جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۷۶۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
محمود شالويي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد، در نشست خبري هشتمين دوسالانه ملي نقاشي ايران که صبح امروز يکشنبه چهارم دي‌ماه در کتابخانه موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، دوسالانه‌ها را فرصتي مناسب براي شرکت در جريان‌ةاي هنري معاصر هنرمندان دانست.

به گزارش خبرنگار «شهر»، اين نشست که با حضور محمود شالويي مدير مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد و رييس شوراي سياستگذاري هشتمين دوسالانه نقاشي، احمد وکيلي نقاش، ‌مدير برگزاري نمايشگاه‌‌ها و كارگاه‌ها و دبير هشتمين دوسالانه نقاشي و جواد صادقي خوشنويس و دبير اجرايي هشتمين دوسالانه نقاشي برگزار شد، به ارائه آمار و سياست‌هاي برگزارکنندگان آن اختصاص داشت. شالويي در ابتداي اين نشست با گرامي‌داشت ياد علي‌اکبر لرني،‌ نقاش قهوه‌خانه که ديروز درگذشت، اظهارداشت: در نقاشي قهوه‌خانه‌اي آمار استادان ما قابل توجه نيست و با از دست دادن هر يک از اين ارکان ضربه‌اي جبران‌ناپذير به پيکره اين هنر وارد مي‌شود و اميدواريم با وجود آموزشگاه نگارگري که استاد لرني در تاسيس آن همراه ما بودند،‌اين هنر توسط جوانان رو به احيا و ترقي باشد. وي سپس با اشاره به اين‌که دوسالانه‌‌هاي نقاشي در سال‌هاي گذشته تبديل به سه‌سالانه و دوسالانه شده‌‌اند،‌ به ارائه آماري از دوسالانه‌‌هاي پيش از اين پرداخت و گفت:‌ نخستين دوسالانه پيش از انقلاب اسلامي در سال 1337 و به دبيري مارکو گريگوريان برگزار شد که بين 20 تا 30 نفر شرکت‌کننده داشت و علت برپايي آن نيز صرفا انتخاب هنرمندان براي اعزام به بينال ونيز بوده است. سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران ادامه داد:‌ دوسالانه دوم در سال 39،‌ دوسالانه سوم در سال 41، دوسالانه چهارم در سال 43 و دوسالانه پنجم نيز در سال 45 برگزار شدند که دبيري همه آن‌ها را اکبر تجويدي بر عهده داشت و همگي به‌جز دوسالانه پنجم بين 20 تا 40 نفر شرکت‌کننده داشته‌اند. دوسالانه پنجم نيز در ميان کشورهاي عضو اکو برگزار شد و 58 نفر از پاکستان، ‌66 نفر از ترکيه و 35 نفر از ايران در آن شرکت کردند. شالويي گفت:‌ پس از انقلاب اسلامي ايران، اولين دوسالانه در سال 1370 به دبيري يعقوب امداديان برگزار شد و 550 هنرمند با 2600 اثر در آن شرکت کردند. دوسالانه دوم در سال 72 با شرکت بيش از 1300 هنرمند و 3 هزار اثر، دوسالانه سوم در سال 74 با 1560 هنرمند و 3356 اثر به دبيري ايرج اسکندري، دوسالانه چهارم با 1388 هنرمند و 2753 اثر، دوسالانه پنجم با 1371 هنرمند و 5290 هنرمند،‌ دوسالانه ششم با 1158 هنرمند و 4768 اثر و دوسالانه هفتم با 2269 اثر و تعداد هنرمندان اعلام‌نشده برگزار شده‌‌اند. وي افزود: دو سالانه هشتم نيز امسال با شرکت 1589 هنرمند و 6226 اثر با رشد قابل توجهي نسبت به هفت دوره گذشته برگزار مي‌شود و اميد بر اين است که برگزاري دوسالانه‌‌ها در سال‌هاي آينده به موقع باشد و به مدار اصلي خود بازگردد؛ زيرا عزم راسخي براي برگزاري دوسالانه‌ها در موعد مقرر وجود دارد.

دوسالانه‌ها؛ فرصتي مناسب براي هنرمندان

وي تاکيد کرد: ‌دوسالانه‌ها فرصتي مناسب براي حضور هنرمندان در جريان‌هاي مهم هنري هستند و دوسالانه هشتم نيز امسال با ويژگي‌هاي خاص خود اين فرصت را مهيا مي‌‌کند. يکي از اين ويژگي‌ها موضوع دوسالانه است که به پيشنهاد دبير دوسالانه «نگاهي نو به مکتب هرات» نامگذاري شده و به تاييد شوراي سياست‌گذاري رسيده است.



شالويي همچنين گفت: دوسالانه‌‌هاي پيشين نقاشي همگي در تهران برگزار شدند اما در اين دوسالانه موضوع تمرکززدايي را با جديت دنبال مي‌کنيم و هشتمين دوسالانه نقاشي به‌طور همزمان در نيشابور، مشهد تهران آغاز به کار مي‌کند.



وي با تاکيد بر همکاري بي‌شائبه مديرکل ارشاد استان خراسان،‌ گفت:‌ بخش کارگاهي اين دوسالانه امروز در نيشابور کار خود را آغاز کرده است.

دوسالانه هشتم از تعصب به دور است



در ادامه اين نشست  وکيلي، دبير هشتمين دوسالانه نقاشي با اشاره به داوري خود در مسابقه‌‌ها و جشنواره‌ها و دوسالانه‌هاي مختلف گفت: به جرات مي توانم بگويم اين بينال با يک خرد جمعي به پيش رفت و براي تک تک افرادي که براي داوري و و انتخاب اثر و بخش‌هاي مختلف انتخاب شدند، نظر جمع مهم بود.



وي ادامه داد: در فراخوان اين دوسالانه قوانيني را مطرح کرديم که تا اين مرحله حتي يک مورد غيرقانوني و برخلاف اين قوانين عمل نشده است و هيچ اثري نتوانسته بدون داشتن شرايط لازم به اين دوسالانه راه يابد. همچنين شوراي سياست‌گذاري اين دوسالانه متشکل از استادان نقاشي و روساي دپارتمان‌‌هاي نقاشي دانشگاه‌هاي هنر هستند. از استادم محمود جوادي‌پور نيز خواهش کرديم رياست افتخاري بينال را بر عهده داشته باشند تا از راهنمايي‌هايشان بهره گيريم.



وکيلي تاکيد کرد: تک تک اعضاي هيئت انتخاب به پيشنهاد من يا ديگر اعضاي شوراي سياستگذاري انتخاب شدند و تلاش کرديم چينش اين هيئت به نحوي باشد که بتواند جريان‌‌هاي مختلف هنري را پوشش دهد و از تعصب به دور باشد. خواست من اين است که يک آشتي ملي و مهرباني و دوستي بين نقاشان اتفاق بيفتد. همچنين «يوري دولان»‌از اسلواکي و «ايش وان اروش» رييس آکادمي نقاشي بوداپست به پيشنهاد من در ترکيب هيئت داوران قرار گرفتند.





موزه هنرهاي معاصر؛ خانه هنرمندان



اين مدرس نقاشي و طراحي گفت: اميدوارم همه هنرمندان تجسمي، موزه هنرهاي معاصر تهران را خانه خود بدانند و حق خود را از موزه بخواهند.



وي افزود:‌ نکته‌‌اي که اين بينال را با هفت بينال ديگر متفاوت مي‌کند، داشتن تم مشخص است که بخش رقابتي دوسالانه را جهت مي‌‌دهد و به پيشنهاد من اتفاق افتاد. به نظر من براي مدت‌‌هاي طولاني اين ميراث از مدرنيته براي ما باقي مانده بود که هنرمند خود موضوع اثرش را انتخاب کند ولي امروز هنر معاصر اين تفکر را نمي‌پذيرد. وکيلي گفت: اين موضوع را براي روشن کردن جرقه‌اي از هنر ايراني اسلامي مکتب هرات که يکي از درخشان‌ترين دوره‌هاي تصويري ايران است انتخاب کرديم تا نگاهي نو به آن داشته باشيم.



وي با تاکيد بر لزوم داشتن هويت ملي براي آثار هنري،‌به اقدامات احسان يارشاطر و رويين پاکباز در سال‌هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت:‌ پذيرش چنين موضوعي از سوي شوراي سياستگذاري مرا اميدوار کرد که اين شيوه در دوره‌هاي آتي نيز ادامه داشته باشد تا نقاشي ايران که پتانسيل بسياري براي کسب هويت خاص دارد، بتواند در عرصه بين‌المللي شکوفا شود،‌ همان‌طور که نقاشي ژاپن در دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي اين هويت را به جهان شناساند. اين نقاش اظهارداشت: اميدوارم ‌نقاشان جوان بتوانند با اين موضوع درگير شوند که ارزش‌هاي ايراني را زنده مي‌کند تا نقاشي ايراني بتواند در دنيا قد علم کند.



وي همچنين گفت: همين‌جا پيشنهاد مي‌کنم دبيرخانه دائمي دوسالانه نقاشي تاسيس شود و کار آن تنها کار اجرايي نباشد بلکه فضاي هنر را در دوسال بين دوسالانه‌ها رصد کند و جوانان را به بينال دعوت کند تا جنبه ارزشي دوسالانه را بالا ببريم. بايد کمي ديدگاه‌هايمان را درباره ارگان‌ها و فضاي عملکردي بينال‌ها تغيير دهيم.

1047 زن و 542 مرد در هشتمين دوسالانه نقاشي



در انتهاي اين نشست نيز صادقي،‌ دبير اجرايي هشتمين دوسالانه نقاشي، به ارائه گاهشمار هشتمين دوسالانه نقاشي و ارائه گزارشي آماري از مراحل مختلف آن پرداخت. وي گفت: از ميان 6226 اثر شرکت‌کننده در اين دوسالانه،‌ 4658 اثر در بخش آزاد و 1432 اثر در بخش موضوعي شرکت کرده‌‌اند و در 109 اثر، بخشي که هنرمند در آن شرکت کرده مشخص نشده است.



وي ادامه داد: به دليل حجم بالاي آثار ارسالي، ‌در دو مرحله انتخاب صورت گرفت. در انتخاب اوليه 1622 اثر و در نوبت دوم 686 اثر انتخاب شدند. 131 اثر در بخش مکتب هرات به نمايشگاه راه يافت و 186 اثر در بخش آزاد. در نهايت 370 اثر از 286 هنرمند براي نمايش در دوسالانه انتخاب شدند.



صادقي گفت: 1047 زن و 542 مرد در اين دوسالنه شرکت کردند که از ميان آن‌ها 21 نفر داراي مدرک دکترا، 404 نفر داراي مدرک کارشناسي ارشد، 767 کارشناس، 169 کاردان، 186 ديپلمه و 31 نفر محصل هستند. 813 نفر از شرکت‌کنندگان تهراني و 776 نفر شهرستاني هستند. کم‌سال‌ترين شرکت‌کننده در اين دوسالانه 10 سال و مسن‌ترين شرکت‌کننده 86 سال دارد.



هشتمين دوسالانه ملي نقاشي ايران روز پنج‌شنبه هشتم دي‌ماه ساعت 16 در موسسه فرهنگي هنري صبا افتتاح مي‌شود و مراسم اهداي جوايز در روز 27 دي‌ماه همزمان با افتتاح اکسپوي اين نمايشگاه برگزار خواهد شد.


در همين زمينه بخوانيد: از اعزام مطمئن نيستيم، جايزه نقدي مي‌دهيم

نظر شما