جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۷۰۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
برنامه‌هاي بخش کتاب و ادبيات نمايشگاه خيمه خورشيد در قالب روايت مثنوي طاقديس، شب‌هاي شعر عاشورايي، معرفي 14 کتاب و نويسنده برگزيده در عرصه فرهنگ عاشورا، مقتل خواني و نمايشنامه خواني برگزار مي‌شود.

به گزارش «شهر» مراسم «مثنوي طاقديس خواني» هر شب با خوانش استاد رضا معماريان در بخش ادبيات و كتاب‌ انديشه‌هاي عاشورايي، نمايشگاه فرهنگي هنري «خيمه خورشيد» انجام مي‌شود.


«مثنوي طاقديس خواني» اثر ملا احمد نراقي از بزرگان ادبيات آييني است که در طول برگزاري نمايشگاه و به مدت 14شب در بخش ادبيات و كتاب‌ انديشه‌هاي عاشورايي، نمايشگاه برپا است.


همزمان با برگزاري اين نمايشگاه 14 اثر برتر از ادبيات عاشورايي با حضور نويسندگان و با هدف معرفي چشم اندازهاي انديشه‌هاي ادبيات آييني در قلمرو فرهنگ عمومي، معرفي و نقد و بررسي مي‌شود. همچنين پاسخگويي به پرسش هاي نسل جوان و علاقمندان به ادبيات آييني، مبناي اين نشست ها است.


«مقتل خواني» يكي از برنامه‌هاي بخش ادبيات و كتاب‌ انديشه‌هاي عاشورايي نمايشگاه فرهنگي هنري «خيمه خورشيد» است كه هر روز در طول برگزاري نمايشگاه از ساعت 16:30در سالن غدير كانون پرورش فكري و كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.


در اين برنامه با توجه به متن مقتل‌هاي معتبر، متوني برگزيده از مقتل‌ها توسط رواي روايت مي‌شود. در اين مقتل‌خواني علاوه‌ بر روايت از شخصيت‌هاي عاشورايي، بر قابليت‌هاي داستاني، نمايشي و هنري مقتل‌نويسي نيز تاكيد مي‌شود.


مقتل‌خواني يكي از موضوعات ادبيات آييني است كه در طول دو دهه گذشته اقبال گسترده‌ وقابل تاملي در بين نويسندگان جوان به اين موضوع شده است.از جمله اين تلاش‌ها مي‌توان به كوشش نويسندگاني از جمله چون سيدمهدي شجاعي،حميد گروگان و سيدعلي كاشفي خوانساري اشاره كرد. مقتل‌خواني قلمرو نويافتي است كه با بهره‌گيري از خوانش امروزي آن مي‌تواند درجذب، جستجوگران انديشه هاي عاشورايي موثر باشد.


همچنين متن نمايش‌ «حقيقت دارد تو را در خواب بوسيدم» نوشته ميلاد اکبرنژاد به مدت 14 شب از ساعت 17:30 در نمايشگاه فرهنگي هنري «خيمه خورشيد» و در سالن غدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از سوي نقش خوانان حوزه نمايش خوانده مي شود.


نقش‌خوانان اين نمايشنامه سلمان خطيب، عمارخطيب، هوشنگ قوانلو، محسن‌رحماني، هوتن شكيبا، سپهرحق‌شناس، مژگان خالقي، محمدطهماسب و ايرج سلام‌پور هستند.


همچنين «خيمه خورشيد» ميزبان شاعران عاشورايي در شب هاي شعر است. اين مراسم هر شب از ساعت 18:30 در سالن غدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار مي‌شود. تا كنون در اين شب هاي شعر، شعرايي از جمله سيدعبدالرحيم سعيدي‌راد، محمدرضا سهرابي‌نژاد، اميرعلي مصدق، سيدميثم حسيني، معصومه لطف‌علي‌پور و رحيم علمداري آثار عاشورايي خود را قرائت كردند.


در ادامه برنامه‌هاي «شب شعر عاشورايي» شاعران ديگري از جمله مصطفي محدثي خراساني، ابوالقاسم حسين‌جاني، پرويز بيگي حبيب آبادي، حسين اسرافيلي، سعيد بيابانكي، بيژن ارژن، جواد محقق و اميد مهدي‌نژاد و خليل عمراني شعرخواني خواهندكرد.


در اين مراسم علاوه‌بر شعرخواني، به نقد و بررسي چشم‌انداز ادبيات عاشورايي و توجه نسل جوان به خوانش امروزي از ادبيات آييني نيز پرداخته مي‌شود.


نمايشگاه فرهنگي هنري «خيمه خورشيد» از 12تا 25 آذر ( 7 تا 20 محرم ) ساعت 8 تا 20 در مرکز آفرينش هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب، برگزار مي‌شود.

نظر شما