پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۹۷۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
موزه هنرهاي ملي به عنوان اولين موزه ايران به بهانه انتقال و نمايش آثارش به مجموعه ارگ آزادي تعطيل شده است؛ اين درحالي است که اين آثار در ارگ نيز قابل بازديد نيستند. در همين حال برخي منابع از شکسته شدن برخي آثار از جمله مجسمه ني زن سياه مشهور خبر مي‌دهند.

موزه هنرهاي ملي "مدرسه صنايع قديمه" در تهران که پيش از موزه ملي ايران در سال ???? تاسيس شد، مکاني براي فعاليت و رفت و آمد بزرگاني چون استادان مينياتور، علي درودي، عبدالله باقري، نصرالله يوسفي استادان تذهيب و تشعير، احمد امامي آباده‌اي استاد منبت و مشبک، محمد حسين صنيع خاتم استاد خاتم سازي، حسين کاشي تراش و معمارزاده استادان سفالگري، حبيب الله طريقي استاد زري بافي، عيسي بهادري استاد کاشي و سراميک سازي، بهزاد، فرشچيان، تجويدي، صنعتي و... بود.


ساختمان موزه به دليل قدمت آن و حضور آثار هنرمندان شاخص ايراني در تاريخ ?? بهمن ???? با شماره ???? به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.


سال گذشته درست در همين ايام بود که حسن محسني سخنگوي وقت سازمان ميراث فرهنگي از انتقال اشياء تاريخي از ساختمان وزارت ارشاد به مجموعه فرهنگي تاريخي ارگ آزادي خبر داد و گفت: اين موزه که تاکنون در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داشته وضعيت به شدت نامناسبي دارد از سوي ديگر چون اين موزه در محيط اداري وزارت ارشاد قرار داشت با تعطيلي اداره، موزه هم تعطيل مي‌شد به طوري‌که ميانگين بازديد روزانه‌اش به 5 تا 6 نفر در روز هم نمي‌رسيد.


از سوي ديگر روابط عمومي سابق سازمان ميراث فرهنگي در حالي از انتقال اين اشيا به مکاني هفت برابر فضاي قبلي خبر داده بود که اکنون بعد از يک سال نه تنها آثار موزه هنرهاي ملي روزي همان 6 بازديد کننده را ندارد بلکه از سرنوشت مجسمه ها و آثار آن خبري در دست نيست.


بنابراين نه تنها ساختمان خالي قديمي ترين موزه ايران که روح و فضاي آن به عنوان ميراث خاطره در اذهان ثبت شده است قابل بازديد نيست بلکه ديگر کسي نمي تواند وارد ارگ آزادي شود. چون اين ارگ که قرار بود مامني براي اشياي موزه هاي رضا عباسي، موزه هنرهاي ملي و نقاشي پشت شيشه باشد به روي بازديدکنندگان بسته است و آثار اين سه موزه را در خود به دلايل نامعلوم پنهان کرده است!


يکي از آثار مهم موزه هنرهاي ملي مجسمه ني زن سياه است که ماجراي مراسم رونمايي از آن بر شهرتش افزود بود.


در روز رونمايي از اين مجسمه علي اصغر حکمت، وزير وقت فرهنگ و حضار هنگام کنار رفتن پرده رونمايي، دو مجسمه همشکل در برابر خود ديدند. آنها در حيرت بودند که کدام واقعي است تا آنکه ني زن واقعي و زنده که مجسمه از روي آن ساخته شده بود، شروع به نواختن کرد و حضار حيران از اين همه شباهت مجسمه و ني زن، استاد مجسمه سازي ايران را مورد تشويق قرار دادند.


اکنون شنيده مي شود که مجسمه معروف سياه ني‌زن (حاج مقبل) موزه هنرهاي ملي در اثر اين جابه جايي هاي بين موزه اي، شکسته شده است.


نظر شما