پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۹۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
حميد شاه‌آبادي، معاون هنري وزير ارشاد، در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، تعهد در رويکرد هنرمندان را سبب سلامت روحي و فرهيختگي دروني آنان دانست.

به گزارش خبرنگار «شهر»، شاه‌آبادي در اين مراسم گفت: عرصه هنر کشور در دو جبهه بايد نقش ويژه و بنيادين خود را ايفاء کند؛ از يک سو بايد از تخصص و تجربه مفاخر هنري استفاده کنيم و آثارشان ارائه شود و ازسوي ديگر هنرمنداني هستند که به همراه مردم هنردوست، بايد اين خانواده هنري را تکميل کنند و از ظرفيت مفاخرهنري کشور بهره‌ گيرند.


وي تاکيد کرد: جايگاه جشنواره هنرهاي تجسمي فجر امروز به اين انديشه بسيار نزديک است؛ زيرا در قامت يک رويداد بين‌المللي ظهور يافته و در درون خود نيز آثاري از مفاخر هنري کشور را دارد. از سوي ديگر اين جشنواره مورد اقبال جامعه هنري نيز قرار گرفته است و اين نقشه راه در عرصه هنرهاي تجسمي کشور را نشان مي‌دهد.


معاون هنري وزير ارشاد با ابراز خرسندي از برگزاري مثال‌زدني دوره چهارم اين جشنواره گفت: جشنواره هنرهاي تجسمي فجر تا همين روزهاي آخر همچنان درگير مراسم‌ افتتاحيه‌هاي مختلف بود که اميدوارم همچنان پايدار بماند و هر سال به نقش مؤثر خود در عرصه هنرهاي تجسمي کشور جامه عمل پوشد.


شاه‌آبادي در ادامه با اشاره به بيانات امام خميني (ره) درباره هنر، گفت: امام راحل ما از هنر به عنوان دميدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها ياد کرده است که راه را در عرصه هنرهاي تجسمي به ما نشان مي‌دهد. آن چه در راه هنر راستين بر عهده ماست،‌ در فرصت‌هاي اينچنين بايد مورد نقد قرار گيرد تا تعريف درستي از هنر مورد نظر نظام،‌عالمان ديني و فرهنگ و هنر کشور ارائه شود.


وي افزود: آثار هنر متعهد در مرحله نخست سلامت روحي و فرهيختگي دروني را براي هنرمند به همراه دارد و گام نهادن در اين مسير، آينده هنر کشور را تضمين مي‌کند. رويکرد ما درعرصه هنري بايد متعهدانه باشد و نگاه ما به هنري بالنده و خدامحور معطوف شود که جامعه را به سمت کمال معنوي سوق مي‌دهد.


حضور پيشکسوتان رونق جشنواره بود

محمود شالويي، مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد نيز در اين مراسم گفت: پرونده چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در حالي بسته مي‌شود و پرونده جشنواره پنجم بلافاصله گشوده خواهد شد؛ چرا که در هنرهاي تجسمي توقف و تعطيلي هرگز معنا و مفهوم ندارد.


وي با اشاره به حضور هنرمندان پيشکسوت و جوان در اين دوره از جشنواره گفت: پيشکسوتان هنرمند با حضورشان به اين دوره از جشنواره رونق بخشيدند و حدود 7هزار هنرمند جوان با ارسال 30 هزار اثر به اين جشنواره شگفتي‌آفرين بودند و رويداد بزرگ هنرهاي تجسمي فجر را رقم زدند. جشنواره امسال شامل 10رشته هنرهاي تجسمي به علاوه بخش فيلم‌هاي مستند بود و آثار بسيار خوبي به اين جشنواره ارسال شد.


مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد به ارائه آمار و ارقامي از کل برنامه‌هاي تجسمي برگزار شده در طول سال 90 پرداخت و گفت: در سال جاري 47 رويداد هنرهاي تجسمي را پشت سر گذاشتيم که بخشي از آن‌ها در سراسر کشور و برخي از کشورهاي جهان برگزار شد و نشان از رونق و فعاليت اين بخش از هنر در کشورمان دارد. وي به بخش بيداري اسلامي در چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي اشاره کرد و گفت: در اين بخش بيش از 3 هزار اثر به دبيرخانه رسيد و هنرمندان ايراني و خارجي بسياري در آن شرکت داشتند.


شالويي با اشاره به اهداي جايزه 50 سکه بهار آزادي براي بهترين اثر در بخش بيداري اسلامي اين دوره از جشنواره، گفت: معاون هنري وزير ارشاد در نظر داشتند که چنان چه اثر ارزشمندي در اين بخش ارائه شود،‌هديه‌ معادل 50 سکه بهار آزادي به آن تعلق گيرد که پس از بررسي آثار از سوي هيئت داوران اين بخش از جشنواره ،‌هيچ اثري شايسته دريافت اين جايزه شناخته نشد اما آثار شايسته تقدير بسياري به اين بخش رسيده است که اگر در هر دوسالانه‌اي ارائه مي‌شد مي‌توانست به عنوان يک اثر هنري برجسته قلمداد شود. رئيس شوراي سياست‌گذاري چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در ادامه درباره سرنوشت اهداي جوايز در بخش بيداري اسلامي گفت: براي چگونگي اهداي جايزه به برگزيدگان اين بخش قرار شده است تا تعدادي از آثار شايسته تقدير انتخاب شده و جوايزي به آن‌ها تعلق گيرد و همچنين با خريد تعدادي از آثار برتر اين بخش، هنرمندان آن مورد حمايت قرار گيرند.


تجديد عهد با ميراث معنوي اسلام نويدبخش هنرمندان است



محمدعلي رجبي دبير چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر نيز در سخناني در اختتاميه اين جشنواره گفت: آن چه در انقلاب اسلامي نويدبخش هنرمندان است، تجديد عهد با ميراث معنوي اسلام است تا اگر جشنواره‌اي هنري به نام فجر برپا مي‌شود، اسمي بي‌مسما بر جاي نماند. دوسالانه‌هاي تجسمي محملي براي ارايه تجربيات آزاد هنرمندان تجسمي در مدت دو سال است که جايگاه خود را حفظ کرده و مي‌بايست پرشور ادامه يابد اما چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر که به همت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محقق شده‌است اين افتخار را دارد تا در چهارمين دوره موضع فرهنگي خود را اعلام کند و جامعه هنرهاي تجسمي کشور را به سوي موازين معنوي و پشتوانه تجربه گران‌بهاي هنر اسلامي به خصوص هنرهاي اسلامي ايران متوجه سازد تا در آينده شاهد زباني نو در هنر ايران به پشتوانه هنر ملي و اسلامي باشيم. دبير چهارمين جشنواره بين‌المللي افزود: براي تحقق آرمان‌هاي مقدس اين جشنواره مي‌بايست دبيرخانه‌اي مستقل در مکاني مشخص ايجاد شود تا در طول ايام، بتواند مقاصد متعالي جشنواره فجر را پيگيري کند.

نظر شما