پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۹۳۳۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸
برگزاري نخستين دوره آموزش مربيان خانه كودك 4 فرهنگسرا؛
نخستين دوره آموزش مربيان خانه‌هاي کودک شهر شکوفه‌ها که هم‌اکنون در 4 فرهنگسرا برپاست، توسط مديريت آموزش معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با هدف ارتقاي سطح علمي مربيان فرهنگسراهاي تهران برگزار مي‌شود.

رويا فتحي، مسئول ستاد خانه‌هاي کودک شهر شکوفه‌ها، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «شهر» درباره اين دوره آموزشي گفت: اين دوره 65 ساعته توسط مديريت آموزش معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي مربيان فرهنگسراها و بر اساس نياز آموزشي آنان پس از اعلام نتايج آزمون‌هايي که براي مربيان برگزار شد، طراحي شده است.



وي ادامه داد:‌ اين دوره‌ها از 24 آذرماه آغاز شده و 18 اسفند‌ماه به پايان مي‌رسد. در اين دوره‌‌ها هفت استاد، 11 عنوان آموزشي را به مربيان تدريس مي‌کنند. اين دوره‌ها در چهار فرهنگسراي سازمان شامل فرهنگسراي آي‌ تي، پايداري،‌ خاوران و بهاران در روزهاي پنجشنبه از ساعت 9 تا 14 برگزار مي‌شود. در اين کلاس‌ها بسته‌هاي آموزشي شامل کتب و جزوات آموزشي در اختيار مربيان قرار گرفته و استادان دوره‌ها نيز از استادان مطرح و با تجربه در رشته‌هاي تخصصي خود هستند.

فتحي درباره ارزش‌گذاري هر يک از دروس اين دوره‌ها توضيح داد:‌ در اين دوره‌ها درس «اهداف هنر» در 5 ساعت، «نقاشي»‌ در 5 ساعت، «کاردستي»‌ در 5 ساعت، «روان‌شناسي کودک» در 5 ساعت، «آموزش مفاهيم ديني» ‌در 10 ساعت،‌ «قصه و قصه‌گويي» در 10 ساعت، «نمايش خلاق»‌ در 5 ساعت، «بازي» در 5 ساعت، «پرورش خلاقيت در کودکان» در 5 ساعت، «رفتار با کودک» در 5 ساعت و «طراحي بسته آموزشي» نيز در 5 ساعت تدريس مي‌شود.



وي همچنين با اشاره به تخصص استادان اين دوره‌ها گفت:‌ دروس «اهداف هنر»، «نقاشي» و «کاردستي» توسط فاطمه رادپور،‌ کارشناس ارشد تصويرگري و مدرس دانشگاه هنر رجايي و دانشگاه علم‌وفرهنگ،‌ تدريس مي‌شود. وي علاوه بر دريافت جايزه ويژه سفر مطالعاتي در فرانسه و دعوت به اتريش براي اجراي کارگاه آموزشي‌اش در سال 1385، تصويرسازي و ارائه کاردستي در کليه مجلات رشد و برگزاري متعدد کاردستي و نقاشي براي معلمان آموزش و پرورش استان‌هاي کشور را نيز در کارنامه حرفه‌اي خود دارد.


مسئول ستاد خانه‌هاي کودک شهر شکوفه‌ها ادامه داد: «طراحي بسته آموزشي» نيز در اين دوره توسط نبي‌اله صادقيان،‌ کارشناس ارشد برنامه‌ريزي درسي و مجري طرح‌هايي پژوهشي و آموزشي چون «فرايند برنامه‌ريزي درسي ايران»، «طراحي در برنامه درسي براي سند ملي» و «تدوين برنامه درسي پيش‌دبستان»، تدريس مي‌شود. صادقيان همچنين مولف کتاب‌هايي چون «تربيت بدني» اول و دوم و سوم راهنماي تدريس معلم و «فعاليت‌هاي ياددهي-يادگيري» در دوره پيش‌دبستان است و تدريس در مدارس، دوره‌هاي ضمن خدمت معلمان، مراکز تربيت معلم و دانشگاه آزاد اسلامي از ديگر سوابق اوست.


فتحي افزود: محمد قرباني، فارغ‌التحصيل دکتراي روان‌شناسي تربيتي از دانشگاه علامه طباطبايي و مترجم کتاب‌هايي چون «فرزندپروري بي دغدغه» و «رازهايي درباره فرزندان شاد» نيز تدريس «روان‌شناسي کودک»‌ را در دوره‌هاي آموزشي مربيان خانه‌هاي کودک بر عهده دارد. دروس «بازي» و «نمايش خلاق» نيز در اين دوره‌ها توسط مهدي اسماعيلي، کارشناس نمايش عروسکي دانشگاه هنرهاي زيباي دانشگاه تهران تدريس مي‌شود. اسماعيلي سازنده انيميشن‌هاي 85 قسمتي براي تلويزيون، مولف کتاب‌هايي چون «يک دست هزار عروسک جادويي» و کارشناس نمايش دفتر توسعه هنرهاي کودکان و نوجوانان است.



وي همچنين گفت:‌ کلاس «آموزش مفاهيم ديني» 1 و 2 نيز در اين دوره‌ها توسط عليرضا رحيمي، فارغ‌التحصيل دکتراي تعليم و تربيت از کالج بين‌المللي علوم انساني لندن ICIS و رئيس هيئت‌مديره موسسه بين‌المللي مطالعاتي نهج‌البلاغه اداره مي‌شود. اين مدرس نيز صاحب تاليفات متعددي در حوزه تعليم و تربيت است.



مسئول ستاد خانه‌هاي کودک شهر شکوفه‌ها افزود: مهدي محمديان، کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي و نويسنده نمايشنامه‌هاي عروسکي نيز تدريس در کلاس «قصه و قصه‌گويي» اين دوره‌ها را برعهده دارد و مدرس کلاس‌هاي «پرورش خلاقيت در کودکان» ‌در اين دور نيز بهروز اقبالي، فارغ‌التحصيل دکتراي DBA از دانشگاه American Teylor،‌ مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره موسسه و مدير پروژه‌هاي سيستم مديريت کيفيت و سيستم‌هاي آموزشي پژوهشي توسعه يادگيري آريا و مدرس دانشگاه علوم تحقيقات، ‌دانشگاه تبريز و دانشگاه علم و صنعت است.
فتحي افزود: در اين کلاس‌ها که به‌صورت کارگاهي برگزار مي‌شوند، براي آموزش به مربيان از انيميشن‌هاي آموزشي استفاده مي‌شود. همچنين در هر کلاس، مطالب آموزشي مرتبط با موضوع کلاس به مربيان معرفي مي‌شود. در هر يک از چهار فرهنگسراي ميزبان اين دوره‌ها نيز دو همکار از سوي ستاد، برگزاري کلاس‌ها را پشتيباني مي‌کنند.



وي تاکيد کرد: برنامه‌ريزي در چهار فرهنگسرا به نحوي بوده که همه استادان کلاس‌هايي را در هر فرهنگسرا برگزار کنند و تداخلي در حضور استادان ايجاد نشود. شرکت در اين کلاس‌ها براي همه مربياني که در مراکز آموزشي سازمان شاغل هستند، ضروري است. در پايان اين دوره مجددا آزموني برگزار مي‌شود تا مديريت آموزش از ارتقاي سطح علمي مربيان اطمينان يابد.



فتحي ادامه داد: براي يک‌دست شدن سطح علمي مربيان در رشته‌هاي آموزشي، سوالات اين آزمون از کتاب‌ها و جزواتي که در بسته‌هاي آموزشي به مربيان ارائه شده و همچنين مطالبي که استادان در کلاس‌ها مطرح کرده‌اند طرح مي‌شود. استادان نيز در پايان هر کلاس با نظرسنجي‌اي که از مربيان صورت مي‌گيرد،‌ ارزشيابي مي‌شوند. در پايان کل دوره نيز يک ارزشيابي کلي با نظرسنجي از مربيان صورت خواهد گرفت.



وي همچنين گفت:‌ پس از اتمام دوره، يک گواهي پايان‌دوره از جانب مديريت آموزش معاونت فرهنگي سازمان براي مربيان صادر مي‌شود که در اعطاي امتياز و درجه‌بندي مربيان موثر است. از مجموعه اين کلاس‌ها در طول دوره نيز فيلم‌برداري مي‌شود و هدف از آن قراردادن لوح فشرده کل دوره به‌صورت يک مجموعه در اختيار شرکت‌کنندگان است.

نظر شما