سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۸۳۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
دوسالانه ملي نقاشي ايران با معرفي برگزيدگان،‌ عصر سه‌شنبه 27 دي در موزه هنرهاي معاصر تهران به کار خود پايان داد.

به گزارش «شهر»، مراسم اختتاميه اين دوسالانه با حضور محمود شالويي، مدير مرکز امور تجسمي ارشاد، و جمعي از هنرمندان نقاش برگزار شد.


شالويي در اين مراسم گفت: اين دوسالانه، دوسالانه‌اي بود که باشکوه هرچه تمام‌تر و استقبالي بي‌نظير در نيشابور شهر عطار و خيام و... مشهد مقدس و در بارگاه امام رضا(ع) و در تهران و در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.


وي از حضور جمع کثيري از هنرمندان در اين دوسالانه تشکر کرد و با اشاره به عدم حضور اعضاي انجمن نقاشان در اين دوسالانه از تمام هنرمندان نقاش خواست در دوسالانه بعدي شرکت کنند.


شالويي دوسالانه هشتم را حماسه هنري ناميد و گفت: دوسالانه نقاشي از سال 1370 آغاز شد که به جز چهار دوسالانه اول که با نظم برگزار شد باقي دوسالانه‌ها (از سال 1376 تاکنون) به سه‌سالانه يا چهارسالانه تبديل شده‌اند.




وي ادامه داد: اين بي‌نظمي‌ها در جامعه نقاشي مايه تاسف و تاثر است زيرا با وجود اين همه هنرمند نقاش و اين همه عطش و شور و اشتياق که در آنها هست نمي‌دانم چرا بايد دوسالانه با اين همه بي نظمي برگزار شود.


شالويي در پايان گفت‌: بايد دو نکته رعايت شود. اول اينکه عملکرد دوسالانه هشتم مورد واکاوي قرار گيرد تا نواقص و عيوب ان براي دوره نهم رفع شود و دوم اينکه از همين الان دست تمام اساتيد و هنرمندان را مي‌فشاريم و از همه آنها دعوت مي‌کنيم که در دوسالانه بعدي حضور داشته باشند، چه آنهايي که امسال بودند و چه آنهايي که امسال نبودند.


در ادامه احمد وکيلي، دبير دوسالانه با قرائت بيانيه هئيت داوران گفت: در هشتمين دوسالانه ملي نقاشي ايران نيز همچون ساير رويدادهاي تجسمي کشور، حضور حداقل سه نسل از هنرمندان در کنار يکديگر از مهمترين ويژگي‌هاي اين رويداد تاثيرگذار هنري است.


وي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي هشتمين دوسالانه نقاشي ايران توجه به ميراث ارزشمند هنر گذشته اين مرز و بوم در بخش رقابتي دوسالانه و مطالعه بر روي قابليت‌هاي حکمي بصري مکتب هرات است. نگارگر ايراني، هنرمندي متفکر، خلاق و حساس بوده که با حکما و متفکرين و عرفا همنشيني و گفتگو داشته است به همين دليل اثر او بازتاب جهاني خيال‌انگيز است که از بينش الهي ايرانيان و عرفان اسلامي سرچشمه گرفته است.


وکيلي گفت: از هر مسابقه‌ و داوري بالاخره برخي موفق و گروهي به ظاهر ناموفق بيرون مي‌آيند. از منظر داوران هر رويداد هنري گروهي برگزيده مي‌شوند و در نتيجه آثار و هنرمنداني کشف و معرفي مي‌شوند اما ارزش‌ها و هنرمنداني نيز ممکن است کشف نشده باقي بمانند چه انکه نتيجه داوري هر نمايشگاه انتخاب تعداد محدودي از اثار هنرمندان شرکت‌کننده است.


وي بر تلاش داوران دوسالانه تاکيد کرد و اظهار داشت: هئيت داوران دوسالانه ملي نقاشي ايران اعتقاد دارد تا بهره‌گيري جديد و خلاقانه از سنت‌هاي هنري ايران و استفاده از انها در آفرينش‌هاي نقاشانه در روزگار معاصر کاري زياد در پيش است و آثار واجد شرايطي که از جميع جهات بر بهره‌مندي خلاقانه از نگارگري ايراني و مکاتبي همچون مکتب هرات اصرار نموده و تجربه موفقي ارائه کرده باشند ديده نشد اما ضمن قدر نهادن بر تلاش تمامي هنرمندان جوان با انتخاب هفت هنرمند به توجه و تلاش آنها در اين مسير ارج مي‌نهد.


دبير دوسالانه ملي نقاشي ايران در پايان گفت: اميد مي‌رود که هنرمندان جوان با ترکيب خلاقانه مباني نقاشي ايراني با دستاوردهاي نوين در حوزه هنرهاي تجسمي و خلق و خلق تجربيات متنوع زمينه‌هاي ظهور مکتب‌هاي نوين ايراني را ايجاد کنند.


در ادامه و باحضور اعضاي ايراني هيات داوران اين دوسالانه شامل شهلا حبيبي، واحد خاکدان، يعقوب عمامه‌پيچ، مصطفي گودرزي و احمد وکيلي ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ سي ميليون ريال به وحيده اکبريان، مريم ابطحي، فرنوش احمدي شيرازي، مريم توکلي، سپيده سحر، سليم کرمي خولکي و ندا غيوري متعصب اهدا شد.


همچنين لوح سپاس و مبلغ بيست ميليون ريال به سالومه گل‌نراقي و محمدعلي خلجي رسيد.

مطالب مرتبط
نظر شما