جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۸۷۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
دوره‌هاي مختلف زندگي حرفه‌ا‌ي و هنري محمد احصايي در موزه گالري خانه هنر مرور مي‌شود.

به گزارش «شهر»، در اين نمايشگاه که ساعت 16 روز جمعه 14 بهمن‌ در مجموعه‌ آرت‌سنتر افتتاح مي‌شود، 30 تابلو از دوره‌هاي مختلف کاري اين هنرمند معاصر که ازجمله پيشگامان هنر معاصر ايران در عرصه نقاشي، گرافيک و نقاشي‌خط ايران است، به‌تماشا گذاشته خواهد شد.



محمد احصايي 72 ساله، نامي مهم در تاريخ هنر معاصر ايران و بنيان‌گذار نقاشي‌خط در ايران است.



خوشنويسي توانا که از گذشته تا امروز از عناصر و آرايه‌هاي بصري و مفهومي نقاشي در خوشنويسي‌هايش بهره گرفته و از حروف فارسي به عنوان ابزاري براي «بيان» استفاده مي‌کند.



هرچند سال‌هاي دور‌ تا امروز، سبک و سياق او در نقاشي‌خط، در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي منحصر به فرد بوده و حضورش در عرصه‌ي طراحي گرافيک و به ويژه حروف نگاري و بازي زيبايي‌شناسانه با حروف ايراني و اسلامي بيشتر است تا در عرصه‌هاي ديگري چون نقاشي.



احصايي‌ همان فارغ‌التحصيل دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است که کار حرفه‌اي‌ را با مجله جوانان آغاز کرد و سپس جذب سازمان کتاب‌هاي درسي شد و آنجا به صفحه‌بندي و سپس سرپرستي آتليه گرافيک مشغول ‌شد و بعد با عنوان کار‌شناس کتاب‌هاي هنر سال سوم کار خود را پي‌گرفت.



احصايي در موسسه هنري پارس با زنده‌ياد مرتضي مميز و آيدين آغداشلو و علي‌اصغر معصومي و... همراه و به‌عنوان نقاش و خوشنويس به هنر گرافيک بيشتر نزديک شد.



او در راه‌اندازي رشته‌ي گرافيک در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران سهمي جدي و تاثيرگذار داشته است.



سال 1354 براي احصايي آغاز خلق تابلوهايي بود که عمدتا با کلمه «الله» يا «لااله الاالله» بودند، خودش‌مي‌گويد نوعي ذکر تصويري «الله» و نمودي از عرفان و تصوف اسلامي است.



او در دوره‌هاي مختلف به اين کار‌ها که با عنوان «الله» معروف است، پرداخته و در آخرين دستاورد‌هايش رنگ را به کلي از ميان برداشته تا در بي‌رنگي و بي‌اختياري سفيد روي سفيد و سياه با سياه که هر دو تجلي از نور هستند طرحي نو در انداخته باشد. اين شکل از کار او به «الفباي ازلي» نيز شهرت يافته‌ است.



طراحي نشانه‌نوشته يا لوگوي‌هاي بنياد نهج‌البلاغه، فرهنگسراي نياوران، فرهنگستان هنر و سازمان کتاب‌هاي درسي و لوگوي بسياري از روزنامه‌هاي ايران کار اوست.



محمد احصايي در ده‌ها نمايشگاه انفرادي و گروهي قبل و بعد از انقلاب در ايران و کشورهاي ديگر شرکت داشته و آثارش در حراجي‌هاي بزرگ دنيا با بالا‌ترين رقم‌ها چکش مي‌خورد و رکورددار است. سال 1385 گران‌ترين اثر نقاشي‌خط حراج کريستي دبي با عنوان«اسماء‌الله» متعلق به او بود.



او آثار ارزشمندي نيز در نقش برجسته با بهره‌گيري از خوشنويسي دارد. نمونه‌اش نقش برجسته تالار اجتماعات دانشکده الهيات دانشگاه تهران است که در سال 1356 در قالب حروف و بازي با حرکت و ترکيب کلمات با بهره‌گيري از اشعار عطار در منطق‌الطير و فراز و فرود سيمرغ اجرا شد.



نقش برجسته‌ي نماي سفارت ايران در ابوظبي، قطعه‌هاي كتيبه به خط محقق براي مسجد الغدير در تهران و نگارش و سفالگري نقش برجسته كتيبه ايران ورودي موزه ملي ايران، نمونه‌هاي ديگري از آثار او در اين زمينه است.



نمايشگاه آثار اين هنرمند معاصر همراه با نمايش فيلم مستندي از زندگي و آثارش تا 25 بهمن‌ماه جاري از ساعت 12 تا 21 در موزه گالري خانه‌ هنر (آرت‌سنتر) واقع در خيابان شريعتي، ضلع شمال‌غربي پل صدر، شماره‌ 1716 داير است.



منبع: ايسنا

نظر شما