چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۶۸۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
نمايشگاه‌هاي مناسبتي، از عکس‌هاي تعزيه و سفره‌هاي حسيني گرفته تا يادمان مرتضي مميز و جعفر روحبخش، در دومين دهه آذرماه بخش مهمي از فضاي گالري‌هاي تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي تالار وحدت، آرت سنتر، ماه، گلستان، سين،‌ زمستان،‌ ميرميران و مميز،‌ در روزهاي آينده ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار تجسمي خواهند بود.


گالري‌هاي صبا،‌ آران، اکو، دي، سيحون،‌ راه ابريشم، نار، آن، هما، ايده و هفت ثمر نيز در روزهاي گذشته نمايشگاه‌‌هايي را افتتاح کرده‌اند که در هفته آينده نيز ادامه خواهد داشت.




نمايش عکس‌هاي تعزيه در تالار وحدت



نمايشگاه مجموعه‌اي از قديمي‌ترين عکس‌هاي تعزيه با عنوان «به تماشا...» به مناسبت ماه محرم ديروز سه شنبه 8 آذر در تالار وحدت افتتاح شد.



اين عکس‌ها که 32 قطعه 100 در 70 سانتيمتري هستند، از کاخ موزه گلستان به امانت گرفته شده و بيشتر آن‌ها توسط عکاسان خارجي و تعدادي نيز توسط ناصرالدين شاه قاجار گرفته شده است.

اين نمايشگاه که عکس‌هاي آن بيش از 100 سال قدمت دارند، به همت بنياد رودکي و با مشارکت کاخ موزه گلستان برگزار مي‌شود و به مدت يک ماه در تالار وحدت واقع در خيابان حاظ، خيابان استاد شهريار برپا خواهد بود. علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 به تالار وحدت مراجعه کنند.




يادمان جعفر روحبخش در آرت سنتر


مجموعه آرت سنتر بار ديگر نمايشگاهي از آثار نقاشان معاصر ايران را به ياد جعفر روحبخش، يکي از چهره‌هاي شاخص مکتب سقاخانه، ‌برگزار مي‌کند.

اين نمايشگاه که نمونه ديگري از آن در دي‌ماه سال گذشته در آرت سنتر برگزار شد، روز جمعه 11 آذرماه گشايش مي‌يابد.



جعفر روح‌بخش در سال 1317 شمسي در تهران متولد شد و تحصيلات خود را تا اخذ مدرک کارشناسي ارشد در رشته نقاشي ادامه داد. او كه از استادان رشته‌هاي طراحي، نقاشي و چاپ دانشگاه تهران بود در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي بسياري شرکت کرده و جوايزي نيز به دست آورد.



وي که از چهره‌هاي شاخص مکتب سقاخانه در نقاشي معاصر ايران به شمار مي‌رود، در تاريخ هشتم ارديبهشت سال 1375 درگذشت.



بازديد از نمايشگاه يادمان اين هنرمند از 12 تا 22 آذر همه‌روزه از ساعت 12 تا 21 براي عموم امکان‌پذير است. مجموعه آرت سنتر همچنين روز جمعه 11 آذرماه نمايشگاهي دونفره از مجسمه‌هاي برنزي رخساره و اميد بنايي را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه نيز روز 11 آذر از ساعت 16 تا 21 افتتاح مي‌شود و تا 22 آذرماه همه‌روزه از ساعت 12 تا 21 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


مجموعه آرت سنتر در خيابان شريعتي، ضلع شمال غربي پل صدر، پلاک 1716 واقع است.




«زنان ايراني» در گالري ماه


گالري ماه از روز جمعه 11 آذر ميزبان نمايشگاهي از تازه‌ترين آثار رضوان صادق‌زاده، مدرس و عضو هيئت علمي دانشگاه هنر ، خواهد بود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز 11 آذرماه از ساعت 16 تا 21 برگزار مي‌شود و نمايش آثار صادق‌زاده تا سه‌شنبه 22 آذر ادامه خواهد داشت. گالري ماه واقع در خيابان آفريقا کوچه گلستان شماره 89، سه‌شنبه 15 آذرماه و يکشنبه‌ها تعطيل است. رضوان صادق‌زاده متولد سال 1343 در اردبيل و فارغ‌التحصيل رشته نقاشي در مقطع کارشناسي ارشد از دانشگاه هنر تهران است. وي همچنين عضو هيئت علمي دانشگاه هنر بوده و هم‌اکنون رياست دپارتمان نقاشي اين دانشگاه را بر عهده دارد. آثار صادق‌زاده عموما فيگوراتيو و متاثر از نقاشي ايراني است و اغلب زناني را از زوايايي مينياتوري در لباس‌هايي سرشار از رنگ و نقش تصوير مي‌کند که در فضايي ساده و آرام جاي گرفته‌اند. صادق‌زاده که تاکنون بيش از 10 نمايشگاه انفرادي و 50 نمايشگاه گروهي در ايران و خارج از کشور برگزار کرده، برگزيده‌ چهارمين دوسالانه‌ نقاشي تهران در سال 1378، برنده جايزه‌ نفر سوم نمايشگاه «سرزمين من» در لندن در سال 2000 و تقدير‌شده در دوسالانه‌ نقاشي جهان اسلام در موزه‌ هنرهاي معاصر تهران است.




نمايش آثار کلکسيوني در گلستان


نمايشگاه آثار دو مجموعه‌دار مشهور نقاشي و مجسمه روز جمعه 11 آذر در گالري گلستان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه 16 آذر برخواهد بود و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 21 در گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 24 از اين آثار ديدن کنند.






به ياد مميز در تالار زمستان


«يک نفر هميشه استثناء است» نام نمايشگاهي است از پوسترهاي منتخب طراحان گرافيک ايران که به ياد مرتضي مميز برگزار مي شود. اين نمايشگاه به بهانه ششمين سالروز درگذشت زنده‌ياد مرتضي مميز، روز جمعه 18 آذرماه ساعت 17 در تالار زمستان خانه هنرمندان ايران افتتاح مي‌شود و تا 30 آذر ادامه خواهد داشت.


همچنين بنياد مميز امسال نيز چون هرسال، در ششمين سالروز درگذشت زنده‌ياد مميز نمايشگاهي از آثار «نيکولاس تراکسلر» گرافيست برجسته سوئيسي با عنوان «بداهه‌سازي بصري» را برپا ‌خواهد کرد. اين مجموعه نيز روز جمعه 18 آذرماه آذرماه در گالري مميز خانه هنرمندان ايران افتتاح مي‌شود. خانه هنرمندان ايران در خيابان کريمخان زند، خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، باغ هنر واقع است.




عصر جمعه در گالري سين


گالري سين روز جمعه 11 آذر ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي زروان روحبخشان با عنوان «عصر جمعه: مکعب سفيد» خواهد بود.


اين نمايشگاه روز جمعه ساعت 15 افتتاح مي‌شود و به مدت دو هفته تا 21 آذر همه‌روزه از ساعت 15 تا 21 ميزبان علاقمندان خواهد بود. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.




نمايش عکس‌هاي سفره‌هاي حسيني در خانه هنرمندان



اولين نمايشگاه تخصصي عکس سفره‌هاي حسيني با آثار جمعي از هنرمندان سه‌شنبه هشتم آذر در محل خانه هنرمندان افتتاح شد. اين نمايشگاه که از سوي اين سايت به عنوان دبيرخانه دائمي مسابقات فرهنگي هنري سفره‌هاي ايراني اسلامي و با حمايت خانه هنرمندان ايران، به مناسبت فرارسيدن ايام سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) در نگارخانه ميرميران برپا شده است، شامل 17 تابلو عکس در ابعاد 90 ×60 است که از بين 72 عکس منتخب و برگزيده مسابقات دو دوره گذشته عکاسي از سفره‌هاي حسيني توسط شوراي هنري خانه هنرمندان ايران انتخاب شده‌اند. موضوع اين عکس‌ها به گوشه‌اي از آيين سوگواري ايرانيان در ايام محرم و صفر و نذورات ايشان به طور مشخص و اختصاصي مي‌پردازند. طراح و دبير اين نمايشگاه و مسابقات محمدصالح حجت‌الاسلامي است و داوري مسابقات مذکور را محمد مهدي رحيميان، مجتبي آقايي، يدالله عبدي، حسين بهرامي، فرامرز عامل بردبار، مهدي سروري و مهدي توکليان برعهده داشتند.

ابراهيم باقرلو، محمود بازدار، اکبر ترابي، مهدي جهانگيري، محمدصالح حجت‌الاسلامي، سيدعلي حسيني‌فر، رضا رادپور، سهيل زندآذر، حميد شعفي‌زاده، مرتضي صالحي، جواد عسگراوغلي، سيد ابوالفضل عدل، داوود کهن ترابي، حسن قائدي، منصوره معتمدي و غلامحسين محبي از جمله هنرمنداني هستند که آثارشان در اين نمايشگاه ارائه شده است. در روز اختتاميه اين نمايشگاه نيز دو تن از خاطره‌نويسان منتخب سال‌هاي گذشته خاطره ارسالي خود را در جمع حضار مي‌خوانند. به زودي ضمن نمايش کليه عکس‌هاي منتخب دوره‌هاي گذشته بر روي سايت لقمه، فراخوان چهارمين دوره مسابقات عکاسي از سفره‌هاي حسيني از سوي اين دبيرخانه نيز منتشر مي‌شود.




نگين‌هاي نگارگري در صبا


اولين مرحله از «هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران» در بخش اساتيد مدعو در نگارخانه‌هاي لرزاده و صبا برپاست. «هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران» عصر سه شنبه اول آذر در موسسه صبا افتتاح شد. در بخش مدعوين دوسالانه هشتم، در نگارخانه لرزاده آثاري از استادان شاخص و صاحب سبك همچون هادي تجويدي، علي مطيع، محمد تجويدي، محمد باقر آقاميري، حسين عصمتي، اردشير مجرد تاكستاني، عباس جمالپور و مجيد مهرگان در قالب هاي نگارگري و تذهيب به چشم مي خورد. يكي از آثار نفيس اين بخش، تابلو مشهور «در مجلس سلطان محمود غزنوي» اثر استاد فقيد علي مطيع است.

در نگارخانه صبا نيز آثاري از چهره‌هاي آشنا و شاخص هنر نگارگري و تذهيب در سال‌هاي اخير كه بسياري از آنها صاحب شيوه هاي ابداعي و تركيب خاص خود نيز هستند، از جمله هادي آقاميري،‌ جليل جوكار، فريدون جوقان، امير طهماسبي و مهر زمان فخار منفرد ديده مي‌شود. اين آثار در قالب‌هاي شمسه، ترنج، نقوش بديع تركيبي، گل و مرغ و نگارگري به نمايش در آمده است.

گشايش بخش اساتيد مدعو هشتمين دوسالانه ملي نگارگري، با ارائه 62 اثر از سه نسل از صاحب نامان اين هنر، در چند دهه اخير نمايي از روند كيفي در نگارگري و تذهيب و هنرهاي وابسته به آن را پيش چشم همه علاقه‌مندان پيگير اين هنر نهاده است.



موسسه صبا تا 30 آذر ميزبان هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران، در اين بخش خواهد بود. علاقه مندان براي بازديد مي‌توانند به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه کنند.




سوررئاليسم مهران صابر در آران


گالري آران از روز جمعه 4 آذر ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي مهران صابر خواهد بود. صابر در اين آثار با قراردادن موجودات و عناصري غالبا ناهمگون و ناساز در يك قاب، فضائي غيرمنطقي اما در عين حال شگفت‌انگيز خلق مي‌كند. جنبه‌هاي تصويري و فلسفي آثار اخير وي بيانگر قدرت احساس و واقعيت شاعرانه اين نقاشي‌هاست.



در اين دنياي غيرمنطقي ساخته مهران صابر، نيروي روياها بر هنرمند حكم مي‌راند . او نه تنها با موفقيت، احساسات و ناآرامي‌هايش را به مخاطب منتقل ميكند؛ بلكه در نهايت تعادل صحنه‌ها و موجوداتي كامل و دقيق پديد مي‌آورد. نمايشگاه آثار اين نقاش تا 14 آذر در گالري آران ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت 11 تا 19 به گالري آران واقع در خيابان کريمخان خردمند شمالي کوچه دي شماره 12 مراجعه کنند.



مناظر شهري در گالري هفت ثمر

نمايشگاهي از عکس‌هاي حسن رجبي‌نژاد با موضوع مناظر شهري و درخت با عنوان «به سوي بهشت» در گالري هفت ثمر برپاست.

مجموعه عكس‌هاي «به سوي بهشت» اثر حسن رجبي‌نژاد، نگاهي مستندنگارانه به مناظر شهري با موضوع درخت دارد كه در زمستان سال‌هاي 1388 و 1389 با دوربين آنالوگ و با فيلم 135 رنگي عكاسي شده‌اند.

در اين نمايشگاه، 29 قطعه عكس در اندازه 60 در 40 سانتيمتر و بر روي شاسي ارائه شده است.

اين نمايشگاه هفتمين نمايشگاه انفرادي رجبي نژاد است. وي پيشتر نمايشگاه‌هايي با عناوين «راب‌هاي كمونيست» در سال 1382، «كَرني زنان» (مجموعه انسان ايراني 5)، «چمخاله دريا كنار»(مجموعه انسان ايراني 4) در خانه هنرمندان ايران،‌ «ايران، ايتاليا، فرانسه»(مجموعه انسان ايراني 3 و انسان خارجي 1) و «مال فروشان» برگزار كرده است.

اين هنرمند در بيش از 15 نمايشگاه گروهي در ايران و خارج از كشور حضور داشته است. حسن رجبي نژاد متولد 1350 در لنگرود استان گيلان و فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد عكاسي از دانشگاه هنر تهران است. وي از سال 1382 تاكنون در دانشگاه هنر تهران، دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه گيلان و چند دانشگاه ديگر به تدريس عكاسي پرداخته است. وي همچنين عكاس برگزيده سومين جشنواره عكس‌هاي دريايي ايران در سال 1385 است و در نهمين دو سالانه عكس ايران نيز ديپلم افنخار و تنديس دو سالانه را دريافت كرد.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي مشاهده اين آثار از ساعت 16 تا 20 به گالري هفت ثمر مراجعه كنند.



صنايع دستي بوليوي و ونزوئلا در موسسه اکو


نمايشگاه آثار هنري و صنايع دستي کشورهاي بوليوي و ونزوئلا با عنوان «قلب فرهنگي جهان» در نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو برپاست.



اين نمايشگاه که با آثاري از هنرهاي سنتي و صنايع دستي کشورهاي بوليوي و ونزوئلا روز جمعه چهارم آذر ماه با حضور سفيران اين کشورها در ايران و رئيس مؤسسه فرهنگي اکو گشايش يافت، شامل آثار هنري همچون عکس، نقاشي، سازهاي سنتي، پارچه‌هاي ارزشمند، کلاه‌ها و سبدهاي حصيري است که با هدف معرفي و آشنايي با فرهنگ و هنر دو کشور بوليوي و ونزوئلا برگزار شده است.

نمايشگاه آثار هنري و صنايع دستي کشورهاي بوليوي و ونزوئلا تا 18 آذرماه همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 10 تا 20 و روزهاي جمعه از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان و علاقمندان خواهد بود. نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو در خيابان شهيد موحد دانش (اقدسيه)، کوچه ناز، پلاک 10 واقع است.



مساوات در گالري دي


گالري دي از روز جمعه چهارم آذرماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي محمد مساوات است. اين نمايشگاه تا روز يکشنبه 13 آذرماه همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود. گالري دي در نياوران، ابتداي پاسداران، تنگستان چهارم، ناز يك، بن بست ترانه، پلاك 3 واقع است.




سيحون و درختان پونه


نمايشگاه نقاشي‌هاي پونه جعفري‌نژاد با عنوان «درختان» روز جمعه 4 آذرماه در گالري سيحون افتتاح شد. اين نمايشگاه تا چهارشنبه 16 آذرماه برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به جز جمعه 11 آذرماه، از ساعت 10 تا 18 از آثار جعفري‌نژاد ديدن کنند. گالري سيحون در خيابان بخارست(وزرا)، کوچه چهارم، شماره 11 واقع است.




تصويرسازي در راه ابريشم


گالري راه ابريشم از روز جمعه چهارم آذرماه ميزبان نمايشگاهي از آثار تصويرسازي پويا پرهيزکار است.


مراسم افتتاح اين نمايشگاه که عنوان آن «خواب گردي» است، روز جمعه 4 آذر برگزار شد و علاقمندان مي‌توانند تا 21 آذر در طول هفته از ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري راه ابريشم واقع در فرمانيه، خيابان لواساني، پلاك 103 روزهاي جمعه تعطيل است.




ديوارهاي گالري نار و آثار ميرزاخاني


نمايشگاه نقاشي‌هاي ليلا ميرزاخاني از روز جمعه چهارم آذرماه در گالري نار برپاست. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه 16 آذر ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه ديدن کنند. گالري نار در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين محموديه و زعفرانيه، پاساژ رولکس، شماره 5 واقع است.




شهرزاد منعم در اتاق 101


گالري «آن» از روز جمعه چهارم آذرماه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي شهرزاد منعم با عنوان «اتاق 101» را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا روز سه‌شنبه 22 آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 20 در گالري آن واقع در ونک، خيابان سئول، پلاک 40 از اين آثار بازديد کنند.




خروج از جو در گالري هما


نمايشگاه نقاشي‌هاي بهمن محمدي با عنوان «خروج از جو» از روز جمعه 4 آذرماه در گالري هما برپاست. به گفته فرحناز فراشاه مدير گالري هما، «خروج از جو» عنواني است که تلويحا بلند پروازي ذهني هنرمند را به رخ بيننده و شنونده اش مي‌رساند . بهمن محمدي داعيه بيان فردي و تجسم ريختي نقاشي‌هايش را با ممارست در شيوه شخصي و متنوعي اعلام کرده و اين مجموعه دومين نمايش انفرادي او در گالري هماست .


در اين مجموعه شاهد جهاني هستيم که به واسطه فضاسازي و تغيير زوايه نگاهمان سورئاليزه به نظر مي‌رسد. بهمن محمدي در بيانيه اين سري از نقاشي‌هايش مي‌نويسد: «مجموعه‌ي حاضر واقعيت‌پردازي از همان جهاني‌ست که در آن زندگي مي‌کنيم و چون همه روزه با آن درگيريم تصوير واقعي‌اش را گم کرده‌ايم . تصويري که تا زاويه‌ي نگاه‌مان را تغيير ندهيم پي به رازآلودگي‌اش نمي‌بريم.»




علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 13 آذرماه همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 به آدرس خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، پلاک 58، ورودي از درب پارکينگ، مراجعه کنند .




«عصر جمعه» مميز در گالري ايده


گزيده‌اي از تصويرسازي‌هاي دهه‌ چهل مرتضي مميز با عنوان «عصر جمعه» در گالري «ايده» به نمايش درآمده است. اين مجموعه از چهارم آذرماه و در آستانه ششمين سالروز درگذشت پير گرافيك ايران به نمايش گذاشته مي‌شود.



زنده ياد مميز اين تصويرسازي‌ها را در دهه‌ چهل براي کتاب هفته خلق کرده بود كه شامل سبک‌هاي متفاوتي از کارهاي اين هنرمند برجسته است و پرکاري و خلاقيت کم‌نظير مميز در اين تصويرسازي‌ها باعث شناخته شدن او شد.



اين نمايشگاه تا 18 آذرماه در گالري «ايده» به نشاني تهران، خيابان کريم‌خان زند، خردمند شمالي، خيابان هجدهم، شماره 26 برپا خواهد بود.




نظر شما