پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هرمزگان:
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هرمزگان با اشاره به فعاليت مبارک کانون‌هاي فرهنگي‌هنري مساجد کشور در عرصه‌هاي مختلف ديني، فرهنگي و هنري، گفت: امروز اين کانون‌ها تا شرايط ايده‌آل فاصله داشته و نيازمند تقويت و طراحي قوي‌تر هستند.

به گزارش«شهر»، حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي‌اکبر ميرزايي در گفت‌وگو با ستاد خبري دبيرخانه دايمي جشنواره بزرگ جوانان مساجد کشور گفت: با وجود نسبي بودن تعريف فرهنگ، براي اين مقوله بايد شرايط و حد فاصل زماني را مشخص کرد؛ چراکه فرهنگ در ابتدا به صورت ايده بوده و پس از پخته شدن تبديل به طرح و آداب و رسوم مي‌شود.


وي در ادامه افزود: فرهنگ به دو دسته مثبت و منفي تقسيم مي‌شود، هرچند که برخي اعتقادي به فرهنگي منفي ندارند. فرهنگ ديني و اسلامي نيز شامل ايده، طرح و آداب و رسومي است که داراي جنبه اسلامي بوده و اسلام و دين، آن را در آيات (نص صريح قرآن کريم) و روايات ائمه‌اطهار(ع) مورد تاييد قرار مي‌دهد.


اين استاد دانشگاه هرمزگان با اشاره به اين‌که قرآن کريم در بحث فرهنگ ديني داراي دو الگوي تصريحي و تاييدي است، توضيح داد: برخي از الگوهاي قرآن به صورت مستقيم به مخاطب ارايه شده است؛ به طور مثال الگوي حضرت موسي(ع) و پيامبر

اسلام(ص) درباره موضوعات مختلف به صورت صريح تشريح شده، اما برخي الگوها به عقل انسان ارجاع داده شده است، مانند آنچه که به نفع و ضرر انسان است و بر اساس شرايط آزمون و خطا مشخص شده و دين بر آن تاکيدي ندارد.


حجت‌الاسلام ميرزايي دو مقوله هنر و فرهنگ را داراي تعاريف متمايزي دانست و گفت: هنر نوعي شگرد است، در حالي‌که فرهنگ شامل ايده و طرح و آداب و رسوم مي‌شود و در واقع هنر نحوه بهتر انجام دادن و بروز فرهنگ را شامل مي‌شود.


مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هرمزگان اماکني همچون مسجد و مراسم اعتکاف را نوعي هنر ديني به شمار آورد و گفت: همچنين نماز و روزه نيز نوعي هنر ديني تلقي مي‌شود که توسط خداوند متعال طراحي شده و مدل ارتباط عابد

و معبود را به تصوير مي‌کشد.


وي با اشاره به اين‌که جايگاه مساجد در ادوار مختلف تاريخ بسيار پرفراز و نشيب بوده اما هميشه مرکزيت خود را حفظ کرده است، افزود: با وجود تهاجماتي که کشورهاي مختلف دنيا عليه اماکن مقدس مسلمانان از جمله مساجد انجام مي‌دهند، باز هم مساجد به عنوان پايگاه اصلي و جايگاه معنوي مسلمانان محسوب مي‌شوند.


وي مهم‌ترين رکن مسجد را هيئت امنا و امام جماعت به‌شمار آورد و توضيح داد: براي موفقيت مساجد بايد سازوکارها و تمهيداتي فراهم کرد و مساجد را علاوه بر ابعاد عبادتي به ديگر جنبه‌هاي فرهنگي و هنري نيز مزين کرد. جامعه امروز ايران نيازمند نيروهاي خلاق و صاحب سبک است؛ چراکه نيروهاي سنتي، پوسيده و تقليدپذير عامل رکود فرهنگ و هنر مي‌شوند، بنابراين بايد در مساجد نيروهاي صالح و خلاق تربيت کرد.


وي با تاکيد بر اين‌که کانون‌هاي فرهنگي‌هنري مساجد کشور بايد جلوي موازي کاري در اين حوزه‌ها را بگيرند، اظهار کرد: فعاليت‌هاي مساجد نبايد داراي متوليان متعددي باشد و تنها در اين صورت است که فعاليت‌ها نتيجه معکوس نخواهد داشت.


اين استاد دانشگاه يادآور شد: متوليان کانون‌هاي فرهنگي‌هنري مساجد بايد وظايف کانون را عملي ساخته و به پرورش نيروهاي خلاق بپردازند. امامان جماعت مساجد نيز بايد دوره‌هاي تخصصي فن بيان گذارنده، نسبت به جايگاه مساجد در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري، تفسير قرآن و مسايل روز جامعه مسلط باشند.


وي با تاکيد بر اين‌که مساجد کشور نيازمند نيروهاي متخصص براي پرورش جوانان محلات هستند، توضيح داد: همچنين جشنواره بزرگ جوانان مساجد نيز بايد جهت‌دهي شود؛ زيرا صرف برپايي مراسم نتيجه مناسب نخواهد داد. در اين مسير بايد، کارگاه هاي آموزشي داراي خروجي مناسب بوده و به صورت مستمر در مساجد برپا شوند. زيرا تنها با شناسايي ظرفيت جوانان و تشويق آنان به انجام فعاليت در عرصه‌هاي هنري و فرهنگي ديني مي‌توان مدل صحيح و درستي از فرهنگ و هنر ديني در کشور ترسيم

کرد.


گفتني است؛ متولي اصلي برگزاري هفتمين جشنواره بزرگ جوانان مساجد، ستاد عالي هماهنگي و نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور است و اخبار توليدي ستاد خبري دبيرخانه دايمي جشنواره بزرگ جوانان مساجد بر روي پايگاه اينترنتي

WWW.JAVANANEMASAJED.IR منتشر مي‌شود و علاقه‌مندان و همچنين خبرنگاران رسانه‌هاي گوناگون مي‌توانند با مراجعه به اين پايگاه اينترنتي، از آخرين اخبار و تحولات مربوط به هفتمين جشنواره بزرگ جوانان مساجد مطلع شوند.

نظر شما