شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۷
کد خبر: ۴۶۶۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
گزارشي از وضعيت شهريه مدارس در تهران
مدارس غيردولتي شهريه معيني ندارند، البته يک نرخ از سوي آموزش و پرورش اعلام مي‌شود اما همه مي‌دانند که اين نرخ در اغلب مدارس غيردولتي رعايت نمي‌شود.

به گزارش «شهر»، علي‌اصغر محمدي گفت: مدارس غيردولتي شهريه معيني ندارند، البته يک نرخ از سوي آموزش و پرورش اعلام مي‌شود اما همه مي‌دانند که اين نرخ در اغلب مدارس غيردولتي رعايت نمي‌شود. شهريه مدارس بستگي به توافق مادر و پدر دانش‌آموزان با مدرسه دارد يا به قول برخي مسئولان شهريه را عرضه و تقاضا تعيين مي‌کند. البته رويکرد آموزش و پرورش حمايت همه‌جانبه از مدارس غيردولتي است و در اين زمينه از هيچ کاري دريغ نمي‌کند و بارها رسما اين موضوع را اعلام کرده ‌است. در تازه‌ترين اظهارات مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اذعان به دريافت شهريه خارج از ميزان تعيين شده اعلام کرد:‌ درباره بالاترين مبالغ دريافتي در مدارس غيردولتي پايتخت، برخي مدارس غيردولتي تهران اکنون تا 7 ميليون تومان نيزدريافت مي‌کنند.





خدمات جانبي پر هزينه



سيد‌علي يزديخواه در توجيه اين تخلف به فارس گفت: مدارس غيردولتي به نسبت خدماتي که به دانش‌آموزان ارائه مي‌دهند، از خانواده‌ها شهريه مي‌گيرند.وي افزود: نرخ ثابت شهريه ثبت‌نام در مدارس غيردولتي که براي کلاس‌هاي رسمي دريافت مي‌شود، معمولاً بين 700 هزار تومان تا 5/2 ميليون تومان است اما برخي خدمات جانبي ازجمله غذا، سرويس رفت‌وآمد، مشاوره‌هاي تخصصي، اردوهاي علمي و تفريحي و اجاره سالن‌هاي ورزشي براي سال تحصيلي که به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود به‌طور طبيعي هزينه آن را از خانواده‌ها مي‌گيرند.



مدارس از ما بهتران


مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مواردي همچون مسافرت دانش‌آموزان به اردوهاي تفريحي جزاير جنوبي خليج‌فارس، اقامت در هتل‌هاي لوکس يا برگزاري اردوهاي علمي 10 الي 15 روزه در برخي مدارس غيردولتي گفت: در عين حال اعمال اين هزينه‌ها به خانواده‌ها الزامي نيست و اختياري است اما به هر حال هزينه‌اي را ايجاد مي‌کند که ممکن است در هنگام ثبت‌نام به‌طور مجموع محاسبه شده و به همراه شهريه ثابت از خانواده‌ها دريافت شود که البته چون اين هزينه‌ها جانبي و اختياري است، ما چندان به آنها معترض نمي‌شويم. البته وي با رد دريافت مبالغ بيش از 7 ميليون تومان در مدارس غيردولتي اظهار کرد: ارقام مختلفي از 5 تا 7 ميليون تومان وجود دارد و البته دريافت ارقامي مانند 14 تا 17 ميليون تومان را باور ندارم.



نصب برچسب شهريه در مدارس



در همين حال و با وجود پذيرش دريافت شهريه بيش از ميزان تعيين شده از سوي مديرکل شهر تهران، معاون وزير آموزش و پرورش با رد اظهارات وي تاکيد کرد:تا‌کنون در مدارس غيردولتي نرخ شهريه 7 يا 8 ميليوني نداشتيم، اگر والدين اين نرخ‌ها را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا از طريق حوزه نظارت اين مسئله را پيگيري کنيم.

معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت‌هاي مردمي و خانواده، با بيان اينکه نرخ شهريه به‌صورت پوستر در مدرسه نصب شده و در معرض ديد اوليا قرار دارد، گفت: شهريه غيرقانوني در مدارس غيردولتي نداريم، دريافت شهريه خارج از نرخ مصوب در مدارس غيردولتي خلاف قانون است.



فرشته حشمتيان نيز در توجيه در حمايت از مدارس غيردولتي گفت: شهريه مدارس غيردولتي الگوي مشخصي دارد و تعيين شهريه براساس ماده قانوني در دستور کار شوراي نظارت بر مدارس غيردولتي است. وي با بيان اينکه کميته تعيين نرخ شهريه مدارس غيردولتي را در مناطق داريم به فارس اظهار کرد: شهريه مصوب مدارس غيردولتي در کميته تعيين نرخ مطرح مي‌شود که اگر اين نرخ به تصويب اين کميته برسد، نرخ شهريه به‌صورت پوستر در مدرسه نصب خواهد شد و در معرض ديد اوليا قرار مي‌گيرد.



رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت‌هاي مردمي و خانواده درخصوص شهريه‌هاي نامتعارفي که بعضي از مدارس غيردولتي از خانواده‌ها دريافت مي‌کنند، بيان داشت: ابتدا بايد ديد نرخ مصوب شهريه آن مدرسه چقدر است؛ به هر حال در هر مدرسه غيردولتي نسبت به امکانات و خدماتي که به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود نرخ شهريه تغيير مي‌کند و زماني مصوب مي‌شود که به تأييد کميته تعيين نرخ شهريه برسد.





وي به نرخ پايه شهريه مدارس غيردولتي در کشور اشاره کرد و ادامه داد: دوره ابتدايي 350 هزار تومان، راهنمايي 450 هزار تومان و دبيرستان600 هزار تومان است البته در مدارس غيردولتي کلانشهرها امکانات و سرويس‌دهي خاصي وجود دارد از اين‌رو هر مدرسه با توجه به سرويس‌دهي و خدماتي که ارائه مي‌دهد، نرخ شهريه تغيير پيدا مي‌کند اما با وجود اين، نرخ شهريه بايد در کميته تعيين نرخ شهريه مورد بررسي قرار گيرد و به تصويب برسد.



منبع: همشهري آنلاين

نظر شما