جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۳
کد خبر: ۴۹۰۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
نمايشگاه «چهل‌چراغ» با هدف معرفي چهل شهيد از شهداي دوران انقلاب اسلامي تا 27 بهمن‌ماه، در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) برپا مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين نمايشگاه همزمان با ايام دهه فجر، به همت فرهنگسراي رضوان و با همكاري سازمان بهشت زهرا(س) برپا شده است.


نمايشگاه «چلچراغ» در فضايي در حدود 1500 متر مربع مجاور جايگاه تاريخي جلوس امام خميني(ره) واقع در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) برپا شده و داراي بخش‌ها و برنامه‌هاي مختلف است كه به ارائه آثار مختلف از شهدا مي‌پردازد.


بخش چهل فانوس شامل نقاشي چهره و تابلوي زندگينامه و خاطرات چهل شهيد است. در اين بخش قسمت‌هايي از وصيت‌نامه و خاطرات شهيدان كه توسط گروه محققان فرهنگسرا و با همكاري بنياد شهيد و امور ايثارگران و با مصاحبه‌هاي مختلفي كه با خانواده‌هاي آنها در حدود يك ماه انجام و جمع‌آوري شد، به نمايش گذاشته شده است.


در بخش ديگري از اين نمايشگاه 9 تابلو كميك استريپ از رويدادها و جريان‌هاي تأثيرگذار بر پيروزي انقلاب اسلامي به نمايش گذاشته شده است. اين اتفاقات به همت گروه تحقيقاتي فرهنگسراي رضوان از بين وقايع سال هاي 1341 تا 1357، انتخاب شده است.


همچنين ارائه زندگينامه و خاطرات 40 شهيد انقلاب در قالب فلش كارت و ويژه‌نامه‌ها از جمله بخش‌هاي اين نمايشگاه است. غرفه كارگاه هنري نيز توسط هنرمندان در اين نمايشگاه مستقر است كه در اين بخش هنرمندان به نمايش گذاشتن زنده توليد آثار هنري خود ويژه شهداي انقلاب اقدام مي‌كنند. اين غرفه شامل كارگاه نقاشي با رنگ روغن و پودر خاكستر، كارگاه مجسمه‌سازي و كارگاه خطاطي است.


نمايشگاه محصولات فرهنگي نيز از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه است كه در اين قسمت محصولات فرهنگي، لوح فشرده و نرم افزار رايانه‌اي مرتبط با موضوعات مختلف انقلاب ارائه مي‌شود. از جمله اين محصولات مي‌توان به غرفه حجاب و عفاف اشاره كرد.


نمايشگاه كتاب توسط مؤسسات مختلفي چون نشر افق، نشر يازهرا(س)، نشر سوره مهر، نشر مركز اسناد انقلاب اسلامي و ساير انتشارات ديگر برپا شده است و در آن كتبي با موضوع اسلامي، ادبيات انقلاب و انقلاب كودك و نوجوان به مخاطبان ارائه و در معرض فروش گذاشته شده است. كليه كتب اين نمايشگاه با 30 درصد تخفيف ارائه مي‌شود.


از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه، برگزاري سفر آسماني ويژه روايت سيره شهداي انقلاب، زيارت مزار آنان و روايت خاطرات انقلابي است که روزانه بيش از 300 نفر در قالب گروه‌هاي دانش‌آموزي و دانشجويي جهت حضور در نمايشگاه با عنوان برنامه‌هاي سفر آسماني ثبت نام مي‌كنند.


غرفه‌اي با عنوان «كودك و انقلاب» ويژه بازسازي اين دوران انقلاب اسلامي، سرگرمي، ارائه محصولات فرهنگي ـ مذهبي، اعطاي جوايز و پذيرايي از كودكان راه‌اندازي شده است.


نگاه گذر انقلاب اسلامي به طول 100 متر با موضوعات تصاوير انقلاب، مجموعه نمايشگاهي صحبت‌هاي رهبر معظم انقلاب درباره لحظه‌شناسي و لحظه‌نشناسي‌ها در طول تاريخ و مجموعه نمايشگاهي دستاوردهاي انقلاب اسلامي به نمايش درآمده است.


مراسم اختتاميه اين نمايشگاه با حضور جمعي از مسئولان، 27 بهمن‌ماه، همراه با تجليل و تقدير از خانواده شهدا و اعطاي تصاوير نقاشي شده شهيدشان برگزار خواهد شد.

نظر شما