پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۹
کد خبر: ۴۷۵۵۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
گزارش«شهر» از برنامه‌هاي گالري‌ها در زمستان
گالري‌هاي تهران در نخستين روزهاي زمستان ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه و متنوعي از آثار جوانان و پيشکسوتان هنرهاي تجسمي هستند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌‌هاي شکوه، شيرين، طراحان آزاد، فروهر، نار، اعتماد، هما، سيحون، گلستان، سين و ساربان در هفته‌هاي آينده نمايشگاه‌‌هاي تازه‌ نقاشي، عکس و مجسمه را ميزباني مي‌کنند.



گالري‌‌هاي تالار وحدت، فروهر، ماه مهر، اثر، راه ابريشم، ماه، اكو و موزه هنرهاي معاصر تهران نيز از روزها و هفته‌‌هاي گذشته نمايشگاه‌‌هايي را افتتاح کرده‌‌اند که در هفته آينده نيز ادامه دارند.



«غريب اما آشنا» در گالري شکوه


نمايشگاه تازه‌ترين نقاشي خط‌هاي عنايت‌الله نظري‌نوري، عصر جمعه دوم دي در گالري شكوه افتتاح مي‌شود. «غريب اما آشنا» عنوان اين مجموعه است كه در آن 20 تابلوي تازه به نمايش گذاشته مي‌شود. اين آثار همگي در سال جاري و با اكرليك و مركب كاليگرافي روي بوم خلق شده‌اند.

نظري نوري كه متولد 1316 در محله سرچشمه تهران است بيش از 50 سال است حضوري فعال در جامعه هنري دارد و علاوه بر خلق آثار نقاشي‌خط و آبرنگ،‌ به عنوان كارشناس هنري، مقالات و سخنراني‌هاي متعددي را ارائه کرده است. او كه آثارش در آمريكا، سوئيس و‌ مالزي به نمايش درآمده است، مي‌گويد المان‌ها و نشانه‌هاي زيبايي‌شناسانه نقاشي‌خط‌هاي خود را از آيين‌هاي مذهبي و خاستگاه‌هاي اجتماعي وام مي‌گيرد. او خطوط و حروفش را برآمده از معماري تكايا و مساجد، فرم‌هاي علم و كتل و حركات دسته‌هاي سينه‌زني مي‌داند و نقاشي‌خط را نفس تازه‌اي در خط و رنگ تعبير مي‌كند.



«غريب اما آشنا» پنجمين نمايشگاه انفرادي اين هنرمند در زمينه «نقاشي خط» ‌است كه تا هفتم دي ماه داير خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري شكوه واقع در چهارراه فرمانيه، بلوار شهيد اندرزگو، خيابان سليمي شمالي،‌ كوچه امير نوري، شماره 19 ديدن کنند.

«سياه‌کلام» رضا پناهي در آن


گالري آن و بنيان فرهنگي آن از روز جمعه دوم دي‌ماه آثاري از رضا پناهي را در مجموعه‌اي با عنوان «سياه کلام» ميزباني مي‌کنند. اين نمايشگاه که در فاصله دو جمعه از دوم تا 23 دي‌ماه برپا خواهد بود،‌ همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان است و نشستي با هنرمند نيز در روز جمعه 16 دي‌ماه از ساعت 18 تا 20 در گالري آن برگزار خواهد شد.


نگارستان آن و بنيان فرهنگي هنري آن در ونک، خيابان سئول، شماره 44 و 40 واقعند.




عذاب و اکستازي در گالري شيرين


گالري شيرين از روز جمعه دوم دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي گروهي با عنوان «عذاب و اکستازي» خواهد بود. اين نمايشگاه تا روز 14 دي ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين مجموعه همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 به گالري شيرين واقع در خيابان ولنجک، کوچه هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.



آخر بازي در طراحان آزاد


نمايشگاهي از آثار غزاله هدايت و ترانه همامي با عنوان «آخر بازي» از روز جمعه دوم دي‌ماه در گالري طراحان آزاد افتتاح مي‌شود. «آخر بازي» تا روز هشتم دي‌ماه ادامه خواهد داشت و بازديدکنندگان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه در گالري طراحان آزاد واقع در ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاک 5 ديدن کنند.




عکس‌هاي شخصي در فروهر


گالري فروهر از روز جمعه نهم دي ميزبان نمايشگاه عکس‌هاي رهام شيراز با عنوان «شخصي در عمومي» خواهد بود. اين نمايشگاه تا روز 26 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار روزهاي شنبه، يکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌‌ها 12 تا 18 و جمعه‌ها 18 تا 20 به گالري فروهر واقع در خيابان آفريقا(جردن)،‌نبش بلوار گلستان، پلاک 2 مراجعه کنند.




ايراندوست در گالري نار


گالري نار از روز پنجشنبه يکم دي‌ماه نمايشگاهي از آثار حسين ايراندوست را ميزباني مي‌کند. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز پنجشنبه از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند از روز جمعه دوم تا روز 13 دي‌ماه همه‌روزه به‌جز پنجشنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري نار مراجعه کنند. گالري نار در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين محموديه و زعفرانيه، پاساژ رولکس واقع است.



تعطيلات سال نو ميلادي در گالري اعتماد


هر دو شعبه گالري اعتماد در تهران و دوبي، اين روزها در آستانه سال نو ميلادي به تعطيلات مي‌روند، ولي پس از آن گالري اعتماد تهران در روز جمعه 16 دياز ساعت 14 تا 20 مراسم افتتاحيه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي سحر صفاريان را برگزار مي‌کند. اين نمايشگاه تا 24 دي ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 15 تا 21 از اين آثار در گالري اعتماد واقع در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان(دو راهي سمت راست)، پلاک 4 ديدن کنند.



هما و فانتزي بزرگ فرشيد مثقالي


فرشيد مثقالي يکي از شاخص‌ترين چهره‌هاي فرهنگي قرن بيستم ايران است و بسياري از هنرها از جمله عکس، گرافيک و تصويرگري معاصر و همچنين انيميشن با کوشش‌هاي او به سرانجام امروزين خود رسيده‌اند . گالري هما از روز جمعه دوم دي ماه مجموعه‌اي از مجسمه‌هاي اين هنرمند را براي علاقه‌مندان به نمايش خواهد گذاشت.

مجسمه‌هاي مثقالي به زعم بسياري از هنرشناسان از شخصي‌ترين تجربيات در مجسمه‌سازي معاصر ايران محسوب مي‌شوند و به دليل چالش بزرگي که رودرروي سنت خشک مدرنيستي قرار داده‌اند از جايگاه ويژه‌اي در تاريخ هنر اين مرز و بوم برخوردارند. اين نمايشگاه تا 13 دي ماه در گالري هما ادامه خواهد داشت و همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، پلاک 58، ورودي از درب پارکينگ، مراجعه کنند.



سهيلا حقيقت در سيحون

گالري سيحون از روز جمعه دوم دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي سهيلا حقيقت خواهد بود. اين نمايشگاه روز دوم دي از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا هفتم دي‌ماه همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 از اين آثار در گالري سيحون واقع در خيابان بخارست، کوچه چهارم، شماره 30 ديدن کنند. نصرت‌اله مسلميان، نقاش و مدرس در يادداشتي درباره اين آثار مي‌نويسد:‌ نقاشي‌هاي سهيلا حقيقت، از متني پارادوسيکال برخوردار هستند. عناصر موجود در اين متن، نشانه‌ها و نمادهايي هستند که هنرمند از آن‌ها در جهت دستيابي به مفهومي هنري و اجتماعي استفاده مي‌کند. حضور هم‌زمان سطوح رنگ تخت، خط نوشته‌هاي فارسي، نقش‌مايه‌ها و طراحي در شکل دادن به اين متن پارادوسيکال، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کنند.


مجسمه‌‌هاي رهايي در گلستان


مجموعه‌اي از مجسمه‌هاي چوبي فريبا رهايي از روز جمعه دوم دي‌‌ماه در گالري گلستان به نمايش گذاشته مي‌شود. ليلي گلستان درباره آثار وي مي‌نويسد: «فريبا رهايي مجسمه‌ساز است و با چوب کار مي‌کند. به شکل چوب اشکال خودش را اضافه مي‌کند و مجسمه‌اي به‌وجود مي‌آورد ملموس و آشنا انگار از اول همين بوده، مجسمه‌هايش زيبايند و ديدن دارند.»


اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه 7 دي ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 مراجعه کنند.



نقاشي در سين

گالري سين از دوم تا 11 دي ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي سروش دبيري با عنوان «پنجره‌‌ها»‌ خواهد بود. همچنين از 16 دي‌ماه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ماني غلامي و مهدي احمدي، در گالري سين افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه توسط مهران راد جمع‌آوري شده است و تا 26 دي‌ماه از ساعت 15 تا 21 ميزبان علاقمندان خواهد بود. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.


گلشن خيال در ساربان


نمايشگاهي از نقاشي‌هاي حبيب‌اله صادقي با عنوان «گلشن خيال» از روز جمعه دوم دي ماه در گالري «ساربان» برپا مي‌شود. حبيب‌اله صادقي که سال گذشته پس از 5 سال، تازه‌ترين آثار خود با عنوان «قطعه‌اي از بهشت» را در گالري ساربان به نمايش گذاشته بود، بخشي ديگر از آثار جديدش را که با همان نگاه خلق شده‌اند، به نمايش مي‌گذارد. اين آثار با تکنيک ترکيب مواد روي بوم خلق شده‌اند. «گلشن خيال» هشتمين نمايشگاه انفرادي حبيب‌اله صادقي به شمار مي‌رود. او پيش از اين بيش از 180 نمايشگاه داخلي و خارجي برگزار کرده است. نمايشگاه تازه وي نيز روز جمعه دوم دي از ساعت 16 افتتاح مي‌شود و تا 16 دي‌ماه همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


گالري ساربان در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع است.






«سوگ نگاره‌ها» در موزه هنرهاي معاصر تهران


نمايشگاهي از آثار هنرمندان معاصر با عنوان «سوگ نگاره‌ها» دوشنبه 28 آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد. اين نمايشگاه در بخش اصلي آثار نقاشان معاصر ايران را پوشش مي‌دهد و به ارائه آثار نقاشي خلق شده با مضامين حماسه کربلا مي‌پردازد. در بخش ديگر نيز، آثاري در زمينه نگارگري و هنرهاي سنتي به نمايش گذاشته مي‌شود. مروري بر آثار نقاشي خيالي نگاري با نمايش آثاري از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نيز بخش ديگر نمايشگاه «سوگ نگاره‌ها» است.




هنرمندان معاصر قرقيزستان در اكو


نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو از روز جمعه 25 آذر ميزبان آثار نقاشي سه تن از هنرمندان معاصرقرقيزستان است. اين نمايشگاه شامل 48 اثر از 26 هنرمند معاصر اين کشور است.


اين نمايشگاه تا پنجم دي ماه از يكشنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 20 و روزهايجمعه از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان و علاقمندان خواهد بود.




«تار- ي» در ماه


گالري ماه از 25 آذرماه آثار نقاشي شيما اسفندياري را ميزباني خواهد کرد.‌ اين مجموعه که بسياري از آثار آن‌ با تکنيک منوپرينت خلق شده‌اند، «تار- ي» نام دارد و مراسم افتتاح آن روز 25 آذر از ساعت 16تا 21 در گالري ماه برگزار خواهد شد. شيما اسفندياري متولد سال 1356 درتهران است. وي دانش‌آموخته رشته نقاشي در دانشگاه آزاد هنر و معماري تهران در مقطعکارشناسي است و در بينال طراحي موزه امام علي(ع) در سال 86 برگزيده شده است. ويعضو پيوسته انجمن هنرمندان نقاش ايران است و تاکنون پنج نمايشگاه انفرادي در ايرانو گرجستان برگزار کرده است.


شرکت در نمايشگاه‌هاي گروهي، بينال‌ها، آرت‌اکسپوها و آرت‌فرهاي متععد نيز در کارنامه کاري وي جلب توجه مي‌کند.‌


نمايشگاه تازه اين نقاش تا 6 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز يکشنبه‌ها از ساعت 15 تا19 به گالري ماه واقع در خيابان آفريقا(جردن)، خيابان گلستان، پلاک 26 مراجعه کنند.



يخ در راه ابريشم


همچنين نمايشگاه گروهي عکس با عنوان «يخ»،‌ مجموعه‌اي از آثار يحيي دهقانپور، مهران مهاجر، راميار منوچهرزاده،‌ مهردادنجم‌آبادي،‌علي ناجيان و حامد يغمائيان را از روز جمعه 25 آذرماه در گالري راه ابريشم به نمايش مي‌گذارد. مراسم افتتاح اين نمايشگاه ساعت 16تا 20 روز جمعه برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا 12 دي‌ماه از شنبه تاچهارشنبه ساعت 15 تا 19 و پنجشنبه‌‌ها از ساعت 17 تا 20 به گالري راه ابريشم واقعدر فرمانيه، خيابان لواساني، پلاك 103 مراجعه کنند.



هايپر رئاليسم نوراني در اثر


گالري اثر از روز جمعه 18 آذرماهميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي هايپر رئاليسم امين نوراني با عنوان «عمل، در درونترديد» است. اين نمايشگاه تا هفتم دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانندهمه‌روزه به‌جز جمعه 25 آذر و 2 دي، از ساعت 11 تا 20 با مراجعه به گالري اثر واقعدر خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، روبروي خانه هنرمندان، شماره 16، از اينآثار ديدن کنند.




تا سر حد امکان در ماه مهر


نمايشگاهي از مجسمه‌هاي رضا يحيايي، خالق «گنبد آسمان» برج ميلاد، با عنوان «تا سر حد امکان» از روز جمعه 18 آذرماه درگالري ماه مهر برپاست. اين نمايشگاه تا پنجم دي‌ماه برپاخواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز تعطيلات رسمي از ساعت 16 تا 20 ازاين آثار ديدن کنند. گالري ماه مهر در خيابان آفريقا(جردن)، کوچه نيلوفر، پلاک 7 واقع است.




گالري فروهر ميزبان يک پيشکسوت


نمايشگاه گزيده‌اي از آثار محسن وزيري‌مقدم از روز جمعه 18 آذر از ساعت 16 تا 20 در گالري فروهر برپاست. در ايننمايشگاه گزيده‌اي از نقاشي‌هاي يکي از پيشکسوتان نقاشي مدرنيست ايران به نمايشگذاشته شده است. محسن وزيري‌مقدم در سال 1303 در


تهران متولد شده است. وي متعلق بهيکي از خانواده‌هاي ثروتمند و بزرگ تفرش است كه در دوران قاجار به دربار راه يافتند و به مقام‌هاي مهمي هم چون وزارت رسيدند. وي در سال 1327 در رشته نقاشي از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و در سال 1334 تحصيل را در ايتاليا از سر گرفت. درسال 38 از آکادمي هنرهاي زيباي رم دانشنامه گرفت و در سال‌هاي 1958، 1960 و 1962در بينال بزرگ ونيز شرکت کرد. وزيري‌مقدم نمايشگاه‌‌هاي انفراديبسياري برپا کرده و در نمايشگاه‌ةاي گروهي بسياري نيز حضور داشته است. وي همچنينعلاوه بر دريافت جوايز متعدد از جشنواره‌هاي بين‌المللي، لوح افتخار «شخصيت اروپايي» را در سال 2006 از آن خود کرده است. نمايشگاه گزيده‌ آثار وي در گالري فروهر تا پنجم دي ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند روزهاي شنبه، يکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري فروهر در خيابان آفريقا(جردن)، نبش بلوار کلستان، ‌شماره 2 واقع است.




نمايش عکس‌هاي تعزيه در تالاروحدت



نمايشگاه مجموعه‌اي از قديمي‌ترين عکس‌هاي تعزيه با عنوان «به تماشا...» به مناسبت ماه محرم از روز سه شنبه 8 آذر در تالار وحدت افتتاح شده است. اين عکس‌ها که 32 قطعه 100 در 70 سانتيمتري هستند، ازکاخ موزه گلستان به امانت گرفته شده و بيشتر آن‌ها توسط عکاسان خارجي و تعدادي نيزتوسط ناصرالدين شاه قاجار گرفته شده است. اين نمايشگاه که عکس‌هاي آن بيش از 100سال قدمت دارند، به همت بنياد رودکي و با مشارکت کاخ موزه گلستان برگزار شده و به مدت يک ماه تا 8 دي‌ماه در تالار وحدت واقع در خيابان حافظ، خيابان استاد شهريار برپا خواهدبود. علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 به تالار وحدت مراجعه کنند.

نظر شما