جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۰
کد خبر: ۵۰۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
12 نمايشگاه تازه گشايش مي يابد
گالري‌هاي تهران با نزديک‌شدن به ارديبهشت ماه، فصل نمايشگاه‌ي هنرهاي تجسمي، روز به روز رونق بيشتري مي‌يابند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي فروهر،‌ اعتماد، ايوان، ساربان، شکوه، احسان، افرند، سين، شيرين، آن، لاله و آران در روزهاي آينده نمايشگاه‌هاي تازه و متنوعي از آثار عکس، نقاشي، مجسمه‌سازي و تصويرسازي را ميزباني مي‌کنند.




گالري‌هاي سيحون، خاك، موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه امام علي(ع) و خانه هنرمندان نيز از هفته گذشته ميزبان نمايشگاه‌هايي هستند که در هفته آينده نيز ادامه خواهند داشت.




برج مراقبت بر فراز فروهر


گالري فروهر از امروز چهارشنبه 23 فروردين، ميزبان يک نمايشگاه گروهي نقاشي به کوشش اميرعلي قاسمي است که از «پروژه‌هاي پارکينگ» اين هنرمند گزينش شده است.


اين نمايشگاه که عنوان آن «برج مراقبت» است، تا پنج ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي توانند از يکشنبه تا چهارشنبه ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از 12 تا 18 و جمعه‌ها از 17 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.


گالري فروهر واقع در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2، شنبه‌ها تعطيل است.





اعتماد به وحيد شريفيان


نمايشگاهي از نقاشي‌هاي وحيد شريفيان، روز جمعه 25 فروردين در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 30 فروردين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 14 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري اعتماد تهران واقع در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان،‌ دو راهي سمت راست،‌ پلاک 4 مراجعه کنند. همچنين گالري اعتماد در دوبي، هم‌اکنون نمايشگاه آثار کامران ديبا را ميزباني مي‌کند که تا 9 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.




چند تجربه در گالري ايوان


گالري ايوان از روز پنجشنبه 24 فروردين، ميزبان نمايشگاه گروهي عکس «چند نگاه، چند تجربه» خواهد بود. در اين نمايشگاه آثاري از آزاده جلالي، اعظم علي بيگي، افشين خرداديان، بهراد فلسفي، پدرام سالمي، پريسا توکلي، حسن بهمن نژاد، حميد قرباني، راحله محمدي، زهرا دريا افزون، سيد مهدي بهشتي، سميه کاوياني، شيوا اشرفي، عباس رحماني، عليرضا مسعودي، غزاله هورش نيا، فاطمه برهاني، فرناز هدايت، کيانا کاشاني، محمد جاويد، مريم اهتدا، مهران صادري و نادره برهاني به نمايش گذاشته مي‌شود.


اين نمايشگاه تا 30 فروردين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به خيابان آفريقا، چهارراه شهيد حقاني، کوچه کمان، شماره 25، ساختمان انتشارات علمي و فرهنگي، نگارخانه ايوان، مراجعه کنند.




خروش در گالري ساربان


نمايشگاهي از نقاشي‌هاي حسين صدري با عنوان «خروش از خم چرخ چاچي بخاست»، روز جمعه 25 فروردين از ساعت 16 تا 20 در گالري ساربان افتتاح مي‌شود.


صدري مي نويسد: عبور پياده‌اي از خيابان، نقشي بر روي ديوار ترک خورده، صداي جيغ لاستيک اتومبيل و جايي که در اثر عبور چرخ‌هاي آن روي زمين نقش مي‌بندد، صداي خش خش علف‌ها و برگ‌ها در زير پا و صداي ناله درب قديمي هنگام باز و بسته شدن، به ساده‌ترين موضوعاتي مي‌ماند که برانگيزاننده سبک بعضي از آثار اخير من هستند.


اين نمايشگاه تا 4 ارديبهشت فروردين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها، از ساعت 16 تا 20 از آثار به نمايش درآمده بازديد کنند.


گالري ساربان در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 واقع است.





سيمرغ عطار در گالري شکوه


عصر جمعه 25 فروردين، همزمان با سالروز بزرگداشت عطار، گالري شکوه فعاليت‌ خود در سال 91 را با نمايشگاهي از آثار نقاشي خط غلامرضا فيروزي آغاز مي‌کند .


فيروزي در اين نمايشگاه با الهام از سيمرغ‌ عطار آثار جديدش را به تصوير کشيده است .اين هفتمين نمايشگاه انفرادي اوست که در آن 35 تابلوي 100 در 70 سانتي‌متري با تکنيک رنگ و روغن روي بوم ارايه مي‌شود.


اين هنرمند متولد 1341 در شيراز است. او نيمه دوم دهه 50 شمسي نقاشي و دهه 60 خوشنويسي را فرا گرفت و پس از چند سال تدريس در انجمن خوشنويسان، اوايل دهه 70 به نقاشي خط روي آورد . مهم‌ترين نمايشگاه گروهي فيروزي، تور اروپايي آثار وي و جمع ديگري از هنرمندان ايران در اروپا بود که در سال 1378 به همت موزه هنرهاي معاصر با همکاري سازمان ملل متحد انجام شد.


آثار فيروزي به مدت شش روز در گالري شکوه به نمايش در مي‌آيد و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 به گالري شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خيابان شهيد سليمي، کوچه امير نوري، پلاک 19 مراجعه کنند.




آريان من در احسان


گالري احسان از روز جمعه 25 فروردين نمايشگاه تصويرسازي‌هاي بهاره حقدوست را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه که «آريان من» نام دارد، تا 30 فروردين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري احسان واقع در خيابان اقدسيه، بلوار آجودانيه، 14 شرقي، شماره 22 مراجعه کنند.





مسخ فرزانه در افرند


گالري افرند از روز جمعه 25 فروردين ساعت 16 تا 20، ميزبان نمايشگاهي از مجسمه‌هاي فريده فرزانه خواهد بود. اين نمايشگاه تا اول ارديبهشت‌ماه ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه که عنوان آن «مسخ» است، ديدن کنند.


گالري افرند در بزرگراه جلال آل احمد، خيابان جهان‌آرا، خيابان نوزدهم (جلال حسيني)، بعد از تقاطع اشک شهر، پلاک 48 واقع است.






سين و نقاشي‌هاي لهراسبي


نمايشگاه نقاشي‌هاي نيلوفر لهراسبي، روز جمعه 25 فروردين از ساعت 16 تا 20 در گالري سين افتتاح مي‌شود.


اين نمايشگاه تا سوم ارديبهشت‌ماه، همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها، از ساعت 15 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان و علاقمندان خواهد بود. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.






مجسمه و ديجيتال آرت در گالري شيرين


گالري شيرين از روز جمعه 25 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار مجيد عباسي فراهاني و آتوسا وحداني خواهد بود.


اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 6 ارديبهشت همه روزه از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


گالري شيرين در ولنجک، حيابان هجدهم،‌ پلاک 9 واقع است.






پايان استمراري گالري آن


نمايشگاه عکس‌هاي ستاره سنجري روز جمعه 25 فروردين از ساعت 16 تا 20 در گالري آن افتتاح مي‌شود.علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار، همه روزه از يکشنبه تا جمعه،‌ساعت 11 تا 20 به گالري آن واقع در ونک، خيابان سئول، شماره 40 مراجعه کنند.






سه مجموعه در گالري لاله


نمايشگاه نقاشي‌هاي رضا فلاح‌زاده در قالب سه مجموعه، روز شنبه 26 فروردين در نگارخانه لاله گشايش مي‌يابد.


رضا فلاح زاده متولد 1330 در تهران است. وي از 15 سالگي آموزش هاي طراحي و نقاشي آبرنگ را با استاد صاحب نام، علي اکبر صنعتي آغاز کرد و تا 4 سال نيز در خدمت استاد بود. فلاح زاده پس از دريافت ديپلم و پايان دوران دبيرستان سه سال زير نظر استاد سمبات کار کرد و در خلال سال هاي تجربه اندوزي علاوه بر گذراندن دوره هاي کامل خوشنويسي در انجمن خوشنويسان ايران از محضر اساتيد صاحب نامي چون استاد جواد حميدي، محسن وزيري مقدم، دکتر پاکباز، استاد فرشچيان، منوچهر معتبر و استاد لعل رياحي در بروکسل بلژيک بهره‌مند شد.


اين هنرمند نقاش تا کنون 35 نمايشگاه انفرادي در داخل و خارج کشور را در کارنامه خود دارد و آثار وي در چهار دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر مورد تقدير قرار گرفت.


اين نمايشگاه تا سوم ارديبهشت ماه ادامه دارد و گالري لاله همه روزه به جز روزهاي تعطيل، صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 پذيراي علاقه‌مندان است.


گالري لاله در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله، روبروي پارکينگ طبقاتي لاله واقع است.






عکس‌هاي ابراهيم حقيقي در آران


اول ارديبهشت ماه آخرين آثار عکاسي‎ ابراهيم حقيقي که جمع‎آوري آن‌ها سه سال طول کشيده است، در نمايشگاهي با عنوان «طبيعت بي‎جان» در گالري آران ارائه مي‌شود.


در اين نمايشگاه که به مدت دو هفته در گالري آران برپا خواهد بود، 18 قطعه عکس را دربرمي‎گيرد که موضوع آن طبيعت بي‎جان در آثار نقاشان کلاسيک جهان است.


گالري آران واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12، تا روز 14 ارديبهشت اين نمايشگاه را ميزباني مي‌کند.


همچنين گالري آران از روز جمعه 18 فروردين، ميزبان نمايشگاه آثار عكاسي ابراهيم خادم‌بيات با عنوان «دوراهي‌ها، سه‌راهي‌ها»است. اين نمايشگاه تا 30 فروردين ادامه خواهد داشت.






چهار فصل آو در گالري خاك


مجموعه‌اي از هفت سال فعاليت هنري فريدون آو در روز جمعه 18 فروردين‌ماه از ساعت 17 تا 21 در گالري خاک به نمايش گذاشته مي‌شود. اين نمايشگاه با عنوان «چهار فصل» دربرگيرنده آثاري است كه در فاصله سال‌هاي 1379 تا 1385 توسط اين هنرمند و با تكنيك تركيب مواد خلق شده‌اند.


اين نمايشگاه تا ششم ارديبهشت ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري خاک در خيابان شريعتي، قلهك، كوچه ژيلا، شماره يک واقع است.






دقدقه‌هاي نادر داوودي در گالري سيحون


نمايشگاه عكس‌هاي نادر داوودي با عنوان «دقدقه» از روز جمعه 18 فروردين ماه در گالري سيحون برپا مي‌شود.


داوودي در يادداشتي بر اين مجموعه نوشته است: «اين نمايشگاه ترکيبي از چند کار به ظاهر غير مرتبط با يکديگر است که از طريق دو دغدغه به يکديگر متصل مي‌شوند. نخست دغدغه‌هاي من براي عبور از دالان تجربه‌هاي عکاسي مستند به استفاده از عکس براي آفرينش‌هاي مفهومي و هنري است. دوم دغدغه‌هايي است که در زمان خلق هر يک از اين کارها در زمان خود و به خودي خود بر ذهن من سايه انداخته بود. با اين حال همه اين کارها را مي‌توان پرتره‌هايي فرض کرد از نوع آدم‌هايي که در دو سال گذشته اسباب نگراني ذهن من يا ديگران را برآورده‌اند و از اين بابت از همه آن‌ها متشکرم.»




او در بخش ديگري از اين نوشته آورده است: «کارها عموما از خطوط قديمي متون فارسي براي مفهوم سازي و ارتباط بيشتر تصويري کمک گرفته‌ است و بافت عکس‌ها را بيش از پيش به نقاشي نزديک کرده‌ام. در اين نمايشگاه يک پرتره خياباني از يک درخت وجود دارد که شايد معناي کلي اين نمايشگاه را به استعاره حمل مي‌کند.»


اين نمايشگاه تا 30 فروردين‌ماه ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 براي بازديد از اين آثار به گالري سيحون واقع در وزرا، كوچه چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.






بهار در خانه هنرمندان


گالري‌‌هاي «ميرميران» و «پاييز» خانه هنرمندان از 17 فروردين ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي سومالي مهديه ميرحبيبي خواهند بود. اين نمايشگاه تا 28 فروردين ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 14 تا 20 به اين گالري‌ها در خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان ايرانشهر، مراجعه کنند.


همچنين گالري نامي خانه هنرمندان از 16 فروردين نمايشگاهي از نقاشي‌هاي زهرا محمودي با موضوع دفاع مقدس را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه نيز تا 27 فروردين ادامه خواهد داشت و ساعات بازديد از آن 14 تا 20 هر روز است. گالري‌هاي مميز و زمستان خانه هنرمندان نيز از 17 فروردين ميزبان نمايشگاه گروهي پوسترهاي سومالي هستند که تا 28 فروردين ادامه دارد و گالري بهار خانه هنرمندان نيز از 16 فروردين نمايشگاه نقاشي‌هاي ماندانا نورزاد را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 27 فروردين پذيراي بازديدکنندگان است.






طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران


موزه امام علي(ع) از روز 6 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار پيشکسوتان نقاشي و خوشنويسي با عنوان «طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران» است. در اين نمايشگاه آثار هنرمنداني همچون: محمود جوادي‌پور، حسين زنده رودي، زنده‌ياد دکتر جواد حميدي، پرويز کلانتري، علي اکبر صادقي، يعقوب عمامه پيچ، محمد ابراهيم جعفري، فريده لاشايي و... در طبقه فوقاني موزه به نمايش درآمده است و در طبقه مياني موزه نيز آثار خوشنويسي از اساتيد معاصر ايران با موضوع نوروز و طبيعت، در گرايش‌هاي مختلف خوشنويسي و خط نقاشي ارايه شده است. در طبقه همکف اين موزه نيز آثار نقاشي با موضوع آيين‌هاي سرور و شادماني ملي- ديني در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.


اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت تمديد شده است و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 براي بازديد از اين آثار به خيابان ولي‌عصر(عج)، بلوار اسفنديار، موزه هنر امام علي(ع) مراجعه کنند.








آثار جشنواره تجسمي فجر در موزه هنرهاي معاصر تهران


نمايشگاه آثار استادان و هنرمندان مدعو چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در 9 رشته تا پايان فروردين ماه 91 در موزه هنرهاي معاصرتهران داير است.




در اين نمايشگاه 288 اثر از 237 هنرمند استاد و مدعو به نمايش گذاشته شده‌است که در بخش نقاشي 39 اثر، خوشنويسي 53 اثر، عکاسي 17 اثر، پوستر 14 اثر، سفال و سراميک 23 اثر، کاريکاتور 90 اثر، تصويرسازي 12 اثر، نگارگري 35 اثر و مجسمه‌سازي 5 اثر در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. در اين نمايشگاه آثاري از مجيد ناگهي، اميرعلي جواديان، بهزاد ترکي‌زاده، مهدي و محمدعلي ميرزاد، محمدابراهيم فلاحي، احمد صالحي در بخش عکاسي با موضوع جمهوري اسلامي پيشرفت و اقتدار، در بخش نقاشي؛ جليل ضياءپور، کاظم چليپا، احمد اسفندياري، مرتضي گودرزي، مصطفي گودرزي، حبيب‌الله صادقي، جواد حميدي، صادق بريراني، محمدعلي ترقي جاه، ايرج اسکندري، علي اکبر صادقي، غلامعلي طاهري، همايون سليمي، احمد وکيلي، رضوان صادق‌زاده و ... در بخش سفال و سراميک و مجسمه‌سازي؛ منصور آذري، مهران هوشيار، سهيلا تمجيدي، رضا تائبي، منيژه آرمين، فريده تطهيري مقدم، جعفر نجيبي، پريسا خضابي و...، در بخش خوشنويسي؛ غلامحسين اميرخاني، يدالله کابلي خوانساري، محمد سلحشور، اميراحمد فلسفي، ناصر جواهرپور، علي شيرازي، نصرالله افجه‌اي، جليل رسولي، جواد بختياري و...، در بخش پوستر؛ قباد شيوا، محمد خزايي، علي وزيريان، بيژن صيفوري، مسعود نجابتي، ابراهيم حقيقي و...، در بخش نگارگري و تذهيب؛ محمدباقر آقاميري، عباس جمال‌پور، مجيد مهرگان، علي اصغر تجويدي، مهرالزمان منفرد، مينا صدري، هادي تجويدي، جليل جوکار، علي مطيع، سليمان سعيدآبادي، عليرضا آقاميري و...، در بخش عکاسي؛ سيدعباس ميرهاشمي، عليرضا کريمي صارمي، محمدمهدي رحيميان، حسن غفاري، مسعود زنده روح کرماني، فخرالدين فخرالديني، افشين بختيار و...، در بخش کاريکاتور؛ مجيد صالحي، امين منتظري، جمال رحمتي، جواد عليزاده، داود شهيدي، بهمن عبدي، بهرام عظيمي، محمدامين آقايي، محمدعلي بني‌اسدي، محمدحسين نيرومند، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، توکا نيستاني و...، در بخش تصويرسازي؛ محمدعلي بني اسدي، کيانوش غريب پور، عليرضا گلدوزيان، مهکامه شعباني، عطيه مرکزي به درآمده است. همچنين نمايشگاه آثار منتخبان در بخش رقابتي جشنواره تجسمي فجر در رشته‌هاي عکاسي و سفال و سراميک در فرهنگسراي نياوران از روز 2 فروردين‌ماه از‌ساعت 10 تا 19، آثار نقاشي، خوشنويسي، نگارگري و پوستر در موسسه فرهنگي-هنري صبا از روز 5 فروردين ماه از ساعت 10 تا 19 و آثار بخش بيداري اسلامي در 9 رشته هنرهاي تجسمي در موزه فلسطين از ساعت 10 تا 15 به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برقرار است.


نظر شما