاونت امور فرهنگي و ستاد برگزاري هفته کتاب تشريح شد.




دري در ابتداي اين نشست پس از مقدماتي درباره نقش خبرنگاران در حوزه فرهنگ،‌ اظهارداشت: اين نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران از 22 آبان آغاز مي‌شود و تا 29 آبان‌ماه به‌صورت رسمي ادامه خواهد داشت. درواقع‌ اين دوره مبدل به ماه کتاب شده است؛ چرا که سال گذشته در هفته کتاب برنامه‌ها بسيار فشرده بود و براساس نشست‌هايي که در ستادهاي هفته کتاب سال جاري برگزار شد، به اين نتيجه رسيديم که برخي از برنامه‌هاي موثر و حائزاهميت از جمله نمايشگاه‌هاي استاني را پيش و يا پس از هفته کتاب برگزار کنيم. براي مثال نمايشگاه کتاب کاربردي دانشگاهي، شنبه 14 آبان آغاز به کار کرد؛ درحالي که اين نمايشگاه سال گذشته در طول هفته کتاب فعال بود.






وي ادامه داد: يک روز پيش از افتتاح رسمي نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران، برنامه‌ها آغاز مي‌شود. در روز شنبه 21 آبان، آيين تقدير از پديدآورندگان کتاب‌هاي شايسته تقدير در بيست و هشتمين دوره کتاب سال، همچنين تقدير از ناشران و خادمان نشر را خواهيم داشت. اين برنامه از ساعت 10 صبح با حضور رئيس‌جمهور در تالار وحدت برگزار مي‌شود.






تکريم ناشران در هفته کتاب


دري افزود: تکريم ناشران از ديگر برنامه‌هاي اين هفته خواهد بود. همچنين تصميم گرفته‌ايم علاوه بر تکريم ناشران از يک مؤلف برگزيده، يک منتقد، يک مقاله‌نويس و يک پژوهشگر برگزيده در حوزه دين، يک کتابشناس، يک مترجم، يک مصحح، يک شاعر و همچنين يک پژوهشگر برگزيده در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران تقدير کنيم. در اين مراسم از يک مدير کتابخانه، و يک فهرست‌نويس نيز قدرداني خواهد شد. همچنين از 16 ناشر برجسته که برخي از آن‌ها سابقه 50 ساله دارند تقدير به عمل مي‌آيد.






معاون فرهنگي وزير ارشاد درباره شاخصه‌هاي نوزدهمين دوره هفته کتاب گفت: يکي از نکاتي که اين دوره را از ساير دوره‌ها متمايز کرده، حضور چشمگير اتحاديه‌ها، سازمان‌هاي غيردولتي و انجمن‌ها در ستاد برگزاري است و براي اعتناي بيشتر به هفته کتاب نيز از رييس جمهور تقاضا کرده‌ايم در مراسم اين هفته حضور يابد.






دري ادامه داد: شاخصه ديگر، برپايي همايش نويسندگان کشور است که براي نخستين‌بار به صورت سراسري در کشور شکل مي‌گيرد. اين همايش جنبه تور نخواهد داشت و به جاي اين‌که نويسندگان از تهران انتخاب شوند، به همت ادارات کل ارشاد پنج نفر از نويسندگان شاخص هر استان معرفي مي‌شوند که تا اين لحظه 130 نويسنده از سراسر استان‌ها مشخص و معرفي شده‌اند. در اين همايش دو روزه، نکات مهم و اساسي نويسندگان در حوزه‌هاي مختلف مطرح مي‌شود. اين همايش براي نخستين‌بار برگزار خواهد شد و اميدواريم خروجي مطلوبي از آن داشته باشيم.






بيانات رهبري، محور برنامه‌هاي هفته کتاب

 



وي همچنين گفت: با توجه به شعار «يادگار ماندگار»، طنين سرود هفته کتاب طي اين هفته زيبنده برنامه‌ها خواهد شد. همچنين از گسترش دامنه هفته کتاب از تهران به شهرستان‌ها از ديگر نکات مدنظر در دوره نوزدهم بوده است و اين انتقال مي‌تواند رويکرد فرهنگي دولت را عملي کند. يکي ديگر از شاخصه‌هاي اين دوره نيز اين بود که فعاليت‌ها و محوريت کليه برنامه‌ها و نامگذاري و انتخاب پيام و شعار هر روز با نگاه دستگاهي و سازماني نبوده و بر مبناي بيانات مقام معظم رهبري شکل گرفته‌اند.






دري اظهارداشت: در مجموع بالغ بر 600 عنوان برنامه درهفته کتاب در تهران برگزاري خواهيم کرد. يکي از محورهاي مورد نظر کتاب هفته اين دوره اين بود که برنامه‌ها صرفاً اختصاص به هفته کتاب نداشته باشد و به فرهنگ‌سازي اهداي کتاب و در کنار آن افزايش سرانه کتابخواني نيز توجه کنيم.





 

اجراي 800 برنامه در سراسر کشور




معاون فرهنگي وزير ارشاد درباره برنامه‌هاي امسال هفته کتاب گفت: برپايي نمايشگاه کتاب در استان‌هاي کرمان، فارس و خراسان رضوي، برگزاري نمايشگاه کتاب کاربردي و دانشگاهي، برپايي نهمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان، برپايي هزار نمايشگاه کتاب دفاع مقدس و جنگ نرم در هزار نقطه کشور اعم از شهرستان‌ها و روستاها، ‌برگزاري هجدهمين نمايشگاه کتاب دانشجويي با همکاري جهاد دانشگاهي، بررسي و تدوين بيانات مقام معظم رهبري، برگزاري 50 هزار نمايشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، برگزاري 800 نمايشگاه کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سراسر کشور،‌ برگزاري کنگره سراسري ادبيات غدير، افتتاح نمايشگاه کتاب دانشگاهي، برگزاري جشنواره کتاب سال دانشجويي،‌ برگزاري پانزدهمين جشنواره کتاب دفاع مقدس، برگزاري جشنواره کتاب و رسانه برتر، برگزاري جشنواره کتاب و رسانه ملي و برگزاري همايش تشکل‌هاي صنفي نشر از جمله برنامه‌ةاي نوزدهمين دوره هفته کتاب است.




دري ادامه داد: 800 عنوان برنامه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در بسامد برنامه‌‌ها در استان‌ها، بيشترين آمار با 60 برنامه متعلق به استان تهران است و پس از آن کرمان با 59 برنامه، چهارمحال و بختياري با 53 برنامه، استان گلستان با 49 برنامه و قزوين با 48 برنامه در رتبه ةاي بعدي قرار دارند. همچنين حداقل برنامه‌‌ها در ديگر استان‌ها، 10 برنامه است.






وي با اشاره به اهداف برپايي هفته کتاب اظهارداشت: محوريت برنامه‌ها، بيانات مقام معظم رهبري است؛ زيرا ايشان در سخنانشان روش‌هاي اجرايي و نقشه راه‌ را تبيين کرده‌اند. همچنين يکي از اهداف مورد توجه در برنامه هفته کتاب، اعتنا و توسعه فرهنگ کتابخواني در جامعه است و بر اين مهم نيز در سخنان رهبر انقلاب تأکيد شده است.






دري ادامه داد: توليد فکر، چاپ مناسب کتاب، عرضه مناسب و گسترده کتاب، افزايش ميزان حضور و مشارکت مردمي، مشارکت گسترده دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي متولي از ديگر اهداف هفته کتاب است و جهت‌گيري کلي در نشست‌هاي هفته کتاب نيز اين است که کتاب براي مسئولين و جامعه مسئله باشد.






از حاشيه پرهيز مي کنم




در ادامه اين نشست دري در پاسخ به دليل گريزش از خبرنگاران گفت: ترجيح من بر اين است که از حاشيه پرهيز کنم و اگر خبرنگاري دغدغه‌هاي عمقي و نه حاشيه‌اي داشته باشد حاضرم ساعت‌ها با او گفتگو کنم. ضمن اين‌که تلاش داريم هر دو ماه يکبار نشستي با خبرنگاران داشته باشيم، از اين رو تا پايان سال دو نشست خبري ديگر براي تبادل نظر با اصحاب رسانه خواهيم داشت.




وي در پاسخ به سوالي مبني بر جايگاه نشر ايران از لحاظ متوسط شمارگان در منطقه گفت:‌ از جهت تعداد عناوين در منطقه از رتبه خوبي برخورداريم؛ زيرا در سال‌ 89، 65 هزار عنوان کتاب مجوز نشر گرفته و منتشر شده‌اند. البته تيراژ و يا شمارگان اين کتاب‌ها براي ما رضايت‌بخش نيست زيرا همزمان با افزايش عناوين بايد تيراژ و يا شمارگان را نيز افزايش دهيم؛ ولي اين پيشرفت ميسر نمي‌شود مگر با نهادينه شدن اهداي کتاب. در شمارگان کتاب در جايگاهي پايين متوسط قرار داريم ولي در زمينه تعداد عنوان هيچ کشوري در منطقه با ما قابل مقايسه نيست.






دري با توضيح درباره وضعيت ترجمه و قانون کپي‌رايت در پاسخ به يکي از خبرنگاران گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت مطبوع ما در حوزه بحث مالکيت‌هاي معنوي لايحه‌اي توسط دولت تنظيم و از وزارتخانه به دولت ارائه شده است. در اين لايحه اين موضوع به لحاظ اخلاقي مورد تأکيد و توجه است. ما نيز معتقديم آموزه‌هاي ديني اين اجازه را نمي‌دهد که از زحمات ديگران استفاده کنيم. البته ما معتقديم ترجمه بيشتر بايد به صورت معکوس اتفاق افتد. اگر بتوانيم توسط ناشران خارجي و مترجمان غيرايراني کتاب‌هاي خود را ترجمه کنيم در اين صورت اين ترجمه يک طرفه نخواهد بود. درست است که بايد آخرين فرآورده‌هاي فکري در کشورها را در کشورمان شاهد باشيم و به دست طالبان علم برسانيم، اما معتقديم حوزه ترجمه با يک متولي سامان نمي‌يابد. همچنين بسياري از کتاب‌هاي ترجمه به دليل عدم اطلاع مترجم از کار ديگر مترجمان، چندباره ترجمه مي‌شوند، اما همين که در کتاب سال مترجم برگزيده را معرفي مي‌کنيم بايد توجه داشته باشيم که کتاب بکر و مورد نياز جامعه باشد. اما تاکيد ما بر ترجمه معکوس است؛ زيرا در حال حاضر شاهد اين هستيم که کشورهايي که زنگ بيداري در آن‌ها نواخته شده نيازمند آثار ايراني هستند.






پس از توضيحات دري، اللهياري به ارائه توضيحاتي درباره سرفصل‌‌هاي آيين‌نامه برپايي هفته کتاب و دستگاه‌ها و نهادهاي همکار در اين آيين‌نامه پرداخت. وي گفت: برگزاري هفته کتاب در کشور براساس آيين‌نامه‌اي صورت مي‌گيرد که چند ماده دارد و هدف از برگزاري آن ايجاد شوق در کودکان و نوجوانان و ترغيب کتاب و کتابخواني عنوان شده است و در اين مسير تعدادي از دستگاه‌ها همکاري ستاد هفته کتاب معرفي شده‌اند.






به گفته وي در برپايي نوزدهمين هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران، نهادهايي چون سازمان اسناد و کتابخانه ملي، سازمان صدا و سيما، انجمن ناشران کتاب دانشگاهي،‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس، دفتر شعر جوان، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور،‌ سازمان حج و زيارت، موزه عبرت، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌‌ها، مرکز اسناد انقلاب اسلامي و سازمان تبليغات اسلامي با معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همکاري مي‌کنند.




نظر شما