جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۸
کد خبر: ۴۶۴۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب/2
برگزاري مسابقات کتاب‌خواني و توليد محتوا براي کتاب‌هايي که موضوع اين مسابقات هستند، از فعاليت‌‌هاي موثر واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با عنايت به توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند.
هدف از اين فعاليت‌ها عموما ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است.
يکي از فعاليت‌‌هاي مهم و موثر واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، برگزاري مسابقات کتاب‌خواني است.
مسابقه كتابخواني يكي از شيوه‌هاي علمي و ثابت شده براي تقويت روحيه پژوهشي و انگيزه مطالعاتي است. بر اين اساس علاوه بر برگزاري مسابقات كتابخواني در سطح مراكز توسط مديران فرهنگي مناطق، اين مديريت نيز برگزاري مسابقات سراسري مناسبتي براي همه شهروندان تهراني را در فهرست برنامه‌‌هاي اجرايي خود خود قرار داده است.
از جمله مسابقات کتاب‌خواني اين واحد مي توان به مسابقات «همراه با علي(ع)» و «بهار قرآن» اشاره كرد. شيوه شركت در اين مسابقات از طريق پيام كوتاه، تأثير به سزايي در شركت گسترده شهروندان داشته است.



انتخاب عنوان مناسب براي مسابقه، توليد محتوايي كتاب، تنظيم شيو‌ه‌نامه مسابقه و ارسال به مناطق، تهيه و اجراي برنامه تبليغاتي، تهيه سئوالات و برگزاري مسابقات، اهداء جوائز و اثرسنجي و ارائه گزارش مراحل برگزاري اين مسابقات هستند.
از مسابقات کتاب‌خواني که توسط واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شده مي‌توان مسابقه سراسري «عصر امام خميني(ره)» با شمارگان 2000 نسخه کتاب در سال 83، مسابقات «متقين» با شمارگان 70 نسخه، «مادر فضيلت‌ها» با 300 نسخه ، «يادگار خيمه‌هاي سوخته» با 300 نسخه، «اسرار و عرفان» با 85 نسخه و «خطابه غدير» با2000 نسخه در سال 84، مسابقات «آزادي معنوي» با 500 نسخه، «روايت نزديك» با 3000 نسخه، «زن، ريحانه بهشتي» با 500 نسخه، «وصيت‌نامه امام(ره)» با 859 نسخه، «خورشيد مغرب» با 25 هزار نسخه و «بي‌واسطه با حسين(ع)» با 22 هزار نسخه در سال 85 را نام برد.
همچنين مسابقه «حلم و حماسه» با 25 هزار نسخه در سال 86 و مسابقات «همراه با علي(ع)» ويژه ماه مبارك رمضان با 50 هزار نسخه و «چرا نماز» با مشاركت ستاد اقامه نماز تهران با 400 نسخه در سال 87 برگزار شده‌اند.



اين واحد در سال 88 مسابقات « بهار قرآن» ويژه ماه مبارك رمضان با 150 هزار نسخه و «رايحه كتاب» به مناسبت هفته كتاب با اجرا در روزنامه همشهري و در سال 89 سه مسابقه «سي جرعه از رمضان» با اجراي تلويزيوني، «اينك آخرالزمان» ويژه ايام شعبانيه و ويژه كتاب اتوبوس با 50 هزار نسخه و «بندگي كن تا سليمانت كنند» ويژه اعياد ولايت و ويژه كتاب اتوبوس با 50 هزار نسخه را برگزار کرده است.
آن‌چه هم‌اکنون توسط واحد امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به عنوان مسابقه کتاب‌خواني برگزار مي‌شود، مسابقه «كتاب، سايبان شهر» با شمارگان 15 هزار نسخه است که به‌صورت فصلانه برگزار مي‌شود.
در اين مسابقه در هر فصل يک کتاب معرفي مي‌شود و در پايان مسابقه جوايز ارزشمندي به برگزيدگان تعلق مي‌گيرد. مسابقه «کتاب، سايبان شهر» در فصل گذشته پيرامون کتابي با عنوان «خانواده خوب» برگزار شد و جوايز آن شامل سه دستگاه لپ تاپ و پنج دستگاه دوچرخه، در چهارمين جشن کتاب‌يار به برگزيدگان اهدا شد.

در همين زمينه بخوانيد:

سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب(1) 


نظر شما