جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۴
کد خبر: ۴۸۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
گالري‌هاي تهران در نيمه دوم دي‌ماه ميزبان نمايشگاه‌هاي متنوعي از آثار پيشکسوتان و هنرمندان جوان هنرهاي تجسمي خواهند بود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي اکو، سين، هور،‌ شکوه، اعتماد،‌ شيرين، هما، احسان، راه ابريشم،‌ آران و ماه از روز جمعه 16 دي‌ماه ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان پيشکسوت و جوان خواهند بود. گالري‌هاي سيحون، آتبين، شماره 6، اثر،‌ مهروا، گلستان، فروهر، ايده، آن، ساربان و موزه هنرهاي معاصر تهران نيز از هفته‌هاي گذشته ميزبان نمايشگاه‌هايي هستند که در هفته آينده نيز ادامه خواهد داشت.




آفرينش در اکو


گروهي از هنرمندان معاصر کشور نمايشگاه نقاشي «آفرينش» را در نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو برگزار خواهند کرد. اين نمايشگاه با ارائه آثاري از آيدين آغداشلو، رضا بانگيز، بهرام احمدي، فاطمه بهرامي، زهرا پاکزاد، بهنام کامراني، همايون سليمي، پريسا شاد قزويني، سيدحسن سلطاني و رضا خدادادي روز جمعه 16 دي با حضور دکتر حجت‌اله ايوبي، رئيس مؤسسه فرهنگي اکو، رئيس هيأت‌مديره انجمن علمي پژوهشي هنرهاي تجسمي ايران و جمعي از هنرمندان معاصر در نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو گشايش مي‌يابد. علاقمندان براي شرکت در اين مراسم مي‌توانند از ساعت 16 روز جمعه به نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو واقع در خيابان موحد دانش (اقدسيه)، کوچه ناز، پلاک 10 مراجعه کنند. اين نمايشگاه تا 27 دي ماه از يکشنبه تا پنجشنبه ساعت 10 تا 20 و روزهاي جمعه از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.






دو نقاش در گالري سين


گالري سين از 16 دي‌ماه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ماني غلامي و مهدي احمدي، در گالري سين افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه توسط مهران راد جمع‌آوري شده است و تا 26 دي‌ماه از ساعت 15 تا 21 ميزبان علاقمندان خواهد بود. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.






انتزاع از طبيعت در آثار تازه امداديان


يعقوب امداديان، مدير گالري هور، نمايشگاهي از آثارش را در اين گالري برگزار مي‌کند. اين نمايشگاه روز جمعه 16 دي در گالري هور افتتاح مي‌شود و تا 27 دي‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. به گفته امداديان در اين نمايشگاه آثاري آبستره از وي به نمايش گذاشته خواهد شد که برگرفته از طبيعت هستند و آثار پيشين وي را ادامه مي‌دهند. اين نقاش همچنين گفت: 10 تابلوي بزرگ در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود که بزرگ‌ترين آن‌ها 1.5 در 4.5 متر و کوچک‌ترينشان يک در يک متر اندازه دارند.


يعقوب امداديان، ‌نقاش پيشکسوت، مدرس و مدير گالري هور است. وي در دي‌ماه 1327 در شهر تبريز به دنيا آمد و در سال 1345 به هنرستان هنرهاي زيباي ميرک تبريز وارد شد. اين نقاش در سال 1348 از هنرستان هنرهاي زيباي تهران فارغ‌التحصيل شد و در رشته گرافيک در مقطع کارشناسي ارشد نيز در دانشکده هنرهاي تزئيني(دانشگاه هنر فعلي) تحصيل کرد.


گالري هور در خيابان مطهري، خيابان ميرزاي شيرازي شمالي، کوچه نعيمي، شماره 12 واقع است.






بناهاي تاريخي در گالري شکوه


گالري شكوه، عصر جمعه 16 دي ميزبان تازه‌ترين آبرنگ‌هاي عطاالله ذي‌نوري، نقاش پيشكسوت خواهد بود. اين بيست و پنجمين نمايشگاه انفرادي ذي‌نوري محسوب مي‌شود. او متولد 1323 است و در اين نمايشگاه 29 تابلوي آبرنگ و يك تابلوي مدادرنگي را به نمايش مي‌گذارد. موضوع آثار ذي نوري همچون هميشه متنوع است و در آن از سوژه‌هاي سنتي نظير بناهاي تاريخي گرفته تا طبيعت بر روي بوم بازنمايي شده است. شاخصه آثار اين نقاش پيشكسوت سبك رئاليسم و فتورئاليسم است. وي براي خلق آثارش در محل حاضر مي‌شود و به هيچ وجه از روي عكس، تصويري ثبت نمي‌كند. سه اثر شاخص ذي نوري در اين نمايشگاه نقاشي‌هايي است كه او از «بازار صندوق‌سازهاي كرمانشاه» و «كاخ گلستان» نقاشي کرده است.

 در سال‌هاي گذشته آثار اين نقاش پيشكسوت در استراليا، روسيه، انگلستان و دوبي نيز به نمايش درآمده و حدود 10 سال پيش، كتابي از مجموعه آثار او توسط انتشارات نگار به چاپ رسيده است. آبرنگ‌هاي ذي‌نوري تا 21 دي روي ديوار گالري شكوه واقع در چهارراه فرمانيه، بلوار شهيد اندرز گو، خيابان سليمي شمالي، كوچه امير نوري، شماره 19 خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند هر روز از ساعت 16 تا 21 از اين آثار ديدن کنند.






اجتماع انساني بر ديوارهاي اعتماد


گالري اعتماد از روز جمعه 16 دي‌‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي سحر صفريان بارانلو خواهد بود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 15 تا 20 برگزار مي‌شود و گالري اعتماد واقع در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان(دو راهي سمت راست)، پلاک 4، تا روز 27 دي‌ماه همه‌روزه از ساعت 15 تا 21 ميزبان علاقمندان به بازديد از اين نمايشگاه خواهد بود. سحر صفريان بارانلو در يادداشتي درباره اين نمايشگاه نوشته است: «انسانها و ارتباطشان با هم در جامعه محور اصلي کارهاي من است. تکرار به عنوان عنصري ثابت از زندگي مدرن حضور دايمي دارد. تفاوتهاي عمدي و جزيي در تکرار و بازتوليد فيگورها اشاره به «تجربه‌ي فردي» دارد که در نفس خود تکرارناپذير است. ثبات يا تزلزل موقعيت فرد، تهاجم يا عقب‌نشيني او و تحکم يا همزيستي او متضادهايي هستند که در ارتباط اين افراد همشکل به وجود مي‌آيند.»


در ادامه اين يادداشت آمده است: «توجه به اجتماعات انساني با اشاره به نمادهاي زندگي شهري همراه است. اين نمادها گاه به‌صورت نواري رنگي و درخشان به مانند روشنايي‌هاي رنگين شهر ظاهر مي‌شوند و گاه فقط حضور خود رنگ نمايانگر آنها است. من در تلاش براي فهم ساختارهاي موجود در جامعه‌ي انساني و در جستجوي ساختارهايي متفاوت هستم.»






هراتي در گالري شيرين


گالري شيرين از روز جمعه 16 دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي محمد هراتي خواهد بود. اين نمايشگاه روز جمعه ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 23 دي ماه همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌‌ها از 16 تا 20 ميزبان علاقمندان خواهد بود.


محمد هراتي متولد سال 1333 بوده و از سال 65 تا 88 در مونترآل اقامت داشته است. وي در رشته طراحي صحنه سينما و تئاتر در تهران و در رشته طراحي داخلي در مونترآل تحصيل کرده است.






هما و آليس در سرزمين پارسي


گالري هما از روز جمعه 16 دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي بابک کاظمي است. اين مجموعه با عنوان «آليس در سرزمين پارسي»‌ مجموعه‌اي از تازه‌ترين عکس‌هاي اين هنرمند متولد اهواز است که نمايش آن تا 27 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 براي بازديد از آن به گالري هما واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از بزرگراه نيايش، کوچه رحيمي (چهرازي)، شماره 27 مراجعه کنند.






هياهويي براي سکوت در گالري احسان


نمايشگاه علي‌اصغر (کيوان) شعباني با عنوان «هياهويي براي سکوت» از 16 دي‌ماه در گالري احسان به نمايش گذاشته مي‌شود.


اين نمايشگاه دربرگيرنده 18 نقاشي با تکنيک رنگ روغن و اکريليک است. در بخشي از يادداشتي بر اين مجموعه، آمده است: «او نقاشي‌هايش را از دست باد گرفته است؛ با يک اتفاق ساده و با لحظاتي که او را صدا مي‌زند.»


اين نمايشگاه از تا 21 دي‌ماه در گالري «احسان» برپا خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16:30 تا 20 از اين آثار به نشاني آجودانيه، 14 شرقي، شماره 22 ديدن كنند.






نور و خاک در راه ابريشم


گالري راه ابريشم از روز جمعه 16 دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي صبا عليزاده، فرزند آهنگساز و نوازنده معروف حسين عليزاده، با عنوان «نور و خاک» خواهد بود.


اين نمايشگاه روز جمعه ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند از 17 دي تا 5 بهمن‌‌ماه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها ساعت 17 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري راه ابريشم واقع در فرمانيه، خيابان لواساني، پلاك 103، جمعه‌ها تعطيل است.






هنرمند سرخوش در گالري آران


گالري آران از روز جمعه 16 دي ميزبان نمايشگاهي از آثار آرش حنائي است. عنوان اين نمايشگاه که آثار آن به تکنيک نقاشي ديجيتال خلق شده‌اند، «هنرمند سرخوش - كفش‌هاي راهي - خالي - زمين» است. حنايي در يادداشتي درباره اين نمايشگاه نوشته است: «مجموعه‌ي هنرمند سرخوش/کفش هاي راهي/خالي/زمين در قالب يک کلاژ ناهمگون به نمايش در مي‌آيند و ترکيبي از پروژه‌هايي با مباحث مختلف را به يک دامنه‌ي واحد مي‌آورند. اين پروژه‌ها يا ناتمام و يا در حال انجام هستند. محتواي اين مجموعه‌ها به باور هنرمند، حداقل در يک نقطه به هم مرتبط مي‌شوند. گويي که فيلم‌هاي خام چهار فيلم سينمايي بدون نتيجه‌ي خاصي براي يک فيلم نهايي تدوين شده باشند.»


نمايشگاه آثار آرش حنايي تا روز 20 دي در گالري آران برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت 11 تا 19 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، شماره 12 مراجعه کنند.






مجسمه‌هاي چوبي در ماه


گالري ماه از روز جمعه 16 دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از مجسمه‌هاي چوبي کامبيز شريف خواهد بود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز 16 دي از ساعت 16 تا 21 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا روز سه‌شنبه 27 دي ماه روزهاي شنبه، ‌سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت 15 تا 19 و روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 11 تا 19 از اين نمايشگاه ديدن کنند. کامبيز شريف تاکنون نمايشگاه‌هاي انفرادي و گروهي متعددي را در ايران و فرانسه برگزار کرده است. وي عضو انجمن مجسمه سازان ايراني، نخستين برگزيده سومين دوسالانه مجسمه‌سازي و برگزيده افتخاري چهارمين دوسالانه مجسمه‌سازي است. گالري ماه واقع در خيابان آفريقا، کوچه گلستان، شماره 89، روز شنبه 24 دي‌ماه تعطيل است.






موناليزا در تهران


نمايشگاه گروهي دانشجويان نقاشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر ري با عنوان «موناليزا در تهران» در نگارخانه شماره 2 هنر ايران برگزار شده است. در اين نمايشگاه 25 اثر از 25 دانشجوي نقاشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر ري به نمايش گذاشته مي‌شود كه دانشجويان در آثار خود موناليزا را در موقعيت‌هاي مختلف شهر شلوغ و پرترافيك تهران نقاشي كرده‌اند. نمايشگاه «موناليزا در تهران» روز دوشنبه 12 دي ماه آغاز شده و تا 20 دي ماه در نگارخانه شماره 2 هنر ايران ادامه دارد. اين نگارخانه به نمايش آثار تجسمي دانشجويان اختصاص دارد و در خيابان استاد نجات اللهي، كوچه ارشد، شماره 10 واقع است.






وضعيت تفکر در سيحون


نمايشگاه نقاشي‌هاي امير آقايي با عنوان «وضعيت تفکر» در حمايت از بيماران مبتلا به سرطان موسسه خيريه بهنام دهش‌پور عصر جمعه نهم دي‌ماه در گالري سيحون افتتاح شده است.


پرويز براتي در يادداشتي بر اين نمايشگاه نوشته است: «تجربه‌آزمايي‌هاي اميرآقايي در نقاشي، به نظر، فراتر از ماجراجويي‌هاي معمول ِ بازيگران سينما و تلويزيون در عرصه نقاشي و عکاسي است. مهم‌تر از اين‌ها، انتخاب زبان انتزاع از يک سو و انتخاب فرم دايره از سوي ديگر است که مي‌تواند به جسارت اين نقاش در انتخاب ترکيب‌بندي تعبير شود. دايره - و نيز مربع- فرم‌هاي دشوار نقاشي هستند. دليل دشواري کشيدن دايره آن است که به شدت احساس حرکت را تداعي مي‌کند .اين حرکت البته بايد کاملاً حساب‌شده و دقيق باشد. متاسفانه در نقاشي‌هاي انتزاعي موجود، به دليل ساده‌انگاري اين شيوه نقاشي، شاهد عدم دقت در ترکيب‌بندي‌هايي هستيم که سوداي تداعي «حرکت» دارند.»


اين نمايشگاه تا 21 دي ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 براي بازديد از آن به گالري سيحون واقع در خيابان وزرا،‌ کوچه چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.




نقاشي‌هاي گليمي در گالري آتبين


گالري آتبين از عصر جمعه نهم دي ميزبان تازه‌ترين آثار مريم رحيمي نمين است. اين سومين نمايشگاه انفرادي اين هنرمند در نگارخانه آتبين است و در آن 10 اثر با تكنيك اكريليك روي بوم و در ابعاد بزرگ به نمايش درآمده است. رحيمي نمين اين‌بار هم نقاشي‌هايي بر اساس موتيف‌هاي گليم و دست‌بافته‌هاي ايراني خلق كرده است كه المان‌هايي از طبيعت مانند درختان و نيز نگاه نيمه انتزاعي هنرمند اين آثار را مختص او ساخته است. تاكيد نقاش بر نقوش ايراني و فريبندگي‌هاي هنرمندانه گليم‌ها، نوعي تلنگر بر نسل جوان امروز است كه ميراث مادري خود را از ياد برده است. اين نمايشگاه تا 20 دي داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از اين آثار در گالري آتبين واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 42 ديدن کنند.




پارنج در شماره 6


نمايشگاهي از عکس‌‌هاي مسيح شريف‌موسوي از روز جمعه نهم دي‌ماه در گالري شماره 6 برپاست. علاقمندان مي‌‌توانند براي بازديد از اين آثار تا 19 دي‌‌ماه همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 19 به گالري شماره 6 مراجعه کنند. گالري شماره 6 در خيابان خردمند شمالي، کوچه هجدهم، پلاک 6 ، طبقه همکف واقع است.




احساسات كاذب در اثر


رضا عظيميان از روز جمعه نهم دي‌ماه گزيده‌اي از تازه‌ترين مجموعه نقاشي‌هايش «دانلودها» را با عنوان «احساسات کاذب» به نمايش گذاشته است.


در اين مجموعه 10 اثر از عظيميان که دانشجوي رشته جامعه‌شناسي است به نمايش گذاشته شده است. اين نقاش 34 ساله در اين مجموعه به معضلات اجتماع مدرن و هويت انساني پرداخته است.


«احساسات كاذب» تا 28 دي در گالري اثر برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري اثر در خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، رو‌به‌روي خانه هنرمندان، پلاك 16 واقع است.




مهروا و شب‌هاي تهران


همچنين گالري مهروا از روز جمعه نهم دي‌ماه ميزبان نمايشگاه گروهي عکس با عنوان «شب‌هاي تهران»‌ است. اين نمايشگاه تا روز پنج شنبه 29 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري مهروا در خيابان کريم‌خان زند، خيابان آبان، طبقه زيرين کافه 78 واقع است.






فيگوراتيو سمانه احمدي در گلستان


گالري گلستان از روز جمعه نهم دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي فيگوراتيو سمانه احمدي است. اين نمايشگاه تا روز 14 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 مراجعه کنند.






عکس‌هاي شخصي در فروهر


گالري فروهر از روز جمعه نهم دي ميزبان نمايشگاه عکس‌هاي رهام شيراز با عنوان «شخصي در عمومي» است. اين نمايشگاه تا روز 26 دي‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار روزهاي شنبه، يکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌‌ها 12 تا 18 و جمعه‌ها 18 تا 20 به گالري فروهر واقع در خيابان آفريقا(جردن)،‌نبش بلوار گلستان، پلاک 2 مراجعه کنند.






مريم حق‌پرست در ايده


مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي مريم حق‌پرست اين روزها در گالري «ايده» به نمايش درآمده است. در اين نمايشگاه 24 اثر با تکنيک آبرنگ، گواش و آکريليک ارائه شده است.


نمايشگاه نقاشي‌هاي مريم حق‌پرست تا 16 دي‌ماه در گالري ايده واقع در خيابان کريمخان، خيابان خردمند شمالي، کوچه 18، شماره 26 برپاست و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به اين گالري مراجعه کنند.




«سياه‌کلام» رضا پناهي در آن


گالري آن و بنيان فرهنگي آن از روز جمعه دوم دي‌ماه آثاري از رضا پناهي را در مجموعه‌اي با عنوان «سياه کلام» ميزباني مي‌کنند. اين نمايشگاه که در فاصله دو جمعه از دوم تا 23 دي‌ماه برپا خواهد بود،‌ همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان است و نشستي با هنرمند نيز در روز جمعه 16 دي‌ماه از ساعت 18 تا 20 در گالري آن برگزار خواهد شد.


نگارستان آن و بنيان فرهنگي هنري آن در ونک، خيابان سئول، شماره 44 و 40 واقعند.






گلشن خيال در ساربان


نمايشگاهي از نقاشي‌هاي حبيب‌اله صادقي با عنوان «گلشن خيال» از روز جمعه دوم دي ماه در گالري «ساربان» برپاست. حبيب‌اله صادقي که سال گذشته پس از 5 سال، تازه‌ترين آثار خود با عنوان «قطعه‌اي از بهشت» را در گالري ساربان به نمايش گذاشته بود، بخشي ديگر از آثار جديدش را که با همان نگاه خلق شده‌اند، به نمايش گذاشته است. اين آثار با تکنيک ترکيب مواد روي بوم خلق شده‌اند. «گلشن خيال» هشتمين نمايشگاه انفرادي حبيب‌اله صادقي به شمار مي‌رود. او پيش از اين بيش از 180 نمايشگاه داخلي و خارجي برگزار کرده است. نمايشگاه تازه وي نيز تا 16 دي‌ماه همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان


گالري ساربان در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع است.






«سوگ نگاره‌ها» در موزه هنرهاي معاصر تهران


نمايشگاهي از آثار هنرمندان معاصر با عنوان «سوگ نگاره‌ها» دوشنبه 28 آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد. اين نمايشگاه در بخش اصلي آثار نقاشان معاصر ايران را پوشش مي‌دهد و به ارائه آثار نقاشي خلق شده با مضامين حماسه کربلا مي‌پردازد. در بخش ديگر نيز، آثاري در زمينه نگارگري و هنرهاي سنتي به نمايش گذاشته مي‌شود. مروري بر آثار نقاشي خيالي نگاري با نمايش آثاري از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نيز بخش ديگر نمايشگاه «سوگ نگاره‌ها» است.

نظر شما